ילד בכיתה ט' עם הפרעת קשב... מה עושים? צעדים ראשונים?

דנימי1

New member
ילד בכיתה ט' עם הפרעת קשב... מה עושים? צעדים ראשונים?

היי לכולם.
זה לא שאנחנו חדשים לגמרי בהפרעות קשב (ותודה לאל, המשפחה כולה מאובחנת), אני שואל כדי לדעת איך אנחנו יכולים לעזור לו בעיקר אופן אקדמי. כרגע אין לו הקלות במבחנים ולא עשינו אבחון דידקטי. אני מניח שכדאי לעשות אבחון דידקטי, נכון? (ד"א, למה?)
כמו כן, יש לו חברים אבל קשה לו לתקשר עם אנשים חדשים (נוסף על בעיות שפה כי חזרנו לפני שנתיים מחו"ל אחרי שהות ארוכה) והוא הרבה פעמים נתקע מול המחשב (אם לא, אז הוא פשוט משתעמם לבד). האם כדאי גם להתחיל בטיפול רגשי? האם כדאי להשקיע במורה מיוחד להפרעת קשב שגם ישים דגש על לימוד עברית?
התסכול הגדול שלנו הוא שאין לו אסטרטגיות למידה נכונות (חוץ ממה שאנחנו מנסים להקנות לו) ושהוא לא ממצה את הפוטנציאל שלו. הוא חכם מאוד, חנון אמיתי אבל שעושה טעויות של פיזור הדעת ולא מרוכז. כן, אנחנו גם בעד תרופות. כמובן, השתלבות עם חברים גם מאוד חשובה.

לסיום: שימו לב שאמנם אנחנו לא רעבים ללחם, אבל גם אין לנו אינסוף משאבים. ההרגשה שלי שגם אבחונים, גם טיפול רגשי, גם מורה מסייע ותרופות ועוד ועוד - זו פשוט הוצאה אדירה שתפגע במשפחה (שלא לדבר על שני הילדים האחרים שכנראה יצטרכו גם הם עוד כמה שנים).

כל עצה תתקבל בברכה. כמו שאפשר לראות מהשאלה, אנחנו מעט אבודים ומבולבלים בשלב הזה.
 

zivadina

New member
צעדים ראשונים בטיפול בהפרעת קשב

ברוך הבא.
אבחון דידקטי דרוש כדי לקבל המלצות לעזרה לימודית שיוכרו על ידי מערכת החינוך. אסטרטגיות למידה זה כאן.
בנוגע לטיפול רגשי - מי קבע שזה מה שהוא צריך?
הטיפול המקובל בילד עם הפרעת קשב הוא:
טיפול תרופתי - כדי להתרכז לאורך זמן במשימות פאסיביות ומשעממות (קריאה, כתיבה...)
הדרכת הורים - כדי לייצור מסגרת ביתית שתומכת בסדר וארגון
טיפול התנהגותי-קוגניטיבי - כדי לעזור בפירוש המציאות ולאמץ התנהגות שתעזור להגשים את המטרות החשובות, ביניהן קשרים חברתיים.

כדי לקבל עצות שממש מתאימות לבן שלך, יש לעבור אבחון אצל פסיכיאטר מומחה להפרעת קשב ולקבל ממנו המלצות מקצועיות, או אצל רופא התפתחות הילד שלמד את התחום, או אצל פסיכולוג קליני מומחה בתחום.
אחר כך בודקים מה מן ההמלצות אפשר לקבל ממערכת החינוך או מקופת החולים. בגילאים הצעירים יש סיבסוד של משרד הבריאות דרך קופות החולים לסל השירותים עד גיל 9, וככל שהגיל צעיר יותר, יש סיבסוד ליותר טיפולים.
דרך אגב, יש גם סיבסוד לאבחון דידקטי דרך קופת החולים.
כדאי להתחיל.
 
עזרה במיצוי פוטנציאל אקדמי

ההוצאות על ילד עם הפרעת קשב הן הרבה מעל ההוצאות על ילדים ללא הפרעת קשב או לקויות למידה ולצערי לבתי הספר אין מספיק משאבים.
כאשר צריך לעשות סדר עדיפויות, וכתבתם שנושא הלימודים הוא כרגע בראש, אני ממליצה על אבחון פסיכודידקטי הבודק לקויות למידה ובודק האם התפקוד האקדמי מושפע מהצד הרגשי. זה אבחון יקר בהרבה, לצערי, אבל הוא יכול לכוון טוב יותר איזו עזרה נדרשת.
האבחון הדידקטי דרוש לא רק בגלל התאמות בלימודים אלא, בעיקר, יתן המלצות למי שיעזור לילד בנושא אסטרטגיות למידה. אם תוצאות האבחון ימליצו על הוראה מתקנת, תוכלו לנסות לבדוק אם הוא זכאי להן במסגרת בית הספר (תלוי במשאבים שיש לבית הספר ולמספר הילדים המאובחנים). ולא, ניתן לפנות למורות להוראה מתקנת באופן פרטי שיקנו לו אסטרטגיות למידה.
במידה ויתגלו קשיים רגשיים, ההמלצה היא למגוון אפשרויות כמו טיפול רגשי, רכיבה טיפולית, טיפול באומנויות ועוד. חלק מהמגוון קיים בקופות החולים במסגרת הביטוח המשלים.
בהצלחה
 
למעלה