שאלות לד"ר שני: גיוס לקויי למידה

zivadina

New member
../images/Emo22.gifשאלות לד"ר שני: גיוס לקויי למידה

ביום ד' 8/12/04 נארח כאן בשעה 21:00 את ד"ר (סא"ל מיל') דבורה שני, ד"ר לפסיכולוגיה ומומחית באבחון וטפול בלקויות למידה. ד"ר שני פירסמה ב-1999 את עבודת הדוקטוראט העוסקת באבחון והסתגלות של חיילים לקויי למידה. היא מרצה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, בבית ברל, בכנסים מקצועיים שונים בתחום לקויות למידה, בעמותות שונות המסייעות ללקויי למידה (עזרה,הלל,ידע והקר"ה) ועוד. ד"ר שני בעלת קליניקה לאבחון,יעוץ והדרכת לקויי למידה לפני גיוס, במהלך השירות הצבאי ובגילאים יותר מבוגרים. במהלך השנים 2000-2004 שימשה כראש ענף המיון במח' מדעי ההתנהגות בצה"ל, היתה אחראית על כל תחום לקויי הלמידה בצבא וכל מדיניות הטיפול במתגייסים אלה. ד"ר דבורה שני תשמח לענות על כל שאלה בנושא לקויי למידה המתגייסים לצבא - הפרוצדורה של דיווח על הפרעת לקות למידה/קשב וריכוז, התלבטויות האם כדאי לדווח או לא, מדיניות לשכת הגיוס בנוגע למבחני מיון ללקויי למידה, האפשרויות הפתוחות בפני לקויי למידה בצבא מבחינת תפקידים או קורסים, הסיכוי לעבור תקופת שירות טובה ומוצלחת, התייחסות מפקדים לחיילים לקויי למידה ועוד. אתם מוזמנים לשרשר את שאלותיכם על ידי פתיחת ההודעה הנוכחית ולחיצה על "הוספת תגובה". תודה לד"ר שני על הייעוץ, ותודה לגולשינו הנאמנים על ההשתתפות.
 
בעית ריכוז וראיון למודיעין

1. האם בעית ריכוז תפסול אותי מלעבור תחקיר בטחוני? 2.אפשר להתקבל למודיעין עם בעית ריכוז?
 

spidergirl

New member
כנ"ל לגבי ממר"מ

ילדה בת 17, תלמידה מצטיינת ו- ADHD, רוצה להגיע לממר"מ, יש סיבה לא להצהיר על הליקוי? בתודה מראש על תשובתך ועל ההתארחות בפורום.
 

דבי שני

New member
תשובה

ערב טוב לדעתי אין סיבה להסתיר את הליקוי, הליקוי כשלעצמו אינו פוסל ממר"מ. אם יש לה נתוני איכות מספיקים, היא תוזמן למיון ותינתן לה אותה הזדמנות כמו לכולם. בהצלחה.
 

דבי שני

New member
תשובה

שלום לך כשאומרים בעית ריכוז השאלה לאיזה סוג של בעיית ריכוז הכוונה. ישנם מספר סוגים של קשיי ריכוז וכמובן חומרת הקושי משתנה מאדם לאדם. לכן, באופן עקרוני עצם הנוכחות של בעיית ריכוז אינה פוסלת שום אופציה של תחקיר בטחוני או חיל המודיעין.
 
גיוס לילדי ADHD

לבני מאובחן כADHD ויש לו הקלות עקב ליקוי למידה , מהבנתי ברגע שמדווחים לצבא הפרופיל יורד אוטומטית ל64 , בימים אלו התקבל ללימודי תואר ראשון במדעי המחשב במסגרת פרויקט של העיריה והמכללה ונאמר שיוכל להשתלב בצבא
 
המשך

האם הצבא מאפשר לילדי ADHD להתקבל לתפקידים טובים , וגם לקרבי, מאוד מדאיג אותי שגם בצבא ירגיש מקופח .
 

טיפקסית

New member
שאלה לד"ר דבורה שני

אני תלמידה בכתה י"ב במסלול מב"ר. לפני שנתיים אובחנו אצלי ליקויי למידה בעיקר בתחום הארגוני ואני לומדת עם מורה לאסטרטגיות למידה. קיבלתי הקלות כגון הארכת זמן ושימוש בדף נוסחאות מורחב במתמטיקה. כמו כן אובחנתי בשנה שעברה כבעלת ליקויי למידה באנגלית [אני לומדת ברמת חמש יח"ל באנגלית] עפ"י האיבחון ניתנו לי הקלות מסוימות [שימוש במילונית,הארכת זמן והתעלמות משגיאות כתיב בתחום האנגלית בלבד] אני עתידה להתגייס לצבא ביולי 2005 עם תום לימודיי שאלתי היא עד כמה עלולים ליקויים אלו לפגוע במהלך שירותי וכיצד הצבא מתייחס למקרים שכאלו? חשוב לי להצליח בהמלך שירותי הצבאי ויש לי מוטיבציה האם אחת מהלקויות הללו עלולה לפגוע בי מבחינה כלשהי? את הצו הראשון כבר מזמן סיימתי והכל היה בסדר אך אני מפחדת שלקויות הלמידה שלי ייפגעו בי בצורות שונות בשירות עצמו ואשמח להסבר לגבי אופי הטיפול ולמי אוכל לפנות לאחר הגיוס בנוגע להיותי לקויית למידה? תודה רבה על התשובה
 

דבי שני

New member
תשובה

ערב טוב לך את מעלה מספר נושאים ואנסה להתייחס לכולם. לגבי הצו הראשון - את מרגישה שהכל היה בסדר. השאלה אם קיבלת את ההתאמות שמגיעות לך. השאלה אם הנתונים שלך באמת משקפים את היכולת שלך. האם קיבלת מנילה (שאלון רצונות) שבה הציעו לך לבחור מקצועות צבאיים? לגבי מהלך השירות עצמו - אם לא זומנת לאף מיון עד עכשיו, אין לך כנראה שיבוץ למקצוע מסוים בשלב זה. לכן, קשה לענות על השאלה האם הקשיים שלך יפריעו לך בשירות. זה תלוי כמובן לאיזה מקצוע תשובצי והאם זה מקצוע שיאפשר לך לבטא את הצדדים החזקים שלך. במהלך השירות תוכלי לפנות למפקד שלך אם תיתקלי בקשיים ולהסביר לו את הבעיה. אפשר גם להראות למפקד את האבחון שיפרט בדיוק את הקשיים. בהצלחה.
 

טיפקסית

New member
דבורה שלום ותודה על התשובה

ראשית תודה רבה על התשובה אכן קיבלתי מניל"ה שסיפקה אותי ,קיבלתי תפקידים שאינם כוללים קד"צ ואמרו לי כי ייתכן והסיבה היא עקב היותי בת למשפחה חד הורית, ואני הבת הכי צעירה במשפחה שלנו ולכן לא קיבלתי תפקידים קרביים. לשמחתי קיבלתי במניל"ה אפשרות להיות חיילת במערך הטכני בחיל האוויר חיל האוויר היה השאיפה שלי מאז שבת הדוד שלי שירתה בו, הוא היה נשמע לי חייל מעניין וקיוויתי לקבל בו תפקיד מסוים. כתוב לי בחוברת המצורפת שהתפקיד כרוך באחריות רבה ,ואני מרגישה שאני מסוגלת למלא אותו על הצד הטוב ביותר. קיבלתי תפקידים שכוללים הרבה דברים שקשורים בצד הטכני שהתגלה במבחנים כחזק אצלי ,ואני מקווה שאוכל להוכיח את עצמי על הצד הטוב ביותר במהלך השירות. הגיוס שלי נקבע לתאריך ה-19.7.2005 מה שנודע לי שהוא גיוס כל"צ ועל כן אין לי עדיין ייעוד מדויק ,ומקווה שבעתיד הרחוק גם זה יוודע לי יותר בפירוט. אני בת קיבוץ ועל כן יש לנו קשר עם מחלקת הביטחון של הקיבוץ הארצי שמקיימת איתנו שיחות [אחת בי"א , השנייה בי"ב ושיחה אישית עם כל חניך כחלק מתהליך הכנה צבא שיתחיל בפברואר]. את האבחון שלחתי עוד בטרם הצו הראשון בלשכה ועל כן נתנו לי התאמות מדויקות ועל כך הייתי מרוצה. זימנו אותי לשיחה במדור הפרט [בגלל מצב משפחתי של משפחה חד הורית] כך שיש לי אפשרות לקבל עזרה תומכת במהלך השירות, גם כלכלית וגם חברתית מקצועית. תודה על הסבלנות וההקשבה שלך שאי ברכה
 

דבי שני

New member
תשובה

מה שאת מתארת נשמע לי ממש טוב ואין שום סיבה שלא תגיעי לתפקיד טוב ותוכיחי את יכולתך. נשמע לי גם שהמוטיבציה שלך גבוהה וזה חשוב מאד מאד. מאחלת לך המון הצלחה, שירות מהנה!
 

דבי שני

New member
תשובה

השיבוץ לתפקידים בצבא נקבע על פי הנתונים שנקבעו בלשכת הגיוס - מבחני האינטליגנציה, הראיון האישי וכן הפרופיל הרפואי. ככל שהנתונים גבוהים, אפשרויות התפקידים שהצבא מציע הן כמובן רחבות יותר. לכן, עצם העובדה שהבן מאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז לא תפסול אותו לתפקידים טובים. תלוי מה יהיו נתוניו, האם הוא זכאי להתאמות במבחנים, עד כמה הבעיה חמורה וכו'.
 

דבי שני

New member
תשובה

ערב טוב הפרופיל לא יורד אוטומטית. גורמי הרפואה בלשכת הגיוס בודקים כל אחד לגופו של ענין ולעתים הפרופיל לא יורד כלל. אם יש לו נתונים מספיק גבוהים בלשכת הגיוס הוא יוכל לבקש עתודה אקדמאית.
 

ZBlaster

New member
שיבוץ מקצוע בצבא

איזה מקצוע צבאי היית ממליצה לנער עם בעיות קשב וריכוז, ילד אינטיליגנט במיוחד שהוא לפני גיוס...
 

דבי שני

New member
תשובה

שלום לך השאלה היא לא על מה אני ממליצה, אלא מהי היכולת שלו, מהם הצדדים החזקים שלו והיכן הקשיים שלו באים לידי ביטוי. אני מקווה שהאינטליגנציה שלו משתקפת כראוי בנתונים בלשכת הגיוס ואת זה אפשר לראות דרך המנילה וסוג המקצועות המוצעים לו שם.
 

דליה.ד

New member
החיילת שלי לא מסתדרת

בתי התגייסה לפני 3 חודשים ושובצה להיות רכא"ית (רכזת כח אדם) במחנה מסויים, כשהגיעה למחנה - לאחר הטירונות - אחת המפקדות (ראש סגל או משהו כזה) סיפחה אותה כפקידה למשרד שלה ולא מאפשרת לה לבצע את התפקיד שלה. בתי, שמעולם לא התנסתה בעבודות פקידות לא מצליחה לעמוד בדרישות והמפקדת "נכנסת" בה ומצפה ממנה לעבוד אל תוך הלילה (מדובר במחנה שלא ישנים בו). ניסיתי לשוחח עם המפקדת בטלפון, שאלתי אם היא קראה את התיק של הבת (כמובן שלא והיא אחראית על כל תיקי החיילים באותו מחנה) ואם היא מבינה שהילדה לקויית קשב ולקויית למידה וכי צריך להסביר לה כל דבר מספר פעמים, י לה בעיות ארגון, היא שוכחת דברים ומה לעשות בתיכון לא למדה פקידות וניהול משרד.... היו כמה ימים טובים אחרי השיחה ושוב המצב התדרדר, היא מעליבה את הילדה, יורדת לחייה והילדה פשוט במצוקה: בוכיה,נסערת ובעיקר חסרת אונים. מה עושים?
 

דבי שני

New member
לדליה שלום

אם נקבע לבתך מקצוע של רכ"אית, לא ניתן להפוך אותה לפקידה נגד רצונה. ניתן להגיש על כך קבילה לנציב קבילות החיילים או לקצינת פניות הציבור בלשכת ראש אכ"א בקרייה. ניתן להתלונן לא רק על כך שהפכו אותה לפקידה אלא גם על יחס לא הוגן. אין שום סיבה לסבול, לבכות ולהיכנס למצב חוסר אונים. מכתב שלה לאחת מהכתובות שציינתי יטופל בזמן קצר ואני מקווה שהבעיה תיפתר. בהצלחה
 

דליה.ד

New member
אבחון נוירולוגי בצבא

כשבתי קיבלה צווי גיוס העברנו צבא את כל האבחונים ודיווחנו על נטילת ריטלין. בבדיקה רפואית הפרופיל הורד אוטומטית ל64 - למרות שמדובר בילדה בריאה לחלוטין שבעברה היתה אלופת ישראל בהתעמלות מכשירים.... הגשנו ערעור והילדה זומנה לבדיקה נוירולוגית בלשכת הגיוס. הגעתי איתה לאבחון והזדעזתי. הנוירולוג נתן לה קטע קריאה (!) ובאותו יום הילדה לא ידעה שתדרש לקרוא ולא הביאה משקפיים. הוא ביקש ממנה להרים יד ימין ויד שמאל, רשם משהו ובזה הסתכם האבחון.... ממתי נוירולוג בודק קריאה? ממתי זה חלק מאבחון נוירולוגי? מה קטע קריאה בן 5 שורות יכול לקבוע, או אבחנה בין ימין לשמאל (המצופה כבר מילד בן 5)??? משהו פה ממש לא בסדר!!
 

דבי שני

New member
תשובה

בתקופה האחרונה הנהלים האלה שונו במפקדת קצין רפואה ראשי. הפרופיל כבר לא יורד אוטומטית והנוירולוג לא אמור לבדוק קריאה כי זה לא תפקידו. תמיד אפשר לערער על ליקויים בקביעת פרופיל אם נראה לכם שמשהו בתהליך לא היה תקין ויש מקרים כאלה. פרופיל אמור לרדת רק במקרים של קשיים חמורים בקואורדינציה או בהתמצאות במרחב וכדומה. אם אין לה בעיה כזו, אין סיבה להוריד פרופיל.
 

zivadina

New member
שאלה על הפרופיל של נער ADHD

מספר אנשים סיפרו כאן שכאשר מצהירים בלשכת הגיוס על ADHD ועל ריטלין, הפרופיל יורד אוטומטית ל-64. רציתי לדעת מהן הסיבות שמורידים פרופיל: האם בגלל ה-ADHD או בגלל הריטלין?
 
למעלה