שאלות

oritda1

New member
שאלות

ד"ר ברנע שלום,
בני בן 9 - מגיל 4 היה בהתפתחות הילד בשל לקות שפתית ובעית מוטוריקה עדינה. הרופאה ההתפתחותית טענה אין לו בעית קשב וריכוז לכשאיבחנה אותו בגי 4 וגם בגיל 5.
לכאורה, מתקופת הגן ועד כיתה ב היה נחשב לילד נורמטיבי מבחינה התנהגותית במסגרות.
השנה, מתנהג באופן מאוד חרדתי, מפטפט בכל השיעורים ולדברי מוריו אינו קשוב ומרוכז. התעצמה אצלו גם רמת האימפולסיביות (מתעתבן מהר, בועט בחפצים..), מאוד חרדתי , בעית OCD (בעיקר לגבי סידור חדרו וחפציו האישיים) ובעיית וויסות תחושתי (לועס את צוואר חולצתו).
שאלותיי:
1. האם בעיות קשב וריכוז יכולות להופיע מגיל מסויים או נולדים איתם?
2. במידה והילד מאובחן בבעיית קשב, האם נטילת תרופה כמו רטלין היא לכל החיים.
תודה ושבת שלום
 
אני מצטרפת למה שמרב וזיוה כתבו

הפניה לפסיכיאטר שיעשה אבחנה מבדלת היא בהחלט במקום.
ואני מניחה שהוא יתן טיפול תרופתי .
באשר לחרדות, הגישה ההתנהגותית קוגניטיבת מאד מתאימה והיא ניתנת על ידי פסיכולוג מומחה cbt - cognitive behaavioral therapy
או מאמן מומחה cbc - cognitive behavioral coaching
אם את מעוניינת אני אפנה לקבוצה סגורה בפייסבוק של מאמני cbc לשאול מי מכיר באזור פתח תקוה
 

zivadina

New member
בתשובה לשאלותייך

הפרעת קשב ממקור נוירולוגי היא מן הלידה, אבל היא מפריעה בעוצמות שונות במהלך השנים. מידת ההפרעה תלויה בתנאי ודרישות הסביבה, ולכן נהוג לאבחן בגילאי 4-5 לכל המוקדם.

התכונות שאת מתארת מתאימות להפרעת קשב לא מטופלת וגם לקשיים אחרים, ולכן צריך רופא מומחה להפרעת קשב שיעשה אבחנה מבדלת ויזהה מה מקור הקשיים עכשיו, אם נוירולוגי, פסיכולוגי, ויסות חושי-תנועתי, בריאותי ועוד. יכולות להיות הרבה סיבות, ולפני שמתחילים לטפל כדאי לזהות אותן כדי לתת את הטיפול הנכון שיועיל לבעיה.

ריטלין הוא תרופה שעוזרת לבעלי הפרעת קשב להתרכז מספר שעות ביום. עד שלא ימצאו משהו שמרפא הפרעת קשב, כדאי לקחת אותה בזמנים שיש צורך ביחד עם טיפול מערכתי שכולל הדרכת הורים והדרכת הצוות החינוכי כדי ליצור סביבה שעוזרת לקיכוז ולאירגון של בעל הפרעת קשב ממקור נוירולוגי.
 
במשך דבריה של זיוהדינה

1.ריטלין בתור תרופה ממריצה עלול להחמיר תופעות של וויסות תחושתי, ושל חרדות. כיום יש תרופות שונות המטפלות בהפרעות קשב וריכוז , ושאינן מחמירות את התופעות הנ"ל. הפסיכיאטר שיבצע את האבחנה המבדלת יוכל להמליץ לכם על התרופות החדשות הללו.

2. תרופות להפרעות קשב בדרך כלל , כשהן עוזרות, ניתנות לילדים בגיל בית ספר באופן קבוע. לפי התנהגות הילדים אפשר להחליט שאין צורך בשימוש בתרופה בימי חופשה ובסופי שבוע. [למרות זאת יש תרופות שחובה לתת אותן ברציפות ללא הפסקות- זה תלוי בתרופה המומלצת}. לאחר מכן אם הנער או המתבגר או המבוגר מצליח ללמוד כמו שצריך, ללא תרופה , או שהתנהגותו השתפרה פלאים, הוא מגיע בעצמו להחלטה מתי הוא צריך ריטלין {למשל לפני מבחן או לפני שיעור נהיגה...}ולפי זאת הוא לוקח, וגם מחליט בעצמו על המינון. {בדרך כלל מבוגרים זקוקים למינון נמוך יותר מאשר ילדים}- כך שאי אפשר לומר שריטלין זה לכל החיים...
3. לפי התאורים שלך כדאי מאוד ללכת, כמו שזיוהדינה המליצה- לפסיכיאטר ילדים כדי לבצע אבחנה מבדלת, וטיפול רגשי קוגניטיבי התנהגותי הוא חשוב לילד כבר מעכשיו, אפשר להתחיל בטיפול כזה עוד לפני שהגעתם לפסיכיאטר שמן הסתם התור אליו לא יהיה כך כך קרוב.
אפשר להתחיל בבקשה להמלצות על רופאים ומטפלים פה בפורום - כתבי באיזה איזור אתם גרים, ולאיזו קופת חולים אתם משתייכים- ואני בטוחה שתקבלי המלצות טובות.
בהצלחה, מרב.
 

oritda1

New member
תודה - בהמשך לתשובתך

תודה רבה . יש לנו תור לפסיכיאטר. למה הכוונה מטפל קוגנטיבי? האם הכוונה לפסיכולוג? אשמח להמלצות למטפל כזה. אנו שייכים לקו"פח מכבי וגרים בפתח תקווה.
תודה
 
דרושה המלצה למטפל קוגניטיבי התנהגותי לילד עם חרדות


באיזור פתח תקוה. עדיפות לטיפול דרך מכבי.
 
למעלה