טיפול בהתנהגות עם ד"ר רונית פלוטניק

zivadina

New member
טיפול ב-NVLD?/ מאת radioheaddicted

הייתי מעוניין לדעת איך אפשר לטפל בליקויי למידה לא מילוליים..-תסמונת האונה הימנית..איך אפשר לטפל ומהו כל טיפול אם אפשר להסביר...
 

ש י ק מ ה

New member
בני מאובחן עם NVLD וADHD

הוא מקבל הוראה מתקנת וטיפול פסיכולוגי שיודע וזה המפתח שיודע מה זה וכיצד לטפל. אנו מירושלים
 
לקויי למידה לא מילוליים

שלום לך,לקויי למידה לא מילוליים הינה קשת רחבה של אפשרויות. כמו כן ודאי אובחנו אצל ילדך התחומים החזקים היכולים להוות גורמי פיצוי ללקות. ולכן הגישה הטיפולית במקרה זה כמו בכל המקרים של לקויות למידה מחייבת עבודה רב-תחומית לפי הפרופיל הספציפי של ילדך. סביר להניח שהוא יפיק תועלת משילוב בין טיפול גופני (ריפוי בעיסוק, התעמלות טיפולית וכו) ביחד עם הוראה מתקנת. אני ממליצה לשקול גם טיפול קבוצתי בתחום החברתי באמצעות "הוראה מתקנת חברתית", הדרכת הורים לכם, ובהמשך אם יתעוררו קשיים נוספים לשקול טיפול פסיכולוגי או הבעתי. האבחנות בין סוגי הלקויות השונות נועד על מנת לבנות את תוכנית הטיפול הספציפית, אך הגישה המערכתית-רב תחומית היא המתאימה לכולם. כאשר מה נכלל עבור כל ילד נובע מהפרופיל הספציפי שלו. בהצלחה, רונית פלוטניק.
 

zivadina

New member
הוראת גיטרה לתלמיד ADHD/ גמד בבקיני

טוב, אז עבר דיי הרבה זמן והגעתי שוב לפרשת דרכים עם התלמיד. להזכירכם מדובר בתלמיד כבן 14 בעל הפרעת קשב וריכוז, מטופל בריטאלין. כבר כמעט חצי שנה שאני מלמד אותו, במשך החצי שנה הזאת אני מרגיש שכל המאמץ היה רק מהצד שלי ושאין שום מאמץ לשינוי בצד שלו או של ההורים שלו. למה אני מתכוון? אם אתם זוכרים בפעם האחרונה שעדכנתי אתכם, הייתה כאשר החלטתי לחלק לו את השיעורים לחצי שעה פעמיים בשבוע כאשר שיעור אחד הוא לומד מה שכולם לומדים ושיעור שני אני מביא לו שירים. אז גם את זה הוא ביטל, הוא רוצה שיעור אחד ארוך, למה? כי יש לו בעיה עם ההסעה (טבעון לא עיר גדולה ויש לי מול הבית תחנת אוטובוס ומספיק מוניות), לא הסכים בכלל לשמוע על שינוי ליום אחר. פשוט לבטל. חוץ מזה, הצעתי ששיעור אחד של השירים יהיה שיעור עם גיטרה חשמלית, כי הוא אהב את זה, אמרתי לו שרק אם הוא מתרגל בצורה סבירה נוכל לעשות את זה. אבל לצערי, הוא לא תרגל בצורה סבירה, למעשה, לא היה שום שינוי בתרגול. עכשיו הוא מבחינתו רוצה שבכל זאת כל שיעור הוא יקבל חשמלית וילמד שירים ויתקדם, אבל אני בתור מורה לא יכול לעשות את זה ואז נוצר וויכוח של כל השיעור. כל שיעור שעובר אני מתחיל יותר ויותר להרגיש שהבעיה שלו היא לא ההפרעת קשב וריכוז, אלא עצלנות. אני יודע שזה נשמע קצת מגעיל, אז ככה אני מרגיש. ניסיתי להתקדם איתו בקצב שלו, בשיטה אחרת, חלוקת שיעורים, גיטרה חשמלית. אבל כלום, הוא פשוט מסרב לתרגל. מה עוד נשאר לי לעשות חוץ מלהפסיק ללמד אותו?
 
הוראת גיטרה

למורה המיואש שלום. ניתן לעשות עוד הרבה לפני שאתה מתיאש. האם אתה יודע מדוע התלמיד שלך רוצה ללמוד גיטרה. מה המטרה והסיבה שלו? נסה לדבר איתו אבל לך מהכיוון של הרצון שלו. לימודי גיטרה אמור לענות על רצון שלו. העובדה שהוא מתווכח ומנסה להשיג את הדברים בדרכו שלו אומרת שבבסיס ישנו רצון. יתכן והוא רוצה לימוד "בקיצורי דרך" כי הוא עייף מהדרך הקונבנציונלית, שלפיה הוא גם נדרש לעבוד בביה"ס. תהיה איתו יצירתי. אולי דרך הגיטרה החשמלית ושירים שהוא אוהב. אולי בינתיים בלי להתאמן בבית,נסה להיות יותר קשוב לדרך שלו, תצטרף אליו ואז תבוא יותר נכונות מצידו. נקודה נוספת - ברור לי לחלוטין שאתה מתאמץ אבל גם ברור לי שקשה לך להבין את הקשיים שלו מנקודת מבטו.קשיים שנוגעים להתארגנות ומעברים, ולכן אינו רוצה לבוא פעמיים בשבוע אלא רק באמצעות הסעה. אולי הוא פוחד לסוע לבד (ילדים עם ADHD נוטים לעיתים לחשוש מנסיעה לבד כי הם לעיתים חסרי התמצאות, לעיתים עם קשיי התארגנות, לעיתים חרדים כשהם לבדם ). אל תשפוט אותו נסה ללמוד דרכו את נקודת מבטו. בהצלחה, רונית.
 

zivadina

New member
הדרכת הורים בלי אבא?/ א רויטל

קראתי כאן ושמעתי שחלק חשוב בטיפול זה הדרכת הורים . אך מה אם רק הורה אחד חושב שזה חשוב? והשני מכחיש את הבעיתיות של הילד?
 

zivadina

New member
בעיות חברתיות ו-PDD/ אמא מספיק טובה

מה ההבדל בין בעיות חברתיות לבעיות על הרצף האוטיסטי? האם לילד שקשה לו לשמור על קשרים עם חברים לאורך זמן, הם בורחים ממנו, וגם קשיים בהבנת קודים חברתיים נחשב כבעיה בתקשורת? האם PDD ניתן לאבחון בגיל 10.5 ?
 
קשיים חברתיים ו- PDD

לאמא הטובה שלום. הפרעת PDD שיכת אכן להפרעה ברצף האוטיזם. ילדים אלה כמו גם ילדים מתסמונות נוספות נוטים להראות קשיים ביצירת קשרים חברתיים ושימורם לאורך זמן. אולם אלה קשיים מעט שונים מהקשיים החברתיים שמופיעים אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. עם זאת הכלי האטיפולי לדעתי דומה בכל מקרה - ובעקרו קבוצה טיפולית והקנית מיומנויות בזמן אמיתי עם קבוצת שווים. ולכן חשוב שכל קבוצה טיפולית תהיה דומה מבחינת גיל הילדים , מאפיני ומקורות הקושי.ישנם כמובן עןד ילדים הסובלים מקשיים חברתיים על רקע רגשי, משפחתי, חריגות פיסית ועוד ועוד. לכל קבוצה יש צורך במסגרת משלה. האבחון של הפרעה מסוג PDD נעשית בדרך כלל בגיל הרבה יותר צעיר מהגיל שציינת. עם זאת ישנה תמיד האפשרות שהאבחנה משתנה עם הגיל של הילד ותהיה הגדרה מחדש של בעיתו כבעית תקשורת או PDD . בהצלחה, רונית.
 

zivadina

New member
מסגרת מתאימה לילד בן 7/ doritafy

בני השנה נמצא בכיתה א גנית , לומד יפה למרות הקשיים בתחילת השנה ( מטופל בריספרדל ורטלין ) . ע"פ האבחונים הילד אמור לעלות לכיתה רגילה עם סייעת צמודה. אני לא מסכימה היות ואני לא מצליחה לראות אותו עם מס' רב של ילדים ולומד חומר רב. לילד ישנן מס' לקויות למידה כאשר הקשה ביותר הינה בזכרון בטווח הקצר , אשר מפריע לא ללמידה. איזה גורם יכול לעזור למצוא מסגרת מתאימה ? ביררתי בשרות הפסיכולוגי אצלנו והם אינם יודעים, שיחה עם הפסיכיאטרית שלו לא הניבה פרות היות והיא טוענת שילדים אלו נופלים בין הכסאות מחוסר מסגרת מתאימה. מי עוד נותר ? אשמח לקבל עצות
 
מציאת מסגרת

לא ציינת באיזה אזור בארץ הינכם מתגוררים. אבל עדין ישנם בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ כתות קטנות לילדים עם לקויות למידה, קשב וריכוז, לילדים עם קשיים התנהגותיים, רגשיים, לקויות תקשורת ועוד. ברשות המקומית-דרך מחלקת החינוך, חייבים לספק לך את המידע על המצאותן של כתות אלו. לרוב הן על-אזוריות וקולטות ילדים ממרחב גיאוגרפי רחב, כולל הקצאת הסעה לפי הצורך. כמו כן ברר דרך המורה הנוכחית את שמה של המפקחת לחינוך מיוחד באזור מגוריך וגם דרכה תוכלי לקבל מידע עדכני לגבי האפשרויות. בהצלחה, רונית פלוטניק.
 

zivadina

New member
טיפול התנהגותי/ הילה בסגול

א. איפה אני יכולה לקרוא על קושי בלדחות סיפוקים ? ב. איזה מטפל/יועץ מתאים למי שיש לו חוסר יכולת בסדר וארגון ? אני רוצה לגשת ליעוץ/טיפול בנושא עם ילדתי ואני לא יודעת איפה להתחיל לחפש בכלל. תודה רבה.
 
דחית סיפוקים ,סדר וארגון.

להילה בסגול שלום רב. חומר בעברית על קשיים בדחית סיפוקים את יכולה למצוא במספר ספרים שעוסקים בהפרעות קשב וריכוז, כגון בספר של פרופ' טיאנו ואיריס מנור, בספר של רוס גרין"ילד פיצוץ" בספר של ברקלי "לשלוט ב- ADHD ועוד.לגבי מציאת מטפל מתאים אין לי שום דרך יעילה לכוון אותך. הן משום שאינני יודעת את אזור מגוריך, והן משום שאני מנועה מטעמי אתיקה לפרסם שמות וכו'. את יכולה לפנות לעמותת ביחד ולקבל מהם המלצות שמיות, אך גם לפנות לפסיכולוגים שמתמחים בנוש (לשאול ישירות האם הם מנוסים בנושא, לעבור ולבדוק עד שתמצאי, או לשאול בין חברים למי יש נסיון. בהצלחה, רונית.
 

zivadina

New member
התנהגות אובססיבית/ regi n

בני בן ה-7 (ADHD ומטופל בריטלין) מגלה לאחרונה התנהגות מדאיגה - הוא כל הזמן מחשב משהו חיבור, חיסור, כפל וכד'. כל דקה פנויה זה חשבון - "אמא כמה זה XXX ועוד XX או פחות XX ....). קצת מזכיר לי את "איש הגשם" והבן שלי לא נופל בספקטרום האוטיסטי. לאחרונה הוא גם לא רוצה להזמין חברים או לצאת לשחק עם חברים בחוץ אלא רק להיות בבית, לצפות בטלויזיה או לשחק ב-PS. לדברי הפסיכולוגית זה שלב שצריך לעבור מעצמו. את הפסיכיאטרית שלו עוד לא תפסתי, יש לנו תור בעוד שלושה שבועות.
 
התנהגות אובססיבית

שלום לך. לפי התיאור שלך אני מעלה שתי אפשרויות שצריך לבחון באופן הדרגתי. האחת שאכן הפסיכולוגית צודקת ומטעמי מוצפות בנך נוטה כרגע להראות העדפה להתנהגות אוססיבית, המופיעה לעיתים אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. ההתנהגות האובססיבית במצבים אלה היא מעין מנגנון הרגעה, הוזר לילדך להרגיש פחות מוצף ושולט בעולם.לפעמים דוקא הריטלין במינון או סוג מסוים עלול להגביר את הנטיה ואז ניתן לעשות שינוי בסוג או המינון. לעיתים אבל זה יכול להראות סמנים לבעיה נוספת: אפשרות אחת היא הפרעת טורט שיש לה נטיה להופיע עם הפרעת קשב ולעיתים יתכן והוא מראה סמנים בכיוון אספרגר, שהיא אכן כן הפרעה בתחום הקשת הרחבה של הפרעות תקשורת. את חייבת ללכת איתו להערכה פסיכיאטרית נוספת על מנת לקבל תשובה טובה, ולשקול לפי הצורך שינוי בטיפול התרופתי.
 

zivadina

New member
הילד הרביץ למורה/ אדמונית ללא

בשיעור ה-4 היה לילד שיעור מוסיקה והוא ניכנס מההפסקה עם עוד ילד מהכיתה עם פוגים שהיו שייכים לבני <לא מהבית הוא קיבל אותם מחברה לכיתה> הילד שלי והילד השני פשוט המשיכו לשחק בכיתה על הריצפה בפוגים בשלב מסויים הילד השני לקח לבני את הפוגים ולא רצה להחזיר לו באותו רגע המורה ניסתה להיתערב ולומר לבני שאחרי השיעור היא תברר את עניין הפוגים <כן בטח הילד יחכה עד אז...> ושמה בידו של הילד השני את כל הפוגים הבן שלי ראה זאת וניסה לקחת את הפוגים שלו בחזרה המורה ניסתה להפריד ואת כל הזעם שלו הוציא עלייה בשתי בעיטות כמובן שהשיחה הביתה לא איחרה לבוא וביקשו ממני להגיע לבית הספר מיד כאשר הגעתי לבית הספר הילד כבר היה רגוע אחרי שביקש סליחה מהמורה וניגשנו לבירור העיניין אצל המנהלת השיחה הייתה בפורום הזה : המנהלת, סגנית המנהלת, המחנכת, המורה המותקפת, אני ובני הייתי המומה התחילה סופה של הטחות ההעלבות והיזכור דבר שקרה לפני חודשיים <שמאז לא היתה התקפת זעם< הילד ישב עם ראש מורכן ולא יכל להוציא מילה וכמוהו גם אני ... שמעתי את דבריהם שהוא מושעה ליום ראשון יצאתי משם והלכתי הביתה בבית נכנסתי לחדר והתחלתי לבכות לבכות על בני שהיה צריך לעבור מסכת שכזאת ועלי שאין לי כבר כוחות להתמודד איתו ועם בית הספר יום ראשון אני נפגשת עם המחנכת לשיחה הבהרה אנא ממכם עיזרו לי לתת לה להבין שהכן אני מבינה את עניין האלימות אבל מצד שני להסביר להם שבמצבים כאלה נורא קשה לו לשלוט על עצמו ועוד משהו: בדרך הביתה הבן שלי אומר לי "אמא את צריכה לתת לי עונש ואני מוכן לקבל כל עונש... ומה עונש יעזור לו ????
 
התקף זעם הוא לא "הרביץ למורה"!!!

לאמא היקרה מאד. קראתי וכאבתי יחד איתך. לצערי תקלות כאלו הן עדין מנת חלקם של ילדים והורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אני ממליצה לך בחום לא להרים ידיים למרות הכאב והקושי. נדמה לי שבלי לחזור ולהסביר למחנכת את מה שאני כותבת לך ויותר מכך, יהיה קשה לעשות שינוי מהותי. המחנכת חייבת לדעת, להבין ולקבל שחלק מהקושי של בנך הוא בשליטה על דחפים ובאימפולסיביות של תגובותיו. כל פעם שהוא מגיע למצב של התקף זעם הוא הכי סובל (חווית אשמה נוראית) . ולפיכך לא עונש, ולא השהיה יעזרו לו . מה כן - טיפול נכון בזמן אמיתי. הכנה שלו תוך כדי העימות לכך שהפוגים עכשיו יישמרו על ידי מבוגר. המלצה לזמן מורה פנוי לעזור לסיים את הריב. נוכחות שומרת בזמן כעס שמאפשרת לו להביע את הכעס אבל לא להתנהג אותו. חשוב מאד להזהר מהשימוש במילה אלימות כי היא מיחסת לבנך כוונה שלא היתה לו - לפגוע במורה. במקום זאת לדבר איתו על דרכים להגברת שליטה על דחפים. יתכן ורצוי לתת לו עזרה טיפולית על שליטה בדחפים, דרכים מועילות למיתון הזען והבעתו באופן מותר ולא באופן אסור. הציעי למורה לקרוא ספרים בנושא (ילד פיצוץ של רוס גרין, הילד עם הפרעת הקשב והריכוז של איריס מנור וטיאנו, הספרים של ברקלי, אפילו המדריך להורה ולמורה שכתבתי אני ונמצא בתוך כל ספר "שלי הצב ההיפראקטיבי). סכמי איתה על דרכי פעולה, שתפו את הילד בהחלטות ועיזרו לו לממש את מרביתן. בהצלחה, רונית.
 
חוסר בטחון עצמי אצל ילד בן 6

שלום רב, בני בן 6 מאובחן ADHD ומקבל ריטלין מבחינה חברתית הוא מאוד נגרר , לא החלטי ברצונותיו ובוחר דברים בהתאם לשאר הילדים, לרוב אין לו דעה מגובשת משלו בשום ענין! מהסס בתשובותיו (למרות שהן נכונות), תמיד מפחד שילדים יצחקו עליו, כשאחיו או ילד אחר פוגעים בו כגון ("הציור שלך מכוער") הוא נפגע מאוד וממש מאמין להם! אנו מאוד מנסים לחזק אותו, לשבח את התנהגותו (והוא באמת ילד מקסים) ואת יכולתו וכישרונותיו, אך זה לא עוזר. רוב תודות וחג שמח!
 
חוסר בטחון עצמי

תחושת הפגיעה בדימוי העצמי וכתוצאה חוסר בטחון עצמי הוא מאפיין התסמונת הכללית של הפרעת הקשב והריכוז. הסיבה לכך מורכבת ביותר. אולם העובדה שהוא רוצה להצליח, להשתייך חברתית ולהרגיש שווה ערך לבני גילו ואחיו, היא זו שגורמת גם לחוסר הבטחון. לא תמיד יש קשר ישיר בין היכולת האמיתית של הילד לבין התפיסה שלו את עצמו. הדרך שבה אתם פועלים - לחזק אותו ולשבח אותו כאשר הוא פועל נכון ועצמאית - היא נכונה וחשובה, אך יתכן ולא מספיקה. אני מתרשמת כי ילדכם יוכל להפיק תועלת רבה אם ישתתף בקבוצה של ילדים לפיתוח מיומנויות חברתיות. קבוצה טיפולית כזו שבה בעזרת מנחים מקצועיים יפגש הילד עם ילדים בגילו, בעלי קשיים דומים, וילמד בהדרגה איך להתמודד, איך להחליט ואיך להתפשר, איך לעמוד על שלו בלי להבהל ועוד. תגביר אצלו בהדרגה את הבטחון העצמי ובהמשך את הדימוי העצמי. בהצלחה, רונית פלוטניק.
 
למעלה