שאלות לד"ר שני: גיוס לקויי למידה

דבי שני

New member
תשובה

שלום בעבר אכן הפרופיל היה יורד אוטומטית אולם כבר לא. כל מתגייס נבדק לגופו של ענין והשיקולים קשורים למידת החומרה ולסוג הקשיים. הפרופיל יורד כאשר הרופא מוצא שהקשיים יפריעו למתגייס בשירות כזה או אחר ולא יאפשרו לו לתפקד באופן תקין או שיש סיכון מסוים.
 

zivadina

New member
יתרונות וחסרונות ה-ADHD בצבא

האם הצבא לוקח בחשבון את המגבלות של נער/ה ADHD כאשר הוא מציע לו תפקידים? האם, לדוגמה, יקפידו לא להציע לנערה ADHD להיות פקידה? האם ינצלו את יתרונות ההיפריות כדי להציע תפקידים שדורשים תנועתיות רבה?
 

דבי שני

New member
תשובה

התפקידים שהצבא מציע מופיעים בשאלון המנילה שנשלח הביתה. רשימת התפקידים נגזרת באופן אוטומטי מהנתונים האישיים כולל הפרופיל הרפואי. מעבר לכך, לא נעשה מאמץ להתאים שיבוץ לכל אחד באופן פרטני לצערנו הרב. יש מקרי ביש רבים בהם נתקלתי בהם לקוי למידה שובץ למקצוע שמאד לא מתאים לו ואז יש צורך להתערב, להסביר ולעזור. לדוגמא, מישהו בעל קשיים אדירים בקואורדינציה בין עין ויד שנשלח לתפקיד של טכנאי העוסק במיכשור עדין. במקרה זה ברור שהיה פיספוס בשיבוץ והייתי צריכה להתערב ולחלץ אותו מהמצב.
 

zivadina

New member
האם לצבא יש כלים לאבחן ADHD?

או שבלי האבחון הרפואי שהנער עשה בזמן הלימודים, הצבא לא ידע שהנער הוא לקוי קשב? אם יש כלים לאבחון ADHD, מהם?
 

דבי שני

New member
תשובה

הצבא לא עוסק באבחון של לקות למידה בכלל ובוודאי שלא באבחון של הפרעת קשב וריכוז. הבדיקות שעושה הנוירולוג בלשכת הגיוס הן כלליות מאד ולא מסתמכות על כלים או מיכשור מיוחד לבדיקת בעיות אלה.
 

zivadina

New member
מהי הגדרת הליקוי של ADHD בצבא?

האם זהו ליקוי נפשי? ליקוי נוירולוגי? ליקוי חברתי?
 

דבי שני

New member
תשובה

במקרים שיורד הפרופיל בשל הפרעה זו, סעיף הליקוי הרפואי שייך לקבוצת הפרעות של מערכת העצבים המרכזית, כלומר נוירולוגי. בשום אופן לא נפשי, למעט במקרים שנמצאה גם בעייתיות נפשית בנוסף להפרעת קשב וריכוז.
 

דרדרית

New member
הבת עומדת לפני גיוס. בטופס הרפואי

שלה ציינה הרופאה שהיא ADHD מהן ההשלכות לציון עובדה זו? הן לגבי פרופיל והן לגבי תפקידה בצה"ל? מעבר לרטלין שהיא מקבלת- אין לה כל לקות למידה ואינה מקבלת הנחות או הקלות. בתודה
חגית
 

דבי שני

New member
תשובה

סביר להניח שהבת תזומן לנוירולוג בלשכת הגיוס שיבדוק האם הבעיה שלה מצדיקה הורדה של פרופיל או לא. במידה שירד הפרופיל, זה ישפיע על סוג התפקידים שיוצעו לה בהמשך.
 

giJad

New member
להצהיר או לא להצהיר

נער עם ADD לפני גיוס. נזקק לרטלין לשם לימוד בלבד. האם להצהיר על הבעיה ועל הצורך בריטלין או לא? בעצם למה להצהיר? אם הוא יצטרך להתרכז ללמידה, הוא יקח בעצמו את הכדור, ותחסך ממנו הורדת פרופיל או ויכוחים ומלחמות על זכותו לפרופיל 97 שלא לדבר על סטיגמות או בורות של אנשים...
 

דבי שני

New member
תשובה

שלום לך בעקרון, אני לא ממליצה להסתיר מידע רפואי. אין גם סיבה להסתיר כי אם הוא לוקח ריטלין לא באופן קבוע ורק לפי הצורך והוא יכול לתפקד בסדר גם בלעדיה, אז ממה החשש? לא סביר שיירד לו הפרופיל. צריך לזכור גם שלאחר הגיוס, כל הטיפול הרפואי במלואו הוא באחריות הצבא כולל מתן תרופות. כך שלא נראה לי שיש סיבה להסתיר ולהמשיך לשלם מכיסכם על התרופות הללו. לגבי הסטיגמות או הבורות - אכן רבים בצבא לא מכירים את ההפרעה הזו אך גם אם יצהיר על כך, לא תוטל עליו תווית כלשהי. במקרה הקיצוני הפרופיל ירד מעט. אם יתקל בקשיי ריכוז במקום שבו ישרת, יצטרך ממילא לפנות למפקדו ולספר על קשייו.
 

zivadina

New member
האם ניתן לקבל ריטלין/ אדרל/ סטרטרה?

האם הצבא מספק את תרופות הקו הראשון (שבכותרת) לטיפול בהפרעת קשב? אם כן, האם זה מותנה בהצהרה בלשכת הגיוס, או מספיק שמביאים למרפאה הצבאית מכתב של הרופא המטפל?
 

דבי שני

New member
תשובה

הגורם האחראי על כך בצבא זה קצין רפואה ראשי. הוא יכול לפרט מה נמצא בסל התרופות של הצבא. בעקרון כל חייל, מי שהצהיר ומי שלא הצהיר בלשכת הגיוס יכול לפנות לרופא היחידה ולבקש לקבל את התרופות שהוא זקוק להן.
 

פרחיה2

New member
שלום לד'ר שני ותודה שבאת!

וגם חנוכה שמח! שאלתי היא אמנם תיאורטית כרגע, אך כך אני רואה את הבן שלי בעוד שלוש שנים: מצהיר על היותו ADD בלישכת הגיוס, אין לו ליקויים דידקטיים, הוא כותב מצוין, משיג ציונים מצוינים במבחנים של לישכת הגיוס, מצהיר על השימוש בריטלין למטרות לימוד בלבד. באבחון שלו כתוב בפרוש שהוא מתנהל באיטיות, מחשבה, דיבור ומעשה. הוא מקבל פרופיל 97, ונשלח לטירונות. ואז מתחילות הבעיות: לא מסוגל לעמוד בזמנים: השכמה, התלבשות, סידור לקראת המסדר, ובהמשך היום: פרוק והרכבת נשק, ריצה, אכילה, תפילה.....ועוד ועוד. כן, הליקוי הקשה ביותר שלו הוא האיטיות. אחרי יומים הוא כבר מרותק, מתחנן למפקד שיקרא את האיבחון, אני מתקשרת למפקד ומסבירה, ו... כמו שאמרו לי כבר כמה מורות: "אני כבר X שנים במערכת ועוד לא ראיתי דבר כזה". מה לעשות? אילו כלים עומדים לרשותי? מה להגיד בלישכת הגיוס? האם יש אפשרות לחיל כזה בכלל להתגיס?
 
למרות שקבלתי פרופיל 97

אם הייתי מביא אבחון אז היה כתוב בו כל מיני דברים על האישיות שלי. האם דברים אלו היו יכולים לגרום להורדת פרופיל? כי הצבא ידע רק שיש לי add ויותר מזה הוא לא ידע כלום. כי אני עכשיו חושב על זה ואני רוצה לעשות מבחן חדש כי לא הלך לי טוב. אבל אני פוחד שהאבחון יוריד לי פרופיל.
 

דבי שני

New member
תשובה

בצבא לא מסתכלים על מה שכתוב בנושא האישיות באבחון וזה בודאי לא מוריד פרופיל. ראה בתשובות שנתתי כאן בפורום אילו דברים יכולים לגרום להורדת פרופיל. תוכל להגיש בקשה למבחנים חוזרים רק אם תגיש את האבחון ואז תוכל גם לקבל התאמות ולשפר את הסיכויים לנתונים יותר גבוהים. בהצלחה!
 

דבי שני

New member
תשובה לפרחיה

את צודקת בחששות שלך לצערי. אכן חיילים רבים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים בהתארגנות, בתפקוד עצמאי, בעמידה בלוח זמנים. לחיילים אלה אכן קשה להסתגל בהתחלה למערכת הצבאית אבל עם הזמן הם יכולים למצוא את עצמם בתפקיד שלא דורש מהם בדיוק את מה שקשה להם. כך שאולי בטירונות יותר קשה להם ביחס לאחרים אבל אחר כך תלוי בסוג השיבוץ שקיבלו. חוץ מזה, יש לו עוד מספר שנים עד הגיוס ואם יקבל טיפול מתאים הקשיים בהחלט יכולים להתמתן.
 
דיווח ליקויי למידה - טרום גיוס

במשך שנים רבות אנחנו מתלבטים ביחד עם התלמידים, האם לדווח על ליקוי למידה, כמה לדווח, מה להגיד ואיזה מסמכים לא מזיקים לתת לפני הגיוס. כל פעם משתנה הנוהל, כל פעם תלמידים בעלי מטרות אחרות לגבי הצבא. אני מעוניינת לדעת - לפני המבחנים הפסיכומטריים ולפני ולפני....
האם לצבא יש אפשרות גישה לאינפורמציה על נערים שעברו ועדת השמה ?
איזה אבחונים כדאי להגיש ללא חשש, ועל מה כדאי לבדוק כן או לא להראות.
איזה סוג ליקוי מוריד פרופיל
איזה סוג ליקוי מוריד קב"א
עד כמה חוות דעתם של גורמים בביה"ס התיכון נלקחת בחשבון מבחינת פרופיל או קב"א. אשמח אם האירוח הזה יהיה בפעמים נוספות, כי בוודאי יעלו שאלות נוספות לאחר התגובות. ת ו ד ה
 

דבי שני

New member
תשובה

שאלת הרבה שאלות. אנסה לענות בתמציתיות. הצהרה על לקות למידה בלשכת הגיוס אף פעם לא יכולה להוריד את הקב"א. נהפוך הוא - אם האבחון מצדיק זאת, ניתנות התאמות למבחנים והקב"א יכול רק לעלות. מה שיכול לרדת זה הפרופיל, וגם זה רק במקרים מסוימים של קשיי קואורדינציה והתארגנות. לגבי חוות דעת של גורמים בביה"ס - לא מסתמכים על זה בצבא אלא רק על המבחנים שהנער/ה מבצעים בפועל בלשכת הגיוס.
 
למעלה