צבעים שונים של נוזלי קירור

צבעים שונים של נוזלי קירור

נוזל קירור קלאסי מבוסס על אתילן גליקול ומים מזוקקים.
מודדים את היחס בנפחים בין האתילן גליקול לכלל התערובת
היחס הקלאסי ביניהם הוא 50% אבל יש תערובות מרוכזות יותר למשל 55% או 60% או גם פחות מ50% [נדיר ובד"כ לא מומלץ]
ככל שהריכוז עולה מ0% ועד 60% אז נקודת הקיפאון יורדת ונקודת הרתיחה עולה [כלומר המינעד כנוזל הולך ומתרחב]
בנוסף לריכוז נתון של אתילן גליקול, נקודת הרתיחה עולה ככל שהלחץ של הנוזל עולה [פונקציה של עמידות של מערכת הרדיאטור והפקק ללחצים גבוהים יותר]

לא משתמשים בריכוזים מעל ל60%. יש אנומליה להתנהגות המערכת ולמשל מעל ל80% ועד ל100% [100%=אתילן גליקול טהור] נקודת הקיפאון עולה כשהריכוז עולה. בין 60 ל80% ערכי נקודת הקיפאון אינם מוגדרים [לא ברור לי למה. בעבר היה כאן דיון מסויים על זה ואינני זוכר,אבל לא ברור למה לא ניתן לקחת תערובת 70% ולמדוד את נקודת הקיפאון שלה]

נחזור לענייןכלומר נוזלי קירור בריכוז 50% עד 60%:
עד כאן הכל נשמע רק טוב וכדאי כביכול להעלות הריכוז מ50 ל60% אבל המגרעת של ריכוז 60% היא יכולת איסוף חום והסעת חום ירודה יותר של האתילן גליקול לעומת מים.
בנוסף, האתילן גליקול הוא שמנוני ומשמן את מעברי המים למניעת קורוזיה.

בפרסטון צבע ירוק זה ריכוז 50%. צבע אדום זה כנראה 60% [או 55%: לא זוכר בדיוק]
במוסך אומרים שכל רכב/יצרן צריך צבע ספציפי. בקיה ממלאים ירוק.
מי יודע במדוייק מה משמעות הצבעים השונים: ירוק, כחול, אדום, כמדומני ששמעתי שיש שחור או סגול?
 
לריכוז האתילן גליקול יש גם חסרון

בעצם שניים:
&nbsp
1. כושר הולכת החום יורד
2. הצמיגות גדלה
&nbsp
ולכן 50% מספק למניעת קפאון לפחות אצלנו. לי יש נוזל אדום של פרסטון עם 50% כפי שיצרן האופנוע ממליץ. ממה ששמעתי, לנוזל האדום עמידות טובה יותר לאורך זמן
 
להולכת החום התייחסתי אבל חיפשתי מי מכיר משמעויות הצבעים השו

הצבעים השונים...
אני לא חושב שזה עניין של עמידות אלא של ריכוזי אתילן
אני באופנוע הייתי נידרש להחליף באופן ייזום את נוזל הקירור מידי 4 שנים נוזל. בסוזוקי שמתי ירוק של פרסטון. מאד איכותי וריכוז האתילן גליקול בו הוא 50%. סוזוקי דרש בספר לשים 50% ולא התייחס לצבע הנוזל. בספר המכונאי רשום איזה מיהול צריך בשילוב עם מים מזוקקים [אלא אם האופנוע בטמפרטורה מתחת למינוס 31 צלזיוס ואז צריך עד 60%. לא המליץ על יותר מזה...]
[בפועל החלפתי יותר מאשר אחת ל4 שנים כי כיוון שסתומים זה אחת לשנתיים, אצלי היה מנוע V אורכי וכדי לייצר גישה לשסתומים של הבוכנה הקדמית, היה צריך להזיז קצת את הרדיאטור [לפרק צינורות...]. ופעם הייתה נזילה מהרדיאטור שפירקתי ושלחתי להלחמת אלומיניום וכהנה וכהנה הרפתקאות...אני בטוח שהיו עוד פעמים שהתעסקתי עם נוזל הקירור, כבר שכחתי...
אם אתה שם פרסטון אדום אז שתידע שהריכוז הוא כנראה לא 50 אלא 60 או 55%. לא זוכר אבל אז בדקתי... [פשוט תקרא את שרשום על המיכל של הפרסטון האדום]
זה מה שקורה כשאין ידע מעמיק ויסודי וזה הרי התיאור של הידע שלי , מה שעשיתי היה לבצע ההוראות בספר האופנוע כלשונן...ואולי הסיבה לשיכחה היא שלא טיפלתי בהרבה מדי כלים בלשון המעטה. תמיד רק בשלי, אני הרי לא מוסך ולכן אין הטמעה של היידע
...

בלי קשר, אני חושב שהטעיתי לגבי נוזל בצבע שחור או סגול אבל יש כנראה גם צהוב [?] בנוסף לכחול, ירוק, ואדום.
אולי מיסייה אנציקלופדיה מהלכת, חן1111 יידע מה משמעות הצבעים...בהקשר לריכוזי אתילן שונים?
 

חן 1111

Active member
הצבעים לא קשורים לריכוז האתילן גליקול.

למעשה הצבע הוא צבע מלאכותי שמוסיפים לצורך זיהוי או סימן מסחרי. לנוזל קירור בסיסי אין שום צבע.
נוזל קירור לרכב מורכב ממים, אתילן גליקול, ותוספים מונעי קורוזיה. צבע הנוזל מציין בדרך כלל את סוג התוספים, ויש סוגים שאסור לערבב ביניהם.
צריך לזכור שאין תקן רשמי לצבע הנוזל, אז קשה להסתמך עליו. הכי טוב להשתמש בנוזל המקורי, או להשתמש בנוזל שכתוב עליו שהוא מתאים לרכב שלך, ולהשתמש באותו נוזל בעקביות ולא לערבב. אם חסר קצת נוזל, עדיף להוסיף מים מאשר נוזל שלא ידוע אם הוא מתאים.
 
וואלה, הייתי ממש לא בכיוון.

חבל שלא שאלתי אותך לפני כן. גם אצל אשתי וגם אצלי היה קצת חסר. קצת מתחת לקו הLOW במיכל הפלסטיק [רזרבואר]. ככה זה כבר שנים, שאלתי בקיה ואמר לי שהנוזל שלהם ירוק. הם מוכרים ב90 שח מיכל מי קירור "של קיה" וממנו מכינים את התערובת הנכונה ע"י דילול עם מים מזוקקים [לא זוכר יחסי הדילול].
גם יחסית יקר וגם צריך לדלל וגם "בזכות האופנוע" זכרתי את הפרסטון הירוק [55שח] כנוזל קירור מעולה, וקניתי ממנו והוספתי קצת אצל שנינו. רק במיכל העודפים. ועכשיו הצבע הירוק החזק מאפשר לראות בבירור את גובה הנוזל במיכל השקוף
בדקתי ודווקא בספר של קיה ממליצים כמו שאתה אומר, במקרה שחסר, להוסיף רק מים מזוקקים. אני מקווה שלא הזקתי
...
עד כמה כדאי לדאוג? האם כדאי לשלוח אי מייל ליצרן לגבי העירבוב עם הפרסטון הירוק?
&nbsp
 

WarDog

New member
יש נוזלים שכתוב עלהם "ניתן לערבב עם כל נוזל קירור אחר"

ההמלצה של היצרן להוסיף רק מים כאשר חסר נשמעת לי קצת פזיזה, כי אם עכשיו הוספת קצת מים, ועוד חצי שנה הוספת עוד קצת וככה במשך כמה שנים אתה מגיע למצב שנשארו לך רק מים במערכת הקירור.
 

חן 1111

Active member
תלוי כמה מים אתה מוסיף.

קודם כל, במערכת קירור תקינה כמעט לא צריך להוסיף.
אם למערכת קירור של 5 ליטר אתה מוסיף אפילו חצי ליטר מים בשנה, אחרי שנתיים שלוש עדיין יהיה לך ריכוז סביר, ואז כבר תגיע לטיפול שכולל החלפת נוזל קירור, או שהדליפה תחמיר עד שיהיה צריך לתקן אותה ממילא.
 

WarDog

New member
אם תוסיף חצי ליטר מים בשנה במשך 3 שנים תגיע 35/65

וזה מחוץ למגבלות של מרבית היצרנים(שהרוב ממליצים בכל מקרה על ,50/50, וחלק על 60/40).
ובקיץ הישראלי זה יכול להיות מאוד משמעותי.
 

חן 1111

Active member
לא משמעותי. היצרנים ממליצים על 50/50 בעיקר כדי למנוע קפיאה

בתנאי קור שונים. הכרתי לפחות יצרן אחד שהציע לארצות חמות תרכיז בלי אנטי-פריז בכלל. רק תוספים נגד קורוזיה ומים. הבעיה היא יותר בירידת ריכוז התוספים.
בנוסף, זה לא שאני ממליץ לעשות את זה. מערכת קירור תקינה לא צריכה לאבד גם חצי ליטר בשנה. ואם כן, אז בשנה הבאה היא תאבד יותר ואז ממילא יתקנו את המערכת ויחליפו את נוזל הקירור.
 

חן 1111

Active member
לא קרה כלום. הפרסטן הירוק הוא עם תוספים סטנדרטיים

ואני מניח שהמקורי של קיה גם כן, אחרת הם היו צובעים אותו בצבע אחר. אז דווקא במקרה הזה לא הייתי דואג.
אני מעדיף נוזלים שהם בצורת תרכיזים לדילול עם מים, כי זה מאפשר לי להחליף לבד את נוזל הקירור בלי לדאוג יותר מדי לריקון המים שנשארו במנוע (למשל אחרי תקלה שגרמה לאיבוד מים).
 
למעלה