השרון הדרומי פורח!

ע נ נ ת

New member
ואם זה לא מספיק,

בצד אורבים הקיקיון והלנטנות. האם יש משהו שאפשר לעשות? האם אפשר לפנות לרט"ג, או משהו בסגנון?
 
דווקא יש פעילות בשמורת קדימה

מצ"ב קישור (שפורסם בפורום הטיולים). נדמה לי שב"עקירת מינים פולשים" מתכוונים בעיקר לטיונית ולכנפון, בהם לא כל כך מסובך לטפל בהשוואה לחמציצים.
 
איך אפשר לסלק את החמציצים?

הם הולכים ומתרבים בקלות!! ותודה לך עננת על הזר היפה. אני מוסיפה אירוס משלי- בשמורת קדימה.
 

shelico

New member
לפזר חולדים בשטח ../images/Emo3.gif

אם ראיתם כריות של חמציצים....זה אומר שחולד עשה לו מצבור אבל לא גמר לאכול והם צצים בכריות עגולות תמונה אופיינית, מסביב הכל חמציצים, אבל לא בשטח ליד הכריות
 
להבנתי, החולדים הם האשמים בריבוי החמציצים

זאב קולר (בעבר האקולוג המחוזי של רט"ג) אמר לי פעם שהחולדים הם האחראים להפצת החמציצים בהיקף כזה במישור החוף - נשמע הגיוני בהתחשב בכך שרביית החמציצים בארץ וגטטיבית בלבד.
 

shelico

New member
אולי, אבל לא הגיוני

מניסיון, גם בלי חולדים הם מתרבים לגבי הריבוי הוגטטיבי בלבד....יתכן ויש משהו שאנחנו לא יודעים. איכשהו כל נושא החמציצים כל מה שקראתי עליהם לא מתיישב לי עם ההגיון ועם מה שאני רואה בשטח בגבעות הכורכר בנס ציונה, איפה שחרשו את השטח בשנה שעברה, יש מלא חמציצים. בכורכר לא אין מצב שבשנה אחת כל השטח התכסה רק ברביה וגטטיבית. זה פשוט לא הגיוני פזיז להאשים את החולדים במשהו שהאדם עשה, כמו עם שיטה מכחילה, החמציצים מופיעים בעיקר איפה שהאדם התערב
 

איתי נ

New member
קראתי באיזה מקום שפיתוח + חולדים

בעבודות פיתוח\גינון הפקעות מגיעות עם הכלים או עם אדמה שמועברת לשטח. החולדים אחראים להפיץ את הפקעות גם להיכן שהכלים לא הגיעו. וגם.. יובל זרק משהו בנושא רבייה ווגטטיבית שלהם בפורום גינון (ואני מקווה שלא הבנתי היטב).
 

shelico

New member
אצלי בגינה אין חולדים

אחד שהעז <מזמן> גמר בפה של הכלבה ולמרות העישוב העקשני, הם מתרבים בכל זאת גם אני מקווה שלא הבנתי היטב את יובל....אבל איכשהו זה תואם את מה שאני רואה וחושבת כשהחלו עבודות הפיתוח בגבעות הכורכר צילמתי את השינויים שקורים בנוף הצימחי אין פלא שהאיזורים המופרים התמלאו חוביזות קיקיון וחרציות....אבל החמציצים עולים על כולם ולהם לא אמורים להיות זרעים האיזורים שנחרשו לפני שנה, ירקרקים, מלאים חמציצים, איפה שנשאר כורכר זה הגושים האפורים, בהם אין חמציצים, רק בשוליים לחולד אין בעיה לחפור כורכר...זו לא הסיבה חוץ מזה שבתמונה הראשונה רואים בברור מה קורה עם מצבורי חמציצים של חולדים, יש להם צורת צימוח עגולה כריתית אופיינית. בשטח הפיזור אחיד ומלא <באיזור המופרע> ולא תלוי בתלוליות החולדים
 
אני חושב שיש לחמציצים שתי צורות הפצה

האחת - בטווחים קצרים, על ידי גדילה של שלוחות שורש שמגדלות בצלצולים חדשים. קצב הגדילה של אלו מהיר מאד ותוך שנתיים החמציצים יכולים למלא ערוגה שלמה (כך אצלנו בגן הבוטני). השניה - בטווחים בינוניים וארוכים. הבצלצולים מועברים ע"י עבודות עפר שעושים יונקים (חולדים - עד עשרות מטרים - ואדם - עד אלפי קילומטרים). לשמחתנו הרבה, לחמציצים בארץ אין יכולת ייצור זרעים מסיבות של אי התאמה גנטית בין צמחים מאותו טיפוס - רק טיפוס אחד הגיע לארץ. אבל אני לא בטוח שזה היה משנה משהו, כי גם לנביטה יש כל מיני תנאים. מה שבטוח\, שזה מין מוצלח כפולש גם בלי ריבוי מיני.
 

shelico

New member
בוא נחשוב קצת ביחד

בטווחים ארוכים אני מניחה שאכן כלים וחולדים מעבירים בצלצלים.
בטווחים הקצרים, אדמה שנחפרה בחורף שעבר, מלאה לחלוטין חמציצים, מסביב , איפה שנשאר כורכר, אין מלאה לחלוטין אני מתכוונת כמו דשא...איך יכול להיות שבשנה הם עשו את זה..?
שנים שאני שומעת שהריבוי שלהם רק וגטטיבי, ושרק אחד משלושת הטיפוסים המורפולוגיים של הפרחים קיים באוכלוסייה, וכל טיפוס מורפולוגי הינו בעל אי-סבילות עצמית. לא יכול להיות שבמשך מאה שנה הגיעו גם מינים נוספים..?
אם הריבוי שלהם וגטטיבי בלבד, איך יכול להיות שיש שונות בפרחים..? ראיתי כבר חמציצים עם פרח מלא. מישהו בדק אם כל הפרטים בארץ מכילים את אותו חומר גנטי בדיוק..? וגם אם כן....מתי? יש מצב שהמצב השתנה בשטח...אבל המידע המדעי עליו לוקה בחסר
 
חשבתי קצת...

ומה שאני מכיר על קצב ריבוי של חמציצים יכול למלא חלקה בשנתיים. יכול להיות גם הרבה מאד בצלצולים רדומים שמוציאים עלים כתוצאה של טריגר סביבתי (כמו חפירה ואוורור של הקרקע). במשך מאה שנה הגיע טיפוס נוסף - "תפסו" אותו בזמן והשמידו את כל הצמחים שהתפתחו ממנו (אני יודע בדיוק איפה זה קרה ובדקתי שאכן לא נשאר כלום). תעקבי אחרי קבוצת חמציצים ותבדקי אם יש זרעים, או שאפילו תנסי האבקה מלאכותית. אני לא ראיתי זרעים מעולם, וחיפשתי. השונות בפרחים היא סומטית, ולא גנטית. בדרך כלל פגיעה בביטוי גן שמשפיע על התפתחות הפרח - חמרי ריסוס (לא זוכר את הפרטים - כנראה משהו בראונדאפ) נקשרים לפקטור השעתוק ששולט על שלב בהתפתחות הפרח, ובמקום אבקנים נוצרים עוד ועוד ועוד עלי כותרת. זה לא קשור לרצף ה-DNA. ואם כל מה שחשבתי עדיין לא נשמע לך מסביר את התופעה - את יותר ממוזמנת להעלות השערות ולבדוק עם ניסוי. אני אעזור לך בזה כמה שתרצי.
 

shelico

New member
טוב...סגרת את הפינה הזו

אבל יש לי עוד שאלה מנגנון של אי סבילות עצמית בצמח, יכול להשתנות..?< אפילו בצמח אחד מתוך מיליון> לפעמים אני נוטה לחשוב שיש לצמחים תודעה קבוצתית....וכאלה עם ריבוי וגטטיבי בסוף ימאס להם מהפורמט הזה...ויתחילו לעשות זרעים
 
בודאי שיכול להשתנות. מדובר בדרך כלל בגן אחד

עם שניים (או יותר, או הרבה יותר) אללים, שרק אם שני אללים זהים נפגשים אין הפריה. מוטציות בודדות יכולות להתיר את הקשר הגורדי. השאלה היא האם "כדאי" לצמח לעשות כך, ובמילים אחרות - האם מוטציה שתשבור מנגנון אי-התאם עצמי תהיה בעלת יתרון התרבותי שיגרום להתפשטותה באוכלוסיה. בתנאים שאינם משתנים (בעיני הצמח לפחות), אם יש יתרון לרביה וגטטיבית, מי שישקיע בייצור זרעים יפסיד. גם השקעה בייצור זרעים, גם סכנה של ערבוב גנטי עם אחרים. אני משער שלחמציצים יש יתרון של רביה וגטטיבית, ולכן מוטציות שיאפשרו רביה מינית יהיו בסך הכל נחותות ולא יתפשטו.
 

איתי נ

New member
גם אני ביקרתי היום בשרון

מקוצר זמן - רק בנתניה ובהדסים. בנתניה פריחה מקסימה של אירוס הארגמן. ועדיין יש יותר ניתנים מפרחים פתוחים. מעט כלניות ורקפות, רותם המדבר, שום ת"א לפני פריחה, ציפורנית מגוונת, אלקנת הצבעים, לשון שור מגובבת, מרקולית מצוייה,לחך בשרני, מרסייה יפהפיה, תורמוס א"י, עירית גדולה, ועוד... נותר מעט זמן והחלטנו לבדוק מה קורה בשמורת הדסים. בכניסה לשמורה מככבת שיטה מכחילה ושולט ריח של ביוב. בשמורה מצאנו פורחים גולנית ערב בשיא (בתמונה). סחלב פרפרני, רקפות, קידה שעירה, חמציץ נטוי, רכפה מזרחית, מרגנית השדה, טיונית החולות,עירית גדולה, אזוביון דגול (פרט בודד עם מעט מאוד פריחה). עלים אחרי פריחה של אירוס א"י. עלים לפני פריחה של צבעוני השרון ושל בן-חצב יקינתוני.
 

ע נ נ ת

New member
תלתנים, התוספת שתופסת

תלתן מבני ציון. האם זהו באמת התלתן הישראלי, כמו שמצאנו בשנה שעברה בהשתלמות?
 

ע נ נ ת

New member
עוד תמונה של התלתן מבני ציון

אורי, שיר, יובל... תאמתו את המציאה שלי?
 
למעלה