הדיוטות ומה שהם עלולים לעולל

הדיוטות ומה שהם עלולים לעולל

לעולל הכוונה לעצמם ו/או/וגם לסביבה... האם יש גבול?
פגשתי בחור שכנראה אך מלאו לו 17 והוא רצה לרכוש לעצמו רכב ג'יפ שיוכל לטייל. אין לו הרבה מושג [וזה אנדרסטייטמנט...] והמסכן ככה יתברר אוטוטו בקריאת השורות הבאות, כנראה לא עשה עיסקה מאד מוצלחת. את הג'יפ קנה יומיים טרם פגישתנו.
רכב מתוצרת סוזוקי. יד 107. ספידומטר 133,000 משנת ייצור 2005 מחירון כפי שדיווח לי הוא סביב 45K [כן. אין כאן טעות]. הרכב נמכר לו ב38K.
התלונן שהמנוע מתחמם לו קצת מעל לאמצע וגם שמעוניין להחליף צמיגים... רצה לדעת אם להוסיף נוזל קירור ואיך להוסיף. הבחור עובד כמתדלק בתחמת דלק. הפרוטה אינה מצוייה בכיסו. אתם מכירים אותי שהתחום המוטורי קרוב לליבי ורק מהחיבה למכניקה אני מוצא לזה זמן. הייתי אחרי יום עבודה מתיש. פגשתי אותו בתחנת הדלק נכמרו רחמיי ובעבורי זה סוג של תראפיה...[כל אחד והשריטה שלו]
ניגשתי איתו לריכבו. מצב צמיג אחד בכי רע וגם האחרים לא מזהירים. אבל הנוק אאוט היה כשהוציא את מדיד שמן המנוע ונאדה המדיד יבש. הסתכלתי על הקרקע ואולי שלולית שמן שמקורה בריכבו? לא היה משהו שיסביר באופן מובהק את הנפח החסר...
בנוסף פתחנו מכסה הרדיאטור וגילינו שלא חסרים מי קירור וגם מיכל העודפים היה מלא סביר.
ועתה לPUNCH LNE: הוא רכש הרכב ושילם ממיטב כספו כי יש מערכת סטריאו ברכב

תוך כדי כך הוא מדווח ל"חבר המכונאי" שאישר את כדאיות הרכישה יומיים לפני כן, על ממצאי המדיד. ושלחתי אותו לרכוש ליטר שמן בתחנה בה עובד [מתברר כי אין להם הנחת עובד] וזה הוביל את רמת השמן במדיד לקצת מעל לנקודת המינימום.
הניעה הרכב ולא שמעתי רעש חריג המעיד על נזק למיסבים... "החבר" המדווח על ידיו טלפונית אירגן עבורו גרירת הרכב כדי לבדוק אם נסיבות אובדן השמן ו/או נזילת השמן משמעותית...
הסברתי לו שיחכה עם החלפת צמיג עד שיתברר לו מצב המנוע ואני מקווה שחסכתי לו נזק מנסיעה עם דפיציט חמור של שמן מנוע. הסברתי לו שישגיח היטב על המנוע כי אחרת המערכת סטיריאו לא תעניין אף אחד.
 
קילו שמן מתחת למינימום זה עדיין לא קטסטרופלי

למיסבים לא יקרה משהוא אלא לחלקים העליונים יותר שסתומים וכו'
יכול להיות שהמנוע מתחמם מסיבות אחרות .
לאחד כמוני שהתעסק עם מיסבים בקוטר של חצי מטר במנוע 10000 כ"ס 120סל"ד מאה ועשרים
המיסבים הזעירים של המכוניות הם פלא תעשייתי , בגדולים היינו שמים חוט מתכת
רכה בכדי לבדוק את המרווח בין המיסב לגל ארכובה , 2 מילימטר .
צובעים את המיסב בצבע מיוחד סוגרים ומסובבים את המנוע ע"י גלגל התנופה
בעזרת מנוע חשמלי .
 
אתה רואה. בגלל זה אנחנו צריכים אותך כאן

חוץ מחן שיש לו ידע סדור מאד והוא יודע להעבירו באופן רהוט וברור, אתה הבא בתור שבנושאים מסויימים יש לך מה לחלוק עם האחרים.
הבעייה איתך זה שלא תמיד ההיגיון וההיקש הלוגי הולכים כתף אל כתף עם המקובל...
אני מבין שאתה מתאר מיסבי ענק במנועי ספינות סוחר. מעניינת הדרך שאתה מציג איך בדקו את המיסבים.
את המיסבים באופנוע בדקתי פשוט ע"י האם בקע גריז שלא אמור אמור לבקוע ו/או האם יש תנועה בציר שבו אין מתוכננת תנועה כזאת....מה שקרוי חופש אבל לא מדובר על מיסבים במנוע שלא הצלחתי לעולל לו כלום אלא על מיסבי גלגל אחורי ו/או מיסבי היגוי [בכידון]
&nbsp
עכשיו לגבי ה2ממ שאתה מספר עליהם: אני לא פירקתי מנוע. מעולם. אבל פירקתי ראש מנוע [למשל באופנוע היה מנוע V וככה פירקתי 2 ראשי מנוע ובדקתי מרווחי שסתומים ואפילו החלפתי שימסים TAPPET CLEARANCE. האופנוע מתוצרת סוזוקי נמכר יפה בשנים ההם ברחבי גרמניה וגם ברחבי ארה"ב כמו גם במקומות אחרים. אבל מבני 2 הלאומים הללו היו הרבה מהנדסים ו/או בעלי ידע טכני שרכשו האופנוע. והיה ברשת פורום בינלאומי של האופנוע שדן גם באספקטים טכניים נרחבים של האופנוע. שם למשל למדתי כי במפעלי היצרן שמו שימסים שמעניקים מרווח על הצד המעט סגור של הספקטרום. היתרון של זה היה שהמנוע נשמע שקט יותר, אבל החיסרון עלול להיות בלאי ושריפת שסתומים. החלטתי להחליף השימסים הללו ובדקתי כשהמנוע קר ומצאתי כי אכן מתוך 8 השסתומים [4 בכל צילינדר וסך הכל 2 צילינדרים] היו כמה מעט סגורים. החלפתי השימסים כדי לקבל מרווח על הצד המעט פתוח בנורמה של הספקטרום. הסכנה בצד המעט פתוח גם כן קיימת. ראשית המנוע מרעיש מעט יותר ושנית עלול לספק מעט פחות כוח מ100 כ"ס המוצהרים, ובנוסף הבלאי העתידי של השסתומים אמור להגדיל את המרווח ולא להקטינו [בהנחה שלא מצטבר פיח].
הקיצר, אחרי שהגדלתי את המרווחים [יניקה ל0.19 ואילו פליטה ל0.29] פיתחתי נקיפות מצפון שהקצנתי מדי והלכתי ופתחתי שוב אחרי כשבוע והחלפתי לשימסים שימקמו את המרווח על נקודת האמצע, דהיינו יניקה [מותר בין 0.1 ל0.2 ממ. אצלי שמתי על 0.15 בדיוק. ולגבי הפליטה, הטווח המותר בין 0.2 ל0.3ממ ואצלי היה 0.25ממ בדיוק. ולדעתי האופנוע שלי היה היחיד בארץ שכוון ברמת דיוק כזאת של 0.01ממ. אפילו בספר של האופנוע לא ירדו לרזולוציה כזאת !
&nbsp
גם ברכב רנו קליאו של המשפחה החלפתי רצועת תיזמון ושאר רכיבים נילווים לרצועה למטרות החלפה. ושם החלפתי גם מיסבים ומחזירי שמן...אם כבר, אז כבר! אבל על איזה 2ממ אתה מדבר? או בכלל על איזה רווח אתה מדבר.
ואם אחזיר אותך שוב אל ה2ממ: לתומי חשבתי שגל הארכובה אמור להיות במגע עם המיסב. מה פתאום רווח של 2ממ? או שאינני מבין למה אתה מתכוון. יש לך איזה קישור עם שירטוט מסביר?
&nbsp
&nbsp
 
מילימטר או 2 , חייב להיות מרווח

+ חריץ לכניסת שמן , מגלפים היכן שצריך עם סכין עם 3 להבים .
לפי הצבע , למיסב יש שיכבה רכה במגע עם גל הארכובה
לא רצוי שגל הארכובה ישחק , אלא המיסב .
 

חן 1111

Active member
גם במכוניות בודקים את מסבי המנועי באותה שיטה

יש ערכת מדידה שנקראת "Plastigage". אתה חותך חתיכת חוט מחומר רך, שם על גל הארכובה לפי ההוראות ומרכיב ומהדק את המסב. לא מסובב את המנוע. אחר כך פותח ומודד את רוחב החוט המעוך באמצעות סרגל מיוחד, וזה אומר לך מה המרווח. יש כמובן הוראות יצרן מה צריך להיות המרווח, ויש קסוות שונות להחלפה כדי ליצור את המרווח הנכון.
לגבי כיוון המרווח שעשית, עשית נכון. למעשה צריך לזכור שהמטרה היא שהמרווח כשהמנוע חם יהיה אפס או כמעט אפס. וצריך גם לזכור שאם אתה מתלבט בין שתי מידות קרובות, אז עדיף מרווח טיפה גדול מדי מאשר טיפה קטן מדי, כי מרווח קטן מדי מגדיל את הסיכון לשריפת שסתומים.
 
אז נזכרתי ביתר דיוק

עם החוט עובדים כמו שאמרת בכדי לבדוק מרווח
עם הצבע מורחים ומסובבים את המנוע בכדי לבדוק מישוריות של הרוחב ומעגליות
של המיסב ,
 
יפה

ידעתי שתהיה לך תרומה אפילו בעינייני מיסבי גל הארכובה. ולהבדיל, אני מעולם לא שיפצתי מנוע ולא התעסקתי עם גל הארכובה ככה שלא קראתי הסברים על איך לבצע.

את כל המלאכות המכניות שבכל זאת ביצעתי, התחלתי לבצע בזכות פורום אינטרנטי שנפתח ע"י רוכשי ומתענייני האופנוע ההוא. המוני משתתפים וכולם "עוסקים במלאכה" של טיפול ושיפור וחלקם בכלל לא מכירים מוסך כי מטפלים הכל בעצמם. ככה שזה עודד אותי להתחיל ולהעיז. ובכל מקרה עקב העדר ניסיון וידע כשאני צריך לבצע משהו, אני תמיד מצטייד בספר איכותי ומברר היטב מה וכיצד צריך לבצע [לאופנוע שאותו תיחזקתי שנים בעצמי ושהיה משמש אותי לרכיבות ארוכות בינעירוניות על בסיס יומיומי, היה לי את ספר היצרן למכונאי בשפה האנגלית עם הסברים תמונות ואיורים... במחלקת החלפים של היבואן מתייחסים לספר הזה כאל סוד גדול והוא נמכר בכ500 שח ואילו בארה"ב נמכר אותו הספר ב$22. שם לדעתי רבים מרוכשי האופנוע מצטיידים בספר]

לגבי מרווחי השסתומים באופנוע, בעקבות ההמלצות ברשת להקדים ולבדוק, אני הקדמתי פתחתי ותיקנתי המרווחים כבר אחרי 10K בלבד ופחות משנה מעלותו לכביש. המלצת היצרן לבדוק היו רק אחרי 24K או שנתיים וזה מה שבוצע במוסכי היבואן. אבל אני זוכר שההמלצות בפורום הוכיחו עצמם מעל למצופה: אחד ממרווחי הIN היה 0.06ממ ! והיה אחר 0.08ממ וגם חלק ממרווחי הEX היו סגורים מדי, לא זוכר מספרים.

אני זוכר עוד משהו שלמדתי מהפורום הבינלאומי ההוא, שסוזוקי הוסיפו כיפת גומי קטנה לבוכנת הקלאץ' ההידראולי שבלעדיה הבוכנה נזלה את הדוט 4 שהיה בה. הנזילה הופיעה עקב בלאי עקב אבק שחדר פנימה וכיפת הגומי שלכאורה שולית הזאת חסמה חדירת אבק למערכת פנימה לתוך כוסית הנוזל ההידראולי שעקב כך היה מתלכלך ומאבד מתכונותיו והחול היה גם מפריע לאטימה ומוביל לנזילה. כמובן אובדן הנוזל הזה היה משאיר את הרוכב ללא קלאץ' מתפקד. על כל פנים אני הייתי הראשון שהוספתי את החלקיקון גומי הלכאורה זניח הזה. קניתי את הגומיה בחו"ל והוספתי . שמעתי כי באותה העת במוסך היבואן בארצנו עדיין לא ידעו על העניין הזה והיו מחליפים לאנשים את כל הבוכנה והעלות גולגלה על הלקוחות...]
קח פיש עם המספר 27A [התוספת A היא מאוחרת ולא היה מספר פנוי] של החלק שנוסף. איזה כיף היה להוסיף החלק הזה ולראות שכל הבעייה הפכה לפסה
http://www.ronayersmotorcycles.com/...y=Motorcycles&make=SUZUKI&year=2002&fveh=7229

דבר אחרון שלמדתי מהפורום ההוא: טענו שהגיר עובר קצת קשה והכל בגלל תקלת תכנון והסיבה שגלגל השיניים הקדמי והאחורי אינם בדיוק בדיוק באותו המישור וזה מייצר הטייה מינימלית לא בריאה בשרשרת ההינע. היה אחד שווייצרי [חרט] שייצר ספייסרים להחלפת המקוריים ולהתקנה בציר האחורי שימקמו את גלגל השיניים האחורי במישור הראוי. הוא שלח לכל העולם...אחד הגיע גם לישראל...
2 הספייסרים מ2 צידי גלגל השיניים האחורי הוחלפו. החלופיים שהיו באיכות טובה, סכום אורכם היה זהה לסכום ה2 המקוריים אבל, אחד היה טיפונת ארוך יותר והאחר טיפונת קצר יותר [הדלתא כמובן זהה]...דווקא לגבי זה לא הרגשתי שיפור בתפקוד הגיר

אגב שסתומים, בתקופת האופנוע היה לי גם רכב ובספרון היה רשום שיש לבדוק מרווחי שסתומים [פליטה ויניקה] פעם ב5 שנים. גם שם היו שימסים, אבל במוסכי הרשת לא ביצעו את זה. הם הסבירו שרק אם יש נזק למנוע אז אם מבצעים שיפוץ מנוע אז בודקים את זה. ראוי לציין ששיטת השימסים עמידה מאד לשינויים עקב שימוש. אני חזרתי ובדקתי באופנוע ולא השתנה כהוא זה במהלך השנים ובהדרגה הורדתי ממינון הבדיקה....קצת דומה להחלפת פלגים. הייתי מפרק ומחזיר את אותו הפלג. שום סימני בלאי והיו אצלי 2 פלגים בלבד
להבדיל ברכב ששימש אותי באותה העת, היה צורך להחליף רצועת תיזמון פעם ב5 שנים, אבל על זה, הם לא דילגו אלא רק על בדיקת מרווח שסתומים...ואולי באמת היה מיותר. באופנוע ככה סיפרו זה יצא מהמפעל מעט צר מהרצוי...כנראה היצרן רצה אופנוע שקט ומכובד בכל מאודו...
 

the annonymous

New member
מיסבי גל ארכובה הם לא מיסבים כדוריים או גליליים

והם עובדים על עיקרון של הצפה בשמן ולמעשה המיסוב הוא שכבה דקיקה של שמן.
 

WarDog

New member
בגיל הזה המוח סובל מחוסר בדם(שנמצא במקום אחר בגוף)

ואכן חבל על הבחור שלא באמת בדק את הרכב לעומקו.
&nbsp
נקווה שהמנוע לא נסעה עם מחסור זמן הרבה זמן והנזק מזעירי.
 
מסכן הבחור הזה

על זה נאמר שהפראיירים ו/או הטמבלים רק מתחלפים כל הזמן אבל יש שמפגינים חוסר הבנה יותר מפעם אחת וחבל.
אני עובר בתחנת הדלק הזאת לפרקים ובעתיד אתעדכן ואאעדכן...
למען ייראו ויראו, וגם כדי להפנים שתמיד עדיף להתגלח בתחילה על זקן של מישהו אחר
 

חן 1111

Active member
לא בטוח שכל כך מסכן. זה שחסר שמן לא אומר כלום

אולי לא בדקו ולא הוסיפו שנה שלמה. אז אולי המנוע אוכל שמן, אבל לא כל כך הרבה.
גם שעון חום קצת מעל האמצע זה לא התחממות. אולי זה המצב הטבעי שלו.
מה שכן, יש לג'יפים של סוזוקי ביקוש גבוה וקבוע. אז אם הוא קנה את הרכב ב-7000 שקל פחות, זה יכול לכסות לו גם תיקון גדול או החלפת צמיגים.
ואני לא יודע עד כמה הוא אוהב מוסיקה או איזו מערכת סטריאו יש לו באוטו, אבל יש אנשים שזה חשוב להם בדיוק כמו שיש אחרים שחשוב להם גיר אוטומטי, ויש מערכות סטריאו יקרות מאוד.
 
זה נכון אבל

כמי שמאד אוהב מוסיקה אני יכול להבין את הרצון לשמוע באיכות טובה ולהנות.
אבל ברור שמערכת מעולה ברכב תקוע או שנתקע מידי שני וחמישי...יש בזה טעם לפגם. אבל אולי לא תמיד קל לחזות איזהו הרכב שייתקע
 
פגשתי אותו שוב להלן עדכונים והפתעות

מתברר כי ביצע שיפוץ גיר אוטומט. הוא טוען שאמרו לו שזאת הסיבה להתחממות העודפת של המנוע שעבד מאד מאד קשה עקב הכשל של הגיר האוטומטי

הרכב עבד קשה יותר ... רדיאטור...המנוע... והכל בגלל הגיר. הוא טען שהטורים הרקיעו שחקים וכד'
שאלתי מה עם החסר בשמן המנוע? האם הייתה נזילה או בעייה אחרת? הוא אמר שנאלץ להוסיף עוד המון שמן אבל כעת אין בעייה. הוא הבין מההסבר שקיבל שהייתה נזילה מסויימת? [אני חשדתי בזה אבל לא מצאתי נפח משמעותי על הקרקע].
לגבי הצמיגים, לא החליף אלא ניקה אותם...
... שיהיה בריא, זה מתחבר לדיון על הפראיירים...
טיפול הגיר עלה לו 3000שח וזה לדבריו זול. הוא עשה סקר שוק. מוסכי גיר דרשו ממנו 6000 ויותר והוא בטוח שהחבר הזה שלו מציל אותו מהוצאות גבוהות משמעותית.
שאלתי מפורשות על המנוע והוא מספק תשובות חלקיות, ההבנה שלו מוגבלת והאינפורמציה עוברת מפה לאוזן ולפה ולאוזן וככה מאבדים דיוק.
בכל מקרה הגיע עם הג'יפ לעבודה ככה שאני מקווה בשבילו שה3K הללו פתרו הבעיות.
הוא גם אמר שצריך יהיה לבצע שטיפת רדיאטור ולזה מיוחסת ההתחממות הקלה העודפת...

ובכל מקרה המסקנה הסופית שלי היא שכנראה אין COMPLETE DISASTER אבל כאמור האינפורמציה שלי אינה מבוססת במאת האחוזים. רחוק מזה. והכי חשוב צריך לזכור שיש את מבחן התוצאה
 
למעלה