שוב עברו שנתיים, שוב מכונית חדשה לאשתי...

aharon d

New member
שוב עברו שנתיים, שוב מכונית חדשה לאשתי...

לחברים הקבועים של הפורום כבר זכור הריטואל, כמדי שנתיים רכב חדש לאשתי.

תקציר הפרקים הקודמים:
בסבב הקודם (2015) אשתי התחדשה בסקודה אוקטביה 1.2 דגם מפואר
(אלגנס). הרכב בשעתו קצר הרבה תשבוחות ממני בכל הנוגע לאיכותו ורמת
ביצועיו, הן מבחינת ניהוג והן מבחינת אבזור נוחות ופאר.

מי המעוניין שיחפש בארכיון הפורום פה תחת השם משתמש שלי וימצא את
השרשור אשר מדווח ומספר ברוחב היריעה על המכונית, על החוויה עימה כחדשה,
וימצא גם את הסבב חיפוש שהוביל אותנו בשעתו לרכוש דווקא אותה, לאחר סקר
האפשרויות שהיו בשוק באותה עת.

עתה הגיע העת לסכם את השנתיים שחלפו עם האוקטביה, ולשתף בחברים עם
המסקנות שנלמדו לאורך התקופה (לטוב ולרע).

ראשית, כבר עתה נספר שחזרנו שוב למותג טויוטה, אשתי ירדה מהאוקטביה
וחזרה למקום המוכר ולבית האהוב שלה (אחרי קורולה מודל 11 ,
קורולה מודל 13, שקדמו לאוקטביה מודל 15) ומיד גם יוסבר מדוע.

למרות שהאוקטביה היא רכב מאד מפואר ומפנק ביחס למחירו ולסגמנט שממנו
הוא בא, היא למעשה רכב משפחתי עם שליחת פזילה ברורה והפגנת יכולות
הלקוחות מרמת סגמנט המנהלים,
וגם לאחר שנתיים עימה לא אפחית מהאוקטביה את הכבוד הזה, היא ראויה לו
במעמד רם ומכובד ואינה נופלת לטעמי מרכבים ברמת מחיר של 180 אלף שח,
כאשר בחלק לא מבוטל מהמקרים אף עוברת אותם בכל הנוגע לתכונות ניהוג
ודינאמיות שבהן היא בראש החוד ממספר טעמים - בכללם משקל נמוך, שלדה
מודרנית, כיול מתלים מתאים, כמו גם יחידת הנעה ספורטיבית והגה איכותי,

אך עליה וקוץ בה, נקודה כאובה ומאכזבת היא נושא האמינות הטכנולוגית של רכבי
קונצרן Volkswagen אשר כידוע האוקטביה באה ממנו.
זה לא שבעלי ניסיון רב שנים מופתעים, ידועה כי הסחורה המוטורית האירופאית
אינה יכולה להתחרות במגרש האמינות אל מול הסחורה היפנית, אך לפחות מקווים
מעת לעת חובבי הרכב ואנכי בינהם, שאולי שם באולימפוס האירופאי למדו עם
השנים דבר או שניים והצליחו לצמצם את הפער אל עבר "אי-האמינות היפנית". או
לפחות הגיעו למצב כזה, בו רמת האמינות היא מתקבלת על הדעת, משהו כמו איזו
תקלונת לא רצינית פעם ב... כזו שאפשר לחיות עימה בשלווה.

אך לצערי הרב המציאות חזקה יותר מכל תקווה, גם של חובב רכב כותב שורות
אלו היודע להעריך איכות פינוק ונהוג אירופאי, והיו לי כמה רכבים שכאלו במהלך
השנים בכללם הפורד מונדאו המיתולוגית בגלגולה האחרון בארץ שנת 2009-
2013.

המוצר (אוקטביה) לצערי אינו אמין. הבעיה העיקרית וזה כבר ניחן ברכב בתול
יחסית בן שנתיים בלבד שבקושי נסעו עימו ובקושי לחצו בו על הגז. רכב שגמע רק
קצת מעל 30 אלף ק"מ, והבעיה היא למעשה ביחידת הכח (מנוע + גיר). השטנץ
הזה הידוע בכינויו DSG + TSI.

מה הבעיה עם השטנץ הזה:
ראשית הקלצ'ים מסוג דיסקית חיכוך יבש נגמרים בתוך כ- 30 אלף ק"מ בלבד,
הרכב מפתח רעידות בלתי מתקבלות על הדעת במעבר להילוך שני, וזאת בשל כך
שבישראל (להבדיל כנראה מאירופה המערבית), הרכב רואה הרבה יותר פקקים
וזחילות בכביש בדרך לעבודה וחזרה מדי יום. משהו שבישראל הוא חריף יותר
ממה שמקובל כנראה במחוזות שבהם גיר ה- DSG פותח.

האלגוריתם הטיפש של הגיר (כך אני מכנה זאת), מחליק את הקלאץ במעבר להילוך
שני בעת זחילה מתמשכת בכדי לתת שיכוך בהחלפת ההילוכים, על מנת להקנות
זחילה איטית חלקה כמה שניתן. הבעיה בשיטה זו שהוא מקריב בכך את דסקית
חיכוך מס' 2 די מהר.
עלות החלפת מודול מצמדים היא כ- 4000 ש"ח (בדגם אוקטביה 1.2). בדגמים
אחרים המחיר שונה ועשוי להיות אפילו יקר יותר.

בעיה שנייה היא התפתחות די מהירה של דיזלציה (צלצולים) במנוע, שעבורם
היבואן אינו יודע לתת פיתרון זולת טענה "שככה זה המנוע הזה". רק לך תתווכח
עימו שבהתחלה כשהרכב היה חדש לא היו שום צלצולים באשר הם... ולראיה,
שיבדוק את רכב המבחן שעומד לרשות הרוכשים בסוכנות ועליו בקושי 1000 ק"מ,
ברכב הדגמה זה אין זכר לצלצול באשר הוא.

וכאשר היבואן לא יודע (או לא רוצה) לתת מענה אז עושים מחקר. ובמחקר למדים
שהסיבה לפיתוח דיזלציה (דטונציה) במנועים אלו, נעוצה בעיקרה מכך שהמנוע
מתוכנן אינהרנטית לאכילת שמן, סביבות כחצי ק"ג כל 5000 ק"מ. אכילת השמן
תוכננה כחלק מטכנולוגיה שנקראת low cylinder friction שמטרתה היא לשפר
את צריכת הדלק ולהפחית את אבדני הכח במנוע.

זה נעשה על ידי כך שהצמדת דסקיות האטם של הבוכנה אל דפנות הצילינדר היא
הצמדה "חלשה" ולא מלאה. הרינגים בכינוים הסלנגי, מחליקים/צפים על שכבה
דקיקה ומקרונית של שמן, וכתוצרה מכך על ידי כוחות הידרו דינאמיים (ציפה
מכאנית) מקטינים דרמטית את אבדן הכח ואת כוחות החיכוך שבמגע הרינגים עם
דפנות הצילינדר.
כמו כן מתקיימת הפחתה משמעותית בבלאי הרינגים לאורך השנים כתוצאה
מהפחתת כוחות חיכוך אלו.

אך הבעיה הגדולה היא שכתוצר לוואי, כמות קטנה של שמן נותרת בחלל הבערה
ונשרפת עם פעולת הבערה במנוע. כתוצאה מאכילת שמן כרונית זו, ראשי המנוע
צוברים אט אט פיח מהסוג הבעייתי, זה שתוסף דלק לשימוש עצמי מסוג BG K44
או Gold label אינם מסוגלים להסיר, ורק ביצוע תהליך של "אינפוזיה" עם חומרים
מתקדמים יותר במכון קרבוראטורים/הזרקות מסוגל להסיר, בעלות טיפוסית של כ-
600 ₪ לטיפול כזה.

הצער הנוסף הוא שגם אם עושים פעולת אינפוזיה שכזו מדי שנה או 15 אלף ק"מ,
גם לה תוצרי לוודאי במקום אחר - שולחים את משקעי הפחממנים הללו למקום
אחר במערכת, לכוון הקטליזאטור ואז הנזק הבא בתור הוא שהממיר הקטליטי ילך
לעולמו בטרם עת (ספור מאד יקר).
הבעיה היא שכדי לשמר מנוע נקי יחסית מצלצולים, צריך לבצע זאת מדי 15 אלף ק"מ.

הצלצולים מתפתחים די מהר במנוע זה, כבר מעל 15 אלף ק"מ סימנים מתחילים
להופיע. ואחרי 30 אלף ק"מ המצב זוועתי תוך פוטנציאל ממשי לגרימת נזק מבני
לראש המנוע ולנקודת חבור בין בוכנה לטלטל. הבעיה הזו היא רוחבית במנועים
אלו ומשפיע על כל מנועי TSI של הקונצרן ברמת רגישות כזו או אחרת כתלות
עיקרית ביחס הדחיסה. במנועי 1.2 ישנו יחס דחיסה גבוה יותר ולכן הרגישות
חמורה יותר. במנועים אחרים בסדרה (בנפחים גדולים יותר) להם יחס דחיסה נמוך
יותר, הצלצולים מתחילים להופיע קצת יותר מאוחר.

ולכן לאור התקלות בשתי נקודות קריטיות אלו בתחום שרידות המכאניקה של
יחידת ההנעה (מנוע + גיר) הובן על ידי ועל ידי אשתי, שהרכב לא יוחלף מחדש
לאוקטביה 2017, משום שזהו מחיר בלתי סביר ובלתי מתקבל על הדעת לשלם
מבחינתנו על אמינות ושרידות המכונית, ובחרנו לחזור למוכח ולאמין.

זאת כן, למרות הפשרה הברורה לנו אשר תיגרם בירידה מרכב ברמה שכזו אל
עבר רכב משעמם ואפרורי הידוע בכינוי appliance product = מקרר לבן, המוכר
עוד בעולם הרכב כ- "טויוטה".

המשך בפוסט הבא...
 

aharon d

New member
חלק 2 - המשך מפוסט קודם

לא אסיים מבלי לשתף את החברים, כי צבירת כל חשבוניות התדלוק לאורך אותן
שנתיים, הניבו ממוצע תצרוכת דלק מכובד למדי לרכב קונוונציונאלי (שאינו
היברידי) העומד על 16.5 ק"מ לליטר אמיתיים במשאבת הדלק לכל אורך התקופה.

תדלוק המיכל הטוב ביותר עמד על 18.2 ק"מ לליטר, מיכל שנעשה כאשר תמהיל
הנסיעות על המיכל היה כמעט כל כולו נסיעות ארוכות מחוץ לעיר. והמיכל הגרוע
ביותר עמד על 15 ק"מ לליטר, מיכל שנעשה כמעט כל כולו בנסיעות בתוך העיר עם
מזגן בקיץ לוהט.
הממוצע הרב חודשי/רב שנתי עומד כאמור על 16.5 ק"מ לליטר אמיתיים, שכלל גם
חורף גם קיץ ועם שימוש תמידי במזגן בקיץ כמובן.
אגב הסטיה הטיפוסית בין המדווח במחשב הדרך למילוי במשאבה עמד בין 0 ל- 2% .
סטייה שהיא בגדר טעות הדגימה הסטטיסטית והיא מצביעה על רמת אמינות ודיוק
גבוהים במחשב הדלק של הרכב.

לעומת הקורולות שקדמו לאוקטביה אצלנו, צריכה זו מהווה שפור מכובד מאד של
38%. זו עליה מממוצע שנתי של 12 ק"מ לליטר בקורולה, לממוצע 16.5 ק"מ
לליטר באוקטביה. זהו שיפור מכובד לקבל מטכנולוגית מנוע בנזין רגיל (ללא
מערכת היברידית).

יודגש (וחישבתי) כי עלות החלפת המצמדים מדי תקופה במחיר של כ- 4000 ₪,
מוחקת את הרווח המצרפי שמושג בחיסכון בדלק, זאת בהנחה שמדי 30 אלף ק"מ
צריך להחליף מודול מצמדים.
קונצרן פולקסווגן פעל פה בטקטיקה, שממירה עלות חסכון דלק - בעלות תחזוקתית
של החלפת מודול מצמדים. קרי ממירה פגיעה באיכות סביבה (פחות פליטת CO2)
תמורת עלות עבודה וחומר במוסך.

למרות היותי שוחר סביבה ירוק, מבחינתי זהו מחיר בלתי מתקבל על הדעת ברכב
שימושי, משום שתכונת האמינות, השרידות, והשירותיות של הרכב חשובה לנו
יותר, במיוחד ברכב של אשתי, שצריך להיות אמין כמו שעון שוויצרי, יום יום שעה
שעה ללא דופי, ולהובילה לכל סידוריה הרבים, לעבודתה ובשינוע הילדים.

סכום נקודות התורפה שנמצאו באוקטביה:
א. הגיר DSG נהדר ואולי הטוב ביותר מכל הגירים בנסיעה על כביש פנוי ומחוצה
לעיר. אך מצד שני הגיר אינו מתאים לנסיעה פקוקה, שבה נאלצים להיעצר עד
למהירות אפס בתדירות גבוהה. בכלל זה זחילה בפקקים איטיים, ונסיעה באזור
עירוני צפוף (לדוגמא ת"א). בישראל שהיא מדינה מאד פקוקה טיפוסית, בה מרבית
הזמן אנחנו זוחלים בפקקים הלכה למעשה, הגיר DSG עם קלאצ'ים יבשים אינו
מהווה פתרון הנדסי מתאים. אולי באם ישנו את האלגוריתם של הגיר ולא יחליקו
עוד את מצמד מס' 2 באופן כרוני בזחילה איטית, הבעיה לא תתקיים. לטעמי גם
אם הנסיעה תהיה פחות חלקה ממשי, זה מחיר שאני הייתי מנסה לבדוק לפני
שגוזר את הפטנט הזה לפח (עבור השוק הישראלי).
ב. המנוע TSI לא נועד לשרוד לאורך חיים ארוכים כאשר כשל תכנוני אינהרנטי הוא
טכנולוגיית low cylinder friction שמקטינה מחד את אבדני האנרגיה ומשפרת
חסכון בדלק, אך מאידך על חשבון צבירת פחממנים קשים להסרה מראש המנוע.
זהו no go אחד רציני. וכאן תמהה אני מה חשבו להם המהנדסים הרציניים
מגרמניה, האם הם לא ראו את הבעיה הזו עומדת אל מול עינם, האם הם לא נתקלו
בתופעה הזו בבדיקות QA שערכו עוד בשלב הפיתוח המקדמי ?
זו שאלה חשובה שאני כמהנדס מתקשה לתת עליה תשובה מניחה את הדעת.
ג. המזגן שהותקן באוקטביה כחלק ממגמת חסכון בדלק הוא מזגן מטופולוגית low
compressor energy וככזה, מעמיד מזגן שהינו חלש קצת עבור האקלים
הישראלי החם ואינו אידאלי למדינה מידברית. בימים החמים ביותר של יולי-אוגוסט
התקשה המזגן לקרר את הרכב במהירות משביעת רצון. בסופו של דבר המזגן כן
קירר את הרכב, אך התהליך ארך מספר דקות ארוך יותר מדי מהרצוי, והדבר
מוחשי במיוחד למי המורגל למזגני מקרר מקפיא שקיימים ברחבי קונצרן טויוטה
ויונדאי (למשל). מזגנים המתאימים לאקלים טרופי/מדברי כשלנו.

סיכום נקודות החוזקה:
כמעט כל היתר. מכונית איכותית מפנקת ומהנה (במיוחד לנהיגה). להערכתי
הזהירה יתכן שזוהי המכונית הטובה בקבוצתה.

ולכן אילו רק היה ניתן להחליף בה את יחידת המנוע/גיר למשהו שמתאים לארץ
ואמין, הייתי שב ורוכש את האוקטביה בשנית (למרות המזגן הלא מזהיר). המזגן
הוא פשרה שמוכן הייתי עוד לאכול תמורת כל יתר האיכויות הטובות (מאד) שלה.
אך המנוע והגיר כאמור זו פשרה שלא מוכן לאכול.


תקוותי שהשקעתי הרבה בשיתוף חברי הפורום הקבועים, כמו גם הקוראים
האקראיים שנכנסים פה מעת לעת, מסייעת ותורמת לצרכנים ולקהילה בכך
שמאפשרת להם להתגלח על חשבון ההתנסות האישית שלי מהמוצר. אם ישנן
שאלות נוספות או בקשות להרחבה, הרגישו חופשי להעביר ואשתדל כמיטב יכולתי
להתייחס ולהשיב.

בפוסט הבא על הצעצוע החדש של אשתי, עם תמונות כהרגלנו....
 

haimgds

Member
שלום אהרון, ברוך החוזר.

מה שכתבת מאוד מעינין, בעיית ה DSG+TSI ידועה (לשמצה) לא מעט זמן אך ב VAG טענו כי כי ברכבים מהשנתיים האחרונות הכשל תוקן ולראייה הארכת האחריות לתה"ל. אני מניח כי התקלה אצלך (שלא אמורה להופיע...) תוקנה במסגרת האחריות.

מה שכתבת על טכנולוגיית low cylinder friction חדש לי , אני תמיד הנחתי כי הרינג מצופה תמיד בשכבה מיקרונית של שמן ולא כי זו המצאה חדשה. אאל"ט, השמנים החדשים מכילים תוספים האמורים להקטין את התופעה והזיהום (בטיפול הקודם שמתי לב כי למרצדס ישנו תקן שמנים חדש המיועד למנועים בסדרות האחרונות שההבדל בינו לבין התקן הקודם הוא תוספים אלה).
 

aharon d

New member
שלום בחזרה חיים, ברוכים הנמצאים

לאחר היעדרות בת שנתיים זוהי ברכה ותחושת נעימות לחזור ולשתף בתחום אותו
כולנו אוהבים. ועתה עניינית למה שהעלאת קודם:
ראשית, האחריות המורחבת לגיר DSG, בהתבסס על טענות היצרן (והיבואן
בישראל בעיקר) שהם כביכול תיקנו ושיפרו את הגיר, ולכן האחריות הורחבה ל- 5 שנים,
זו היתה אפיזודה קצרצרה בלבד, למשך תקופת שיווק קצרה של כמה חודשים
בלבד במהלך שנת 2014 ולאחריה חדלו מכך.

כשאני התחלתי להתעניין ברכב זה ב- 2014 כהכנה למעשה לקראת רכישה
מתוכננת בתחילת ב- 2015, אמרו לי שלגיר יש 5 שנות אחריות. לכן הרכב סיקרן
אותי והרגיע את חששי מהגיר ששמו הלך לפניו לשמצה בעת ההיא.

אך כשבאתי לרכוש את הרכב בתחילת 2015, כבר ידעו לספר לי שהרחבת
האחריות הסתיימה ואינה מוקנית עוד. לשאלתי מדוע, אמרו לי שזו ההחלטה של
היצרן בחו"ל (והיום אני יודע למה).

לעניין זה ולאחר מחקר מעמיק שבצעתי, לרבות מעבר אצל אנשי המוסך של
היבואן, כמו שאומרים לאחר שעושים מינגלינג ומתקרבים למנהל המוסך ולכמה
מעובדיו, אלו (שלא בחוכמה יחצנית אם יותר לציין) נפתחים אל מול הלקוחות (אלי)
ומשתפים מידע מאד מדאיג לגבי הרכבים הללו והגירים בפרט.

הגירים הללו מצריכים אכן החלפות מודול מצמדים טיפוסי מדי 30 אלף ק"מ
בתמהיל הנסועה הטיפוסי הישראלי הפקוק לשמצה.

יש צרכנים כנראה יותר באזור הפריפריה שבצפון, אשר נוסעים בעיקר בכביש פתוח
מרחקים ארוכים וללא פקקים תכופים, אלו מצליחים לעשות קילומטרז ארוך יותר
עד שהמצמדים כושלים, אך אלו המעוט שאינו מייצג את הכלל, וודאי אינו מייצג את
שוכני מרכז הארץ כמונו אשר נגררים בפקקים אל מרכז הארץ וחזרה מדי יום
לעבודה בשני הכוונים.

עבורנו שבמרכז הארץ, 30 אלף ק"מ זהו הקילומטרז' הטיפוסי פחות או יותר.
והרכב שלי הבן, ננהג על ידי אישה מאד עדינה וזהירה. לא היו פה clutch burn outs.

עוד דוגמא, ליידי במוסך שכבה אוקטביה בת שנה אחת בלבד מודל 2016 והיא על
הליפט, לשאלתי מה עושים לה שהגיר על הרצפה ? נאמר לי החלפת מצמדים.
היא גמעה רק 36 אלף ק"מ. מכאן התחיל בעצם הספור של המחקר שערכתי
והמסקנות המדאיגות שהובילו אותי לתובנה לגבי אמינות המצמדים בגיר זה.

שנית לשאלתך, אצלי ברכב עוד לא החליפו את המצמדים למרות שדי ברור שזה
היה נדרש, הרעידות היו כבר בלתי נסבלות והחלפות ההילוכים לא חלקות, ואף
תאמתי לשם כך תור למוסך, לאוטוטו רגע לפני שהאחריות מסתיימת.

אלא שלאחר שהתוודעתי לכל הממצאים מכל המקורות גם יחד לרבות תמונת
הצלצולים במנוע שאין להם פתרון, העדפתי להפטר מהרכב ולהחליפו רגע לפני
שהאחריות נגמרת ולא להתעסק עימו רגע אחד מיותר. הטיפול במצמדים ברכב זה
כבר תהיה מטלה של הבעלים הבא של הרכב.

היום אני יכול לספר לך בוודאות די עצובה מבחינתי כי מאד אהבתי את הרכב, שלא
דובים ולא יער. כל הברברת הזו על הגיר ועל שיפורים שלכאורה נעשו בו היו לא
אחרת מאשר טקטיקה נואשת (לא רוצה לומר הסתרה) מצד הקונצרן להרגיע את
הרעש והרחש שהיה בשוק במטרה למנוע פגיעה במכירות. בפועל, הגירים הללו
הם שטנץ מאד סקסי וטוב לכביש הפתוח, מבוססים במקור על גירים מעולם
המרוצים, אך עם אמינות בקנטים ושאינו מתאים לפקקים או לנסועה עירונית
תכופה, שזהו התמהיל העיקרי בישראל שלנו.
השיפור שכנראה כן עשו בגיר, זה שעברו (לפני כמה שנים) לשמן מנוע מינראלי
במקום הסינטטי שהתגלה כשמן שהורס את יחידת ה- mechatronic , יחידה
שהיתה משום מה רגישה להרכב הכימי שלו. מעבר לכך, הבעיה נותרה במודול
המצמדים, ואם תשאל את הראש המהנדס שלי, הבעיה עיקרה באלגוריתם לא חכם
במיוחד שנוהג להחליק את המצמד השני בהילוך מס' 2 במהירויות זחילה, וכך
להרוס אותו בטרם עת.

הדבר הנכון לעשות היה, או אלגוריתמית להשאיר את הלוך מס' 1 ועימו לבצע את
הזחילה תוך כדי הצמדה מלאה של המצמד, או לעבור להילוך 2 ולתת למכונית
קצת יותר מהירות סרק, אך להשאיר את המצמד מחובר עד הסוף ולא להחליקו
בשום אופן.

לגבי שמן המנוע, גם במנועי TSI ישנה חובה לעבוד עם שמנים מתקנים מיוחדים
שהם בעלי השארת משקעי פחממנים מופחתת. השמן הייחודי והיוקרתי שם הוא ה
- castrol edge 5-30 בתקן הכי גבוה.
השארת הפחממנים בשמן זה מופחתת מאד לעומת שמנים ללא התקן הנדרש.
הבעיה היא, שגם באמצעות שמנים אלו עדיין נותרת כמות ולו קטנה של פחממנים,
אשר מאפשרת עם הזמן לראש המנוע להסתם בהם לאחר נסוע כזו וכזו, ואילו זה
היה שמן מנוע רגיל – ההסתמות בפחממנים היתה מתרחש מהר יותר כמובן.
לא שהצטברות מעל 15 אלף ק"מ - שכבר מובילה לצלצולים זה קצב איטי כן, זה
מספיק מהר כדי להיות בלתי פרקטי הנדסית.

כל הסגנון ההנדסי הזה שתואר, והאין אונות או לומר ההסתרה של החולאים
האינהרטיים מופגנת גם מצד מוסכי היבואן, הם אפילו לא מסתירים זאת
כשמתקרבים אליהם (והם נפתחים), הם בחצי פה מודים בבעיות הכרוניות.
לא מפתיע אותי לאור סגנון הנהול של הקונצרן בעשור האחרון, סגנון שהוביל
לפרשיית דיזלגייט. וכנראה שהדברים מתחברים יחדיו וחלחלו לכל החברה בעשור
האחרון. מוכרים לנו הלקוחות כסות של מותג גרמני שטנץ איכות וקפדנות, קידמה
טכנולוגית ומה לא, אך אלו כסות והסתרה של מספר בעיות שורשיות עמוקות יותר
– מהסוג שמגלים הצרכנים רק אחרי זמן מה עם המוצר ולא רואים אותם במבט ראשון.

יש לקוות שמאז שהמנכ"ל הסורר וינטקורן הוחלף שם, שיטות העבודה השתנו ותוך
מס' שנים המצב יראה אחרת. אך נכון לעכשיו ועד שיוכח לנו אחרת (ויש להם
עבודת הוכחה לא פשוטה), אני בצער רב ולמרות אהדתי הרבה מאד למוצר
ולביצועיו, ממליץ בחום לשמור מרחק ממנועי TSI וגירי DSG. הם אמנם מאד
סקסיים, מתנהגים מעולה (כשהם חדשים), אך מזדקנים בקצב מהיר במיוחד, ואינם
עומדים ברמה מינימאלית מתקבלת על הדעת של אמינות שימושית סבירה.

לגבי מי שרוצה לקחת את הרכב בעסקת ליסינג מהעבודה, שם אין מניעה לטעמי.
הקלאצ'ים הרי ממילא יוחלפו, בנתיים נקבל רכב חלופי. והמנוע, שזה יצלצל כמה
שבא לו. ילך מנוע ?
גם את זה יתקנו לנו. אז בליסינג כן, הרכב עשוי להיות מתאים (למעט עניין המזגן).
אך רכישה באופן פרטי מכספנו האישי, כרכב שהוא על אחריותנו לרבות הצורך
לאחר מכן להפטר ממנו במכירה ? זה בשום פנים ואופן לא. ולא בכדי יש לרכב
רק שנתיים אחריות, היבואן יודע היטב מדוע.

הייתי ממתין עד שהקונצרן יעבור לטכנולוגיה הבאה שהוא עומל עליה עתה והיא
רכבים חשמליים, כנראה אי שם ב 2019. או אז כנראה רכבי הקונצרן ישובו לעניין
אותי מחדש, בהנחה שאת יתר היתרונות שלהם נקבל גם אז, רק לשם שינוי
בשילוב יחידת הנעה אמינה ופשוטה מכנית (מנוע חשמלי וסוללה).
 
פיספסת חיים

הוא רשם כי החלפת הקלאץ' עלתה 4000 שח והצורך התעורר לאחר כ30K ק"מ.
בנוסף ניקוי המשקעים מראש המנוע ומתא הבעירה עלה כ600 שח ודרוש מידי 15K ואין מומלץ לדחותו ל30K.
בנוסף תיאר שניקוי המשקעים מראש המנוע שולח אותם אל הממיר הקטליטי המאד יקר אך הוא לא נדרש עדיין להוצאה הזאת..
&nbsp
את זה הוא רשם בתחילת השרשור. בנוסף חישבן ומצא כי החיסכון המשמעותי בדלק מתקזז בהוצאות העודפות על הקלאץ' וגם ניקוי המשקעים. הקלאץ' כנראה נחשב בלאי ולא מומן ע"י היבואן / יצרן וכנ"ל לגבי משקעים...
הוא לא חישב את עלות השמן ואת עלות הממיר הקטליטי המאד יקר. אם היה מוסיף את זה לתחשיב אז החיסכון בדלקים היה מתגמד...
 

aharon d

New member
כמה תיקונים

ראשית וכדבריך אכן כך, אם מתחילים לחשב את כלל ההוצאות האפשריות על
התחזוקה והתיקונים לאורך זמן, נוכחים לדעת כי זה בלתי משתלם בעליל כפי
שציינת. שכן לאורך זמן התחזוקה הזו עולה על החסכון המצרפי בדלק.

לגבי דיוק בפרטים שלא תהיה בלבלת:
עוד לא עשיתי ניקוי ראש מנוע, רק ביררתי עלות כדי להבין מה המשמעות של
להפטר מהבעיה.

וגם לא החלפתי קלאץ, רק בררתי עלות היה ואדרש לבצע לאחר שהאחריות מסתיימת.
שהרי קלאץ אם אינו תקין במסגרת אחריות מוחלף הוא, אך זה רק בשנתיים
הראשונות כשעוד יש אחריות. לאחר מכן זה כבר עולה, והרבה כאמור.

הקדמתי את החלפת הרכב לשנתיים מינוס קטנה, כדי שלא להגיע כלל למצב
שצריך להתחיל להוציא על הרכב כסף או להתברבר עימו במוסך.

כמו כן מכירה במסגרת אחריות קלה יותר, משום שלרוכש יש סוג של רגיעה
שאם משהו יעשה לו קונצים, הוא יכול לגשת לסדר במסגרת האחריות בחינם.

ממילא היתה לנו כוונה להחליף אחרי שנתיים, אז עוד חודש או פחות חודש זה
זוטא. כך עשינו עד היום ובהצלחה מרובה.

אגב המתודה גם מוכיחה את עצמה במידה לא מבוטלת במישור הכלכלי:
המחיר הזה של להשאר עם חדש כל שנתיים, אינו עולה מהותית על המחיר
החלופי של להשאר עם הרכב יותר שנים. הנושא חושב נבדק ונטחן כבר
אינספור פעמים. על ידי רבים וטובים ממני.

ובנסיון מהיר להעביר סדרי גודל:
אם העלות הטיפוסית של להחזיק רכב מסגמנט משפחתי בנסוע ממוצעת
של כ- 15 אלף ק"מ לשנה, עולה לנו סביבות 3000 ש"ח לחודש בתור רפרנס יחסי
(הכל כולל הכל - פחת ביטוחים דלק מוסכים וכיוצא בזאת...)

הרי שהפער בין להחליף כל שנתיים לחדש, לבין להתקע עם הרכב עד נגיד גיל 4,
הינו פער של כמה מאות שקלים בודדות בלבד.
לעיתים כדי 200 ש"ח בלבד סדר גודל לחודש, לכל התקופה.

ואם זה אומר הבדל שבין נגיד 3000 ל- 3200 ש"ח לחודש,
אז בהחלט אעדיף חדש כל שנתיים מחדש.

הנסיון שלי לפחות לימדני עוד משהו, שהמחשבה הדיפולטית שלנו כי רכב
בן 0 או רכב בן 2 או רכב בן 4, ההבדל בינהם לא קיים בתכונות נסיעה,
היא מחשבה מוטעת. אני בהחלט מצליח לחוש בפערים ברורים בין רכב עם
0 ק"מ בנילון, לבין אותו רכב בדיוק בן שנתיים עם 30K ק"מ, ובין אותו רכב
בדיוק בן 4 עם 60K ק"מ.

הופתעתי עצמי כשלראשונה שמתי לב להבדלים הללו. אפילו אשתי חשה בהם
והיא ממש אינה חובבת מוטורית. אין כמו החלפת רכב באחד זהה לו בדיוק
(אפילו אותו צבע) אחרי שנתיים על מנת להתרשם מגודל הפער בהתרשמות
בלתי אמצעית.

ההבדל הקטן הזה בחופשים המכניים ובצמיגים החדשים, הוא מהותי ומוחש.
אפילו בולמי הזעזועים מתנהגים שונה אחרי 30K ק"מ. בטח אחרי 60K.

וכאשר משק בית ישראלי טיפוסי (לצורך דוגמא) מוציא בין 20-30 אלף שח נטו
בחודש תקציב שוטף, אז העוד 200 או פחות 200 ש"ח הללו, זה טיפה בים, סדר
גודל של 1% (או קצת פחות מכך) במונחים של תקציב חודשי שוטף במשפחה.

וברכב חדש כל שנתיים נשארים גם כל העת בקדמת הגדג'טים האחרונים בשוק,
ומקבלים כל העת את המערכות הבטיחותיות הכי עדכניות שיצאו בסגמנט.
והרי שרק הבטיחות הזו לבדה (לטעמי), כבר שווה את העלות הלא מי יודע מה
גדולה הזו.

מובא כנקודה למחשבה, למי שזה מעניין אותו הנושא הזה של עלות אמיתית
חלופה אחת אל מול חלופה שניה. לא אחת אנו כצרכנים עושים החלטות צרכניות
בהתבסס על מידע מוטעה, שנובע מהטיות פסיכולוגיות שאינן מבוססות תחשיב מדוקדק.

לכן חשוב בהחלטות ממין זה, לטעמי, להיות דקדקנים בחישוב הנתונים הגולמיים,
ורק אז לעשות החלטות. שכן כשיש נתונים נכונים מול העיניים, ההחלטות לא אחת
מתהפכות ואנו מוצאים את עצמנו מופתעים ומכים על חטא, איך זה שלא חשבנו
על זה קודם והנה פעם ראשונה שניסנו לבחון לעומק, וגילינו משהו מעניין.
 
אהרון, כפי שרשם חן1111, אין טעם לפתוח העניין לוויכוח מחדש

אני רק ארשום לפרוטוקול שאני לא מכיר את המספרים הללו בכלל. לא 3000, ולא 3200 שום דבר שהוא אפילו דומה בסידרי גודל.


אני נוהג ברכב קטן ידני כמעט 5 שנים ולא מצליח ליצור בו שום קילקולים לא משנה מה אני עושה [אחרי 4 שנים החלפתי צמיגים שהרסתי לגמרי אבל גם ככה מחליפים צמיגים מידי 4 שנים והעלות של צמיגי מיני היא 900 שח לרביעייה של צמיגי OEM, אז לא מדובר כאן על איזה bankruptcy או משהו בכיוון כזה
]
עלות האחזקה החודשית אצלי לדעתי לא עוברת 150 שח ואני נדיב ככה שאני לא מבין מאיפה אתה מביא את ה3000.
האם יש כאלה פערים גדולים בין הרכב מהסגמנט המשפחתי לרכב מיני או ששיטת ההחלפה מידי שנתיים מייקרת את האחזקה עד כדי כך?
האם 3000 שח/חודש זה לא העלות של רכב בליסינג? אז למה לך כל ההתעסקות? קח לאישתך ליסינג וזרוק אותו לכל הרוחות כשמתחשמק לך...
 

aharon d

New member
בנקודות

העלות הכוללת של אחזקת רכב, צריכה לכלול בתוכה את מלוא ההוצאות בכלל זה
את אבדן הערך (הפחת), את עלויות המימון (או העדר התשואה על ההון שמושקע
במכונית בהנחה שנרכש במזומן), את הוצאות הדלק, המוסכים, הביטוחים והאגרות.

לכשמחשבים את כל אלו יחדיו, ההוצאה הטיפוסית לרכב משפחתי ממוצע
מסגמנט 130 אלף שח סדר גודל, עומדת על כ- 3000 ש"ח בממוצע גס
לחודש (36 אלף שח בשנה) תחת הנחת נסועה טיפוסית לרכב משפחתי
(כ- 15 אלף ק"מ בשנה).

ברכבי מיני כשלך העלות נמוכה יותר, ונעה טיפוסית בין 2000-2300 ש"ח
כתלות בדגם, במחירו, בצריכת הדלק שלו וכיוצא בזאת...

ברכבי מנהלים העולים כ- 160-170 אלף ש"ח, הממוצע הטיפוסי הוא באזור
חיוג של 4000 ש"ח בחודש סדר גודל (כ- 48 אלף שח בשנה).

כל הערכים הללו מתייחסים לרכישת רכב חדש ואחזקתו למשך מספר שנים,
טיפוסית 2-4 שנים.

על מנת להכנס לאופן החישוב ובכדי שלא לפתח את הנושא מבראשית אחרי
שנטחן פה בפורום לעייפה בשנים עברו, אציע שתעשה חיפוש על השרשורים
שלנו המפרטים את אופן החישוב ומדגימים אותו בכמה מקרי דוגמא.
 

salachshabati

New member
איך הגעת ל 150 שקל בחודש?

רק ביטוח ורישוי זה 2400 חלקי 12 = 200 שקל
&nbsp
דלק - נניח 15K קילומטר בשנה צריכה של 1 ל15 6 שקל לליטר, מביא אותך 500 שקל בחודש.
&nbsp
ירידת ערך נניח 10% בשנה אצלך = 6000 שקל שהם 500 שקל בחודש.
&nbsp
טיפולים מצבר צמיגים נניח 1200 שקל בשנה 100 שקל בחודש.
&nbsp
הפסד תשואה על ההון נניח 2% בשנה על 60000 שקל שווה 1200 שקל בשנה, 100 שקל בחודש.
&nbsp
סה"כ 1400 שקל בחודש. על רכב של 60000 שקל כמו שלך כשהיה חדש.
 

aharon d

New member
ושכחת להוסיף גם עלות ביטוחים ואגרת רישוי

פיקנטו ערב טוב,

בהמשך לפוסט של הכותב הקודם לי, להלן חישוב משוער גסות לעלות רכבך
באמצעות כלי מקצועי לנושא.

שים לב לערכי היסוד שהוזנו בו, כמובן באם יש לך ערכים מתוקנים להכניס עד
רבה העבר ונעשה עבורך fine tunning לטבלה.

כרגע ועוד בטרם העברת נתונים אחרים, בהתבסס על זכרוני שפיקנטו ידנית כשלך
עלתה סביבות 65 אלף ש"ח חדשה, וטענתך שהחזקת אותה 5 שנים, ובהנחה שלי
לביצוע 15 אלף ק"מ בשנה (אלא אם תאמר אחרת), והזנת ערכי עלות הביטוחים
כפי שהנני מכירם (סדר גודל לרכב זה), מה שבטבלה הינו שערוך לעלות שיצאה
לך במשך 5 השנים האחרונות (פלוס מינוס).
*הוזנה עלות ממוצעת של תחזוקה שנתית בסך 1000 ש"ח, המגלמת בתוכה את
העלות של טיפול שנתי ובתוספת עלות הצמיגים והמצבר (בהעמסה יחסית לשנה בודדת).

**כאמור עדכן בערכים מדויקים יותר ככל שישנם כאלו בידך, ונעדן את הטבלה עבורך.

 

salachshabati

New member
הכנסתי לחישוב שלי רישוי וביטוח חובה. ( ראה שורה ראשונה )

פיקנטו לא עושה ביטוח מקיף. כך שהמספרים שלנו די קרובים.
 
יופי של טבלה אבל חלק מהטבלה לא נכון... אני מתקן

מחיר הרכישה 58K.
ביטוח חובה בלבד 1150שח
עלות טיפול 700

יש כמה רכיבים ששגית בהקשר אליי: 1. שנות אחזקת הרכב. 2. פחת על הרכב. 3. עלות ההון.
1. לא מוגדר בשלב הזה. אינני חי כדי להרשים איש אלא על סמך הצרכים שלי. אם הרכב יסרב לגלות אפילו קילקולון מינימלי כפי שמוכח ב5 השנים האחרונות אז... אתה כבר יודע את התשובה. והיות ורשמת 5 אז לפחות זה כבר מוגדר בעבורך שזה... לא נכון
. בעבר כשמכרתי זה היה לעתים כי נסעתי לתקופות מספיק ארוכות או שלא היה ענין למוצר בתוך המשפחה הגרעינית או המורחבת
2. אתה מחשב בהתאם ל1, כי אתה מעוניין בערך הממוצע. איך מחלקים במשהו לא מוגדר?
3. עלות ההון תלוייה איך אני מנהל את כספי. עבורי זה כמעט 0. תניח שמבחינת הון אלמלא הרכישה הכסף היה בעו"ש!
 

aharon d

New member
אוקי

אז נעשה עידונים לטבלה:

א. נעדכן מחיר רכישה ל- 58K ש"ח.

ב. נשאיר לה לחשב את הפחת מהיום שרכשת את הרכב חדש עד עתה,
כשהרכב בן 5. ככה תדע כמה עלה לך הרכב, לפחות בראיה מחדש עד הלום.

ג. לא העברת במקביל את עלות הביטוח מקיף, האם אני להסיק מכך
שהעלות מקיף שכתבנו בטבלה היה נכון ?

ד. האם הנסועה ששערתי בסך 15K ק"מ לשנה היא הנסועה שלך או אחרת ?

ה. האם הרכב שלך אכן מבצע 14 ק"מ לליטר או אחרת ?

ו. אין בעיה לעדכן את הריבית לאפס אם בכך הנך חפץ, אך דע זו כי זהו עוות
חשבונאי שאינו נכון בראיה תחשיבאית. לשקולך כמובן.

ז. לגבי עלויות אחזקה, בשנה זה 700 ש"ח ציינת, הנני מניח שהטיפול השנתי
גרידא עולה 700 ש"ח. אך יש להשית מעל לסכום זה גם את העלויות הנוספות
מעבר לטיפול השנתי, שאלו הצמיגים, המצבר, ועוד משהו (אם היה) ולחלק ב- 5,
ואת החלק היחסי להשית על שנה בודדת, כדי שהחישוב הכולל (בכלי הזה) יתיישר
עבורנו נכונה.

תחזור איפה אם נתונים מעודכנים בהתאם לסעיפים מעלה, ונחזיר לך טבלה
מעודנת וממצה יותר. כך תקבל תמונה מדויקת (לנוחיותך).
 
ג. אין מקיף אלא רק חובה

ד) מעט פחות מ15 אבל לפשטות תשאיר 15...
ה) אקבל את ה14...
ו) ריבית = 0 זה אינו עיוות חשבונאי לגביי. גם נציגי הבנק מקללים: עבורם זה להיות חתול ששומר על השמנת אבל כאשר פיו חסום.מתקשרים נואשים מידי כמה חודשים [בעבר היה מידי שבוע
].
אני מאמין בעבודה סבירה ובהכנסה סבירה רציפה ולא בדרכי קיצור...

ז. 700 זה הממוצע של הסכ"ה. עד הלום החלפתי רק 4 צמיגי OEM בעלות 900. המצבר עדיין חי היטב בחלוף 5 שנים. בנוסף חלק מהדברים אני מחליף לבד. רפידות ברקס קוריאניים שהחלפתי לפני שנה עלו 120 שח והתברר לי כשפתחתי ש... מדובר בOEM... על זה ישנם 2 דברים שיכולים להאמר:
1. העולם קטן. 2. צדיקים מלאכתם נעשית... אבל אני אינני צדיק ככה שהאופציה הנכונה היא אופציה 1

החישוב שלך לא נכון מכמה סיבות:
1. דלק. בתנאי הטופוגרפיה שלי הרכבים שלכם היו צורכים פי 2 משלי כלומר ההשוואות הללו צריכות להביא בחשבון טופוגרפיה ומאפייני דרכים [פקקים וכד']
2. כמות הנסיעה. מי שנוסע מרחקים ארוכים אז ההוצאה שאתה מצייר לכל שנה היא גבוהה אבל זה לא ישנה גם אם ייסע על רכב ענתיקה שאותו הוא יתחזק לבד. צורת חישוב כזאת מובילה לBIAS שאתה רוצה להאמין בו ואשר גורס כי אחזקת [כולל רכישת] רכב חדש היא זולה וכי לא מדובר בהוצאה בומבסטית.
 

aharon d

New member
הנה הטבלה מעודנת בשבילך

מה עדכנו בה:
תיקנתי את עלות הרכב ל- 58K שח כחדש.
עדכנתי את הריבית ל- 0.
שניתי את העלות השנתית הממוצעת של האחזקה ל- 700 ש"ח בלבד לשנה,
עלות שאמורה לייצג את כל ההוצאות על התחזוקה כולן גם יחד.

דבר אחד נראה לי שלא ציינת, וזה שבמקום ביטוח מקיף יש לך ביטוח צד ג',
אז היות ולא רשמת, ראיתי לנכון להכניס ביטוח צד ג' בעלות של 800 שח לשנה,
והנך מוזמן לתקן את זה אם צריך.

**הערה קטנה לי עבורך אך מאד מאד חשובה, ולמרות שהנושא אינו חונה
במגרשו של התחום המוטורי, אמונתך (או יותר נכון הבנתך) שכסף מייצרים רק
ממשלח יד, ולא מהון, הינו טעות גסה.
לעניין זה טענתך, שאין ברצונך רצון לבצע "קיצורי דרך", מושטתת על היעדר
התובנה הבאה:
שעושר בעולמנו (עושר כספי כמובן) ובטחון כלכלי, מיוצרים באמצעות
צבירת הון, ולא באמצעות הכנסה ממשלח יד בלבד, אלא אם שפר מזלך והנך
אחד ממיליון, שמכניס משכורת כשל כדורגלן צמרת (מיליונים בחודש).
גם הכדורגלן יאבד את אותם המיליונים כשעבודתו תסתיים והוא יפרוש, אם לא
ישכיל למצק את ההכנסה שלו להון.

רק הון שמושקע אט אט ותופח כשמרים בלחם, לאורך מספיק שנים, ורצוי
עשרות שנים, מייצר מיליונים. היה והנושא נראה לך מעניין (ומי לא אוהב כסף
והיכולת לפרוש לפנסיה בגיל צעיר) הנך מוזמן להתחיל את המסע הזה ואמליץ
להתחיל שעה אחת קודם.

שכן האלמנט הכי חשוב בהון, הוא זמן, יותר מכל פרמטר אחר.
שכן מרכיב הזמן הוא הדומיננטי מכולם במשוואת צבר ההון - אפקט הריבית דריבית.

על מנת להתרשם מכך ככה כמשחק מחשבה, שחק קצת עם מספרים
ותקבל תמונה מעניינת:
חשב למשל מה קורה ל- 1000 ש"ח שמדי חודש מושקעים באפיק מנייתי,
מעין תוכנית כזו שכל חודש הנך משקיע בה 1000 ש"ח.

ממוצע התשואה המאקרו כלכלי לאורך השנים, למי שמשקיע בתעודת סל על
למשל מדד המניות הכללי כגון S&P500 האמריקאי, עומד על 7.4% לשנה.
זהו מקובל להיות בשוק ההון, מדד ממוצע התשואה הבורסאי העולמי בקרוב
גס של כל המניות הגדולות, שמראה את קצת צמיחת שווי ההון בעולם מדי
שנה. זהו מדד של 500 החברות הכבדות במשקלן בבורסה האמריקאית.

בדוק מה קורה לאותם 1000 ש"ח אחרי 10 שנים, אחרי 20, ואחרי 30.
לאחר מכן חשוב, מה קורה אם הסכום ששמים בצד הוא לא 1000 ש"ח,
אלא 5000 שח. ומה אם הסכום 10,000 ש"ח... ?

סבורני שאחרי שתשחק עם זה קצת, לא תוכל עוד שלא להכנס לתחום ולו
כדי יום אחד לשבת על הר של כסף . ואם הנך מספיק צעיר, אז יש עבורך
ההזדמנות לעשות הרבה בזמן שנותר לך.

 
אין צד ג כלומר אן אעדכן את טבלתך אז...

בעידכון הטבלה שלך [העלות פר חודש] הסכום יתקרב מ1400 ל1300...[בעיגול]
&nbsp
מהמספרים שלך למדתי כי:
פיקנטו אחרי 5 שנים זוכה ל43% מערך הקנייה שלו [כלומר מאבד יותר מ50%]. האם זה כל רכב? איך הגעת למספר הזה?
&nbsp
בנוסף מתברר לי כעת שאצלי, נניח אחזיק הרכב ל10 שנים ואח"כ אתרום אותו למדע
[כמה כבר ניתן לקבל על מכירת רכב קטן בן 10?]
כי אז העלות השנתית היא 58000/10=5800 שח
והעלות החודשית הממוצעת נניח סביב 480 ש"ח.
&nbsp
אני חוזר על הטיעון שהעליתי שהחישוב שלך מכיל בקירבו הרבה BIAS ומדוע:
קשה להשוות רכבים שנוסעים מרחקים שונים ובמסלולים שונים בהיבט הטופוגרפי.
&nbsp
 

aharon d

New member
אפילו ביטוח צד ג' אין ברשותך ?

דמיין את המצב הממש לא נעים הבא:
עשית תאונה, דפקת באשמתך רכב יקר בדרך, והגיע חשבון התיקון שלו על
כמה מאות אלפי ש"ח, כי נכנסת בו חזק והמותג יוקרתי, אז רק דלת עולה
80 אלף ש"ח, לא כולל הדלת השניה שגמרת, לא כולל הנזק לשלדה,
העבודת תיקון, והירידת ערך שנקב בה השמאי.

יצא לך מזל נאחס, נכנסת בו מספיק חזק ועשית לו total loss, החשבון שקבלת
הוא מיליון ש"ח. לא קשה לגמור פורשה 911 חדשה בת יום בפגיעה ב 50 קמ"ש.

שווה עבורך את העדר ביטוח צד ג' ?
יש לך מושג מהי תוחלת הסכוי שיתממש מצב שכזה ?

אגב, גם לדפוק בטעות קטנה ככה, רק את רכבה הנפוץ של אשתי ולקבל 40
אלף שח חשבון תיקון, לא נעים בכלל.

לא מבין איך הגעת למצב שאפילו בטוח צד ג' אין ברשותך, כנראה שאינך מבין
את גודל הסכון שנוטל.

יצא לי להכיר אדם שבגיל 25 קיבל תביעה (בהעדר צד ג' מצידו), על סך חצי
מיליון שקל, הוא היה אשם בתאונה בה עשה total loss לרכב יוקרתי חדש
ביחד עם הרכב שלו.

היום הוא בן 40, ועדיין משלם את תשלומי החוב העצום שנפל עליו בגיל צעיר
בסך אלפי שקלים כל חודש - משכתנה ממש. הוא נאלץ לקחת הלוואה
ל- 30 שנה רק בריבית רצח כי זה לא עבור דירה.

נסה לחשוב איך מאורע זה והתקמצנות על ביטוח צד ג' בסך 700-800 ש"ח, היה
עבורו אירוע מכונן בחייו. יש שעורים בחיים שמחירם הוא בלתי סביר ובלתי מעשי
כך שהמחיר גומר לאדם את כל עתידו. אל תהיה שם.
 
כמו שיש "אחרי המבול" יש גם "אחרי הוידוי הגדול"

הווידוי הסודי שאין לי ג'...
בעידכון הטבלה שלך [העלות פר חודש] הסכום יתקרב מ1400 ל1300...[בעיגול]
מהמספרים שלך למדתי כי:
פיקנטו אחרי 5 שנים זוכה ל43% מערך הקנייה שלו [כלומר מאבד יותר מ50%]. האם זה כל רכב? איך הגעת למספר הזה?
בנוסף מתברר לי כעת שאצלי, נניח אחזיק הרכב ל10 שנים ואח"כ אתרום אותו למדע [כמה כבר ניתן לקבל על מכירת רכב קטן בן 10?]
כי אז העלות השנתית היא 58000/10=5800 שח
והעלות החודשית הממוצעת נניח סביב 480 ש"ח.
אני חוזר על הטיעון שהעליתי שהחישוב שלך מכיל בקירבו הרבה BIAS ומדוע:
קשה להשוות רכבים שנוסעים מרחקים שונים ובמסלולים שונים בהיבט הטופוגרפי.
&nbsp
דיונים אסוציאטיביים אהרון ד. הם מרתקים ובעלי פוטנציאל להרחיב אופקים אבל "פרה פרה"
 
עידכון התגובה הקודמת "עת המבול" אבל לפני הכניסה לתיבת נוח

כלומר, אחרי הווידוי הסודי שאין לי ג'... עידכון הטבלה שלך [העלות פר חודש] הסכום יתקרב מ1400 ל1300...[בעיגול]

מהמספרים שלך למדתי כי:
פיקנטו אחרי 5 שנים זוכה ל43% מערך הקנייה שלו [כלומר מאבד יותר מ50%]. האם זה כל רכב? איך הגעת למספר הזה?

בנוסף מתברר לי כעת שאצלי, נניח אחזיק הרכב ל10 שנים ואח"כ אתרום אותו למדע [כמה כבר ניתן לקבל על מכירת רכב קטן בן 10?]
כי אז העלות השנתית היא 58000/10=5800 שח
והעלות החודשית הממוצעת נניח סביב 480 ש"ח.

אני חוזר על הטיעון שהעליתי שהחישוב שלך מכיל בקירבו הרבה BIAS ומדוע:
קשה להשוות רכבים שנוסעים מרחקים שונים ובמסלולים שונים בהיבט הטופוגרפי.

חומר למחשבה אהרון: האם נראה לך הגיוני שאני נשאר עם פיקנטו זולה במשך 10 שנים של נסיעה כאשר אני מתחזק לבד כי אני יודע וכי זה קל לרכב במצב מושלם [רשמתי פעם שאינני יודע להרוס רכבים] ובסוף אחרי הסקריפיקציה הגדולה שלי, אתה טוען שהפער ביני ובינך שמחליף למשפחתית חדשה דנדשה מידי 2 שנים שמתחזק בלי להתלכלך באופן אישי [קרי במוסך, כל פיפסון וצ'וקצ'וקון] וכמובן אינו מפספס הוצאה ביטוחית על מנת "לכסות" כל מקרה ומקרה, וכו', שהפער יהיה אחרי הכל רק 3200/1300 =~~ 2.5 או שבעצם צריך להדגיש שההפרש הוא כ2000 שח לחודש אותם אני חוסך בעוד אתה לא.
אני מניח כי אתה בוודאי לא תקל בזה ראש...
2000 שח של חיסכון פר חודש זה מצטבר לאילו סכומים ב10,20,30,40 שנה וכו'...
אתה בוודאי תסכים להדגיש את יתרונות היכולת לחסוך. החיסכון, עליו דיבר אלברט אנשטיין... זכור גם שלאנשטיין מייחסים את הציטוט הבא:
"ריבית דריבית היא הפלא השמיני בתבל. מי שמבין זאת, מרוויח. מי שלא – משלם".
אמנם איננו עוסקים בריבית דריבית אבל האם תסכים איתי שאנשטיין לא התנגד לחיסכון כספי חודשי של כ2000 שח
 
למעלה