קרן פנסיה

pinkys brain1

New member
קרן פנסיה

שלום לכולם.
עברתי על דוח הפנסיה מחברה X שנשלח במרץ האחרון (עבור רבעון ינואר-מרץ 19) אל מול דף פירוט קרן הפנסיה (נכון להיום) ועלו לי מספר שאלות:
1. בדוח הפנסיה ממרץ מופיעים סכומים מסוימים עבור הסעיפים "קצבה חודשית לאלמן", "קצבה חודשית ליתום", "קצבה חודשי להורה נתמך", "קצבה חודשית במקרה נכות מלאה"
כאשר הסתכלתי על דף הפירוט שמופיע באתר תחת סעיף "תחזית פנסיה", ראיתי שאף סכום שם לא דומה, או מתקרב אפילו, לסכומים שהיו כתובים בדף הפירוט של מרץ (כל הסכומים בדף הפירוט הנוכחי הם BY FAR נמוכים יותר, ובפרט - תחת "פנסיה לנכות מלאה", "פנסיית שאירים להורה" - הסכומים שמופיעים הם 0)
מה עלולה להיות הסיבה לכך? יכול להיות שזה בגלל שינוי % דמי ניהול?

2. באופן כללי, אני כרגע לא נשוי וללא ילדים - האם ישנה אפשרות לבטל את הכיסוי הזה? במידה וכן, מה ההשלכות של זה? האם כדאי לעשות זאת / האם יכולה להיות לזה השפעה באם ארצה להחזיר את הכיסוי הזה בעתיד כאשר כן אהיה נשוי / ילדים?

3. קרן הפנסיה הזאת כרגע בסטטוס "מוקפא" (סיפור ארוך, לא היו הפקדות תקופה די ארוכה לאור לימודים ואי-עבודה בתקופה הזאת וגם היה חוסר מודעות מצידי לנושא / חשיבות הנושא של המשך הפעלת הקרן...דברים חשובים שלא כ"כ מדברים עליהם בלימודים בבית הספר
)..האם כאשר אחזור לעבודה אוכל להמשיך להפריש כספים לקרן הספציפית הזאת, או שבגלל שהיא הוקפאה אז אצטרך בכל מקרה לפתוח חדשה ולהעביר לשם את כספי הפנסיה שנצברו בקרן הנוכחית?

תודה!
 

k-don

Well-known member
שאלות טובות. תשובות:

1. בגלל שהפוליסה בהקפאה, כל הסכומים הביטוחיים הם אפס (5 חודשים לאחר שמפסיקים לשלם לקרן פנסיה חדשה, הביטוחים נפסקים.עד 5 חודשים הם משולמים על חשבון היתרה שנמצאת בקרן.
לאחר מכן, בקרות ארוע ביטוחי, מה שמשולם זו היתרה שיש בקרן שמחולקת לשארים/מוטבים/יורשים בצורה של קצבה או סכום חד פעמי.)
2. כרגע זה לא רלוונטי כי הקרן בהקפאה. כאשר תחזור לעבוד עליך לדווח סטטוס רווק. הדיווח תקף לשנתיים. המשמעות של סטטוס רווק היא שכשתרצה לעבוד מסטטוס רווק לסטטוס נשוי תצטרך להיות בתקופת אכשרה של 5 שנים, כלומר, אם עד שתדווח נשוי, יקרה שינוי במצב הבריאותי, תצטרך לחכות 5 שנים לפני שתהיה זכאי לתשלומים מהקרן.
כדאי או לא זו כבר החלטה שלך (כאשר אתה לא יודע מה המחיר שלה מבחינת עלות הביטוח - ראה סעיף 4, ואתה לא ידעת עד עכשיו את ההשלכות שלה מבחינת הכיסוי הביטוחי)
3. בקרן הפנסיה החדשה תוכל להמשיך להפקיד כספים, גם למעבידים חדשים וגם לאחר הקפאה.
אפשר יהיה גם לפתוח קרן חדשה והקרן החדשה תציע לך שרות של ניוד כל קרנות הפנסיה הישנות לתוכה. לניוד הזה יש יתרונות וחסרונות משל עצמו.

בפעם הבאה כאשר מפסיקים לעבוד (וגם אולי עכשיו אם יש לך כסף זמין) אפשר:
4. במקום הקפאה אפשר לשנות את הקרן לתשלום ריסק זמני (למשך שנה או שנתיים) ואז האלמנט הביטוחי נשאר בתוקף
ריסק זמני יעלה כמה עשרות שקלים לשכר של 5K. (כ 50 ש"ח תלוי בגיל ובמסלול הביטוח. לרווק ריסק זמני יעלה הרבה יותר זול כי הוא לא משלם ביטוח שארים אלא רק ביטוח קצבת נכות)
5. להתחיל (עכשיו) או לאחר שנגמרה תקופת הריסק הזמני לשלם באופן עצמאי לקרן, ואז כשמתחילים לעבוד המעביד צריך לשלם לך לפנסיה מהחודש השלישי רטרו לכל תקופת העבודה (ולא כמו שיקרה לך שרק לאחר חצי שנה ולא רטרו)
כ 100 ש"ח לחודש עבור שכר של 550 ש"ח.
תחשוב על מה אתה מפסיד אם קרן הפנסיה לא פעילה - 6 חודשים של 12.5% הפרשות מעביד שהולכות לאלמנט הביטוחי ולחסכון ואינך משלם עליהן מס.
6.5% אתה מפסיד בוודאות (תגמולי מעסיק, 325 שח לחודש לשכר 5K)
6% פיצויים אתה מפסיד אם תתפטר , או אם תפוטר לפני תום השנה הראשונה (שאז המעסיק אינו מחויב לעשות השלמת פיצויים - 300 ש"ח לחודש לשכר 5K).
בעברית, אתה מפסיד בוודאות 1800 ש"ח (לשכר 5K) על 6 חודשים ראשונים תגמולי עובד והפסד אופציונלי של 1950 ש"ח לפיצויי עובד.
יש לשים לב שאם שכרך 5K, אתה גם צריך להפריש לפנסיה סך של 300 ש"ח לחודש.
ההפרשות הן יחסיות לגובה השכר (לפחות עד השכר הממוצע במשק ובתנאי שאין לך הסדר מיטיב). כלומר אם שכרך 10K, כל הסכומים צריכים להיות מוכפלים פי 2.

אם יש שאלות בנוגע לסעיפים, נא לרשום את מספר הסעיף.
ט.ל.ח
אין להסתמך על מידע שניתן באופן אנונימי באינטרנט שלא על ידי יועץ פנסיוני/סוכן ביטוח.
 
למעלה