שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך

zivadina

New member
האם בעייה להעתיק מן הלוח

יכולה לנבוע מהפרעת קשב ורכוז?
 

lilachs1

New member
קושי בהעתקה מהלוח ו-ADHD

אחד הממצאים המפתיעים שקיבלנו במחקר הראשון שערכנו על תפקודי הקשב של ילדים עם ADHD בהשוואה לילדים ללא ADHD היה ששיעור גבוה מאד מקרב ילדי ה-ADHD שתפקוד מערכת הכוונת הקשב שלהם נמצא לקוי דיווחו על קשיים גדולים במיוחד בהעתקה מהלוח. חייבים לציין שלא שיערנו קשר כזה והדבר הפתיע אותנו. אולם כשמנתחים את תהליך העתקת טקסט במיוחד כשמדובר מהלוח למחברת הרי שמתברר מייד שהתהליך מתבסס על פעילות אינטנסיבית של מערכת הכוונת הקשב. אנסה להסביר זאת - כשאנו מעתיקים מהלוח עלינו למקד קשב באות, במילה או במשפט (תלוי ברמת הקריאה שלנו) מסויימים - כדי לעשות זאת עלינו למקם את הזרקור הקשבי שלנו במיקום הנכון ובנוסף אנו צריכים להתאים את גודלו בהתאם ליחידה המועתקת, לאחר שלב זה יש לנתק את הזרקור הקשבי מהאיזור המסוים על הלוח ולהעבירו למיקום המדוייק בשורה המסוימת במחברת בה אנו כותבים (שהינו מצומצם באופן דרמטי בהשוואה לגודל האיזור על הלוח). לאחר מכן עלינו להקטין באופן משמעותי את הזרקור הקשבי על-מנת להיות מסוגלים לכתוב כראוי וחוזר חלילה... לפיכך, סביר מאד להניח כשאשר לילד יש קושי בתפקוד מערכת הכוונת הקשב הדבר מייצר קושי מאד משמעותי על כל משימת העתקה של טקסט! מדובר באחד הממצאים היותר מעניינים כי יש לנו במקרה זה קישור ישיר בין אחת ממערכות הקשב (שנכון להיום אין לה שום ביטוי בתהליך האבחון הסטנדרטי) לבין קושי ממשי במיומנות אקדמית. מפאת חשיבות הענין, ממש בימים אלה מגבשת סטודנטית ל-MA בריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית הצעת תיזה שתבחן את תפקוד הכוונת הקשב בקרב ילדים המתקשים בהעתקה מהלוח. עבודת התיזה תיערך בהנחייה משותפת שלי ושל חוקרת מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. לכשיהיו נתונים אשמח לעדכן כמובן... לילך.
 

zivadina

New member
השפעת אימונים על תפקוד המוח

האם תוכלי להאיר את עיני באשר להשפעת אימונים שונים כמו נוירופידבק או האימון שלכם על תפקוד המוח גם לאחר סיום האימון? קראתי קצת על כך שתתכן השפעה של אימונים על ה"פלסטיות" של המוח, והבנתי שהכוונה ממש לשינוי של מבנה המוח כתוצאה מאימון. מה ידוע על כך?
 

lilachs1

New member
השפעת האימון על המוח

במחקר שבדק השפעה של אימון זיכרון עבודה על פעילות המוח מצאו חוקרים שבדים שיפור משמעותי בקיבולת הפעילות המוחית באיזורים פרה-פרונטליים ופריאטליים. מדובר במחקר שבחן מספר מצומצם של מבוגרים ללא ADHD והשתמש ב-fMRI. אותה קבוצת חוקרים הראתה במחקר שהתפרסם עוד קודם (2002) שאימון בזיכרון עבודה משפר את קיבולת זיכרון העבודה של ילדים עם ADHD ומפחית את תנועות הראש שהם מבצעים במהלך מבחן CPT. אנחנו עדיין לא זכינו לבדוק את יעילות האימון הקשבי באמצעות fMRI אם כי לפני כחודשיים הגשנו הצעת מחקר ל-NIH למחקר מסוג זה (מדובר במחקר יקר מאד...) אם תרצי אוכל לשלוח לך למייל האישי את שני המאמרים של הקבוצה השבדית (שבדקו אימון בזיכרון עבודה). לילך.
 

zivadina

New member
מה הקשר בין אמון קשבי להתנהגות?

הבנתי שאמון אשר מלמד לשלוט באימפולסיביות משפיע על ההתנהנות. האם תוכלי לספר מה ידוע לך על הקשר בין אמון בגישתכם לבין שליטה באימפולסיביות, ואם יש שינוי בהתנהגות המטופל וכמה?
 

מיריאל1

New member
ל- ZIVADINA

שלום האם אפשר לקבל פרטים מה זה אמון קשבי? חשוב לי לדעת האם מדובר מטיפול באימפולסיביות? אם כן אנא תשובתך. תודה מירי
 

lilachs1

New member
השפעת אימון קשבי על אימפולסיביות

האימון הקשבי שאנחנו פיתחנו התברר כאמצעי יעיל בהחלט לריסון אימפולסיביות. אמנם המערכת שפיתחנו מיועדת בראש ובראשונה לשפר את תפקוד מערכות הקשב השונות אולם העיקרון הבסיסי על פיו הילדים זוכים בניקוד הוא עיקרון הדיוק. בכל מטלת אימון ובכל רמות הקושי הילדים נדרשים להשיג רף (גבוה!) של אחוז דיוק. בשלבים הראשונים, הם מונחים לשים לב אך ורק לדיוק ולא למהירות התגובה - וכך הם גם מתוגמלים. כך שכל עוד הם ממהרים 'על חשבון' הדיוק הם לא זוכים בנקודות ולמעשה לא מתקדמים בדרגות הקושי ובשיאים האישיים שהם כל-כך משתוקקים לשבור. יש ילדים שמאד לא פשוט להם להפנים את העיקרון הזה וזה יכול להתמשך על פני זמן ארוך יחסית - אולם כאשר עיקרון זה מופנם, ההתקדמות במערכת האימון הקשבי משתפרת באופן משמעותי וכך גם הביטויים ההתנהגותיים מחוץ לסביבת מפגשי האימון הקשבי. תהליך הלמידה הזה במהלכו הילדים לומדים לשלוט בעצמם על האימפולסיביות מאד משמעותי וכאמור מהווה לעיתים קרובות נקודת מפנה של ממש. לילה טוב, לילך.
 

ossid

New member
המשך ומעקב

בתי, מאיה, היתה בין הילדים שעברו אצלך "אימונים" במרכז במהלך של כחצי שנה. האם יש אפשרות או צורך לבחון את התנהגותה לאחר זמן (כשנה וחצי) מאז שסייה את "האימון". אודה לתשובתך באתר הכללי ובהודעה אישית אסנת דהאן
 

lilachs1

New member
מעקב

אסנת שלום, אני שמחה 'לפגוש' אותך כאן. אני זוכרת אותך ואת מאיה כמובן. נשמח לשמוע מה שלום מאיה. ברשותך, אבקש מאחת מהמאבחנות שלנו ליצור איתך קשר. להשתמע/להתראות, לילך.
 

zivadina

New member
השפעת ריטלין על הקשב

חברת פורום שלנו שמעה הרצאה שלך, בה טענת כי ריטלין משפיע רק על הקשב המתמשך, ולא על שאר מערכות הקשב. הכצעקתה?
 

lilachs1

New member
השפעת ריטלין על מערכות הקשב

השפעת הריטלין על הקשב המתמשך איננה מוטלת בספק ומקובלת על כולם. בנוסף, ריטלין משפיע לרוב גם על היפראקטיביות ואימפולסיביות. לעומת זאת, אין כל ראיות לכך שריטלין משפיע על קשב סלקטיבי ועל קשב מתמשך (מדובר על מערכות קשב שאינן ממוקמות באונה הפרונטלית אלא באונה הפריאטלית). לגבי השפעת ריטלין על בקרת קשב - כאן יש ממצאים סותרים - יש מחקרים שטוענים שריטלין משפר Executive attention ויש מחקרים שטוענים שלא. המחקרים האחרונים מראים שכתוצאה מריטלין יש שיפור מסוים בשיעורי הדיוק ובזמני התגובה אולם הריטלין לא מצליח לשפר את התפקוד בתנאי הקשה מבחינת בקרת קשב (למשל, תנאי בו על הנבדק להתעלם ממסיחים סותרים ולהתמקד בסימן המטרה). זהו עוד קו מחקרי מאד מאד מעניין שאין לי ספק שיתפתח בעתיד הקרוב. לילך.
 

zivadina

New member
נראה לי שהתבלבלו כאן מספר מונחים

ולכן התקשיתי להבין את ההסבר. אני משערת שהתכוונת שהריטלין משפיע על הקשב המתמשך ולא על הקשב הסלקטיבי ועל הפניית קשב. גם לא הבנתי את המשפט: הריטלין לא מצליח לשפר את התפקוד בתנאי הקשה מבחינת בקרת קשב. תודה מראש.
 

lilachs1

New member
הבהרה

המונחים לא התבלבלו אבל המשפט היה מנוסח בשלילה ולכן הוא מבלבל: לגבי קשב סלקטיבי והכוונת קשב - נכון להיום ולמיטב ידיעתי אין ממצאים המצביעים על שיפור כתוצאה מטיפול בריטלין. המשפט שלא היה ברור לגבי בקרת הקשב - זה קצת מסובך אסביר באמצעות דוגמא בהמשך היום (אני פשוט חייבת לרוץ עכשיו). להשתמע, לילך.
 

מיריאל1

New member
שאלות חשובות

שלום רב, יש לי ילד בן 8 עם פיגור בינוני ובעיות קשב וריכוז. במשך שלוש שנים לקח ריטלין 10 מג' - הטיפול לא היה מושלם, אבל היה אפשר להגיע לתוצאות. לפני כשלושה חודשים התחיל לקחת ריטלין L.A מג' 20 - ולפתע לפני כחודש התחיל חוסר שקט בזמן השפעת הכדור, התקפי חרדה ובלבול!! - דבר שלא היה קיים. האם לדעתך יש השפעה של הכדור לתופעות אלו? דבר נוסף, האם יתכן שהריטלין גורם גם לחוסר ריכוז, כלומר, בני כ-4 שנים ללא חיתול אך עדיין מפספס פה ושם. הוא מבקש לגשת לשרותים אך מיד קם בטענה שאין לו, לצערי מיד עושה את צרכיו במכנסים. האם יש קשר לריטלין, שאולי גורם לו להיות פחות מודע, פחות מרוכז? (מקווה שהסברתי את שאלתי נכון) אשמח לתגובה מירי
 

lilachs1

New member
שאלות חשובות

מירי שלום, כפי שכבר אמרתי אינני רופאה ולכן אינני מוסמכת לענות לשאלות הנוגעות לטיפול התרופתי - תוכלי להפנות שאלות כאלה לד"ר איריס מנור. בברכה, לילך.
 

zivadina

New member
תודה רבה לד"ר לילך על המידע המעניין

ותודה על הקדשת הזמן המרובה לשאלותינו.
 
../images/Emo124.gifדוקטור!!!

סליחה על הצעקה
אבל מרוב הודעות בפורום.. לא רציתי ששלי תתפספס.. יש לי בקשה דחופה: אני גרה באילת ועדיין לא אובחנתי כראוי, ע"פ מחקרים אישיים שערכתי גיליתי כי יש לי הפרעת קשב וריכוז היפואקטיבית.. אני רוצה להגיע למקום שיאבחנו אותי ביסודיות ויתנו לי את הטיפול המתאים ביותר. אני מטופלת כרגע בניטן וחולת מיאסטניה-גרביס. ניטן - להפרעה מסטינון - למיאסטניה גרביס. (סרו-נגטיב) השילוב של המחלה וההפרעה גורמים למומחים רבים לחילוקי דעות קיצוניים בקשר לאיבחון. שאלתי פשוטה: האם יש באזור הדרום (וגם אם לא - למען איבחון יסודי אסע גם עד לצפון למרות הקשיים והעובדה שיש לי 2 ילדים קטנים) מישהו שיכול לאבחן אחת ולתמיד את מצבי? לתשובתך המהירה אודה.. הילה
 
למעלה