ברית מילה, מציצה ישירה והרפס בתינוקות-קישורים

מפייסבוק-ירון ידען על המציצה לאחר ברית מילה:

https://www.facebook.com/yaron.yadan/posts/1031682516915220

הפוסט:

"מוהלים ביצעו מציצת דם בברית מילה והדביקו תינוקות בהרפס: שני תינוקות הובהלו לאחרונה לבית החולים לילדים שניידר, לאחר שנדבקו בנגיף העלול להיות קטלני. (ווינט)
שר הבריאות חייב לצאת בהודעה לאסור מציצת הדם של איבר מינו של התינוק לאחר שחתך עור איבר מינו (רק לכתוב זאת וכפתורי המקלדת אוחזים רעדה).
ומדוע גם שר הבריאות החרדי יכול להרשות לעצמו להוציא הוראה זו?
כי פעולת המציצה מיותרת ושגויה גם מבחינה הלכתית.
לדעת חז"ל (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קלג, עמוד א – דף קלג, עמוד ב). פעולת המציצה אינה נובעת ממצוות ברית המילה עצמה אלא זו פעולה רפואית טהורה, כך סברו חז"ל. הם טענו שללא מציצת הדם התינוק יהיה בסכנת חיים .
היום שברור גם לליצמן, שר הבריאות, שאלו דברי הבל שנכתבו לפני 1500 שנים, כשהמהפכה המדעית והרפואית לא הופיעה במלוא עוזה, הרי שיש לבטל את המציצה.
חז"ל קבעו הרבה דברי רפואה בתלמוד שהציבור הדתי והחרדי לא מקיימים מדוע את המציצה הם ממשיכים לקיים?
לדוגמה: חז"ל קבעו שתינוק הנולד בחודש השמיני להריון הוא ימות באופן ודאי לכן אין להזיזו ביום שבת כי נחשב הוא כפגר מת כאבן.
חז"ל קבעו שכדי לרפא אבנים בכליות צריך לקחת חוט אדום שטוותה אישה שהיא ואימא שלה חשודות בניאוף ולתלותו על איבר המין של הגבר. במקרה של אישה חולה לתלותו על שדיה (גיטין סט ע"ב)
וכי ליצמן , אם חלילה ימצאו לו אבנים בכליות, יתלה על איבר מינו חוט שטוותה נואפת בת נואפת?"
 

trilliane

Well-known member
מנהל
במקרים רבים אין קשר בין הסיבה למצווה לעצם קיומה. זאת מסורת!

ממש כפי שנאמר בשיר הפותח של "כנר על הגג"... יודעים את הסיבה או לא, זה לא משנה; זו המסורת ולכן ממשיכים אותה, מטופשת או מיותרת ככל שתהיה, גם כשהמדע מתקדם והידע נצבר.

&nbsp
דתיים משתמשים בחשמל בשבת, כן? (בד"כ באמצעות שעון שבת) אבל ללחוץ על המתג – זה לא. זה קשור לאי הדלקת אש (שבעבר הייתה עבודה מאוד קשה) וכיום היא לא. אז מה? רלוונטי? ודאי שלא. והעובדה שזרם אלקטרונים וניצוץ שמופיע גם הם אינם אש (בערה כימית בנוכחות חמצן) רלוונטית? ודאי שלא.
&nbsp
זו הדת וכך יש לדבוק בה, עם כל שיגיונה וחוסר הגיונה.

 
שר הבריאות שלנו, ליצמן שומר בריאותנו והמציצה הישירה

כבר במיקרי ההרפס ב-2012 אמר ליצמן שדבר לא ישתנה בהוראותיו, אמר וקיים. הרופאים אמרו שיחלקו עלון הזהרה להורים, האם זה קרה? לא יודעת. אשמח למידע.
&nbsp
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/243818
&nbsp
עברו ארבע שנים ועוד כמה תינוקות והורים פגועים, ליצמן מתחייב לא להזהיר הורים מהמציצה הישירה:
&nbsp
http://www.bhol.co.il/98346/האם-משרד-הבריאות-יזהיר-ממציצה-בפה.html
&nbsp
&nbsp
"לפי הדיווח הבוקר, מסמך של משרד הבריאות עוסק בסכנות של ברית המילה. לדברי הרופאים המצוטטים במסמך, מציצה ישירה של הדם מגדילה פי 3.5 את הסיכון להידבקות של התינוק בנגיף ההרפס.
&nbsp
יצויין כי לראשונה דנים במשרד הבריאות בנושא, אחרי שנים שבהן נמנע המשרד מלעסוק בו.
&nbsp
מלשכת שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "הנושא נדון בוועדה הבינמשרדית בתחום המוהלים ונציג משרד הבריאות בוועדה יתנגד לכך, ונעמוד על כך ששום דבר לא ישתנה מהמקובל עד כה".
&nbsp
בניו-יורק מה המצב? לא יודעת ולא זוכרת (אשמח למידע עדכני או סקר של השתלשלות הארועים שם). כאן נאמר שמוהלים מחוייבים להחתים הורים על מזמך שמיידע אותם על סכנת המציצה הישירה:
&nbsp
http://www.kikar.co.il/200457.html
&nbsp
בידיעה שקישרתי מ-bhol נכתב בסופה שההגבלות על מציצה ישירה בניו יורק הוסרו לאחר מאבק ממושך: "כזכור בניו יורק שבארצות הברית, הוטלו הגבלות על קיום המנהג, על ידי ראש העיר הקודם מייקל בלומברג, אחרי שתינוק נדבק בנגיף המסוכן. ההגבלות הוסרו לאחר מאבק ממושך וקשה".
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
הגעתי בזמן! חרדים דנים על הנושא

שירשור מאתר "חרדים" מלא במידע, דעות ופשקווילים. לא קראתי הכל אבל עושה רושם שהדעה הרווחת שאסור לשנות את המצווה ולאסור על המיציה הישירה, וצריך להלחם ברוע הגזרה.
&nbsp
http://www.charedim.org/showthread.php?t=3541
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ברור שאסור; מה פתאום לוותר ולהקל?! זה עוד ייצור תקדים

מסוכן שהדת היהודית קשובה למדע ולקול ההיגיון ומשתנה בהתאם.
 
נכון אבל מה עם פיקוח נפש? אולי כי זה לא קורה הרבה והיום הם

לא נפגעים קשות בד"כ בזכות תרופות שעוצרות את הנזקים...


יש גם הרבה הקלות שונות "משום איבה" למשל להציל גוי בשבת (רופאים יהודים דתיים בבתי חולים וכדומה).

הדת התפתחה הרבה במהלך השנים, אבל נתקעה ואף הולכת אחורה...

הנה קטע מעניין על קפיאת היהדות והיבטים שונים לסיבותייה ותוצאותיה, מהאתר של ירון ידען:
http://www.daatemet.org.il/questions/index.cfm?MESSAGEID=9066
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מה איתו באמת?
אין לי אלא לומר בציניות מרירה שלא די בכך

או במילים אחרות (
) אין די תינוקות מתים או נפגעים מהפעולה כדי שיעשו עם זה משהו (למען האמת זו מציאות כואבת גם במקרים רבים אחרים שלא קשורים לדת
).
 
נכון, אך עדיין לא עלה כאן (למיטב זכורני לברכה
)

והקישור בהחלט קשור לפתיל. מה השתנה מחודש מרץ? יש חדשות מהר"י? משר הבריאות? משהו שפיספסתי/לא זוכרת?
 
ניסיתי להשיג את תגובת ארגון המוהלים

אך לצערי הם לא הצליחו לדבר, כי הפה שלהם היה מלא בבולבולים מדממים של תינוקות.
מצד אחד, באמת הזוי עד כמה המוח החרדי לא מסוגל להפנים שלא מדובר בחלק מהמצווה התנ"כית, והיא הותקנה ע"י בני אדם כצורך רפואי, שאגב לא היה כזה חולני והזוי במאה החמישית. ה"רפואה" של אז עשתה דברים איומים בהרבה מזה.
מצד שני, אני גם יכול להבין את חוסר המוכנות לשמוע. כי על הבסיס הזה עומדת כל האמונה הדתית (בוודאי ובוודאי החרדית), והרוב המוחלט של המצוות המקוימות כיום לא הגיעו מהתורה (כולל כשרות, רוב איסורי השבת, צניעות, טהרה ובעצם מה לא...), ואם נכיר בכך שאבותינו טעו, אפשר לזרוק את רוב הדת לפח (לדעתי זה ממש רצוי אגב, אבל לדעתם לא). מאותה סיבה גם הרבנים שלהם כל כך חוששים מהאינטרנט.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אתה שואל ועונה: המוח החרדי יודע שזה לא חלק מהמצווה המקראית

(ולמעשה ככל הנראה גם הפריעה לא הייתה) אבל זו לא הנקודה; היהדות האורתודוקסית (הרבנית) מבוססת על ההלכה (התורה שבעל פה) לא פחות (ואף יותר) משהיא מבוססת על התנ"ך. זה לא סוד או רעיון בלתי נתפס כך שאין כאן גם מה "להפנים". היהדות המקראית הייתה יהדות שונה לחלוטין, והפרושים (חרף שמם) הפכו להיות הזרם המרכזי בה ברבות הימים...
 

HouseAtreides

New member
יש הרבה דברים, וזה אחד מהם, שאמנם נכונים עובדתית

בוודאי על פי הגישה של חוקרי מקרא ואקדמאים מהזרם המרכזי בימינו, אבל במגזרים אחרים נהוג לחיות איתם בסוג של הכחשה והדחקה. הנראטיב האורתודוכסי בעניין הזה הוא שהקו המנחה של היהדות מעולם לא השתנה באופן מהותי מאז מעמד הר סיני, ושאם חלו שינויים כלשהם, הם היו או בגדר החמרה (שנעשתה כמובן מסיבות טובות מאד, ולא, חלילה, סתם כדי לשמר את כוחו של הממסד הרבני ולשלוט באוכלוסיה), או בגדר המינימום ההכרחי שאפשר היה להגיע אליו בהתחשב בכל מיני אילוצים (שגם זה, מצויין, כי מה אנחנו רוצים? שהיהדות תתאבד?). אז כן, הלכות היהדות הרבנית מבוססות על התלמוד הבבלי ולא על התורה, אבל "התלמוד נכתב בהשראת התורה, והגדויילים ידעו בדיוק מה שהם עושים".
&nbsp
ספציפית בעניין המילה, המוח החרדי ילך לכיוון של "ראשית, אין לכם הוכחות שהיתה או לא היתה פריעה ומציצה, ושנית, זו לא הנקודה. הנקודה היא שמאז מעמד הר סיני, כל היהודים תמיד מלו".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא מדויק; ההלכה מגדירה מפורשות "מצוות שהזמן גרמן"

ונשים פטורות מהן, בשונה מתרי"ג המצוות שבמקרא (שספורות בדיוק, שים לב).
 
למעלה