שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך

zivadina

New member
שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך

ד"ר לילך שלו מבורך תתארח אצלנו ביום ד´ 23/3/2005 בשעות 21:00-22:30 . לד"ר לילך שלו-מבורך תואר שני ושלישי בפסיכולוגיה קוגניטיבית מאוניברסיטת ת"א. לאחר סיום הדוקטוראט שלה התמחתה במרכז לחקר המוח באוניברסיטת ברמינגהם שבאנגליה בנוירופסיכולוגיה קוגניטיבית, בהנחייתו של פרופ´ גלין המפריז. בחמש השנים האחרונות מעורבת ד"ר לילך שלו-מבורך במחקרים רבים העוסקים במאפיינים קשביים של ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז. אשר הביאו לפיתוח מבחני הפרופיל הקשבי ומערכת האימון הקשבי האישי בשיתוף עם פרופ´ יהושע צאל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. שתי מערכות אלו תורגמו למערכות מבוססות מחשב המופעלות במכון ADHD Solutions בניהולה של ד"ר לילך שלו-מבורך, ובבתי ספר שונים. ד"ר שלו-מבורך תשמח לענות על שאלותיכם בנושאים הבאים: * מהן מערכות הקשב השונות (קשב מתמשך, קשב סלקטיבי, הכוונת קשב ובקרת קשב) ואיך הן מתבטאות בחיי היומיום? * איך משפיעה הפרעת קשב ורכוז על 4 מערכות הקשב של ילדים ומבוגרים? * מהו הקשר בין מערכות הקשב השונות לבין למידה? * מהן הטכניקות לשיפור תפקודי הקשב השונים? אתם מוזמנים לקרוא את מאמרה של ד"ר לילך שלו-מבורך: "פרופיל קשבי-אישי: גישה חדשה לאבחון וטיפול בליקויי קשב (ADHD)" בקובץ המצורף ואת הפרומו שלה בשער תפוז. שימו לב שהגישה מתייחסת בעיקר להיבט החשיבה של הפרעת הקשב.
 

the jordash

New member
שלום

לא מזמן הפסקתי לקחת ריטלין אינ בערך חצי שנה בלי כי הכדור הזה פשוט זיין לי תחיים עשה אותי בן דם אחר מאז שהפסקתי לקחת אני מרגיש נפלא ! רק שאינ לא מצליח ללמוד הצלחית הלתגבר על הכול חוץ ממתמטיקה שפשוט תרגילים שפוטים לאללה ניראה לי כמו פיזיקה גרעינית יש לך עצות מסויימות שיכולות לעזור לי בדרך ההבנה? תודה
 

singular

New member
מצטער שאני הורס את השירשור

אבל נראה לי חוצפה שמגיעה לפורום ד"ר כידי לעזור וליעצץ ואתה מדבר בשפה כזאת, לאיפה נעלמה התרבות והכבוד? אתה חושב שזה יהיה לה נעים לקרוא את ההודעה שלך? קצת מחשבה בפעם הבאה...
 

settie

New member
brain shaprping , מהדעתך

האם את ממליצה על התוכנית הר"מ , כלומר לקנות את התוכנה ולשבת עם הילד מידי יום כנדרש ? האם לדעתך זה אפקטיבי או שרלטנות אשמח לשמוע את דעתך המקצועית בתודה אסתי
 

lilachs1

New member
Sharper brain

אסתי שלום, אני לא מכירה היכרות של ממש את ה- Sharper Brain. קראתי בעיון את התיאור באתרים (בעיקר באתר הקנדי) אך לא הצלחתי למצוא דיווח מסודר על מחקר שבדק את התוכנית הזו. מבחינתי (כחוקרת), העובדה שמתואר באתר תהליך של 5 שנות פיתוח איננה תחליף לדיווח מדעי מסודר על התהליך ולכן אין ביכולתי להעריך תוכנה זו. לילך.
 

lilachs1

New member
שלום לך

ערב טוב לך ולכל חברי הפורום המיוחד הזה! באשר לשאלתך - חסרים לי הרבה נתונים כדי להציע דרכי התמודדות יעילות. בכל מקרה,זה נכון שמתמטיקה מציבה דרישות קשב תובעניות:יש משמעות עליונה לסדר והבנייה בפיתרון בעיות (בקרת קשב), יש לשים לב לפרטים קטנים (קשב סלקטיבי)- חייבים לשמור במדוייק על סדר הפעולות החשבוניות ועל הספרות/מספרים והמיקום המדוייק שלהם! (הכוונת קשב), ובסופו של דבר צריך לבדוק את הפתרון (שוב בקרת קשב). אם הקושי בא לידי ביטוי אך ורק במתמטיקה כדאי להתייעץ עם מורה מנוסה למתמטיקה... (אגב, כל הכבוד על ההתמודדות המוצלחת שלך בתחומים האחרים). בהצלחה ופורים שמח, לילך.
 

zivadina

New member
שאלה על פרופיל קשבי

שלום ד"ר לילך. ראיתי בבית הספר האזורי שלנו כיצד משתמשים בתוכנת האימון הקשבית של ADHD Solutions. הבנתי שבכל קבוצת גיל יש פרופיל קשבי אחר מבחינת 4 סוגי הקשב. האם תוכלי לפרט כאן מהו הפרופיל הקשבי בכל גיל? תודה מראש.
 

lilachs1

New member
הפרופיל הקשבי - ההיבט ההתפתחותי

זיוה שלום ובהדזמנות זו תודה רבה על ההזמנה להתארח אצלכם! לגבי התפתחות הפרופיל הקשבי - זו שאלה מאד רחבה, אנסה להיות תמציתית. ארבע מערכות הקשב עוברות תהליך טבעי של התפתחות. בדומה לכישורים קוגניטיביים אחרים -תפיסה, זיכרון, שפה וחשיבה - גם כשמדובר בקשב - לתהליך ההתפתחותי יש תפקיד משמעותי. מענין לציין שמערכות הקשב השונות מתפתחות בקצב שונה. באופן גס, מערכת הקשב המתמשך עוברת שינויים משמעותיים ומהירים במהלך שנות בית-הספר היסודי ולאחר מכן ההתפתחות מצומצמת ואיטית באופן יחסי. מערכות הקשב הסלקטיבי והכוונת הקשב מתפתחות באופן הדרגתי יותר ואילו ההתפתחות המשמעותית של מערכת בקרת הקשב מתרחשת בגיל מאוחר יותר (במהלך העשור השני לחיינו). אגב, לא אחת הדרישות הקשביות שלנו כהורים, מורים או אנשי מקצוע אינן עולות בקנה אחד עם הרמה הקשבית בה ילדינו נמצאים מבחינת התפתחותם הכרונולוגית. לדוגמא, שימוש בדפי עבודה לילדי כיתה א-ב בהם הטקסט קטן וצפוף באופן יחסי - בגיל זה מערכת הקשב הסלקטיבי עדיין לא מסיימת את התפתחותה וקיים קושי של ממש להצליח להתעלם ממסיחים הממוקמים בסמוך למטרה בא עלינו להתמקד (וכאן אני מתייחסת לילדים ללא ADHD). לילך.
 

zivadina

New member
בעיות בקשב/ שאלה של אמא

בני ADHD בן 15.5 מטופל תרופתית בריטלין. הוא מתקשה ללמוד מקריאה. הוא זקוק לתווך בצורת הקראה של שאלות, הסבר השאלות, קיצור ותמצות של השאלות. הכי טוב לו ללמוד בקבוצות קטנות מאוד, ועדיף 1X1. הוא מטופל מגיל 5 באמצעות הוראה מתקנת, אולם לא מצליח לסגל לעצמו איסטרטגיות למידה באופן עצמאי. איך אפשר לאפשר לו להיות לומד עצמאי?
 

lilachs1

New member
דרכים לשיפור לימוד עצמאי

אם קיים קושי מיוחד בלימוד מקריאה - ייתכן שהדבר נובע מקושי בקשב סלקטיבי (זאת כמובן השערה פרועה מכיוון שיכולות להיות סיבות אחרות לענין זה הקשורות למשל לליקוי למידה זה או אחר. כל עוד אנחנו לא בודקים באופן מדוייק - לא נוכל לדעת). מהניסיון שהצטבר אצלינו הקושי בלימוד עצמאי קשור בחלק גדול מהמקרים לקושי בבקרת קשב. קושי מסוג זה מקשה על הילד (או המבוגר) להחליט מהו/מהם החלקים החשוב/ים בשאלה ומהם החלקים הפחות חשובים, מקשה עליו להתייחס למידע לא בולט אבל חיוני ומקשה על השימוש בתהליכי בקרה. לגבי האפשרות שהקושי ללמוד מקריאה נובע מבעייה בקשב סלקטיבי אני ממליצה לבדוק זאת בכמה טכניקות פשוטות: תנסי לתת לו לקרוא טקסט מרווח - בעיקר ריווח בין השורות. כמו-כן, תנחי אותו להשתמש בסרגל אטום (או בדף חלק) במהלך הקריאה שיסתיר את השורות שמתחת לשורה אותה הוא קורא. הריווח והשימוש בסרגל אטום צפויים להקל באופן משמעותי על מיקוד הקשב במילים הנקראות ועל ההתעלמות מהרקע - וכתוצאה מכך פחות משאבי קשב יופנו לפיענוח הטקסט ויותר משאבי קשב יתפנו לתהליכי עיבוד והבנה. ההקלה תתרחש רק אם מדובר בקושי של ממש בקשב סלקטיבי. לגבי המלצות לשיפור בקרת הקשב (שאמורות לגרום לשיפור ביכולת הלמידה העצמאית) - תנסי להגדיר יחד איתו את שיטת העבודה (על פי התיאור שלך נראה לי שיש לכם שיטה). מאד חשוב שדרך הפעולה תהיה מובנית היטב. לדוגמא: בשלב ראשון אתה קורא לעצמך את השאלה בקול (או בלב). בשלב שני, אתה מסמן על הטקסט מילים המתייחסות לדרישות השאלה. בשלב שלישי אתה 'מתרגם' במילים שלך את השאלה. במידה שהשאלה כוללת מספר דרישות - כל דרישה תהווה שלב נפרד בפיתרון. זה אולי נראה מייגע בשלבים הראשונים, אבל ברגע שהוא ייאמץ את זה כשגרה התוצאות לא יאחרו לבוא. את אותו תהליך יש לעשות עם בניית התשובה. עקרון חשוב נוסף הוא השימוש התדיר במשוב - האם התשובה שכתבתי עונה על השאלה וכו'. בהצלחה רבה,לילך.
 

papylove

New member
איך אפשר לשפר

את הפרעת הקשב? ואת אורך החיים בכלל? מה זה טיפול קוגנטיבי ואיך הוא משפיע על חיי היום יום?
 

lilachs1

New member
שיפור קוגניטיבי בהפרעת קשב

טיפול קוגניטיבי בהקשר של ADHD הוא טיפול המאמן ומחזק כישורים קוגניטיביים כגון תפיסה, קשב, זיכרון. העקרונות העומדים בבסיס אימון קוגניטיבי הם: 1. חזרה שיטתית על מטלות קוגיטיביות שונות. 2. התאמה אישית (!) של רמות הקושי של מטלות האימון. 3. תדירות גבוהה במידת האפשר של האימונים. 4. משוב מדויק על הביצוע בזמן אמת. שלוש קבוצות חוקרים שאינם קשורות זו לזו (הקבוצה בה אני חברה היא אחת מהשלוש הללו) הצליחו להראות שיפורים מרשימים לא רק במבחני קשב אלא גם במטלות אקדמיות ובסמפטומים ההתנהגותיים האופיניים ל-ADHD. ממצאים אלה חשובים במיוחד מכיוון שהם מלמדים על העברה שהתרחשה מכיוון שמטלות האימון אינן כוללות ביצוע של מטלות אקדמיות (קריאה, כתיבה, חשבון) ולמרות זאת השיפור בא לידי ביטוי גם במדדים מסוג זה! האימון הקוגניטבי משפיע על חיי היומיום באופנים שונים אצל ילדים שונים (צריך לזכור שקיימת שונות אדירה מבחינת הקשיים הקשביים של ילדים שונים עם ADHD) - אבל כאמור מה שחשוב הוא שכל הילדים מראים שיפור הן במדדים התנהגותיים והן במדדים של ביצועים אקדמיים. לילך.
 

shiraaaa8

New member
אני מאובחנת מגיל צעיר ונעדרת טכניקו

טכניקות פיצוי. אבחון ראשון בגיל 6, כרגע בת 20+. בתור ילדה טופלתי ע"י מרפאה בעיסוק בתיכון לקחתי מספר שעורים עם מורה לאסטרטגיות למידה (נדמה לי 4) ומהר מאוד אבדתי עניין ולא הייתי מסוגלת לאסוף את עצמי להתמיד, ולהשקיע. כך יוצא שמעטות מאוד האסטרטגיות פיצוי שרכשתי לעצמי. כך יוצא שאין לי מסגרתיות או כושר להצמד למבניי פיצויי ברורים. אני מכירה את המצב ואת היותי מאובחנת מגיל צעיר, כנראה שזה גרם לי לא לתהות על קנקן המצבים וההתנהגויות מתוך ביקורת על הצורת חשיבה והמגבלות הADHDיות שלי. קיבלתי אותם ועבדתי איתם ובמסגרתם. כרגע נוטלת קונצרטה ומטפלת בביופידבק ובנוירופידבק. הבעיה שמטרידה אותי מאוד היא החוסר במיומנויות פיצויי קוגנטיביות ופיזיות שלא רכשתי בגלל הסיבות שציינתי ושאני רואה אצל אחרים. 1) איך אוכל להתגבר על המצב ולפתח טכניקות פיצוי? אני לא יודעת איך ומרגישה מבולבלת וחסרת יכולת מול הדברים הקשיים. מרגישה פחותה שלא הצלחתי לפתח טכניקות לעומת אחרים עם הפרעת קשב. אלו הצעות יש לך עבורי על מנת לקדם את התפקוד ולייצר טכניקות פיצוי? 2) יש לי קושי בקישור המשולש: דימוי גרפי,הגייה ופירוש של מילים. כרגע הבעיה מטרידה אותי באנגלית בעיקר, בעברית לשמחתי בתור ילדה קראתי הרבה וזה צמצמם את קיום התופעה בעברית. ההבנה כאילו בעיקרה צילומית ומנותקת מהייצוג הקולי הספציפי. באנגלית ההחשפות לשפה היתה כולה שמע (עשיתי מינימום במהלך ביה"ס). אלו רעיונות או הכוונה תוכלי לתת לי על מנת לעבוד עצמאית ולתרגל איזשהן פעולות שיווסתו/יקטינו את התופעה? המון תודה
שירה.
 

lilachs1

New member
פיתוח טכניקות

שירה שלום! ראשית, כדי לנסות לאזן את התחושות שלך - אני רוצה לומר לך שהמצב שאת מתארת איננו יוצא דופן ואני פוגשת לא מעט מבוגרים צעירים (רובם סטודנטים) שהתיאור שלך מתאים להם מאד. 1. אני ממליצה לך לנסות ולחזק את מערכת בקרת הקשב שללא ספק תופסת תפקיד מרכזי בחיינו כמבוגרים. אפשר לנסות ולעשות זאת באופן עצמאי או בתמיכה /ליווי של איש מקצוע. חשוב שתעבדי באופן שיטתי על פרוצדורות עבודה, תלמדי לתרגם באופן מדוייק את הבעייה או המשימה שעומדת לפנייך לשלבי עבודה, תלמדי לזהות את דרכי הלמידה היעילות עבורך ואז תוכלי לפעול על פיהן במצבים שונים, תלמדי להשתמש באופן שוטף במשובים וחשוב מכל - תסגלי לעצמך הרגלי עבודה יעילים (ואז תוכלי להימנע מצבים בהם את 'שורפת' זמן ללא מעש ועם המון תסכול - במקום זאת תרכשי באופן הדרגתי משמעת עצמית ותוכלי באופן עצמאי לנתב את יחידות העבודה שלך ואת פסקי הזמן להם את זקוקה). 2. מה שתיארת (ביכולת הסתכלות פנימה וברגישות ראויות לציון!) בנקודה השנייה שבהודעתך יכול הליות מתאים לדיסלקציה. יש סוגים רבים של דיסלקציה - התיאור שלך מתאים, על-פניו, לדיסלקציה המאופיינת בקושי להמיר הת הסימנים הגרפים (האותיות) לצלילים התואמים להן. הדרך שלך לפצות על קושי זה היתה העשרת הלקסיקון הסמנטי שלך באמצעות קריאה רבה (הלקסיקון הסמנטי מכיל את התבניות הכתובות של כל המילים שאנו מכירים). דבר זה באמת יכול לשפר באופן משמעותי את הקריאה בסוג כזה של דיסלקציה. אם אכן זה המצב (ושוב אני חייבת להסתייג שהרי אין לאף אחד יכולת לאבחן ולהעריך מצבים מורכבים שכאלה על סמך תיאור זה או אחר!) הרי שגם באנגלית החשיפה המוגברת לשפה הכתובה תוביל לשיפור המיוחל. אני מאחלת לך המון הצלחה בהמשך (אני בטוחה שיש לך דרכי פיצוי שאת אולי מתייחסת אליהן באופן טבעי ולא קוראת להן בשמן - כתרגיל, שבי ותנסי למצוא שניים-שלושה מנגנונים שכאלה). לילך.
 

מלמלה

New member
איך מגיעים לאבחון ?

לפרופיל הקשב אצל ילדים האם ש איבחון גם למבוגרים הסובלים מבעיית קשב איך מגדירים רגישות גבוהה וסבל לטונים מסויימים (אצל מבוגר) למשל בסים ? אננו חברים בקופ"ח מכבי וגרים באיזור פרדס חנה
 

lilachs1

New member
אבחון הפרופיל הקשבי

שלחתי לך מסר אישי עם מספר הטלפון לקבלת פרטים ו/או תיאום מועדי אבחון. לגבי אבחון מבוגרים - הנתונים שבידינו מאפשרים לנו להעריך את תפקודי הקשב של מבוגרים עד גיל 45. באשר לשאלתך על רגישות גבוהה לטונים מסויימים - אינני מתמצאת בזה אבל אני מעריכה שמדובר ברגישות תפיסתית-אודיטורית. ייתכן שתוכלי לקבל תשובה במכון השמיעה שבבי"ח תל-השומר. בברכה, לילך.
 

פרחיה2

New member
האם את מכירה את שיטת טומטיס?

ואם כן , והכיוון של בדיקת הפרעות הקשב והטיפול בהן הוא הכיוון של שיטת טומטיס, אזי אני מבקשת , אם תוכלי לתת הסבר קצר, איך אפשר לטפל בחלק הפיזי של הפרעת הקשב על ידי האמצעים של טומטיס- כלומר, הצלילים המושמעים באוזניות שמטפלים בחוסר איזון באוזן הפנימית. ואיך טיפול זה משפיע על האופי ה-ADD, אם בכלל.
 

lilachs1

New member
שיטת Tomatis

אינני מכירה שיטה זו, אם כי שמעתי עליה כמובן. למיטב ידיעתי גם שיטה זו לא נתמכת במחקר שבדק את יעילותה בטיפול בילדים עם ADHD! זה לא אומר, שאין ילדים שהשיטה סיעה להם - אבל להזכירכם לא זה הקריטריון על פיו מעריכים האם שיטת טיפול מסויימת יעילה או לא. כדי ששיטה תימצא יעילה יש להראות שרוב הילדים שמטופלים בה מראים שיפורים משמעותיים וגדולים באופן מובהק מקבוצת ביקורת!! בברכה, לילך.
 
שלום לך ד"ר לילך שלו-מבורך

עד כמה נפוץ ADHD NNOS , האם כשילד אחד במשפחה אובחן יש סבירות גבוהה שאחיו הם גם עם בעיה דומה (הסימפטומים דומים שלולשת אחיו האחרים) , איך מאבחנים מבוגרים? איתך הסליחה על מלאי השאלות הנושא יחסית חדש אצלי....
 

daniela15

New member
שלום ד"ר לילך ותודה

אני מתלבטת אם לעשות את אבחון ADHD , בעיקר כי האבחון מאוד יקר ואני לא בטוחה שיש לכך הצדקה. העניין התעורר לאחר שאחי עשה את אבחון "טובה" ויצא כבעל קשב חמור, בעקבותיו גם אני עשיתי את האבחון .. ויצא 0.68 + , עם טעויות שנגרמו בגלל אימפולסיביות ... והיא הוסיפה שזה גבולי... נתנה את הבחירה בידי אם לעשות את המבחן עם הריטלין. אני יצאתי מאוד מבולבלת ... אני בהחלט טיפוס אימפולסיבי , ולימודים גורמים לי ללחץ אדיר ... עם זאת יכול להיות שהבסיס הוא ריגשי ... אינני יודעת אני ממש מבולבלת . מה את ממליצה לי לעשות? בשלב זה בחיי 1200 ש"ח הם יותר ממה שאני יכולה להוציא( במיוחד לאור התוצאות של טובה). האם יש אנשים שיוצאים בטווח הנורמה ועדיין מאובחנים כ- ADD . האם האבחון של הליקוי הזה הוא אמין ? ועל מה הוא מתבסס. ניסיתי קצת לקרוא על התחום ... וזה נשמע ממש לא ממוקד. אשמח אם תצליחי לשפוך אור על העניין תודה דניאלה
 
למעלה