קרוסאובר מול פרייבט בדרכי עפר

נ י ח ו ח

New member
קרוסאובר מול פרייבט בדרכי עפר

שלום
בהנחה שרוצים לנסוע בדרכי עפר/שבילים במצב סביר* - האם לקרוסאוברים למיניהם יש יתרון כלשהו על פרייבט רגיל ?

אם כן - אפשר בבקשה מה היתרון/ות ?

*מצב סביר - בלי סלעים, בלי מדרגות, בלי קוליסים יותר מדי עמוקים, בלי חול טובעני. רק לא סלול, קצת משובש, מקסימום אבנים קטנות.

תודה
 

Cמן רשום

New member
בשבילים שאתה מתאר אין יתרון א-ב-ל

דרכי עפר כאלה לא נוטים להישאר כל כך איכותיות לאורך זמן. מספיק גשם אחד יותר רציני כדי שיתמלאו בוץ ובורות. ואז לקרוסאוברים מסויימים, ואני מדגיש מסויימים, יש יתרון.

מערכות 4x4 נותנות לפעמים מענה לבוץ. לא תמיד, לא כולן, וגם לצמיגים תפקיד חשוב. הפעם היחידה שנתקעתי עם הגרנד צ'רוקי היה על שביל ישר אבל בוצי. והגרנד צ'רוקי מציע עבירות בליגה אחרת מקרוסאובר מצוי.

התחום השני שבו חלק מהקרוסאוברים יהיו עדיפים זה במפגש עם הבורות הבלתי נמנעים שנשארים אחרי הגשם. זה מושג באמצעות מרווח גחון עדיף בחלק מהדגמים.
 

נ י ח ו ח

New member
תודה. בוא נראה אם הבנתי

עד כמה שאני מבין, מרווח גחון זה בעברית גובה. המרחק בין האדמה לחלק הכי נמוך של הרכב.

אני מבין שאתה אומר שבגלל שהרכבים האלה יותר גבוהים - הם יכולים להכנס לבור יותר עמוק בלי לקבל מכה מלמטה באיזה חלק ? זאת הנקודה ?

אם זאת הנקודה והבנתי נכון - אז תראה, ההבדל בגובה בין פרייבט רגיל לבין קיה ספורטג' לדוגמה הוא מקסימום 15 סנטימטר לפי העין שלי.
כלומר, הקיה הזה יכול לסבול בור יותר עמוק ב 15 ס"מ מפרייבט.

ברור שזה יתרון אבל זה לא יתרון משמעותי אם אתה לא נוסע בשטח שלוליתי, ואתה פותח עיניים ובודק את הבורות שאתה רואה לפנייך.

הבנתי ?
 

M o l

New member
לדעתי ההבדל במרווח גחון בין הספורטאז' לפרייבט

קטן מ-5 ס"מ (בלי לבדוק בנתונים).
 

Cמן רשום

New member
הרבה פחות מ 15 ס"מ

פרייבטים הם משהו כמו 12 ס"מ וקיה ספורטאז' משהו כמו 16-17 ס"מ. בסובארו xv זה כבר 22 שמתחיל להיות משמעותי. אני מפשט את הדברים. נהיגה שלא בכביש (לא רוצה להגיד שטח שלא תחשוב על דברים מפחידים מדי) זה הרבה יותר ממרווח גחון. הסמכות פה לנושא הוא enigo, אני מפנה לו את הבמה.
 

enigo

New member
יש פרייבטים שמגיעים גם לקצת יותר. נדמה לי שפלואנס רושמת

14 ס"מ, בעוד רוב רכבי הפנאי נמצאים צפונה ל-17 ס"מ.
מרווח הגחון פחות משמעותי בבורות, ויותר משמעותי במעבר מעל בליטות כגון אבנים בשביל או קוליסים. ואומנם ההבדל נשמע קטן בסנטימטרים, אבל בהחלט מורגש בשטח.
מה שמשפיע בכניסה לבורות הוא זווית הגישה והנטישה - השיפוע המקסימאלי שהרכב מסוגל לתקל לפני שהפגוש מתחיל לגרד את הקרקע. בזה בדרך כלל רכבי קרוסאובר טובים בהרבה מסדאן ממוצעת, אבל הפער מול האצ'בק, בעיקר סופרמיני, פחות גדול.
ובחזרה לשאלה המקורית - פרייבט ממוצע יצלח כל שביל מהסוג שתואר, אבל מנסיוני רכב קרוסאובר יתן בדרך כלל תחושת ביטחון טובה יותר, מה שיאפשר נסיעה מהירה יותר ופחות לחוצה. אפילו במקרה של כלים חסרי יומרות שטח לחלוטין כמו טראקס או קפצ'ור.
 

Cמן רשום

New member
פחות משמעותי אבל עדיין עוזר

בדרך חקלאית שהייתי צולח באופן קבוע כשגרתי במושב, אני הייתי נוסע ב 60 קמ"ש והיה אפשר גם יותר, בעוד פריווטים היו צריכים לזחול בכ 20 קמ"ש ואף פחות כדי לא להכות בתחתית הרכב. נכון, זה לא רק מרווח גחון, זה גם קוטר הגלגל, חתך צמיג עם יותר גומי, ואורך וכיול המתלים. אני מאמין שהקרוסאוברים הקטנים יהיו איפה שהוא באמצע. וזה לא רק פסיכולוגיה, זה גם תכלס.
 

enigo

New member
בדרך כלל יש גם צמיגים גדולים יותר, שעוזרים על המשטח הלא אחיד

בתאוריה גם מכלולי המתלים מאסיביים יותר, ויסבלו טוב יותר נסיעות כאלו לאורך זמן. אבל אני לא בטוח כמה זה עדיין נכון.
 
בדרכי עפר יש בורות וגם אבנים בולטות

רכב עם גחון גבוה מוגן בהשוואה לפרייבט נמוך.
&nbsp
אבל כמובן שבכביש הזיבורי רכב הפרייבט ובעיקר הנמוך מפגין יציבות גדולה יותר בהשוואה לאיזה משהו ממשפחת הקרוסים.
בג'יפים זה אפילו עוד יותר מוחשי
 
לי נראה שהקרוסאוברים אלו מכוניות רגילות שהוגבהו קצת

והתייקרו בהרבה. הפרש בגובה הגחון לא יהיה משמעותי לרוב מוחלט של השבילים.
 

Cמן רשום

New member
בגדול אתה צודק אבל הוחלפו מכללים מסויימים שעושים הבדל

מספיק קוטר גלגל יותר גדול עם חתך צמיג יותר "בשרני" כדי לעשות הבדל. בנוסף, בחלק מהקרוסאוברים המתלים הרבה יותר מאסיביים מהמכונית הפרטית עליה הם מבוססים, או לפחות דומים לה. ואני אומר חלק רק כי לא עשיתי אף פעם מחקר רציני של מה יש איפה. למשל ב Q5 של אשתי יש מתלים מאד מאסיביים שלא חושב שתמצא בשום מכונית כביש (ולא שהייתי נכנס איתו לשטח אבל זה סיפור אחר).
 

נ י ח ו ח

New member
תודה לכל מי שהשיב

אני אסכם את הכל במשפט של המשיב באדום :

"רכב קרוסאובר יתן בדרך כלל תחושת ביטחון טובה יותר, מה שיאפשר נסיעה מהירה יותר ופחות לחוצה"

=>הכל בראש

תודה
 

enigo

New member
אני לא אמרתי שהכל בראש. יש בהחלט הבדלים, כמו שציינתי.

 
למעלה