שרשור השאלות לד"ר מנור

zivadina

New member
../images/Emo98.gifשרשור השאלות לד"ר מנור../images/Emo22.gif

שבת שלום לכל המשתתפים. אתם מוזמנים לפתוח את ההודעה הזאת, לבחור ב"הוספת תגובה" ולהוסיף את שאלתכם. תודה מראש לד"ר איריס מנור, שמקדישה לנו מ"זמן המשפחה" שלה.
 

zivadina

New member
האם עשינו אבחון מיותר?/ מירי13

שלום לכולם! אחרי שיש אבחון פסיכודידקטי (מלפני כ-3שנים)ושהאיבחון מספר על סברה של קשיים בקשב וריכוז,עד היום שרד היה עושה הקשרים טובים. קשיי היתארגנות ובעיית זיכרון אוטומטי שתומך את הסברה ל- ADD. בנוסף בבית אתה רואה ילד עם קשיי היתארגנות וכו.. ילד בכיתה ט' אז O.Q היינו השבוע אצל פסיכיאתרית ילדים נודעת שכל הפסיכולוגים שולחים את ילדיהם אליה,ע"מ לעזור לילד לימודים מתחילים להיות תובעניים . והיא שאלה שאלות: האם יש חרדות,דיכאונות,מה אתה מרגיש שאלה את הילד.. והוא ענה :אין לי חרדות/דכאונות ,אני כן מקשיב למורה ,לא שמתי לב,אין לי מושג,אני לא יודע ... ואני אמרתי שאני חושבת שיש לו נתקים לפי זה שלא תמיד יודע מה השיעורים,מה נאמר,היינו ההורים היחידים למשל שבאו לאסיפת הורים, הוא לא שמע שהודיעו על ביטול ועוד כהנה וכהנה... אז היא אמרה :נישמע מיקרה גבולי ,בלתי ברור, תתחיל לקחת רטלין חצי ליום אחכ 1 ליום ותדווח מה אתה מרגיש. אז היבנתי כמה הפסיכולוגית שהיתיעצתי איתה צדקה שיעצה לי ללכת לכל נאורולוג ולא משנה מי.לקחת רטלין אם טוב לוקחים אם לא לא. העלות הפסיכיאתרית בין 1300-850 ש"ח ל-3 מפגשים,יכולתי ללכת לכל נאורולוג מהקופה בחינם שיכתוב מירשם וניראה אייך מגיב... לדעתכם אנחנו צריכים ללכת למפגש השני שבו היא משוחחת עם הילד ביחידות,מפגש שלישי עם ההורים והילד סיכום. בני אומר לי אמא זה שטויות מה היא תשאל אותי לא חבל על הכסף שלך? קחי אותי לנאורולוג מהקופה זה בסוף אותו דבר .. ואני פוחדת אולי יש דבר שהיא בודקת ואני לא מבינה בזה? התחלנו עם חצי כדור ליום ל-3ימים אח"כ עוברים לכדור ביום 10 מ"ג. מה דעתכם?
 
אבחון מיותר

שלום רב. אשתדל לענות בהתאם להבנתי. אבחון נכון של הפרעת קשב וריכוז חייב לכלול פגישה עם ההורים ופגישה עם הילד, היות ויש משמעות גדולה מאד לצד הקליני של המצב, כולל התחלואה הנלוית, שהיא ברובה פסיכיאטרית (ודרי במתבגר). מאידך, האבחון חייב לכלול גם שאלונים ספציפיים ולתפיסתי גם את TOVA או דומיה, כולל החלק עם הריטלין. לא מקובלת עלי הגישה שניתן ונראה איך הולך. זה לא מדויק וסובייקטיבי. נכון שיש מומחים רבים שנוהגים כך בעולם, אך מערכת הבקרות שלהם על השיפור שונה לגמרי ממה שמדובר כאן, והיא כוללת דיווח יומיומי של המורה (ולא של הקונרס הקצר!), ושאלונים נוספים. עדיין, יותר ויותר מקובל להיעזר באמצעים אובייקטיביים המאפשרים אובייקטיביות ומקצרים את הניסוי והטעיה (בעיקר אם הילד לא מגיב טוב בכלל לריטלין). כמו כן, אינני מאמינה ב"מצב גבולי", היות ואו שיש או שאין בעיה. מצב לא ברור עשוי להופיע בגילאים צעירים מאד, כאשר אין עדיין דרישות לימודיות ואז אנו אומרים שייתכן שההפרעה "עוד לא צפה על פני השטח". אני מניחה שעד סוף האבחון גם הפסיכיאטרית אליה הלכתם תיתן לכם תשובה סופית. אחרי הכל, זו מטרת האבחון, ונכון שבפגישה הראשונה לא תמיד יש תשובה סופית. שוב, אבחון הפרעת קשב הוא מורכב, ודורש מספר מפגשים ונקודות התייחסות! אני מקווה שתרמתי ולא בלבלתי עוד. בברכה, ד"ר איריס מנור
 

zivadina

New member
האם ילד עם ADHD הוא חרדתי יותר?

שלום ד"ר מנור. הייתי ביום עיון אשר בו הרצתה הרופאה השנויה במחלוקת, ד"ר שולמית בלנק. היא טוענת שהיא עוזרת להורים של ילדים עם התנהגות קיצונית (פשע, התאבדויות, אנורקסיה) לשקם את הסמכות ההורית שלהם. ד"ר בלנק טוענת, כי ילד עם הפרעת קשב ורכוז (וליקויי למידה אחרים ) הוא חרדתי יותר מילד "רגיל", ולכן זקוק כל כך לגבולות ולסמכות שיבלמו את החרדות שלו. האם הטענה הזאת שלה, בדבר החרדתיות היתרה של ילד ADHD, מקובלת עלייך, כפסיכיאטרית שמאבחנת ומטפלת באלפי ילדים ADHD?
 
חרדה

שלום רב. אני מעדיפה לא להיכנס להתייחסויות אישיות, אך בעיקרון יש הרבה אמת במה שאומרת ד"ר בלנק, כאשר ייתכן שהמחלוקת היא על ההדגשים ודרכי הטיפול. ילדים עם הפרעת קשב נוטים לתחלואה נלוית רבה (ראי תשובה קודמת) כאשר אחת התחלואות האופייניות היא חרדה. זה לא אומר שכל ילד עם הפרעת קשב וריכוז סובל מחרדה!! זה אומר, שסטטיסטית יש יותר חרדה בילדי ADHD. כמו כן, כל הילדים זקוקים מאד לגבולות ולסמכות, אחרת מתפתחת אצלם חרדה, וידוע כי אחד המנגנונים המעוררים חרדה הוא מתירנות קיצונית. מתירנות כזו מעוררת גם הפרעות התנהגות קשות היות הילד כאילו בודק מתי סוף סוף יעצרו אותו ויגידו לו "די" 0מה שאגב נתפס אצל הילד כאכפתיות כלפיו). סה"כ מדובר בנושא מורכב מאד, שמצדיק הרבה יותר מתשובה קצרה. אשמח בהזדמנות לפתח את הנושא בצורה מפורטת יותר. בברכה, ד"ר איריס מנור
 

חגית35

New member
אם זה נכון שהעדר סמכות תעורר חרדה

הלא שאילו כל הורה לילד ADHD היה יודע זאת (ולצערנו אנו מגלים זאת לרוב אחרי גיל החינוך לגבולות שצריך לדעתי לנוע סביב גיל 3) הלא שאולי היו מתכננים אחרת את מערך הגבולות בבית ולו על מנת לשמור על הילד מפני הבאות. מאחר שאין זה כך, זה מטריד ומפחיד, כי הלא בין היתר טענו תמיד כלפינו שאנו הורים ש"לא חינכו את הילד מספיק" וש-"אין גבולות בבית" ושולחים אותנו כל שני וחמישי להדרכות הורים שכבר לעסנו עד תום ובכל זאת... ה-ADHD שם, הפרדת הגבולות שם וגם התחלואה הנלווית. השאלה היא עד כמה ניתן לבודד ולאמר שזה כה קריטי ע"מ להוריד את גיל האיבחון ולחנך יותר לגבולות וממש להחדיר זאת כטיפול בסל הבריאות שיכול להגן ולשמור על יליינו לפני גילאים מאוחרים יותר. אני יודעת שזה נשמע כמו התפלספות אבל זה לא. זה לא שונה לדעתי מלחנך חולה לב בפוטנציה לכולסטרול גבוה- איך לשמור על בריאות ופעילות גופנית ותזונה נכונה וכנ"ל לגבי אוכלוסיות בסיכון אחרות. לצערי אני אומרת זאת ויודעת שעוד רחוק היום ועוד רבים כמונו יפלו במלכודת הזו של העדר חינוך לגבולות תוך תחושות אשם שאולי היינו הורים לא מספיק טובים ושהילד של השכן, שהיו עמו "קצרים" יותר בחינוך, לא גדל להיות כמו הילד שלנו... ולסיכום, מי לא נתקל ברופא אחד בשרשרת הרופאים שהיה אצלם במשך שנות הטיפול בילדו או ילדיו ה-ADHDים ולא שמע טענה כזו מופנית כלפיו, לא להרשות לילד יותר מידי, להיות איתו קשוחים... לחנך אותו לגבולות?
 

zivadina

New member
מסכימה אתך שזאת שאלה חשובה.

מצד שני, אני נזכרת כמה טיפולים עברנו כי היה ילד אחד "ללא גבולות". רק שכחו שהיו לו שני אחים עם גבולות. אז האם הייתה בעיית גבולות בבית? מה שנכון, הילד לא היה חרדתי. ככלל, מסוכן לקפוץ למסקנות גורפות. מזל שכבר לא מאשימים אותנו ב-ADHD כי יש הוכחות משכנעות לזה שההפרעה תורשתית....
 

zivadina

New member
ריטלין ורעידות ברגליים/ שש שבע

בתי בת ה-7 נוטלת ריטלין 10 מ"ג בבוקר, ורועדות לה הרגלים בבית הספר. זה מפריע לה. אבל מצד שני היא רוצה את התרופה, כי יש שיפור ניכר בבעיות שלה. השפעת הריטלין מסתיימת ב-12:00, אבל הילדה לומדת עם 14:00. חברתי יעצה לי לתת לה חצי כדור בבוקר וחצי כדור שתיקח בעצמה ב-10:00. מה דעתך? אני רוצה לציין שאנחנו מקפידים על סנדיץ בבוקר כדי שהספיגה לא תהיה חדה.
 
רעידות

שלום רב. רעידות הן אכן תופעת לוואי של הריטלין, היות והריטלין מעלה אדרנלין. לא נראה לי נכון לחצות ולתת עוד חצי בשעה 10 היות והמשמעות תהיה השפעה חלקית מאד (ולא משמעותית) לאורך רוב שעות השפעת הריטלין. כן כדאי לחשוב על ניסיון לעבור ל SR או לקונצרטה, היות והם בעצם משיגים אותו אפקט, אבל במינון נכון וקבוע. בברכה, ד"ר איריס מנור
 

zivadina

New member
אבחון ילדה בת 3.5 עם CP/ יטבה לביא

שלום, אני אמא לילדה בת 3.5 עם CP קל שנמצאת בחינוך הרגיל. רק לפני כארבעה חודשים היא החלה ללכת בכוחות עצמה ונראה שהביטחון העצמי שלה והחברתיות שלה התעצמו. כמו כן, מאז שנולדה כל דבר עניין אותה. מכיוון שהתנועתיות שלה היתה מוגבלת מאוד במקום לרוץ ולשחק סיפרנו לה סיפורים ודיברנו איתה על כל מה שרואים. היא מסוגלת לשבת ולשמוע סיפורים ארוכים ויכולת הריכוז שלה לתווך ארוך היא טוב מאוד לגילה. אבל....בבדיקה האחרונה אצל הרופאה ההתפתחותית עלו כמה נקודות: 1. הילדה לא מפסיק לדבר (בתור אמא, אני חושבת שזה נחמד, וחוץ מזה, גם אני כזו). 2. כל דבר מעניין אותה - או - כל דבר מסיח את דעתה? 3. כשהפעילות לא מעניינית אותה כשה לה מאוד להתמיד. 4. יש לה סף תסכול נמוך מאוד! על כל דבר שלא הולך כמו שהיא רוצה היא בוכה. הרופאה אצרה שיש צורך להמשיך ולעקוב מכיוון שאלה סימנים של היפראקטיביות. האם לא ניתן לבדוק כבר עכשיו אם יש בעיה וכל מה שניתן לעשות זה לחכות? האם באמת יתכן שלילדה שיכולה להתרכז לטווח ארוך (בסיפור, במשחק מחשב, במפגש בגן או במשחקי שולחן) יש בעיות של כשב וריכוז?
 
אבחון של CP

שלום רב. כן, ייתכן בהחלט שאלו סימני הפרעת קשב (לא בהכרח קשורים ל CP, מי עוד כזה במשפחה?). היא עדיין צעירה לאבחון חד משמעי, וכדאי לחכות עוד כשנה. מה שכן, ניתן לגשת בינתיים לפסיכיאטר המומחה בגיל הרך, אשר יוכל לתת לפחות אבחנה ראשונית, ובהחלט יוכל להציע טיפולים (לא תרופתיים, אלא יותר התנהגותיים). בברכה ובהצלחה, ד"ר איריס מנור
 

zivadina

New member
תופעות מוזרות אצל בני בן ה-5/ mayan

בני יהיה בן 5 בקרוב. יש לו כמה מצבי חרדה שאינני יודעת מה לעשות איתם? בערב יום העצמאות הלכנו לבמת בידור (עם בעלי והילד בן ה2.5) וכאשר התיישבנו והחלה מוסיקה מהבמה, עוד לפני זיקוקי הדינור, הוא נכנס לרעדות בגופו ובשפתיים, לא בכה, היה משותק ורועד וביקש ללכת לבית, אמר "אני לא יודע מה יש לי בואו נלך הביתה, בואו נלך" ניסינו להרגיע להסביר לחבק לעשות סיבוב ו-שום דבר לא עזר. בסוף נכנענו והלכנו לבית. במיטה הוא אמר שבאוזניים הוא שומע חזק חזק את הרעש הזה (והרעש מהמוסיקה לא היה כ"כ נוראי). דוגמא אחרת: כאשר נכנסים למעלית הוא תמיד נכנס אחרון, ועומד בפתח עד שכולם ייכנסו, ושהוא יוכל להיכנס אחרון ע"מ שלא תיסגר הדלת, החשש שלו זה לא רק על עצמו אלא גם על אחיו שמתמהמה עד שהוא נכנס או עד שהוא יוצא. כאשר אני נכנסת לאוטו הוא בחשש כי הוא נכנס לפני והדלת נסגרה הרי, אם רק לרגע קל אתעכב עד שאגיע למושבי, הוא כבר יחשוש שהוא תקוע בתוך האוטו ולא יוכל לצאת. כמובן בבית אם יש חושך הוא לא יעבור באזורים חשוכים - מפחד. אם אנו שולחים אותו לעונש בשירותים (דבר שהפסקנו, כיוון שהבנו שזה לא בסדר. בכל אופן זה לא קרה הרבה פעמים), בכל אופן כשהכנסנו לשירותים בעבר לעונש הוא תמיד חושש שנכבה האור או שננעל הדלת, למרות שתמיד האור דולק והדלת חצי פתוחה. (כיום אימצתי שיטת עונש אחרת של פינת התרגעות בחדרנו: שולחן, כסא, מנורת שולחן, מדבקות דפים וכו', וזה נחמד לו). כשהיה יותר קטן אם שמע רעש של אופנוע מתקרב או של מכסחות דשא או מקדחים, גם כן היה פוחד, היום פחות. יש גם מצבים שאנו במקום קצת הומה והוא רוצה לחזור הביתה ושואל מתי נחזור או בואו נחזור. ומתרץ זאת בכך שהשריטה כואבת לו או משהו אחר. אם אנו נוסעים ברכב, הוא שואל, עשית תאונה? לא תעשי תאונה, אני פוחד שנעשה תאונה (ואף פעם לא עשינו תאונה) מי צפצף? מה קרה פה? - מאוד עירני לגבי הנהיגה. בבית - אם לכמה רגעים אינו יודע היכן אני ומה אני עושה מיד הוא מחפש אותי או קורא לי לוודא שלא הלכתי. אתמול היה מעט קריר בבוקר והחלון היה פתוח והוא אמר לי אמא אני רועד ומפחד מהרוח, אמרתי לו אבל אין רוח, בוא תעמוד בחלון ותרגיש את האוויר הנעים ותנשום עמוק, אח"כ הוא אומר לי ומזכיר נשכחות "אבל פעם היתה רוח וירד גשם חזק והמטריה של אבא נשברה - (הכל חששות חששות זכרונות ופחדים) אז עניתי לו: בסדר, אבל עכשיו אנו באביב ובקיץ ועכשיו כבר אין חורף. בהמשך ברכב הוא אומר לי: יו איזה מזג אוויר, עניתי לו כן השמש עוד מעט תצא מאחורי העננים, והוספתי, בכוונה, אנחנו אוהבים גשם נכון? "למה" "כי גשם זה טוב לנו, זה משקה את הצמחים וכך גם לנו יש מים לשתות" ובזה זה הסתיים. תופעה חדשה ומאוד מפריעה לי היא: הוא מוצץ את חולצותיו באזור החזה, מקרב זאת לאזור הפה בעיקר כשהוא בגן ומוצץ ומרטיב, אתמול קיבלתי אותו עם חולצה רטובה מהצוואר עד לבטן מרוב מציצות. גם שרוולים ארוכים הוא יכול למצוץ. (הוא נגמל ממוצץ לפני מספר חודשים) מ ה ? ז ה ה ד ב ר ה ז ה? האם הכל קשור לבעייה מסויימת? הפחד מרעשים, הפחד מדלת סגורה, הפחד מגשם ומרוח, המציצות של החולצות? מ ה ז ה? א נ א מכם. (בקרוב אנו נעבור אבחון דרך השפ"ח וכן יש לי תור להתפתחות הילד דרך קופת חולים, החשש שלי הוא שיש לו ADHD, בלי קשר לפחדים שפורטו לעיל. אני פניתי מיוזמתי לגורמים אלו לא בגלל הפחדים אלא בגלל התנהגות קשה לעיתים בבית וחוסר רצון להתרכז וללמוד ואכן יש לו פיגור לעומת מה שילדי הגן יודעים, לפחות לפי מה שהגננת אומרת.)
 
התנהגות מוזרה

שלום רב. להערכתי, מדובר בחרדה (כנראה היום זה הנושא. ראי תשובות קודמות) ובהחלט היא עשויה להיות קשורה להפרעת קשב. אגב, מציצת בגדים היא קלאסית לילדים הסובלים מ ADHD. לגבי המאפיינים החרדתיים שאת מתארת, אני מציעה לפנות לפסיכיאטר או לפסיכולוג קליני (בד"כ לא ניתן לקבל זאת דרך השפ"ח), ולהעריך את מצבו של הילד. כמובן, האידיאלי הוא לפנות ולקבל את האבחון הכולל באותו מקום (של הפרעת הקשב ושל החשד לחרדה שאת מתארת), כך שתהיה אינטגרציה בין הנתונים ובהמשך גם בין הטיפולים. בברכה, ד"ר איריס מנור
 

zivadina

New member
שאלה לגבי השפעת ריטלין/ מרי ג

בני בן ה- 9 ביקש להפסיק את לקיחת הריטלין. אני הסכמתי כי הוא גרם לי להבין שהתחושה שלו לא ממש טובה עם הריטלין, הוא מרגיש זומביט, יותר מדי רגוע! הסכמתי. שבוע וחצי הוא הסתדר מצויין, גם לדבריו וגם המורה אישרה זאת. לאחר שבוע וחצי החלו בעיות של חוסר ריכוז דיבור באמצע השעור וקימה מרובה מהכיסא. שאלתי היא למה, למה זה קורה? למה שבוע וחצי הוא הסתדר מצויין ולאחר מכן החלו בעיות? האם לריטלין יש השפעה ארוכת טווח? למיטב ידעתי אין! מבולבלת, מרי
 
השפעת ריטלין

שלום רב. מבחינה גופנית אין לריטלין השפעה מעבר לארבע שעות הנטילה, אבל (!) אחד הממצאים לגבי נטילה רצופה שלו הוא שנטילת הריטלין והמעבר לצורה נכונה של למידה ועבודה משפרים בהדרגה את תפקודו של הילד. הבעיה היא, שמדובר באפקט פסיכולוגי למידתי, והוא דועך עם הזמן, אם הטיפול מופסק, היות והבעיה האורגנית אינה נפתרת. הייתי מציעה למצוא פתרון לתופעות הלוואי באמצעות אחד התכשירים האחרים (ארוכי הטווח), או שינוי במינון (כמובן תוך התייעצות עם הרופא המטפל, ולא "לזרוק את התינוק יחד עם המים". בברכה, ד"ר איריס מנור
 

zivadina

New member
האם ADHD נוטה לווכחנות?/ rinat70

המורה של בני מספרת שבבוקר הוא הגיע, והתווכח איתה על כל דבר אפשרי... ובערך באמצע השיעור זה נרגע......... בחישוב פשוט, הוא לוקח את הכדור בערך ב- 7.30, אז כנראה התגובה אצלו היא כעבור שעה. האם הוכחנות אופיינית ל-ADHD?
 

zivadina

New member
גבולות לילדי ADHD/ מיכלי של גל

בני בן 13 וחוץ ממשבר גיל ההתבגרות אנו חשופים לבעיות של ADHD, אם זה להזכיר לו לצחצח שיניים , לעשות שיעורים , להתרחץ...... ועוד'... מרגישה שפשוט נמאס לי להיות המזכירה שלו ואין לו אחריות לכלום בחיים , אני צריכה להזכיר לו כל דבר , רציתי לברר האם יש משהו שאוכל להעביר אליו את האחריות , המצב בבית מאוד מדוכדך , הוא תוקף המון , כועס על מה שלא מתאים לו , ומרגישה שחסרים לי גבולות , אני מרגישה צורך עז בשינוי , ולא יודעת ממה להתחיל , אודה אם מי מכם יכול לעזור .
 
לא איריס מנור, אבל-

אני פסיכולוגית עם הרבה נסיון עם ילדי ADHD וגם אמא לאחד כזה (חמוד)... נשמע לי שמה שיכול לעזור לכם, זה יעוץ ע"י מטפל משפחתי, בעל נסיון עם משפחות שלהן ילד עם קושי כזה. השחיקה היא כ"כ גדולה, במיוחד בגיל ההתבגרות וקשה להתמודד עם זה לבד.
 
למעלה