העברת אחריות להתארגנות/עמידה בזמנים

העברת אחריות להתארגנות/עמידה בזמנים

יש לנו שני ילדים ADHD, בני 8.5 ו11. באופן לא ממש מפתיע
הם זקוקים להמון תזכורות להתארגנות ועמידה בזמנים. מתי ואיך אפשר להעביר אליהם את האחריות לעמידה בזמנים? (בבוקר להגיע לב"ס/להסעה, אחרי הצהריים להגיע לחוגים...) כרגע, אם אנחנו לא עומדים להם על הראש, אין סיכוי שהם יגיעו בזמן.
 

שרה16

New member
אולי......

21
שלי כמעט 13 וממש לא זוכר זמנים. אני הולכת להכין לוח שבועי גדול למקרר,כעצתכן!
 
גם אצלנו יש לוח מחיק ע נ ק כעצתכן

ולא תאמינו אבל זה עוזר- יחד עם חיזוקים על ביצוע עצמאי.נשארה הבעיה של מה שלא בשיגרה אבל הם למדו לרשום שם גם את זה וגם זה עוזר לי בנתיים לזכור. לגבי זמן חזרה מחברים או יציאה לחוגים עדיין השעון לא מדבר איתם אז או שאני מתקשרת ומודיעה ורק פעם אחת או שאני מכוונת שעון לרבע שעה לפני הפעילות -עדיין לא זורם אבל לפחות גם הם מנסים.
 

פרחבר

New member
זוכרים את רשימת הפטנטים שעשינו

לפני המון זמן??? מצרפת קישור, אפשר עדיין למצוא שם רעיונות טובים, ואפשר לרענן ולעדכן.
 

zivadina

New member
עמידה בזמנים

בתור אמא שהעצמאות והאחריות היא נר לרגליה, אני יכולה להגיד לך שכל עצמאות בונים בצעדים קטנים, ולא מפילים על הילד ביום אחד. בבוקר, למשל, אני מעירה אותם מוקדם, כדי שיספיקו לשתות, לאכול, להתרחץ (הם אוהבים דווקא בבוקר), להתלבש, ולבסוף לקחת ריטלין. אני מצדי, קמה הרבה לפניהם, דואגת להם לכריכים מוכנים, לכוס שוקו ולארוחה קלה, ולצלוחית עם מנת ריטלין. אני גם מסדרת את הבית, כדי שיהיה קל ונעים להתמצא בו בבוקר. מצד שני, אני מקפידה שיתרכזו אך ורק במשימות של הבוקר, ולא מרשה לשחק במחשב או לראות טלויזיה בבוקר. (לכן חשוב לא להעיר מוקדם מדי, כדי שלילד לא יישאר זמן פנוי שיפתה אותו להתעסק במשהו שיסיח את דעתו מהשעה). מכיון שעד לא מזמן יצאתי מהבית לפניהם, כוונתי את הטיימר של האפיה כך שיצלצל להם בדיוק בשעה שהם צריכים לצאת מהבית. בקשר לשעות אחה"צ, אצלנו יש לוח תורנויות על המקרר, (תורנות על המחשב, הטלויזיה, זריקת הפח, שטיפת הכלים). על המקרר נמצאת גם מערכת השעות של כל תלמיד, ומתחת לכל יום נרשם החוג שלו, אם יש. לבסוף, יש לנו שם לוח חודשי גדול, שם נרשמים ארועים מיוחדים. הכי חשוב זה, שהילדים רואים שאני מסתכלת בכל התזכורות האלו, וכך הם לומדים להתייחס אליהן בכל זמן שהם בבית.
 

zivadina

New member
...ואיך נבנית העצמאות?

ובכן, אחרי שהילדים חוזרים כל יום על אותו הנוהל, אני יכולה להיות בטוחה שגם בימים שאינני בבית, הם קמים לבד, מכינים לעצמם את השוקו והכריך, לוקחים לבד את הריטלין, ועושים את כל שאר הסידורים בעצמם. ...אבל זה אחרי אילוף של מספר שנים. (אצלי הכי קטן בן 11).
 
גם לי ADHD

אני בת 15 וחצי ואני עדיין צריכה כל הזמן תזכורות למבחנים , להכין שיעורים, להיתעורר בבוקר, מערכת שעות של בית הספר,לקחת תכדור הכל אכן כמעט לכל דבר אני צריכה שיזכירו לי מתי איפה אני פשוט שוכחת יש לי המון תזכורות בפאלפון למבחנים חוגים שיעורים פרטים זה עוזר. אבל ניסינו יומן זה לא עזר. אני שוכחת לכתוב או להיסתכל הוא פשוט בבית אני ממש מבינה מה שאת כותבת אני ממש מנסה לעמוד בלוח זמנים והכל אני עדיין מאחררת כמעט לכל מקום אני עדיין לא מצליחה לארגן תזמן שלי והכל...... אמא שלי לא ממש מבינה את זה היא פשוט צועקת עלי כל היום שאני לא אחראית והכל אבל אני ממש משתדלת זה פשוט לא ממש בשליטתי. אור. אני פשוט מבינה
 
עצמאות? קשה, קשה...

תודה
לכולם על כל העצות, ועדיין הייתי רוצה לחדד נקודה אחת: למרות הנוהל הקבוע, ולמרות שיש להם מספיק זמן, וברור לי שהמעבר לעצמאות הוא הדרגתי, אבל אם הם לא עושים דברים בזמן אם לא מזכירים להם, אז אפוא ההדרגתיות? חשבתי על טבלאות/חיזוקים חיוביים, אבל אם אני צריכה כל הזמן להזכיר להם, אז מתי יש הזדמנות לחיזוק חיובי לעצמאות?
 

zivadina

New member
חלוקה ליחידות זמן קטנות

כדי לקבל עצמאות, צריך ליצור רוטינה (חזרתיות) של אותה המשימה, עד שהיא נהפכת לאוטומטית. הבוקר הוא זמן נהדר לכך, כי צריך לעשות מספר דברים קבועים. אחר הצהריים זה יותר קשה, כי כל יום יש ארוע אחר. הצעה שמאוד עזרה לי, לפי אחד מעלוני "ביחד" הראשונים, היא לחלק את הזמן לפרקי זמן קטנים. כך, אם אחר הצהריים יש שעה קבועה לשעורי בית, שעה קבועה לחוגים/ ביקורים, שעה קבועה למקלחת ושעה קבועה לארוחת הערב, אזי חילקת את הזמן ליחידות קטנות, ואת הרצף הזה קל יותר לילדים לזכור. אני מציעה לך לעשות רשימה ברורה של השעות הקבועות אחה"צ לפעולות מסוימות. כל פעילות תכתבי בצבע אחר. הרשימה הזאת צריכה להתאים לכל יום. בנוסף לה יש לוח חוגים/ מערכת שעות/ לוח חודשי. כמובן שאת חייבת להקפיד באדיקות על השעות במשך מספר חודשים, עד שאת רואה שהילדים הפנימו את הרצף. לסיכום, כמו שאנחנו מציעים לחלק כל מטלה גדולה לרצף של מטלות קטנות ולא מאיימות, כך גם העיקרון של לחלק את שעות אחה"צ ה"חופשיות" ליחידות זמן קטנות וברורות. מה דעתך?
 
../images/Emo51.gif

מקווה שהעובדה ששעת ארוחת הערב/רחצה תלויה בחוגים של אותו יום, ושעת הכנת השיעורים תלויה גם כן בחוגים ובשעת החזרה מבית הספר לא משבשת יותר מדי את הסדר.
 

zivadina

New member
סדר היום צריך לשרת אתכם, ולא ההיפך.

לכן, אם החוגים "מזיזים" את רצף המשימות, כולכם תתרגלו לזה. החשוב הוא לבנות סדר יום הגיוני שקל לזכור אותו, כדי שלא תצטרכו להסתכל כל הזמן בטבלה.
 

דליה.ד

New member
אלו שני תפקודים

פגועים בדרך כלל אצל adhd: התארגנות וניהול זמן. הם שייכים לכישורי הexequtiv functions שיש לנו. הבעיה שאצך הadhdיים שלנו הבעיה התפקודית היא באונה הפרהפרונטלית במוח ותנחשו איפה נמצאים הכשורים הניהולייים....? נכון! קליעה בול! בתחילה אנחנו צריכים להבנות ולארגן את הסביבה עבור הילדים שלנו. אין מנוס מהעובדה הזו! דיברנו בעבר על האמצעים: שעונים מעוררים, פלאפונים, טבלאות וכמובן אנחנו (כבר דיברנו על ה"חזרה ככלי חינוכי" נכון?) נראה שנצטרך לעשות זאת שנים ארוכות כשבהדרגה הם רוכשים את הכלים ומבצעים לפחות חלק מההתארגנות באופן רוטיני. את בעית ניהול הזמן כשאני לא בסביבתם אני עושה באמצעות הפלאפון (כן, אני משמשת גם שעון מעורר!) אני פשוט מתקשרת להזכיר להם. במבחנים וכו' יש להם "מחוון" איך מתארגנים ואני בהחלט מבקשת מהמורים את שיתוף הפעולה (בבית הספר שלנו אין צילצולים...רעה חולה לילדי adhd).
 

zivadina

New member
דליה, מה זה "מחוון" במבחנים?

מעניין אותי מאוד, כי יש לי רושם שהילדים שלי לא עובדים נכון במבחנים.
 

תמר ס

New member
תזכורות-

בשביל החיוך על הבוקר- גם אני המזכירה של כולם,משתמשת בתזכורות בסלולרי שלי,שהפך להיות שלוחה של גופי, אחרת אשכח איפה הראש שלי... ובכל זאת...לפני יומיים קיבלתי SMS מהבן בזו הלשון: אמא,שכחת להזכיר לי בערב להכין את התיק עם מערכת השעות!! לא תאמיני נזכרתי לבד בבוקר והכנתי! יש לך מזל!!!
פעם שכחתי שיש (לא תאמינו)- ועדת שילוב!! למזלי מנהלת בית הספר התקשרה לשאול איפה אני ובאתי מהר (מושפלת עד כלות
)....גם זה קורה לי
 
למעלה