מה לעשות עם האלימות?
ארוךךךך

מה לעשות עם האלימות? ../images/Emo53.gif ארוךךךך

הבן שלי בבי"ס מיוחד, כיתה א. המורה התקשרה אליי היום בבוקר (באמצע שעות הלימודים!), וסיפרה שבימים האחרונים הילד אלים ותוסס מאד. כשנותנים לכל ילד משימות לימודיות אחרות (הם לומדים גם פרטני, לפי רמת הילד), הוא משווה את מה שהוא קיבל למה שילד אחר קיבל, ושהוא רואה שהוא לא קיבל את אותה משימה הוא מתעצבן, מרביץ לילד הזה, לפעמים מקשקש על הדפים שלו, זורק משהו (היום הוא שבר חנוכיה) וכו. גם אם הוא לא נכנס ראשון לכיתה, אם מישהו מקדים אותו, הוא מתעצבן ומרביץ או זורק משהו. והמורה לא יודעת מה לעשות. היא מושיבה אותו לידה, הוא בוכה או פשוט יושב בשקט, היא משחררת אותו, אבל אם יש "סיבה" הוא שוב מתנהג "רע". ניראה לה שהוא לא מבין את הקשר בין המעשה ל"עונש" (ישיבה בצד, לידה). \היא התייעצה עם הפסיכולוגית וגם היא לא יודעת מה לעשות, ולכן המורה צלצלה אליי,לשאול אותי מה אני עושה במקרה כזה.וה"בעיה" שאין לי כזה דבר בבית, כי בבית יש רק עוד ילדה אחת (אחותו, גם בת 6), וכמעט ואין ביניהם ויכוחים או מריבות, הוא לא מרביץ לה בכלל. הוא לא הולך לצהרון, ככה שהוא לא בא במגע עם ילדים אחרי הלימודים (אמרתי שאני חוששת, אם כי רוצה, לנסות להכניס אותו לצהרון). אין לו סיבה להתעצבן או לכעוס או להכות כשהוא בבית, כי הוא לרוב איתי או עם בעלי/אמא שלי והכל מצויין, הוא ילד ממש טוב ורגוע. אז אין לי פתרון, ואני בלחץ מאז השיחה הזו, לא יודעת מה לעשות ואיך להסביר לו שלא חשוב מי נכנס לכיתה קודם ומי גומר קודם משימה וכו (המורה אמרה לי שהיא מנסה להסביר לו שגם מי שנכנס אחרון הוא חשוב, אבל ללא תוצאות בנתיים). הילד מקבל ריטלין, אבל היא אומרת שבלימודים הוא בסדר, כך שזה לא מינון. עוד בעיה שהילד לא מדבר כמו רוב הילדים בני גילו, יש לו בעיות תקשרות (פדד קל נאמר לנו), כך שלא קל "לחלוב" ממנו מידע. הוא חוזר מההסעה ואומר: "היה כייף בביה"ס!" ואחרי כמה זמן, שהוא עצוב או רגוע, הוא אומר: "לא היה כל כך טוב, תשאלי למה" ואני שואלת: "למה?" והוא אומר: "דפנה (המורה) כעסה עליי מאד מאד" ואני שואלת "למה?" והוא אומר: "לא יודע" או עובר לנשוא אחר או שותק. ואני שואלת: "אתה הרבצת?" והוא אומר לפעמים: "לא, אני לא מרביץ, אני ילד טוב" או עושה פרצוף, שאני יודעת שהוא הרביץ ואני אומרת לו: "למה אתה מרביץ. דיברנו איתך הרבה פעמים..., והוא מתחיל לבכות: "אני מצטערת, אני לא ארביץ עוד פעם..." אני לא יודעת מה לעשות. חשבתי לדבר עם המורה שוב, ולנסות את שיטת מדבקות הסמיילי, כל יום שהוא התנהג יפה הוא מקבל מדבקה מחייכת, ואם יש לו כל השבוע חיוכים הוא מקבל משהו (רכבת מיני של תומס הקטר, שהוא אוסף). מה דעתכם? זה יכול להועיל? מישהו ניסה משהו שעבד באמת וניטרל את האלימות?
 

liat555

New member
הוי מותק אצלנו זה גם ככה

אני יכולה לנסות להמליץ לך על פי מה שקורה אצלנו 1. כל יום שהוא חוזר מבית הספר והנהג יפה לתת לו צ'ופר ולא רק בסופי שבוע 2. לעשות טבלת התנהגות גם בבית הספר. 3. לברר לעומק למה בעצם הוא מרביץ בבית הספר אולי הילדים מציקים לו? האם התגובה שלו היא כתוצאה ממשהו אחר? 4. לבדוק את היחסים שלו עם המורה. 5. להזמין אליו חברים אחר הצהרים. 6.להגיע לבית הספר ולעשות לכיתה שלו פעילות ביחד עם הילד וע"י כך להעלות את המוטיבציה. 7. שהמורה תרבה לחזק אותו גם על דברים קטנים שהם אולי מובן מאליו לילד אחר. 8 אין טעם להרצות לו "אמרנו שלא מרביצים, אלה היום הרבצת בבית הספר וזו התנהגות לא מקובלת לכן לך לחדר וצייר ציור סליחה לילד שהרבצת וכדומה אמרת שהוא לומד בבית ספר מיוחד מהו בית הספר הזה? האם יש תוכנית שמותאמת רק לו?
 
זה בי"ס מעבר, יש רק כיתות א

ולומדים שם גם פרטני וגם לא. גם לפי הקצב, בחוברות עבודה שמותאמות לרמה של הילדים. האמת שהרצאה גם לא ניראת לי, מה עוד שהוא בא מבי"ס הוא כזה רגוע וחמוד שאין לי לב לכעוס עליו, וזה כגם לא אפקטיבי והוא יבכה ויצטער וכו וכו. שיטת המדבקות אולי תעבוד, רק אין לי מושג איך לעדות את זה, על כמה מדבקות חייכן הוא יקבל הפתעה, כל השבוע? לפחות 4 לשבוע? והאם בשעת "קריזה" הוא יזכור אותן ואת המתנה שמפצה לו? מה אתם חושבים.
 
מאוד נאיבי.. לא עובד

היום, אחרי עשרות אזהרות והסברים לבני שאין מרביצים החלטתי לעשות צעד לא חינוכי ממדרגה ראשונה, אניטזה למה שהוסבר ואמרתי לו חד משמעית... בפעם הבאה שירים יד בבית הספר או בכלל, הוא יקבל מכות** ממני, אני מודע לכך שזה צעד קיצוני, אני לא משוכנע שאכן ארים עליו יד.. אך צעד זה נעשה בתקווה שיפנים.. כל שנשאר הוא לחיות ולראות ** בהחלט לא ממליץ
 

zivadina

New member
ליאת, ההמלצות שלך עברו לטאגליינס

וגם לספריית הקישורים, כדי שנוכל להיעזר בהן גם בעתיד. תודה רבה!
 

05 מיכל

New member
שתי נקודות:

א. אני לא בטוחה שהתפקוד הלימודי לבד הוא מדד להתאמת המינון. שווה להתייעץ עם הרופא המטפל (אולי אפשר גם עם דר' גל מאירי שיתארח כאן בסוף השבוע. (אני בטוחה שהוא לא ימליץ על מינונים באינטרנט, אבל השאלה העקרונית אם ייתכן שבכל זאת מדובר בבעיית מינון היא שאלה שאפשר לענות עליה בפורום.) ב. האם ניסית לדבר עם הילד ולהבין מה מפריע לו כשילד אחר מקבל משימה אחרת, או כשמישהו נכנס לכיתה לפניו? אני לא מתכוונת ל*להסביר* לו שזה לא חשוב, אלא ל*להבין* למה בעיניו זה כן חשוב. תגובה כל כך חזקה, בעיקר אצל ילד שבבית מתנהג יפה, בכל זאת מרמזת שמשהו בעניין מאוד מסעיר אותו. כל ההסברים האלה על זה שגם האחרון חשוב וכו' - יש בהם משהו לא הוגן, כי הם מבטלים את מה שהוא מרגיש. קחי בחשבון גם שאולי הוא לא יידע להסביר למה זה מציק לו. אולי תצטרכי לשאול אותו שאלות "מסביב", ולעזור לו לקרוא לרגשות שונים בשם.
 

zivadina

New member
צריך להתייחס לבעיות התקשורת שלו

ולכן ייתכן שאת צריכה ייעוץ מקצועי באיך לדובב אותו ולהבין מה מציק לו. את בעצמך אומרת שקשה לו להתבטא, ואולי זאת אחת הסיבות שהוא מתוסכל בבית הספר, כאשר יש לחץ והוא לא יכול לתקשר כמו כל הילדים.
 

zivadina

New member
כדאי להפנות שאלה לד"ר גל מאירי

היות שהוא פסיכיאטר לגיל הרך, ואבחון ADHD ו-PDD הם בתחומי התמחותו.
 
לאמא שלום

זהו גיל שההשוואה החברתית מתחילה להיות חלק חשוב בתהליך החיברות לקבוצת השווים (בני הגיל) זה נראה כמו התקפי זעם של תיסכול מתוך תחושה של אנילא רוצה להיות ילד טיפש מעדיף להיות ילד רע. מחקר שסיימתי והוא חלק מעבודת הדוטוראט שלי מצאתי שזהו הגיל שבו משתנה העמדה של לא מוכן להיות ילד טיםש מעדיף להיות ילד רע. כילד רע, במקרה זו אלימות זה עניין של בחירה (גם אם לא מודעת) להשמור על שליטה. במקרה זה האלימות היא דפוס תקשורת, אם כי לא יעיל. אחד הדרכים להתמודד עם כך הוא ללמד לצד גבולות ברורוים בעניין האלימות, גם דרכי תקשורת אלקטרנטיבה ודרכי הצלחה במישורים שאינם אקדמיים כמו יצירה (נושא שכדי לפתח גם בגלל טונוס שריר הכתף והצוואר) וגם כי באמצעות ציורים ניתן גם לבוטא כישרון, וגם לעבוד על תהליכים. לצד זה לדבר איתו בשיחה נינוחה ליד התנור (ללא טלויזה) על פחדים וחששות מהכיתה ובעיקר מכישלון. במקרה זה ענישה ללא התמודדות עם הגורם לא יספק הרתעה כי גורם הפחד חזק יותר מכשלון ומהיתפסות כטיפש מאשר מעונש. שיטת עיצוב ההתנהגות (סמיילי) יכול להיות פתרון טוב, אולם הוא חייב להיות כולל ומקיף, וחובה לעשות זאת נכון. כאשר כל המורים חייבים לשתפף פעולה, והדרגתיות והעקבות היא חובה. כמו כן ש להכיל שלוש רמות םרסין (יומי, שבועי וחודשי). תחילה סמיילי כל 15 דקות, ורק אח"כ סממילי יומי- (כמובן יותר גדול). לצד הסמיילי גם חיזוק מילולי וגם אמפטיה לכישלון במסימה. בהצלחה גיל
 
למעלה