לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2041120,411 עוקבים אודות עסקים

פורום הפרעות קשב ADHD

שלום וברוכים הבאים, הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מורכבת המתפרשת על תחומים רבים. הרבה "יועצים בגרוש", מיתוסים ודיעות קדומות בוחשים בקדרתה ומעכבים אותנו מלהתמודד עמה ביעילות. הפורום הוקם כדי להתמודד בדרך הרפואית-התנהגותית-חינוכית שהוכחה מחקרית. חברים בו הורים לילדים עם הפרעות קשב, מבוגרים עם הפרעות קשב, מטפלים התנהגותיים, מורים לחינוך מיוחד, נוירולוגים, פסיכיאטרים, רוקחים, מרפאים בעיסוק ותרפיסטים בגישות מגוונות המכירים באופן מקצועי את הלקות.  מנהלי ויועצי הפורום: zivadina, זיוה דינה, אמא לילדים עם ADHD ומאובחנת עם ADHD בעצמה,  ציפי קוברינסקי, מאמנת בהווה ומורה בעבר,רונן לין, מורה לחינוך גופני/חינוך מיוחד ומאמן אישי, מרב קובי, מאמנת אישית ומשפחתית, עדו בן צבי, יועץ לטכנולוגיות למידה, פזית ליפוביץ, מאבחנת ליקויי למידה, עו"ד נוגה דגן בוזגלו, יועצת לזכויות תלמידים בארגון הלה, יעל ויסוצקי, מרפאה בעיסוק, הד סולודר, מאמן אישי ומנחה סדנאות ילד-הורה.
 עוד נזכיר את מנהלות הפורום הראשונות: אפרת@הבית, מייסדת הפורום ואיתה זהבה נדליה ד אשר תרמו לעיצוב דמותו של הפורוםאנו מאמינים כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ניחנו בראייה מקורית ורעננה וביחד עם זאת "לוקחים הכל ללב" ואוהבים לעזור. ברוח מיוחדת זו היינו רוצים לראות את הפורום מתנהל: אנא השתמשו בשפה אדיבה המכבדת כל דעה שונה או מנוגדת. בנוסף, הקפידו לספר על מטפל או טיפול מתוך חוייתכם האישית ולא כפרסום מסחרי. נשמח על הצטרפותכם לדיונים המרתקים של פורום הפרעות קשב ADHD.

הנהלת הפורום:

אודות הפורום הפרעות קשב ADHD

שלום וברוכים הבאים, הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מורכבת המתפרשת על תחומים רבים. הרבה "יועצים בגרוש", מיתוסים ודיעות קדומות בוחשים בקדרתה ומעכבים אותנו מלהתמודד עמה ביעילות. הפורום הוקם כדי להתמודד בדרך הרפואית-התנהגותית-חינוכית שהוכחה מחקרית. חברים בו הורים לילדים עם הפרעות קשב, מבוגרים עם הפרעות קשב, מטפלים התנהגותיים, מורים לחינוך מיוחד, נוירולוגים, פסיכיאטרים, רוקחים, מרפאים בעיסוק ותרפיסטים בגישות מגוונות המכירים באופן מקצועי את הלקות.  מנהלי ויועצי הפורום: zivadina, זיוה דינה, אמא לילדים עם ADHD ומאובחנת עם ADHD בעצמה,  ציפי קוברינסקי, מאמנת בהווה ומורה בעבר,רונן לין, מורה לחינוך גופני/חינוך מיוחד ומאמן אישי, מרב קובי, מאמנת אישית ומשפחתית, עדו בן צבי, יועץ לטכנולוגיות למידה, פזית ליפוביץ, מאבחנת ליקויי למידה, עו"ד נוגה דגן בוזגלו, יועצת לזכויות תלמידים בארגון הלה, יעל ויסוצקי, מרפאה בעיסוק, הד סולודר, מאמן אישי ומנחה סדנאות ילד-הורה.
 עוד נזכיר את מנהלות הפורום הראשונות: אפרת@הבית, מייסדת הפורום ואיתה זהבה נדליה ד אשר תרמו לעיצוב דמותו של הפורוםאנו מאמינים כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ניחנו בראייה מקורית ורעננה וביחד עם זאת "לוקחים הכל ללב" ואוהבים לעזור. ברוח מיוחדת זו היינו רוצים לראות את הפורום מתנהל: אנא השתמשו בשפה אדיבה המכבדת כל דעה שונה או מנוגדת. בנוסף, הקפידו לספר על מטפל או טיפול מתוך חוייתכם האישית ולא כפרסום מסחרי. נשמח על הצטרפותכם לדיונים המרתקים של פורום הפרעות קשב ADHD.
x
הודעה מהנהלת הפורום
 כללי הפורום    ייעוץ חינוכי    ייעוץ רפואי     קישורים    בתי מרקחת  
המידע והעצות בפורום אינם תחליף לייעוץ מקצועי. תפוז אינו ערב לנכונות המידע,  ולא יהיה אחראי לנזק כתוצאה מהסתמכות עליו. 
אין להציע או לבקש תרופות בפורום!     הפרסום העצמי בפורום אסור!
 
                         
 
בואו לגלוש אתנו!
המשך >>

לצפיה ב-'שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך'
שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך
<< ההודעה הנוכחית
21/03/2005 | 19:03
59
258
ד"ר לילך שלו מבורך תתארח אצלנו ביום ד´ 23/3/2005 בשעות 21:00-22:30 .

לד"ר לילך שלו-מבורך תואר שני ושלישי בפסיכולוגיה קוגניטיבית מאוניברסיטת ת"א.
לאחר סיום הדוקטוראט שלה התמחתה במרכז לחקר המוח באוניברסיטת ברמינגהם שבאנגליה בנוירופסיכולוגיה קוגניטיבית, בהנחייתו של פרופ´ גלין המפריז.

בחמש השנים האחרונות מעורבת ד"ר לילך שלו-מבורך במחקרים רבים העוסקים
במאפיינים קשביים של ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז. אשר הביאו לפיתוח מבחני הפרופיל הקשבי ומערכת האימון הקשבי האישי בשיתוף עם פרופ´ יהושע צאל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.
שתי מערכות אלו תורגמו למערכות מבוססות מחשב המופעלות במכון ADHD Solutions בניהולה של ד"ר לילך שלו-מבורך, ובבתי ספר שונים.

ד"ר שלו-מבורך תשמח לענות על שאלותיכם בנושאים הבאים:
* מהן מערכות הקשב השונות (קשב מתמשך, קשב סלקטיבי, הכוונת קשב ובקרת
קשב) ואיך הן מתבטאות בחיי היומיום?
* איך משפיעה הפרעת קשב ורכוז על 4 מערכות הקשב של ילדים ומבוגרים?
* מהו הקשר בין מערכות הקשב השונות לבין למידה?
* מהן הטכניקות לשיפור תפקודי הקשב השונים?

אתם מוזמנים לקרוא את מאמרה של ד"ר לילך שלו-מבורך: "פרופיל קשבי-אישי: גישה חדשה לאבחון וטיפול בליקויי קשב (ADHD)" בקובץ המצורף ואת הפרומו שלה בשער תפוז.

שימו לב שהגישה מתייחסת בעיקר להיבט החשיבה של הפרעת הקשב.

הפרעות קשב ADHD >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'שלום'
שלום
21/03/2005 | 19:45
4
18
לא מזמן הפסקתי לקחת ריטלין אינ בערך חצי שנה בלי כי הכדור הזה פשוט זיין לי תחיים עשה אותי בן דם אחר
מאז שהפסקתי לקחת אני מרגיש נפלא !
רק שאינ לא מצליח ללמוד
הצלחית הלתגבר על הכול חוץ ממתמטיקה שפשוט תרגילים שפוטים לאללה ניראה לי כמו פיזיקה גרעינית
יש לך עצות מסויימות שיכולות לעזור לי בדרך ההבנה?

תודה
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'מצטער שאני הורס את השירשור'
מצטער שאני הורס את השירשור
21/03/2005 | 21:42
16
אבל נראה לי חוצפה שמגיעה לפורום ד"ר כידי לעזור וליעצץ ואתה מדבר בשפה כזאת,
לאיפה נעלמה התרבות והכבוד?
אתה חושב שזה יהיה לה נעים לקרוא את ההודעה שלך?
קצת מחשבה בפעם הבאה...
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'brain shaprping , מהדעתך'
brain shaprping , מהדעתך
23/03/2005 | 13:57
1
13
האם את ממליצה על התוכנית הר"מ , כלומר לקנות את התוכנה ולשבת עם הילד מידי יום כנדרש ?
האם לדעתך זה אפקטיבי או שרלטנות
אשמח לשמוע את דעתך המקצועית
בתודה אסתי
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'Sharper brain'
Sharper brain
23/03/2005 | 20:58
16
אסתי שלום,

אני לא מכירה היכרות של ממש את ה- Sharper Brain. קראתי בעיון את התיאור באתרים (בעיקר באתר הקנדי) אך לא הצלחתי למצוא דיווח מסודר על מחקר שבדק את התוכנית הזו. מבחינתי (כחוקרת), העובדה שמתואר באתר תהליך של 5 שנות פיתוח איננה תחליף לדיווח מדעי מסודר על התהליך ולכן אין ביכולתי להעריך תוכנה זו.

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שלום לך'
שלום לך
23/03/2005 | 20:52
9
ערב טוב לך ולכל חברי הפורום המיוחד הזה!

באשר לשאלתך - חסרים לי הרבה נתונים כדי להציע דרכי התמודדות יעילות. בכל מקרה,זה נכון שמתמטיקה מציבה דרישות קשב תובעניות:יש משמעות עליונה לסדר והבנייה בפיתרון בעיות (בקרת קשב), יש לשים לב לפרטים קטנים (קשב סלקטיבי)- חייבים לשמור במדוייק על סדר הפעולות החשבוניות ועל הספרות/מספרים והמיקום המדוייק שלהם! (הכוונת קשב), ובסופו של דבר צריך לבדוק את הפתרון (שוב בקרת קשב).

אם הקושי בא לידי ביטוי אך ורק במתמטיקה כדאי להתייעץ עם מורה מנוסה למתמטיקה...
(אגב, כל הכבוד על ההתמודדות המוצלחת שלך בתחומים האחרים).

בהצלחה ופורים שמח,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שאלה על פרופיל קשבי'
שאלה על פרופיל קשבי
22/03/2005 | 17:59
1
24
שלום ד"ר לילך.
ראיתי בבית הספר האזורי שלנו כיצד משתמשים בתוכנת האימון הקשבית של ADHD Solutions. הבנתי שבכל קבוצת גיל יש פרופיל קשבי אחר מבחינת 4 סוגי הקשב.

האם תוכלי לפרט כאן מהו הפרופיל הקשבי בכל גיל?

תודה מראש.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'הפרופיל הקשבי - ההיבט ההתפתחותי'
הפרופיל הקשבי - ההיבט ההתפתחותי
23/03/2005 | 21:13
19
זיוה שלום ובהדזמנות זו תודה רבה על ההזמנה להתארח אצלכם!

לגבי התפתחות הפרופיל הקשבי - זו שאלה מאד רחבה, אנסה להיות תמציתית.
ארבע מערכות הקשב עוברות תהליך טבעי של התפתחות. בדומה לכישורים קוגניטיביים אחרים -תפיסה, זיכרון, שפה וחשיבה - גם כשמדובר בקשב - לתהליך ההתפתחותי יש תפקיד משמעותי. מענין לציין שמערכות הקשב השונות מתפתחות בקצב שונה. באופן גס, מערכת הקשב המתמשך עוברת שינויים משמעותיים ומהירים במהלך שנות בית-הספר היסודי ולאחר מכן ההתפתחות מצומצמת ואיטית באופן יחסי. מערכות הקשב הסלקטיבי והכוונת הקשב מתפתחות באופן הדרגתי יותר ואילו ההתפתחות המשמעותית של מערכת בקרת הקשב מתרחשת בגיל מאוחר יותר (במהלך העשור השני לחיינו).

אגב, לא אחת הדרישות הקשביות שלנו כהורים, מורים או אנשי מקצוע אינן עולות בקנה אחד עם הרמה הקשבית בה ילדינו נמצאים מבחינת התפתחותם הכרונולוגית. לדוגמא, שימוש בדפי עבודה לילדי כיתה א-ב בהם הטקסט קטן וצפוף באופן יחסי - בגיל זה מערכת הקשב הסלקטיבי עדיין לא מסיימת את התפתחותה וקיים קושי של ממש להצליח להתעלם ממסיחים הממוקמים בסמוך למטרה בא עלינו להתמקד (וכאן אני מתייחסת לילדים ללא ADHD).

לילך.

הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'בעיות בקשב/ שאלה של אמא'
בעיות בקשב/ שאלה של אמא
22/03/2005 | 18:16
1
251
בני ADHD בן 15.5 מטופל תרופתית בריטלין.
הוא מתקשה ללמוד מקריאה. הוא זקוק לתווך בצורת הקראה של שאלות, הסבר השאלות, קיצור ותמצות של השאלות.
הכי טוב לו ללמוד בקבוצות קטנות מאוד, ועדיף 1X1.

הוא מטופל מגיל 5 באמצעות הוראה מתקנת, אולם לא מצליח לסגל לעצמו איסטרטגיות למידה באופן עצמאי.

איך אפשר לאפשר לו להיות לומד עצמאי?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'דרכים לשיפור לימוד עצמאי'
דרכים לשיפור לימוד עצמאי
23/03/2005 | 21:38
13
אם קיים קושי מיוחד בלימוד מקריאה - ייתכן שהדבר נובע מקושי בקשב סלקטיבי (זאת כמובן השערה פרועה מכיוון שיכולות להיות סיבות אחרות לענין זה הקשורות למשל לליקוי למידה זה או אחר. כל עוד אנחנו לא בודקים באופן מדוייק - לא נוכל לדעת).
מהניסיון שהצטבר אצלינו הקושי בלימוד עצמאי קשור בחלק גדול מהמקרים לקושי בבקרת קשב. קושי מסוג זה מקשה על הילד (או המבוגר) להחליט מהו/מהם החלקים החשוב/ים בשאלה ומהם החלקים הפחות חשובים, מקשה עליו להתייחס למידע לא בולט אבל חיוני ומקשה על השימוש בתהליכי בקרה.

לגבי האפשרות שהקושי ללמוד מקריאה נובע מבעייה בקשב סלקטיבי אני ממליצה לבדוק זאת  בכמה טכניקות פשוטות:
תנסי לתת לו לקרוא טקסט מרווח  - בעיקר ריווח בין השורות.  כמו-כן, תנחי אותו להשתמש בסרגל אטום (או בדף חלק) במהלך הקריאה שיסתיר את השורות שמתחת לשורה אותה הוא קורא. הריווח והשימוש בסרגל אטום צפויים להקל באופן משמעותי על מיקוד הקשב במילים הנקראות ועל ההתעלמות מהרקע - וכתוצאה מכך פחות משאבי קשב יופנו לפיענוח הטקסט ויותר משאבי קשב יתפנו לתהליכי עיבוד והבנה. ההקלה תתרחש רק אם מדובר בקושי של ממש בקשב סלקטיבי.

לגבי המלצות לשיפור בקרת הקשב (שאמורות לגרום לשיפור ביכולת הלמידה העצמאית) - תנסי להגדיר יחד איתו את שיטת העבודה (על פי התיאור שלך נראה לי שיש לכם שיטה). מאד חשוב שדרך הפעולה תהיה מובנית היטב. לדוגמא: בשלב ראשון אתה קורא לעצמך את השאלה בקול (או בלב). בשלב שני, אתה מסמן על הטקסט מילים המתייחסות לדרישות השאלה. בשלב שלישי אתה 'מתרגם'  במילים שלך את השאלה. במידה שהשאלה כוללת מספר דרישות - כל דרישה תהווה שלב נפרד בפיתרון.
זה אולי נראה מייגע בשלבים הראשונים, אבל ברגע שהוא ייאמץ את זה כשגרה התוצאות לא יאחרו לבוא. את אותו תהליך יש לעשות עם בניית התשובה.
עקרון חשוב נוסף הוא השימוש התדיר במשוב - האם התשובה שכתבתי עונה על השאלה וכו'.

בהצלחה רבה,לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'איך אפשר לשפר'
איך אפשר לשפר
22/03/2005 | 21:22
1
8
את הפרעת הקשב? ואת אורך החיים בכלל? מה זה טיפול קוגנטיבי ואיך הוא משפיע על חיי היום יום?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שיפור קוגניטיבי בהפרעת קשב'
שיפור קוגניטיבי בהפרעת קשב
23/03/2005 | 22:03
10
טיפול קוגניטיבי בהקשר של ADHD הוא טיפול המאמן ומחזק כישורים קוגניטיביים כגון תפיסה, קשב, זיכרון. העקרונות העומדים בבסיס אימון קוגניטיבי הם: 1. חזרה שיטתית על מטלות קוגיטיביות שונות. 2. התאמה אישית (!) של רמות הקושי של מטלות האימון. 3. תדירות גבוהה במידת האפשר של האימונים. 4. משוב מדויק על הביצוע בזמן אמת.
שלוש קבוצות חוקרים שאינם קשורות זו לזו (הקבוצה בה אני חברה היא אחת מהשלוש הללו) הצליחו להראות שיפורים מרשימים לא רק במבחני קשב אלא גם במטלות אקדמיות ובסמפטומים ההתנהגותיים האופיניים ל-ADHD. ממצאים אלה חשובים במיוחד מכיוון שהם מלמדים על העברה שהתרחשה מכיוון שמטלות האימון אינן כוללות ביצוע של מטלות אקדמיות (קריאה, כתיבה, חשבון) ולמרות זאת השיפור בא לידי ביטוי גם במדדים מסוג זה!

האימון הקוגניטבי משפיע על חיי היומיום באופנים שונים אצל ילדים שונים (צריך לזכור שקיימת שונות אדירה מבחינת הקשיים הקשביים של ילדים שונים עם ADHD) - אבל כאמור מה שחשוב הוא שכל הילדים מראים שיפור הן במדדים התנהגותיים והן במדדים של ביצועים אקדמיים.

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'אני מאובחנת מגיל צעיר ונעדרת טכניקו'
אני מאובחנת מגיל צעיר ונעדרת טכניקו
23/03/2005 | 01:48
1
7
טכניקות פיצוי. אבחון ראשון בגיל 6, כרגע בת 20+.

בתור ילדה טופלתי ע"י מרפאה בעיסוק
בתיכון לקחתי מספר שעורים עם מורה לאסטרטגיות למידה (נדמה לי 4) ומהר מאוד אבדתי עניין ולא הייתי מסוגלת לאסוף את עצמי להתמיד, ולהשקיע.

כך יוצא שמעטות מאוד האסטרטגיות פיצוי שרכשתי לעצמי.
כך יוצא שאין לי מסגרתיות או כושר להצמד למבניי פיצויי ברורים.
אני מכירה את המצב ואת היותי מאובחנת מגיל צעיר,
כנראה שזה גרם לי לא לתהות על קנקן המצבים וההתנהגויות מתוך ביקורת על הצורת חשיבה והמגבלות הADHDיות שלי.
קיבלתי אותם ועבדתי איתם ובמסגרתם.

כרגע נוטלת קונצרטה ומטפלת בביופידבק ובנוירופידבק.
הבעיה שמטרידה אותי מאוד היא החוסר במיומנויות פיצויי קוגנטיביות ופיזיות שלא רכשתי בגלל הסיבות שציינתי ושאני רואה אצל אחרים.

1)
איך אוכל להתגבר על המצב ולפתח טכניקות פיצוי?
אני לא יודעת איך ומרגישה מבולבלת וחסרת יכולת מול הדברים הקשיים. מרגישה פחותה שלא הצלחתי לפתח טכניקות לעומת אחרים עם הפרעת קשב.
אלו הצעות יש לך עבורי על מנת לקדם את התפקוד ולייצר טכניקות פיצוי?

2) יש לי קושי בקישור המשולש: דימוי גרפי,הגייה ופירוש של מילים.
כרגע הבעיה מטרידה אותי באנגלית בעיקר, בעברית לשמחתי בתור ילדה קראתי הרבה וזה צמצמם את קיום התופעה בעברית.
ההבנה כאילו בעיקרה צילומית ומנותקת מהייצוג הקולי הספציפי.
באנגלית ההחשפות לשפה היתה כולה שמע (עשיתי מינימום במהלך ביה"ס).

אלו רעיונות או הכוונה תוכלי לתת לי על מנת לעבוד עצמאית ולתרגל איזשהן פעולות שיווסתו/יקטינו את התופעה?

המון תודה
שירה.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'פיתוח טכניקות'
פיתוח טכניקות
23/03/2005 | 22:19
9
שירה שלום!

ראשית, כדי לנסות לאזן את התחושות שלך - אני רוצה לומר לך שהמצב שאת מתארת איננו יוצא דופן ואני פוגשת לא מעט מבוגרים צעירים (רובם סטודנטים) שהתיאור שלך מתאים להם מאד.

1. אני ממליצה לך לנסות ולחזק את מערכת בקרת הקשב שללא ספק תופסת תפקיד מרכזי בחיינו כמבוגרים. אפשר לנסות ולעשות זאת באופן עצמאי או בתמיכה /ליווי של איש מקצוע. חשוב שתעבדי באופן שיטתי על פרוצדורות עבודה, תלמדי לתרגם באופן מדוייק את הבעייה או המשימה שעומדת לפנייך לשלבי עבודה, תלמדי לזהות את דרכי הלמידה היעילות עבורך ואז תוכלי לפעול על פיהן במצבים שונים, תלמדי להשתמש באופן שוטף במשובים וחשוב מכל - תסגלי לעצמך הרגלי עבודה יעילים (ואז תוכלי להימנע מצבים בהם את 'שורפת' זמן ללא מעש ועם המון תסכול - במקום זאת תרכשי באופן הדרגתי משמעת עצמית ותוכלי באופן עצמאי לנתב את יחידות העבודה שלך ואת פסקי הזמן להם את זקוקה).

2. מה שתיארת (ביכולת הסתכלות פנימה וברגישות ראויות לציון!) בנקודה השנייה שבהודעתך יכול הליות מתאים לדיסלקציה. יש סוגים רבים של דיסלקציה - התיאור שלך מתאים, על-פניו, לדיסלקציה המאופיינת בקושי להמיר הת הסימנים הגרפים (האותיות) לצלילים התואמים להן. הדרך שלך לפצות על קושי זה היתה העשרת הלקסיקון הסמנטי שלך באמצעות קריאה רבה (הלקסיקון הסמנטי מכיל את התבניות הכתובות של כל המילים שאנו מכירים). דבר זה באמת יכול לשפר באופן משמעותי את הקריאה בסוג כזה של דיסלקציה. אם אכן זה המצב (ושוב אני חייבת להסתייג שהרי אין לאף אחד יכולת לאבחן ולהעריך מצבים מורכבים שכאלה על סמך תיאור זה או אחר!) הרי שגם באנגלית החשיפה המוגברת לשפה הכתובה תוביל לשיפור המיוחל.

אני מאחלת לך המון הצלחה בהמשך (אני בטוחה שיש לך דרכי פיצוי שאת אולי מתייחסת אליהן באופן טבעי ולא קוראת להן בשמן - כתרגיל, שבי ותנסי למצוא שניים-שלושה מנגנונים שכאלה).

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'איך מגיעים לאבחון ?'
איך מגיעים לאבחון ?
23/03/2005 | 09:35
1
5
לפרופיל הקשב אצל ילדים

האם ש איבחון גם למבוגרים הסובלים מבעיית קשב

איך מגדירים רגישות גבוהה וסבל לטונים מסויימים (אצל מבוגר) למשל בסים ?

אננו חברים בקופ"ח מכבי וגרים באיזור פרדס חנה
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'אבחון הפרופיל הקשבי'
אבחון הפרופיל הקשבי
23/03/2005 | 22:31
9
שלחתי לך מסר אישי עם מספר הטלפון לקבלת פרטים ו/או תיאום מועדי אבחון.

לגבי אבחון מבוגרים - הנתונים שבידינו מאפשרים לנו להעריך את תפקודי הקשב של מבוגרים עד גיל 45.

באשר לשאלתך על רגישות גבוהה לטונים מסויימים - אינני מתמצאת בזה אבל אני מעריכה שמדובר ברגישות תפיסתית-אודיטורית. ייתכן שתוכלי לקבל תשובה במכון השמיעה שבבי"ח תל-השומר.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'האם את מכירה את שיטת טומטיס?'
האם את מכירה את שיטת טומטיס?
23/03/2005 | 11:39
1
17
ואם כן , והכיוון של בדיקת הפרעות הקשב והטיפול בהן הוא הכיוון של שיטת טומטיס, אזי אני מבקשת , אם תוכלי לתת הסבר קצר, איך אפשר לטפל בחלק הפיזי של הפרעת הקשב על ידי האמצעים של טומטיס- כלומר, הצלילים המושמעים באוזניות שמטפלים בחוסר איזון באוזן הפנימית. ואיך טיפול זה משפיע על האופי ה-ADD, אם בכלל.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שיטת Tomatis'
שיטת Tomatis
23/03/2005 | 22:35
16
אינני מכירה שיטה זו, אם כי שמעתי עליה כמובן. למיטב ידיעתי גם שיטה זו לא נתמכת במחקר שבדק את יעילותה בטיפול בילדים עם ADHD! זה לא אומר, שאין ילדים שהשיטה סיעה להם - אבל להזכירכם לא זה הקריטריון על פיו מעריכים האם שיטת טיפול מסויימת יעילה או לא. כדי ששיטה תימצא יעילה יש להראות שרוב הילדים שמטופלים בה מראים שיפורים משמעותיים וגדולים באופן מובהק מקבוצת ביקורת!!

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שלום לך ד"ר לילך שלו-מבורך'
שלום לך ד"ר לילך שלו-מבורך
23/03/2005 | 11:45
3
81
עד כמה נפוץ ADHD NNOS , האם כשילד אחד במשפחה אובחן יש סבירות גבוהה שאחיו הם גם עם בעיה דומה (הסימפטומים דומים שלולשת אחיו האחרים) , איך מאבחנים מבוגרים?
איתך הסליחה על מלאי השאלות הנושא יחסית חדש אצלי....
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שלום ד"ר לילך ותודה'
שלום ד"ר לילך ותודה
23/03/2005 | 12:01
1
10
אני מתלבטת אם לעשות את אבחון ADHD , בעיקר כי האבחון מאוד יקר ואני לא בטוחה שיש לכך הצדקה. העניין התעורר לאחר שאחי עשה את אבחון "טובה" ויצא כבעל קשב חמור, בעקבותיו גם אני עשיתי את האבחון .. ויצא 0.68 + , עם טעויות שנגרמו בגלל  אימפולסיביות ... והיא הוסיפה שזה גבולי... נתנה את הבחירה בידי אם לעשות את המבחן עם הריטלין. אני יצאתי מאוד מבולבלת ...
אני בהחלט טיפוס אימפולסיבי , ולימודים גורמים לי ללחץ אדיר ... עם זאת יכול להיות שהבסיס הוא ריגשי ... אינני יודעת אני ממש מבולבלת . מה את ממליצה לי לעשות? בשלב זה בחיי 1200 ש"ח הם יותר ממה שאני יכולה להוציא( במיוחד לאור התוצאות של טובה).
האם יש אנשים שיוצאים בטווח הנורמה ועדיין מאובחנים כ- ADD . האם האבחון של הליקוי הזה הוא אמין ? ועל מה הוא מתבסס. ניסיתי קצת לקרוא על התחום ... וזה נשמע ממש לא ממוקד.

אשמח אם תצליחי לשפוך אור על העניין
תודה
דניאלה
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'ADD ומבחן TOVA'
ADD ומבחן TOVA
23/03/2005 | 22:51
13
דניאלה שלום,
הנקודה החשובה מבחינתי היא שה-TOVA (שאף פעם לא מהווה הכלי העיקרי באבחון) בודק רק את מערכת הקשב המתמשך. כך שיהיו אנשים שיעברו מבחן זה באופן תקין אבל למרות זאת יש להם לקות קשב. מחקרים רבים מדווחים על כך שקיימים בין 20 ל-40% מקרים בהם ציון ה-TOVA יוצא תקין אך מדובר במקרים של הפרעות קשב! חזרה למקרה שלך, יכול להיות שלקות הקשב שלך (אם אכן יש לך לקות קשב) נובעת מקשיים באחת ממערכות הקשב האחרות (קשב סלקטיבי, הכוונת קשב או בקרת קשב).

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שכיחות ה- ADHD והמרכיב התורשתי'
שכיחות ה- ADHD והמרכיב התורשתי
23/03/2005 | 22:44
5
ההערכות לגבי היקף הילדים הלוקים ב-ADHD נע בין 4-12% (על בסיס הערכות של גופים אמריקאים שונים). כפי שאפשר לראות, מדובר בטווח גדול מאד - ומבחינתי הדבר מעיד על בעייה בסיסית באבחון הלקות (אין ביכולתי לפתח כאן טענה זו).
המרכיב התורשתי ב-ADHD הוא מרכזי מאד (כ-80%), כך שבהחלט ראוי לגלות רגישות כלפי הילדים האחרים במשפחה אם ילד אחד אובחן.
לגבי אבחון מבוגרים - תוכלי למצוא כאן בפורום מקורות מידע רבים.

בהצלחה רבה בהמשך (אני בטוחה שתוכלי להיעזר רבות בפורום זה),
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'ריכוז בלימודים'
ריכוז בלימודים
23/03/2005 | 12:44
3
4
אני מעוניינת לגשת לבגרות , וקשה לי להתרכז בלימודים . אני חושבת המון פעמים מחשבות על נושאים שלא קשורים או נרדמת . אני לא יודעת מה השיטה המתאימה לטיפול בבעייתי, ואיזה איבחון אני צריכה לעבור. אני רק יודעת שבגלל בעייתי , קיבלתי ציונים בינוניים .
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'בגרות'
בגרות
23/03/2005 | 22:55
1
6
ייתכן שאת סובלת מלקות קשב, אם כי המצב שאת מתארת יכול לנבוע גם מגורמים אחרים. תוכלי להיעזר בחברי הפורום הזה בקבלת עיצות ומידע.

בהצלחה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'חשבתי שלך יש מידע'
חשבתי שלך יש מידע
24/03/2005 | 10:50
7
לצפיה ב-'מכינה שתוכל לעזור לך'
מכינה שתוכל לעזור לך
25/03/2005 | 08:12
6
מהי "מכינת ניצני מהות" ?
מכינת ניצני מהו"ת הוקמה על ידי שלושה גופים העוסקים בקידום נושא לקות הלמידה בארץ: מרכז מהו"ת (מרכז העצמה ותמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה) במכללת סמינר הקיבוצים, אגודת ניצן ועמותת לשם.
מטרת המכינה היא לסייע לאנשים עם לקויות למידה להתכונן מראש לקראת הלימודים האקדמיים, כדי שפרק זה בחייהם יהיה חוויה חיובית ולא שחזור של כישלונות העבר. המכינה מתאימה לאנשים עם לקויות למידה שמעוניינים ללמוד בכל מוסד אקדמי בארץ.

חידוש מיוחד במכינה !!!
4 מכללות מאזור המרכז הצטרפו ליוזמת המכינה. מכללות אלו תהיינה מוכנות לקבל אליהן בשנה הבאה מספר סטודנטים עם לקויות למידה, בתנאי קבלה של העדפה מתקנת (סף כניסה הנמוך מהתנאים המקובלים), ובתנאי שיימצאו מתאימים בראיון אישי ויסיימו בהצלחה את מכינת ניצני מהו"ת. המיזם הנו חדשני וחשוב, ומאפשר סיכוי חדש לאלו שעד כה היו חסומים מלהשתלב באקדמיה.
המכללות שהצטרפו למיזם של מכללת סמינר הקיבוצים הן: המכללה האקדמית בנתניה, הקריה האקדמית בקרית אונו, המכללה האקדמית תל אביב-יפו והמכללה הטכנולוגית. (פרטים לגבי תנאי הקבלה המועדפים יימסרו בכל אחת מהמכללות).

האם המכינה בשבילך?
•    אם אובחנה אצלך בעבר לקות למידה
•    אם נתקלת בקשיים משמעותיים בזמן לימודיך בתיכון
•    אם הרגשת שאתה מבין את חומר הלימודים ושאתה מסוגל ליותר, וציוניך לא שקפו את ידיעותיך האמיתיות
•    אם התקשית להסתדר עם חומר לימודים כתוב
•    אם היה לך קשה לזכור ולשנן כמויות גדולות של חומר
•    אם היו לך קשיים להסתדר עם הזמן ולארגן את חומר הלימודים
•    אם לימודים גרמו לך לחץ מתמשך, הרגשת תסכול, כעס וחוסר אונים
אם לפחות חלק ממה שכתוב למעלה "מדבר" אליך – מכינת ניצני מהו"ת מיועדת עבורך

מה "סוד" המכינה שבגללו אנו מאמינים שהפעם תוכל להצליח?
התייחסות אל הכוחות שבך
במכינה אנחנו מתייחסים קודם כל אל האדם שבך ומשתדלים לסייע לך לצמוח ברמה האישית , להכיר את כוחותיך וכשרונותיך הטבעיים מעבר ללקות. כוחות אלה אמורים להיות הכלי העיקרי שבאמצעותו תלמד בעתיד ותעקוף את קשייך.

שותפיך למכינה גם הם בעלי לקויות למידה
העובדה שכל משתתפי המכינה גם הם בעלי לקויות למידה, מזמנת לך אפשרות לדבר על זה בפתיחות וללמוד מניסיונם של אחרים.

חונך אישי "בגובה העיניים"
חונך אישי ילווה אותך בתהליכים שתעבור במכינה. החונך הוא סטודנט במכללת סמינר הקיבוצים, שעבר הכשרה ארוכה ומתמחה בעבודה עם סטודנטים עם לקות למידה.

הרחבת אופקים
במכינה נפרוס בפניך מגוון של תחומי עניין אשר ירחיבו את אופקיך, יאפשרו לך לזהות את מוקדי העניין שלך, ובהתאם לכך לבחור נכון את כיוון הלימודים שלך בעתיד.

התנסות בקורס אקדמי
במסגרת המכינה תתנסה בלימוד קורס במתכונת של קורס אקדמי, שבו ישולבו כל המשימות האופייניות של קורס כזה.

חכה במקום דגים
במכינה תלמד סוף סוף כיצד ללמוד באופן עצמאי באמצעות אמצעי הלמידה שתרכוש (להשתמש בחכה) ולא לסמוך על האחרים (שידוגו בעבורך את הפתרונות).


תכנית הלימודים
תכנית הלימודים בנויה משלושה אשכולות מרכזיים:
•    אשכול של קורסים המקנים מיומנויות למידה אקדמיות כגון: קריאה יעילה של מאמר, כתיבת עבודה אקדמית, הבנת הנקרא והנשמע באנגלית, שימוש בטכנולוגיות לצרכי לימוד ועוד.
•    אשכול של פעילויות תומכות כגון: יעוץ אישי, קבוצת תמיכה והכוון מקצועי.
•    אשכול של קורסים אקדמיים כגון: לקויות למידה, שיטות מחקר, ידע העולם בתחומי עניין מגוונים

האם אפשר בגיל בוגר לשנות הרגלי למידה ולשפר את ההישגים?
כן, בהחלט. אנחנו רואים את זה אצלנו, במכללת סמינר הקיבוצים.
במכללה פועל מרכז בשם מהו"ת – מרכז העצמה ותמיכה לסטודנטים עם לקויןת למידה הלומדים לתואר ראשון בהוראה. זהו מרכז שהצלחתו עודדה אותנו לפתוח מכינה שמשתמשת בידע ובניסיון של מהו"ת כדי לסייע גם לך.

לסיכום, מדוע כדאי לך לבוא למכינה?
אנו מאמינים, שהמכינה תביא אותך לעמדת פתיחה טובה בהרבה לקראת לימודים אקדמיים עתידיים וגם להשתלבות בתעסוקה.
נאפשר לך לרכוש כלים לימודיים המותאמים לאקדמיה ולפתח אצלך מודעות להתנהגויות יעילות ולא יעילות הנובעות מהלקות שלך. תוכל להביע בחופשיות את הצרכים שלך.

מתי לומדים?
המכינה תתקיים במהלך קיץ 2005 בתאריכים 16.5 עד 17.8.
הלימודים יתקיימו במכללת סמינר הקיבוצים בימים ג' ד' ה' בשעות 8.30 עד 16, סה"כ כ – 24 שעות בשבוע.

פרטים נוספים ניתן לקרא באתר מכינת מהות:  http://www.smkb.ac.il/mahut.htm

הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שלום לך לילך'
שלום לך לילך
23/03/2005 | 13:12
4
6
ישלי ילד בכיתה א'
תלמיד מצטיין ומבריק
(למוד חשבון בנרד משאר ילדי הכיתה)
(וקרא בצורה שוטפת)
התלבטנו אם להעלות אותו לכיתה א'
כי הוא רגשית היה קצת תינוקי
עשינו לו אבחון דרך השירות הפסיכולוגי העירוני
שהחלטיו כי הילד מתאים

עד לפני כחודש
הכל היה מצויין !!!!!
קיבל צל"ש
הצטיין בכיתה ובשכבה
ופתאום לאחרונה קשה לו להעתיק מהלוח
הוא מתנדנד הרבה על הכסא
ותופעה חדשה ומוזרה היא
שהוא מלקק את החולצה והעפרונות והידיים שלו

השינויים שחלו בחודשיים האחרונים
הם עברו לכתוב בכתב ולא בדפוס
ועד לפני חודש הוא היה בריפוי בעיסוק והפסקנו
(על רקע קשיים באחיזת עפרון וכתיבה)

לגבי הכתיבה (שהיא לא ממש יפה) הוא התחיל לקבל ריפוי בעיסוק דרך ביה"ס
זה לא מטריד אותי

מה שמטריד אותי זה הנדנודים והליקוק של החולצה והידיים
מה זה התופעה הזאת?
חלק רמזו לי שזה רגשי
חלק אמרו - קשה וריכוז

אשמח לדעת אם התופעה מוכרת ומה דרכי הטיפול

בתודה מראש

באדי
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שלום לילך '
שלום לילך
23/03/2005 | 15:43
2
4
בני בן 8 וחצי, גם הוא החל לפני מספר חודשים - לשחק בשיער ראשו, ולירוק לחולצה.. (בהמשך לדבריו של באדי תות),
שיעורי בית אינו מכין לבדו - רק בעזרתי, תוך שכנועים ורוגז מצידו, כתב ידו גדול עם מחיקות מרובות (בעיפרון או במחק), בשיעורים מפטפט הרבה ואינו מרוכז - לדברי המורה.
היינו אצל הנוירולוג שאיבחן קשב וריכוז, ומחר כנראה נקבל תוצאות האבחון הפסיכולוגי שעשה.
בנוסף - היינו בבדיקות אצל א.א.ג. שאיבחן פוליפים בגרון (לגבי היריקות).
רופא נוסף (פרופסור) טוען שמדובר בחיידק בשם pandas ושלח אותנו לבדיקות, אשר תוצאותיהן עדיין לא התקבלו (רק בשבוע הבא)... זה הכי הדאיג אותנו, מכיון שעם הפרעות קשב וריכוז אני מבינה שעוד אפשר להתמודד באמצעות ריטאלין וטיפולים שונים... אשמח לשמוע את דעתך ובאם ידוע לך על המחלה הקרויה pandas והאם יש תרופה כלשהי לרפא אותה.

תודה
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'הפרעת קשב או ...'
הפרעת קשב או ...
23/03/2005 | 23:05
9
שלום לך ולילה טוב,
שוב, בדומה לתגובה שכתבתי לבאדי תות - גם במקרה שלכם ההבחנה המבדלת תהיה חשובה מאד. מכיוון שאינני רופאה אני לא יכולה לספק לך מידע על מחלה זו או אחרת.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'חיפוש קצר בגוגל..'
חיפוש קצר בגוגל..
24/03/2005 | 15:44
9
העלה את זה..

אם ברצונך לדעת עוד - פשוט תקלידי את המילה בגוגל והחיפוש יעלה את כל הקישורים..
בהצלחה!!
נ.ב. כתבת כי את מעדיפה שזה יהיה הפרעת קשב ולא המחלה.. קראי את המאמר הזה ותחשבי שנית.. הלוואי והיתה להפרעות הקשב תרופה שמסיימת את התסמינים אחרי 14 יום!!

בברכה,
מישהי שאכפת לה
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'קשיים פתאומיים'
קשיים פתאומיים
23/03/2005 | 23:01
5
שלום גם לך,

אני הייתי ממליצה לבדוק את שני הכיוונים - ייתכן שהמעבר מדפוס לכתב (והעלייה בעומס הכתיבה ככל שהשנה עוברת) גרמו לקושי (שאת אומרת שהיה קיים בעבר) להוות מכשול של ממש. ייתכן שכתוצאה מכך - החוויה של הצלחה בולטת השתנתה באופן משמעותי וחריף והילד מגיב לכך. עד כמה שידוע לי, התופעה של הליקוק איננה אופיינית דוקא ל-ADHD.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שאלה לדר' לילך'
שאלה לדר' לילך
23/03/2005 | 18:26
3
6
אני בת 18 ולאחרונה שמתי לב שאני ממש לא פרקטית. אני כל הזמן חושבת על דברים שאני רוצה לבצע אך כמעט תמיד אני דוחה ודוחה ולפעמים לא מבצעת כלל.
מישהו אמר לי שיכול להיות שיש לי הפרעת קשב וריכוז (על פי מאפיינים של נטייה לבלגן וחולמנות- שאת שניהם יש לי ובגדול) אך מצד שני, זכור לי אבחון לפני שנתיים-שלוש שבוצע ע"י פסיכולוגית אשר קבעה כי אין לי הפרעת קשב וריכוז.

מה דעתך?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'אהה ו...'
אהה ו...
23/03/2005 | 20:47
4
לאחרונה שמתי לב לזה, אך כבר המון זמן אני חולמנית ובלגניסטית (מאז שאני מכירה את עצמי פחות או יותר).
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'חולמנות ובלאגן...'
חולמנות ובלאגן...
23/03/2005 | 23:09
1
8
ראי בבקשה את התשובה שעניתי לדניאלה.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-''
24/03/2005 | 00:20
תודה על תשובתך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'ריכוז בלימודים'
ריכוז בלימודים
23/03/2005 | 18:48
1
5
האם אפשר לקחת ריטחלין לא כטיפול מושך אלא כעזרה חד פעמית?
כסטודנטית לפני בחינות קשה לי להתרכז בלימוד לבחינות,
אני עייפה ולא מרוכזת דבר הפוגם באיכות הלימוד.
כיצד אפר לקבל ללא איבחון נארולוגי מספר כדורים בודדים רק לעזור לעבור את תק' הבחינות? האם רופא משפחה יכול לרשום מרשם?

תודה מראש
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'ריטלין'
ריטלין
23/03/2005 | 23:13
6
כאמור אינני רופאה את מוזמנ להפנות את שאלתך לד"ר איריס מנור שמתארחת כאן בפורום באופן קבוע.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'היי!'
היי!
23/03/2005 | 21:25
2
5
שלום ד"ר לילך..
שמי מירב ואני עוד מעט בת 14
אז ככה כבר מכיתה א' או ב' התחילו לקחת אותי לכל מיני איבחונים כאלה..
ולא היה לי שמץ למה למה עד שאמא שלי דיברה עם מורה אחת ושמעתי שהיא מזכירה את המילה ADHD ואז בכלל לא הבנתי כלום!
אני זוכרת ששמעתי משהו על אבחון דידקטי שעשו לי
את יכולה בבקשה להסביר לי מה זה?
ולא לקחתי שום תרופה או משהו

עוד משהו
עכשיו שאני כבר בכיתה ח' הכל הולך לי יופי! יש לי ציונים ברוב המיקרים  מעל 90 אני מאוד טובה בשאלות טריוויה וידע כללי בכיתה אני תמיד מכינה שעורי בית אבל לפעמים כמה שאני מבינה טוב את החומר במבחנים שאני עושה הציונים שלי לא כל כך טובים בעיניי ותמיד יש לי את ההרגשה הזאת של הייתי יכולה יותר או הייתי יכולה לקבל אפילו 100!!

וכמו עוד כמה אנשים פה גם לי יש את בעייה הזאת שבאמת פתאום מחשבות לא קשורות באות או שאני נגיד קוראת ספרים אז לעיתים רחוקות מאוד השורות מתבלבלות לי
אבל מה שהכי מעצבן זה שבשעות האחרונות של הלימודים אין לי כוח לכלום!!
<ואני לא אחת כזאת שאין לה כוח לכלום>
שהמורה נותנת דפי עבודה או משהו כזה אני יוצאת לשירותים או לשתות לא יכולה להיות בכיתה!

זה נורמלי או שיש משהו?

ערב טוב:)
-מירב-
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'כל הכבוד על המעורבות והסקרנות'
כל הכבוד על המעורבות והסקרנות
24/03/2005 | 00:02
1
7
מירב שלום,

קודם כל אני חייבת לבטא את התרשמותי העמוקה מיכולת הניסוח והביטוי שלך - הלוואי על כולנו.

התיאור שאת מתארת לגבי עצמך נשמע לי רגיל ומוכר ואני מאחלת לך להמשיך ולהצליח כל-כך יפה גם בהמשך.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'תודה על המחמאה..'
תודה על המחמאה..
24/03/2005 | 00:39
4
אך יש לי שני שאלות אחרונות <אני מתנצלת על השעה..>
*האם ADHD יכול לעבור?
כי עוד שלמדתי ביסודי הרגשתי בעיות ריכוז כאלה שהתאפינו בלצאת כל הזמן מכיתה, לא להקשיב למורה, להיות עסוקה בלצייר בזמן שיעור לא להכין שעורי בית וכאלה דברים...
אך בתקופה הזאת הכל השתנה לי אומנם עדיין קשה לי במקצוע אחד שהוא מתימטיקה ומבחינת ריכוז קשה לי יותר במקצועות שהן בשעות האחרונות.
ועדיין אני מקבלת הקלות בביה"ס שכרגע אני לומדת בו
(בחינות בע"פ)
*מה ההבדל בין ADHD ו-ADD??

מירב
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'האם בעייה להעתיק מן הלוח'
האם בעייה להעתיק מן הלוח
23/03/2005 | 21:32
1
1
יכולה לנבוע מהפרעת קשב ורכוז?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'קושי בהעתקה מהלוח ו-ADHD'
קושי בהעתקה מהלוח ו-ADHD
23/03/2005 | 23:31
27
אחד הממצאים המפתיעים שקיבלנו במחקר הראשון שערכנו על תפקודי הקשב של ילדים עם ADHD בהשוואה לילדים ללא ADHD היה ששיעור גבוה מאד מקרב ילדי ה-ADHD שתפקוד מערכת הכוונת הקשב שלהם נמצא לקוי דיווחו על קשיים גדולים במיוחד בהעתקה מהלוח. חייבים לציין שלא שיערנו קשר כזה והדבר הפתיע אותנו. אולם כשמנתחים את תהליך העתקת טקסט במיוחד כשמדובר מהלוח למחברת הרי שמתברר מייד שהתהליך מתבסס על פעילות אינטנסיבית של מערכת הכוונת הקשב. אנסה להסביר זאת - כשאנו מעתיקים מהלוח עלינו למקד קשב באות, במילה או במשפט (תלוי ברמת הקריאה שלנו) מסויימים - כדי לעשות זאת עלינו למקם את הזרקור הקשבי שלנו במיקום הנכון ובנוסף אנו צריכים להתאים את גודלו בהתאם ליחידה המועתקת, לאחר שלב זה יש לנתק את הזרקור הקשבי מהאיזור המסוים על הלוח ולהעבירו למיקום המדוייק בשורה המסוימת במחברת בה אנו כותבים (שהינו מצומצם באופן דרמטי בהשוואה לגודל האיזור על הלוח). לאחר מכן עלינו להקטין באופן משמעותי את הזרקור הקשבי על-מנת להיות מסוגלים לכתוב כראוי וחוזר חלילה...

לפיכך, סביר מאד להניח כשאשר לילד יש קושי בתפקוד מערכת הכוונת הקשב הדבר מייצר קושי מאד משמעותי על כל משימת העתקה של טקסט!
מדובר באחד הממצאים היותר מעניינים כי יש לנו במקרה זה קישור ישיר בין אחת ממערכות הקשב (שנכון להיום אין לה שום ביטוי בתהליך האבחון הסטנדרטי) לבין קושי ממשי במיומנות אקדמית. מפאת חשיבות הענין, ממש בימים אלה מגבשת סטודנטית ל-MA בריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית הצעת תיזה שתבחן את תפקוד הכוונת הקשב בקרב ילדים המתקשים בהעתקה מהלוח. עבודת התיזה תיערך בהנחייה משותפת שלי ושל חוקרת מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. לכשיהיו נתונים אשמח לעדכן כמובן...

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'השפעת אימונים על תפקוד המוח'
השפעת אימונים על תפקוד המוח
23/03/2005 | 21:43
1
4
האם תוכלי להאיר את עיני באשר להשפעת אימונים שונים כמו נוירופידבק או האימון שלכם על תפקוד המוח גם לאחר סיום האימון?
קראתי קצת על כך שתתכן השפעה של אימונים על ה"פלסטיות" של המוח, והבנתי שהכוונה ממש לשינוי של מבנה המוח כתוצאה מאימון.

מה ידוע על כך?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'השפעת האימון על המוח'
השפעת האימון על המוח
23/03/2005 | 23:37
5
במחקר שבדק השפעה של אימון זיכרון עבודה על פעילות המוח מצאו חוקרים שבדים שיפור משמעותי בקיבולת הפעילות המוחית באיזורים פרה-פרונטליים ופריאטליים. מדובר במחקר שבחן מספר מצומצם של מבוגרים ללא ADHD והשתמש ב-fMRI. אותה קבוצת חוקרים הראתה במחקר שהתפרסם עוד קודם (2002) שאימון בזיכרון עבודה משפר את קיבולת זיכרון העבודה של ילדים עם ADHD ומפחית את תנועות הראש שהם מבצעים במהלך מבחן CPT.

אנחנו עדיין לא זכינו לבדוק את יעילות האימון הקשבי באמצעות fMRI אם כי לפני כחודשיים הגשנו הצעת מחקר ל-NIH למחקר מסוג זה (מדובר במחקר יקר מאד...)

אם תרצי אוכל לשלוח לך למייל האישי את שני המאמרים של הקבוצה השבדית (שבדקו אימון בזיכרון עבודה).

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'מה הקשר בין אמון קשבי להתנהגות?'
מה הקשר בין אמון קשבי להתנהגות?
23/03/2005 | 21:45
3
6
הבנתי שאמון אשר מלמד לשלוט באימפולסיביות משפיע על ההתנהנות.
האם תוכלי לספר מה ידוע לך על הקשר בין אמון בגישתכם לבין שליטה באימפולסיביות, ואם יש שינוי בהתנהגות המטופל וכמה?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'ל- ZIVADINA'
ל- ZIVADINA
23/03/2005 | 23:24
1
2


שלום האם אפשר לקבל פרטים מה זה אמון קשבי?

חשוב לי לדעת האם מדובר מטיפול באימפולסיביות? אם כן אנא תשובתך.

תודה מירי
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'השאלות כאן הן לד"ר לילך ולא אליי'
השאלות כאן הן לד"ר לילך ולא אליי
23/03/2005 | 23:29
5
לצפיה ב-'השפעת אימון קשבי על אימפולסיביות'
השפעת אימון קשבי על אימפולסיביות
23/03/2005 | 23:47
5
האימון הקשבי שאנחנו פיתחנו התברר כאמצעי יעיל בהחלט לריסון אימפולסיביות. אמנם המערכת שפיתחנו מיועדת בראש ובראשונה לשפר את תפקוד מערכות הקשב השונות אולם העיקרון הבסיסי על פיו הילדים זוכים בניקוד הוא עיקרון הדיוק. בכל מטלת אימון ובכל רמות הקושי הילדים נדרשים להשיג רף (גבוה!) של אחוז דיוק. בשלבים הראשונים, הם מונחים לשים לב אך ורק לדיוק ולא למהירות התגובה - וכך הם גם מתוגמלים. כך שכל עוד הם ממהרים 'על חשבון' הדיוק הם לא זוכים בנקודות ולמעשה לא מתקדמים בדרגות הקושי ובשיאים האישיים שהם כל-כך משתוקקים לשבור. יש ילדים שמאד לא פשוט להם להפנים את העיקרון הזה וזה יכול להתמשך על פני זמן ארוך יחסית - אולם כאשר עיקרון זה מופנם, ההתקדמות במערכת האימון הקשבי משתפרת באופן משמעותי וכך גם הביטויים ההתנהגותיים מחוץ לסביבת מפגשי האימון הקשבי. תהליך הלמידה הזה במהלכו הילדים לומדים לשלוט בעצמם על האימפולסיביות מאד משמעותי וכאמור מהווה לעיתים קרובות נקודת מפנה של ממש.

לילה טוב,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'השפעת ריטלין על הקשב'
השפעת ריטלין על הקשב
23/03/2005 | 22:36
3
4
חברת פורום שלנו שמעה הרצאה שלך, בה טענת כי ריטלין משפיע רק על הקשב המתמשך, ולא על שאר מערכות הקשב.
הכצעקתה?
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'השפעת ריטלין על מערכות הקשב'
השפעת ריטלין על מערכות הקשב
23/03/2005 | 23:53
2
5
השפעת הריטלין על הקשב המתמשך איננה מוטלת בספק ומקובלת על כולם. בנוסף, ריטלין משפיע לרוב גם על היפראקטיביות ואימפולסיביות.
לעומת זאת, אין כל ראיות לכך שריטלין משפיע על קשב סלקטיבי ועל קשב מתמשך (מדובר על מערכות קשב שאינן ממוקמות באונה הפרונטלית אלא באונה הפריאטלית).
לגבי השפעת ריטלין על בקרת קשב - כאן יש ממצאים סותרים - יש מחקרים שטוענים שריטלין משפר Executive attention ויש מחקרים שטוענים שלא. המחקרים האחרונים מראים שכתוצאה מריטלין יש שיפור מסוים בשיעורי הדיוק ובזמני התגובה אולם הריטלין לא מצליח לשפר את התפקוד בתנאי הקשה מבחינת בקרת קשב (למשל, תנאי בו על הנבדק להתעלם ממסיחים סותרים ולהתמקד בסימן המטרה).

זהו עוד קו מחקרי מאד מאד מעניין שאין לי ספק שיתפתח בעתיד הקרוב.

לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'נראה לי שהתבלבלו כאן מספר מונחים'
נראה לי שהתבלבלו כאן מספר מונחים
24/03/2005 | 00:15
1
5
ולכן התקשיתי להבין את ההסבר.
אני משערת שהתכוונת שהריטלין משפיע על הקשב המתמשך ולא על הקשב הסלקטיבי ועל הפניית קשב.
גם לא הבנתי את המשפט: הריטלין לא מצליח לשפר את התפקוד בתנאי הקשה מבחינת בקרת קשב.

תודה מראש.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'הבהרה'
הבהרה
24/03/2005 | 08:40
6
המונחים לא התבלבלו אבל המשפט היה מנוסח בשלילה ולכן הוא מבלבל:

לגבי קשב סלקטיבי והכוונת קשב - נכון להיום ולמיטב ידיעתי אין ממצאים המצביעים על שיפור כתוצאה מטיפול בריטלין.

המשפט שלא היה ברור לגבי בקרת הקשב - זה קצת מסובך אסביר באמצעות דוגמא בהמשך היום (אני פשוט חייבת לרוץ עכשיו).

להשתמע,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'המשך ומעקב'
המשך ומעקב
23/03/2005 | 22:16
1
2
בתי, מאיה, היתה בין הילדים שעברו אצלך "אימונים" במרכז במהלך של כחצי שנה. האם יש אפשרות או צורך לבחון את התנהגותה לאחר זמן (כשנה וחצי) מאז שסייה את "האימון". אודה לתשובתך באתר הכללי ובהודעה אישית
אסנת דהאן
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'מעקב'
מעקב
23/03/2005 | 23:56
3
אסנת שלום,

אני שמחה 'לפגוש' אותך כאן. אני זוכרת אותך ואת מאיה כמובן. נשמח לשמוע מה שלום מאיה. ברשותך, אבקש מאחת מהמאבחנות שלנו ליצור איתך קשר.

להשתמע/להתראות,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שאלות חשובות'
שאלות חשובות
23/03/2005 | 23:21
1
2


שלום רב,

יש לי ילד בן 8 עם פיגור בינוני ובעיות קשב וריכוז.
במשך שלוש שנים לקח ריטלין 10 מג' - הטיפול לא היה מושלם, אבל היה אפשר להגיע לתוצאות.
לפני כשלושה חודשים התחיל לקחת ריטלין L.A   מג' 20 - ולפתע לפני כחודש התחיל חוסר שקט בזמן השפעת הכדור, התקפי חרדה ובלבול!! - דבר שלא היה קיים.

האם לדעתך יש השפעה של הכדור לתופעות אלו?

דבר נוסף, האם יתכן שהריטלין גורם גם לחוסר ריכוז, כלומר, בני כ-4 שנים ללא חיתול אך עדיין מפספס פה ושם. הוא מבקש לגשת לשרותים אך מיד קם בטענה שאין לו, לצערי מיד עושה את צרכיו במכנסים.

האם יש קשר לריטלין, שאולי גורם לו להיות פחות מודע, פחות מרוכז?

(מקווה שהסברתי את שאלתי נכון)

אשמח לתגובה מירי
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שאלות חשובות'
שאלות חשובות
23/03/2005 | 23:58
7
מירי שלום,
כפי שכבר אמרתי אינני רופאה ולכן אינני מוסמכת לענות לשאלות הנוגעות לטיפול התרופתי - תוכלי להפנות שאלות כאלה לד"ר איריס מנור.

בברכה,
לילך.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'תודה רבה לד"ר לילך על המידע המעניין'
תודה רבה לד"ר לילך על המידע המעניין
24/03/2005 | 00:10
1
5
ותודה על הקדשת הזמן המרובה לשאלותינו.
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'תודה רבה!!!!'
תודה רבה!!!!
24/03/2005 | 00:32
1
ולילה נעים
הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'דוקטור!!!'
דוקטור!!!
24/03/2005 | 15:55
1
6
סליחה על הצעקה אבל מרוב הודעות בפורום.. לא רציתי ששלי תתפספס..

יש לי בקשה דחופה:

אני גרה באילת ועדיין לא אובחנתי כראוי, ע"פ מחקרים אישיים שערכתי גיליתי כי יש לי הפרעת קשב וריכוז היפואקטיבית..
אני רוצה להגיע למקום שיאבחנו אותי ביסודיות ויתנו לי את הטיפול המתאים ביותר.

אני מטופלת כרגע בניטן וחולת מיאסטניה-גרביס.

ניטן - להפרעה
מסטינון - למיאסטניה גרביס. (סרו-נגטיב)

השילוב של המחלה וההפרעה גורמים למומחים רבים לחילוקי דעות קיצוניים בקשר לאיבחון.

שאלתי פשוטה:
האם יש באזור הדרום (וגם אם לא - למען איבחון יסודי אסע גם עד לצפון למרות הקשיים והעובדה שיש לי 2 ילדים קטנים) מישהו שיכול לאבחן אחת ולתמיד את מצבי?

לתשובתך המהירה אודה..

הילה

הפרעות קשב ADHD >>
לצפיה ב-'שאלתך הועברה לד"ר מנור בראש הדף'
שאלתך הועברה לד"ר מנור בראש הדף
25/03/2005 | 07:31
4

הודעות אחרונות

19:33 | 21.07.19 אורחים בפורום
08:58 | 16.07.19 אורחים בפורום
18:02 | 29.06.19 אורחים בפורום
23:49 | 05.06.19 אורחים בפורום
21:39 | 03.06.19 אורחים בפורום
11:26 | 02.06.19 אורחים בפורום
13:02 | 27.05.19 הגשמתי חלום
02:58 | 20.05.19 אורחים בפורום
22:47 | 12.05.19 אורחים בפורום
06:53 | 24.04.19 אורחים בפורום
21:57 | 15.04.19 עיצוב לחיים
21:45 | 08.04.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ