שירותי מידענות?

שירותי מידענות?

נכון, היכולת לאתר מידע היא יכולת חשובה שמפתחים תוך כדי מחקר. אבל אחרי שהשקעתי שבועות בחיפוש ביבליוגרפי בעניין מסוים, אני מתחילה לתהות אם באמת יש כזה פער עצום בספרות או שאני מפספסת כאן משהו בענק. האם באוניברסיטאות שלכם יש שירותי מידענות שמסייעים לחוקרים לאתר ספרות בנושא מסוים? חשבתי שהספרייה תציע שירות כזה, אבל נראה לי שלא.
 
כן

שלום לך...
כן, באוני' שלי היו שירותי סיוע כאלה, ובמקום אחר, במחקר חיצוני שעשיתי גיליתי שיש אנשים שעושים את זה בתשלום. זה תחום הידע שלהם, והם יודעים להפעיל טכניקות שאנחנו (כנראה) לא.
אחת כזאת שימשה לי יד ימין במחקר שנעשה לפני 20 שנה, ושהכותב שלו כבר לא במיטבו במצב הבריאות שלו, והיה צריך לאתר את המקורות הביבליוגרפיים שהוא הפנה אליהם בשפות רבות ובכתבי יד מכל מיני סוגים.
היא הצליחה לעשות מה שאנחנו (שלושה חוקרים) שקדנו עליו שנתיים, והיא עשתה זאת בחודשיים.
אז..
 

tristis

New member
מסקרן...

את יכולה קצת להרחיב על מה שהיא הצליחה לעשות בחודשיים את מה שאתם לא הצלחתם?
 
כן

הבחורה שאנחנו מצאנו הייתה מידענית, והייתה לה (בזכות ה-day job שלה) נגישות לכל מאגרי המידע המרכזיים, שבשבילנו היו נגשים רק אם הלכנו פיזית לספרייה הלאומית, למשל.
הדוגמות הבולטות להצלחות שלה היו בשפות שאנחנו לא ידענו אפילו לקרוא את הכותרת בהן...
היה מדובר במחקר שהיו בו המון ציטוטים מתוך כתבי יד מאוספים פרטיים, לא כאלה שיש עותקים שלהם בכל ספרייה או ברשת. היא הצליחה להגיע למקור המדויק, לתת את הפרטים להפניה הביבליוגרפית מתוך ציטוט של שלוש או ארבע מילים שהיו לנו, היא הצליחה למצוא לנו את הציטוט המלא בשפת המקור (מה שהיה בידינו היה רק תרגומים חופשיים שעשה החוקר לפני 15 שנה), וכן הצליחה למצוא לנו כל מיני דברים דומים, מחקרים/טקסטים שנכתבו על בסיס המקור (בשפת המקור) ובכך אף העשירה את הרשימה הביבליוגרפית.
כמו כן היא הצליחה למצוא את פרטי הפרטים של המקורות הביבליוגרפיים שלא מצאנו בשום מקום ממוחשב. אני מניחה שהיא השתמשה גם בכרטסות ידניות ובשאר אמצעים הגלויים למי שמומחה בתחום.
הדבר הנהדר הנוסף בה (וזה כבר הבונוס) שהיא היטיבה לההכניס את כל המידע לפורמט שביקשנו מראש, כך שזה חסך לנו את כל עניין התקנת הביבליוגרפיה (שזה הדבר שאני הכי שונאת...).
בקיצור, זה הקפיץ לנו את הספר קדימה בכמה וכמה שלבים!
&nbsp
 

lazy fish

New member
הייתי רוצה לעסוק בזה

יצא לי לעזור בזה לחברים, ותמיד תהיתי אם הייתי יכולה להפוך את זה למקצוע, אף שאין לי הכשרה פורמלית במידענות. אם את רוצה את יכולה לשלוח לי את הנושא בפרטי ואנסה לעזור (בחינם), אם אצליח סימן שיש לרעיון הזה פוטנציאל...
 
כמי שבא מהתחום

(בערך, הדוקטורט שלי הוא בלימודי מידע אז אני מכיר את התחום מקרוב למרות שאינני מגדיר את עצמי כמידען) ההמלצה שלי היא חד-משמעית: לעשות תואר בתחום או לכל הפחות לימודי תעודה. המחלקה הגדולה בארץ היא באונ' בר-אילן ויש תוכניות גם בחיפה (לימודי תעודה או מסלול תואר שני במסגרת החוג לניהול מידע וידע) ובבית ברל.
הערך המוסף של לימודים כאלו הוא הרבה מעבר להכרות עם מאגרי מידע.
 

22ק ו ס ם

New member
זה באמת משהו מטריד

בגלל ענייני זכויות יוצרים יש מאות מאגרים. אפשר היה לצפות שחיפושים יהיו קלים הרבה יותר היום אבל נראה שדווקא להפך. יש המון מאגרי מידע שצריך לדעת על קיומם, וגם צריך להבין איך לחפש ולסנן. לא לכל אחד (אפילו באוניברסיטה) יש גישה לכולם וזה מפריע. זה עניין של נסיון וחוש ואני באמת לא יודע עד כמה תואר בנושא עוזר, אבל פשוט צריך לדעת שמאגרים מסוימים קיימים כדי לחפש בהם.
 
בהחלט. וספרן/מידען טוב עושה הבדל גדול

אני נעזר רבות בשירותי היעץ בספריה הרפואית ובספריה של ה Faculty of Information (שם גם מכשירים ספרנים, בין היתר) ומפנה סטודנטים שלי להתייעץ איתם. במאמר ריוויו שפרסמתי לפני כשנה הספרנית שעבדתי איתה שכללה לאין ערוך את אסטרטגית החיפוש מה שהביא לכיסוי מקיף של הספרות, עם פחות "רעש" ממה שהייתי מקבל בחיפוש בסיסי יותר. במאמר אחר שבו ערכנו ניתוח בבליוגרפי, ספרנית (שהיא גם מחברת שותפה) עשתה את רוב עבודת איסוף הנתונים וארגונם לצורך ניתוחים סטטיסטיים.

פעמים רבות הספרניות/ ספרנים (יש גם קצת כאלו) אצלנו שותפות לעבודות מחקר, גרנטים ומאמרים ביחד עם חברי סגל (בסוגים מסויימים של גרנטים קרנות המחקר ממליצות שספרן יהיה בצוות המחקר ובודקים מתייחסים לעניין) ואף יכולות לצאת לשנת שבתון- כמו חברי סגל- אחת לכמה שנים כדי לערוך מחקר.

אני צריך לסייג קצת ולומר שמערכת הספריות שלנו נחשבת לאחת הטובות בצפון אמריקה, אבל גם בארץ נעזרתי כמה וכמה פעמים בשירותי היעץ באוניברסיטאות.
 
למעלה