תחומי אחראיות של משרד הרפואה

תחומי אחראיות של משרד הרפואה

לא רק פעולות רפואיות נמצאות בתחום אחראיות של משרדי הרפואה בעולם. למשל, עישון, שתייה מופרזת, סמים, הרגלי היגיינה וכד'. איך זה בארץ?
 
"התנהגות מזיקה"

תודה רבה לך על הקישור. מצאתי בו נושא שיכול להיות שייך לענייננו. זהו הנושא: "התנהגות מזיקה והתמכרות". על אף שמדובר שם בסמים וכד', ברור שהגדרת הנושא רחבה יותר ובאה לידי ביטוי במונח "התנהגות מזיקה" שבכותרת הנושא.
אביא כאן קטע מתאור הנושא, כפי שהוא מופיע בדף משרד הבריאות, אבל את הדברים הנוגעים במקרים הספציפיים של סמים וכד' אשים בסוגריים. תראו בבקשה, אם הנושא הזה מתאים גם להתנהגות מזיקה בכלל ולענייננו בפרט.
"(שימוש) מזיק - זה דפוס (שימוש בחומר פסיכו-אקטיבי) הגורם לנזק בריאותי, הן גופני (כגון צהבת) הן נפשי כגון דיכאון ו/או חברתי. האדם ה(עושה שימוש) מזיק (בחומר פסיכו-אקטיבי) ממשיך את ה(שימוש) על אף הידיעה שה(חומר) גורם לנזק בריאותי או חברתי."
גם אם לא נראה לכן שהנושא הזה יכלול בתוכו כל התנהגות מזיקה ולא רק את השימוש בחומרים, חשוב לראות כי משרד הבריאות מכיר בנושא הזה כנושא השייך לתחום אחראיותו - על אף שלא מדובר כאן בפעולות רפואיות. והרי זו הטענה שנוהג משרד הבריאות להביא כאשר נשאל על ברית מילה: היות ולא מדובר בפעולה רפואית, אין זו באחריותו.
אז בואו נתבע ממשרד הבריאות לנקוט עמדה. וגם אם עמדה זאת תהיה חיובית לברית, יהיה בזה שינוי הסטטוס קוו ושבירת קשר השתיקה של הממסד.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הא? צריכת חומרים נרקוטיים היא חלק מעולם הרפואה

להתמכרות לחומרים כאלה יש השפעה גופנית הן בריאותית והן נפשית. זה פרופר התחום של משרד הבריאות... לא ממש ברור לי איך מכאן אתה מסיק או קושר משהו לגבי מילה.

&nbsp
מילה היא ללא ספק ניתוח; אבל זה ניתוח שנעשה כחלק מפולחן דתי ולא מסיבה רפואית (ברוב מוחלט של המקרים) ומכיוון שהוא נחשב לטקס ולא לפעולה רפואית משרד הבריאות לא ממש מתערב. נשאלת השאלה האם אנחנו רוצים שהוא בכלל יתערב, וחשוב יותר – למה אתה מצפה? בעיניי עדיף לא לגעת. במקרה הטוב זה יהיה "אנחנו לא נוקטים עמדה כי זו פעולה דתית ולא רפואית" ובמקרה הרע נקבל משהו בסגנון אגודת רופאי הילדים האמריקני או ציטוטים של ה-CDC לגבי כמה זה בריא (באפריקה!) וכו'. לתחושתי אפשר רק להפסיד מהכיוון הזה.
&nbsp
בשורה התחתונה: מילה היא חלק מהתרבות היהודית (והמוסלמית) בכלל והישראלית בפרט. היא מקובלת בקרב רוב מוחלט ומוחץ בציבור (מעל 90%!) והיא מקובלת ע"י הממסד על כל רשויותיו וזרועותיו. לכן אין טעם (בעיניי) לנסות כיוון ממסדי. כמו במקרים רבים השינוי צריך להתחיל מלמטה, שינוי חברתי, ערכי, יסודי, מהותי... ועם הזמן וככל שיותר סדקים ייפערו בחומה, ככל שההגמוניה תתמסמס, ככל שהמילה תאבד ממעמדה (לפחות במגזר החילוני) יהיה אפשר להתחיל להסתכל גם על השפעה ממסדית. כרגע, עם כל הרצון הטוב, לא בשלה השעה, ודאי שלא בישראל.
 
השימוש בחומרים הוא מקרה פרטי של התנהגות כפייתית

ואני רואה גם מילה כהתנהגות כזו (compulsive behaviour). במיוחד אצל החילוניים זה משהו לא חופשי לגמרי. חלקם מודעים לנזק ובכל זאת עושים.
לגבי אם רצוי או לא רצוי לגעת בממסד בשלב זה - אני צריך לחשוב על דברייך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לכן זה (גם) חלק מבריאות הנפש

אם הטענה שלך היא ש"ברית מילה" היא התנהגות כפייתית, זה מופרך עוד יותר, אני מפצירה בך לא ללכת בכלל לכיוון הזה. לא רק שהוא נפיץ ופרובוקטיבי, זה יסמן אותך כקיצוני הזוי ועלול להשליך גם על מתנגדי מילה נוספים.
 
הטענה שלי כלפי הממסד מתונה יותר

הברית היא התנהגות מזיקה לדעת רבים. ולכן על משרד הבריאות להודיע לציבור את מגוון העמדות בנושא (ולא רק עמדה אמריקאית). אבל אחשוב על עצתך לא ללכת בדרך הזאת בשלב הזה. לא היה לי מספיק זמן לחשוב.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מה אתה חושב שתהיה עמדתו? אין מצב שהיא תהיה נגד

ולכן היא יכולה להיות משהו ניטרלי (במקרה הטוב) או תומך (במקרה הרע). להערכתי הסיכוי לעמדה תומכת גדול יותר, וזה רק ירע את המצב הנוכחי. צריך להיות חכמים ולא צודקים.
 
למעלה