הפרעת קשב או קשיי הסתגלות?/ שאלה מן הפורום
שלום רב.
בני בן 3.9, ילד מבריק, נבון מאוד, סקרן ושמח.
לפני כחצי שנה עזבנו את הארץ בעקבות רילוקיישן.
הוא נכנס למסגרת של גן, כאשר השפה האנגלית היא השפה הרשמית כאן.
בחודשים הראשונים הילד למד את השפה אך סרב לדבר, סרב לקחת חלק בפעילויות הכתה וסרב ליצור קשרים חברתיים. הצוות החינוכי טוען שלא מדובר בקשיי הסתגלות כי יש להם נסיון רב עם ילדים זרים ולכן הם חושדים בהיפראקטיביות וחוסר קשב. הומלץ על הצמדת סייעת אישית וכך עשינו. מאז השפה שלו השתפרה פלאים והוא מתקשר יפה באנגלית איתנו ועם הסייעת ועם הגננת אך עדיין מסרב ליצור קשרים חברתיים עם ילדים בגן או לקחת חלק בפעילויות. הוא כן מביע רצון שיבואו אליו חברים הביתה אך לרוב הוא לא ממש משחק איתם ולפעמים אף מציק להם. הילד מרבה לשאול שאלות ולדבר, יש לו עולם עשיר ומלא דמיון, אוהב להרכיב פאזלים ומסוגל לשחק יפה מאוד עם עצמו ועם אחיו הקטן בן 2. הוא לא תזזיתי מדיי, אך כן חורק המון שיניים בעיקר כשכועס. לפעמים חסר שקט בלילות. השאלות שלי הן כאלו:
איך אני יכולה לדעת האם יש לו הפרעת קשב או שמא אלו ביטויים של קשיי הסתגלות?
מכיוון שאנו נמצאים באפריקה אין כאן מרכזי אבחון או שרות פסיכולוגי לילד - כיצד מומלץ לנו לפעול בהקשר של אבחון הילד? הכוונה היא האם מומלץ להגיע לארץ לאבחון ולהחליט על המשך טיפול? האם ילד שמאובחן כהיפראקטיבי יכול להשתלב כרגיל במסגרת גן/בית ספר? מה הדגשים שעלינו לתת לו? האם קשיים ביצירת קשרים חברתיים הם חלק המתסימינים לכך?