הבט הלכתי נגד קיום המילה

הבט הלכתי נגד קיום המילה

יש ציוויים במקרא שמצוה לסרבם. דוגמא בולטת - קידוש הבן והקרבתו, "קדש לי כל בכור". אברהם לא הקריב בנו ובדיעבד קיבל הצדקה מלמעלה על סירובו. ובזה נבדל אברהם מהגויים הסובבים עובדי אלילים. זהו, כמובן, פירוש שלי עצמי - אבל פירוש ברוח מסורתי למדי.
כך גם ציווי המילה, מצוה לסרבו. ורק המסרב יזכה בברכה מלמעלה.
 
מסכימה איתך

ברור (אם נקרא את הפרק האמור באופן מסורתי וביקורתי כאחד) שאלוהים מנסה את אברהם. הוא דורש ממנו משהו מזעזע ואפילו מופרע. מפרט לו בדיור למי ומה עליו לעשות ומצפה ממנו להתנגד. אברהם הוא אחד האבות היותר חדלי אישים שאפשר לדמיין הולך ומשתדל ככל האפשר לשחוט את הילד. אפילו לא מברר בשנית אם אכן הבין נכון.... ונוהג באופן כה מטורף עד שאלוהים עצמו מנסה להתערב ולומר לו "אל תשלח"
וכן (באופן יותר "קטן" )- על כריתת העורלה. אלוהים לא באמת מתכוון הוא רק רוצה לראות , כמה רחוק ומסוכן עלולים מעריציו להגיע ואולי ללמד אותם משהו על להגיד "לא" לפנאטיות ולדעת לשאול שאלות.
 
זווית הלכתית חשובה לחילוניים

לא פחות מאשר לשומרי תו"מ, ואין לזלזל בה. האם יש בפורום הנהדר הזה שומרי מצוות או תלמידי חכמים לשעבר, שהיו יכולים לחזק אותנו בעניין המילה?
 

KallaGLP

New member
אברהם לא סירב, נהפוך הוא. היה לו מזל שהאל עצר אותו.

יש לי חבר דתי שטוען שאברהם בכלל נכשל בניסיון, שהאל ציפה ממנו שיסרב. אני לא מתיימרת לדעת אם זה נכון או לא, אם בכלל אפשר לדבר במונחים כאלה כשאני כלל לא מאמינה בקיומו של האל (ובפרט, אם אינו קיים, גם אין לו שום ציפיות), אך נניח שאני עושה suspension of disbelief, ומנסה לנתח את הסיפור מתוך הנחה שהוא אכן התרחש כפי שסופר. אך מה שבטוח - בלי קשר לכוונתו התיאורטית של האל, המעשה של אברהם הוא בלתי נסלח בעיניי. מי שרוצה להקריב בשם האמונה - שיקריב את עצמו, לא מישהו אחר, שהוא בנוסף לכל גם תמים וחסר ישע.
 
תפיסה של חברך הדתי שאברהם נכשל בנסיון

נורא חשובה לצורך נושא הפורום הזה. האם תוכלי להתעניין אצלו, אם הוא מסתמך על דבריו של חכם ממנו, ואם כן, מיהו החכם?
 

KallaGLP

New member
אשאל אותו בהזדמנות

אך אני בספק אם יש מי שחכם ממנו. האיש פשוט גאון, במלוא מובן המילה ובהרבה תחומים שונים. בנוסף הוא אמנם אדם מאמין מאוד (ומתמצא בכל נבכי היהדות, כולל תורת הקבלה), אך האמונה שלו מאוד לא שגרתית. אשאל אותו בהזדמנות, אבל אם אני צריכה לנחש, לדעתי הוא חשב על זה בעצמו ולא שמע ממישהו אחר.
 

v cd

New member
לגבי אברהם, זו פרשנות ידועה...

אין לי כרגע איך לחפש מקורות , אבל היא קיימת הרבה מאד זמן.
 
דעתי כדעת חברך : אלוהים מנסה שאברהם

יתנגד. הוא מנסה להפוך את אברהם לאדם בר דעת השואל שאלות, טוען טענות ומנסה ככל יכלתו להיות אב טוב לבנו. שהרי לפי התוכנית האלוהית אברהם עומד להיות "אב להמון גויים" אם כן, מוטב שיתחיל מלהיות אב טוב לבניו.
בעניין ישמעאל הוא נכשל כאב. כשלון חרוץ
אלוהים מזדרז לתקן את המעוות ומציל את ישמעאל והגר.
ושוב מנסה ה' את אברהם ומצפה ממנו לסרב להקריב את בנו.
ושוב נכשל.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

KallaGLP

New member
ונשאלת השאלה מדוע, אם כן,

האל הניח לו בסוף להיות אב להמון גויים. היה לי יותר קל לקבל את הגרסה הזו (במסגרת הסיפור, לא כמשהו שאכן התרחש במציאות, כמובן) אילו הוא היה מעניש את אברהם על כשלונותיו ומוצא אותו לא ראוי להפוך לאב הראשון והגדול של עמו. אדם שלחלוטין אינו יודע איך לדאוג בסך הכל לשני ילדים מסכנים והופך לאב הסמלי של אומה שלמה - בלתי נתפס.
 

18 פאולה

New member


ובגלל זה אנחנו אומה שממשיכה להקריב את בניה ולקדש זאת....
במילה תחילה ובמלחמה מאוחר יותר....
 

KallaGLP

New member
לדעתי מלחמות זה עניין אחר.

הן קיימות בכל העולם ובכל האומות, וזה לא שמחפשים במי להילחם. לפעמים לא ממש יש ברירה. אני לא חושבת שיש בכלל קשר בין הדברים.
 

18 פאולה

New member
הקשר הוא במיתולוגיה

כמובן שמלחמות יש בכל העולם ולא תמיד יש ברירה. לא לזה התכוונתי.
התכוונתי למיתולוגיה - המיתוס של עקידת יצחק, הנכונות להקריב את הבן והקרבת הבנים כמשהו שאנחנו משעתקים מבחינה סימבולית או מעשית - הוא משהו שצרוב מאד חזק בנרטיב ובדי.אן.איי הישראלי ושעליו מבוססות הרבה מהנורמות החברתיות והפוליטיקה הישראלית של היום. כותבת על זה יעל זרובבל בפרק מרתק שנקרא ״קרב, הקרבה, קורבן: תמורות באידיאולוגיית ההקרבה הפטריוטית בישראל״. לי היה מרתק לקרוא את זה.
שוב - הכוונה היא לא האם יש או אין ברירה אלא להלחם, אלא איך החברה מתייחסת למלחמה ולהקרבת הבנים שהמלחמה דורשת ממנה. אלה שני דברים שונים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא צריך לחשוב, מספיק לפתוח ולקרוא את בראשית א+ב


חוץ מזה, אם לא יהיו סתירות, ממה "יתפרנסו" הפרשנים?
 

KallaGLP

New member
:- D לצחוק או לבכות? זה כמו היום בפוליטיקה.

אף אחד לא מרוצה מהמנהיג הקיים, רק שאפילו אם מחפשים בנרות לא מוצאים חלופה טובה יותר.
אבל ההבדל המהותי הוא שלנו אין ברירה, המדינה כבר קיימת וחייבת להתנהל, ואילו לאל הייתה ברירה: יכול היה להתכבד ולהמתין עוד דור או שניים או כמה שצריך (הרי הוא ממילא בכל זמן ובכל מקום, זה לא שהוא לחוץ להספיק משהו כמונו בני התמותה) עם הקמת העם היהודי, לא? עד שהיה מוצא אב ראוי. או שהמסר הוא שאין בכלל אנשים/מנהיגים ראויים בעולמנו?
 
המסר הוא שאין ראויים, חוץ ממנו יתברך.

וכן, אין גיבורים ואין חכמים. (Offtop, סליחה)
 

KallaGLP

New member
אז זו הפאשלה שלו. בשביל מה יצר עולם כזה,

שאין בו ולו איש ראוי אחד לרפואה? רק כדי להוכיח כמה האנשים שהוא עצמו יצר עלובים? בקיצור, איך שלא מסתכלים על זה, לא מסתדר כל הסיפור הזה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אברהם מוכיח באופן קבוע שהוא עושה מה שאלוהים רוצה ולא פוצה פה

החל מ"לך לך", דרך המילה (הוא מל את עצמו בגיל 99*), גירוש הגר, עקדת יצחק...
איך לומר? לא ממש גבר גבר לקחת ממנו דוגמה...

&nbsp
________________________
* אם מאמינים שגבר באותה תקופה הצליח להגיע לגיל כה מופלג (אם כי בספר בראשית מוזכרים גם אנשים שחיו מאות שנים); והצליח לשרוד בגיל כזה ניתוח בתנאים דאז; ואם בכלל מאמינים שהיה אדם כזה...
 
למעלה