אנטנות וחישוב מרחקים.

שיווקי

New member
אנטנות וחישוב מרחקים.

שלום.

המטרה: חישוב נקודת X,Y מטלפון סלולרי, בהינתן פרמטרים בסיסיים של אנטנה בודדת (ללא הינתן מרחק, אך אני מניח שניתן לחשב מרחק על סמך זמן השידור x מהירות האור).

רציתי לדעת את הפרמטרים והנוסחאות של אנטנת שידור של המדינה.
מה זה אומר אזימוט שידור אנטנה - איך אני מכליל זאת בנוסחאות לחישוב מרחקים ממוקד (אדם עם טלפון סלולרי שמתקשר לאנטנה) או לחישוב מיקום של אדם על פרמטרים של אנטנה, מה זה ה-ID של האנטנה, וכד'.

קראתי על תאים סלולריים - זה שיוך איזורים לאנטנות. כל אנטנה שייכת לתא, וככל שיש אנטנות מפוזרות, אז הכיסוי של השטחים הוא יותר טוב ויותר מלא.
אך, זה לא מה שאני מחפש. האם ע"י קבל אות שידור מהטלפון הסלולרי, אני יכול לדעת באיזה איזור הטלפון נמצא (לא התא של האנטנה, אך משהו יותר ממוקד לטלפון). אז אותו איזור של הטלפון (נניח בצורת ריבוע) בהצלבה עם מרחק ידוע מהאנטנה ייתן לי קשת קטנה שבו הטלפון נמצא. יש משהו כזה?

מצאתי איזה מידע על אנטנות (בקובץ המצו"ב), אך זה לא נשמע כמו מדע פשוט (ואני צריך בעיקר את החישוב השונים, כפי שהצגתי).

תודה.
 

SysAdmin1

New member
כמה תשובות בקשר לאנטנות וחישוב מרחקים.

"רציתי לדעת את הפרמטרים והנוסחאות של אנטנת שידור של המדינה"
דבר ראשון, צריך להבין לאיזה אנטנת שידור של המדינה אתה רוצה להתחבר. דבר שני, אף אחד לא יתן לך להתחבר לאנטנת שידור של המדינה, אם אתה לא נמצא בתפריד מתאים בארגון המתאים.
עכשיו כמה פרטים של תאים סלולריים. קיימים תאים עם שטח כיסוי שונה. יש כאלה עם שטח כיסוי של כמה עשרות קילומטרים, מה שמכונה אתרים Macrocell . כך שהרדיוס שהטלפון יכול להיות בו הוא גם כמה עשרות קילומטרים מהתא. גם במקרים רבים האות לא תמיד מגיע לטלפון בקו ישיר מהאנטנה, אלה דרך ההחזרות, מסלול שלא ניתן לחשב כלל, והזמן שהאות עובר יהיה גם כזה שלא מייצג את המרחק הישר מהאתר לטלפון. אלה הם כמה מהפרטים הבודדים שאפשר לפרסם מבלי לעבור על ה NDA של מי שעובד בתחום חתום עליו.
 

שיווקי

New member
אנטנות סלולריות - פרמטרים משותפים לרוב האנטנות.

לגבי חברות. יש חברות שאני עוסק איתם (לא יכול לפרט).
אני מחפש תשובה לפחות בפאן התיאורטי לתצורה הקיימת למרבית האנטנות הסלולריות.

בפשטות: יש אנטנה סלולרית. יש טלפון סלולרי באתר יעד. איך אני יכול לחשב את הקורדינטות של הטלפון הסלולרי מאנטנה בודדת אחת (לפחות בקירוב).

תודה.
 

SysAdmin1

New member
אתה יכול לחשב בקירוב של 30 קילומטרים, אם זה נותן לך משהו....

אתה יכול לחשב בקירוב של 30 קילומטרים, אם זה נותן לך משהו. כל התקן נייד רשום לאתר סלולרי. אפשרות אחד, היא, אם אתה עובד מול הספקים, אז יש להם את הנתונים של המיקום של האתרים, CELL ID ונתון שמופק מהמתג על כל התקן קצה, לאיזה אתר הוא רשום. אתה משתמש בנתונים האלה ומקבל את המיקום של ההתקן בדיוק של 30 קילומטרים. את המדידות של זמן התפשטות האות בין האתר להתקן נייד מצד הרשת המפעילים בדרך כלל לא נוהגים לספק לצד שלישי, אלה רק לצורך בקרת רשת.
זה בהקשר למפעילים הסוללריים. ובקשר לאנטנות שידור של המדינה, אז מראש אתה יכול לשכוח מזה.
 

שיווקי

New member
האם יש נתון לגבי זווית השידור

אם יש נתון לגבי זווית השידרו (ציר x,y,z) זה פותר את הבעיה. האם נתון זה נכלל בשידור?

האם יש חלוקה לתאים ותא שממנו מגיע האות מהטלפון הסלולרי (לא תא של אנטנה, אלא תא של טלפון)? זה גם היה פותר בעיה (בקירוב, כי אז היתה קשת קטנה שהיא חלקית למעגל רדיוס המרחק)..

תודה.
 

SysAdmin1

New member
הנתון היחידי לגבי זווית השידור, הוא זווית של אלומת שידור...

הנתון היחידי לגבי זווית השידור, הוא זווית של אלומת שידור של אנטנת שידור של אתר סלולרי שהמכשיר הנייד מחובר. את האלומת השידור של האנטנה של האתר ניתן להציג במרחב של צירים X,Y,Z . בדרך כלל מדובר על אנטנה פאנל שיש לה זווית מפתח של האלומה צרה במישור האופקי ורחבה הרבה יותר במישור האנכי. הנתון שנכלל בשידור הוא מזהה של האתר שממנו ניתן גם להפיק את הנתון של אלומת השידור של האנטנה של התא אם יש לך את הפרטים של פריסת רשת סלולר.
כן כמובן שיש חלוקה לתאים ( כל הרעיון של הרשת הסלולרית הוא חלוקה לתאים לצורך מיחזור תדרים, המילה סלולרי, בעברית, זה תאי ). כל תא, זה אותו אזור שמכסה אתר סלולרי אחד ( אותו רדיוס של עד 30 קילומטרים ברשת GSM \ UMTS \ LTE ) . התא שממנו מגיעה האות מהטלפון הסלולרי זה כן תא של האתר שבו פועל הטלפון ולא ההפך. כי מן הסתם לאתר אחד מחוברים מאות טלפונים וכל טלפון מחובר לאתר אחד ( ומדובר על אותו התא שהרדיוס שלו הוא עד 30 ק''מ ) בגדול הנתונים שניתן להפיק הם: MCC - Mobile Country Code, MNC - Mobile Network Code, LAC - Location Area Code, CID - Cell ID.
אם הנושא של רשתות סלולר ושל שירותי איכון על הבסיס שלהם מעניין אותך בשביל ידע כללי מאוד מומלץ לחפש ולקרוא מאמרים בנושא זה באינטרנט, כמדובר על נושא שקיים כבר כמה עשורים וברשת קיים חומר רב בהקשר זה. כמובן שבמאמרים כאלה לא יפרטו את כל ההבטים הפרקטיים שנגישים למי שעוסק בתחום, אבל בשביל ידע כללי זה יהיה מספיק.
צירפתי גם מספר קישורים עם פרטים ברמה של ידע כללי בנושא:
http://www.instructables.com/id/Track-your-location-without-using-GPS-using-LAC-a/
https://cellphonetrackers.org/gsm/gsm-tracker.php
http://cellidfinder.com/articles/how-to-find-cellid-location-with-mcc-mnc-lac-i-cellid-cid
 

שיווקי

New member
או קיי.

הגיוני שיש 3 זויות של X,Y,Z כאשר ההצלבה שלהם + מרחק נותן את המיקום המדוייק.

ביחס למה מחשבים את הזווית של X,Y ו-Z, והאם אפשר להתייחס לזוויות אלו כמו היטלים בשרטוטים איזומטריים)?
מה שאני רואה - זווית במישור (היטל על), וזווית של גובה (יחסית לציר ה-X) וזווית של גובה (יחסית לציר ה-Y).

מה התקינה של הזוויות ויחסית למה?

אשמח לדוגמה בנושא.

תודה.
 

SysAdmin1

New member
כמובן, והדיוק של המיקום זה, הוא בטווח של יותר מ 30 ק''ם....

כמובן, והדיוק של המיקום זה, הוא בטווח של יותר מ 30 ק''ם ברדיוס שלם או בסקטור מסויים שלו, אם מדובר לא באנטנה אומנית, אלה באנטנה פאנל כיוונית.
בקשר לזוויות, הזוויות הן כמובן ביחס לאנטנה של תחנת בסיס, כי היא זו שמייצרת את האלומת שידור והכיוון ( אזימוט ואלווציה ( זווית הגבהה ) ) שלה. כאן כבר מדובר יותר על ההיבט של RF . צירפתי כמה איורים שממחישים את הנושא. כמובן שבגלל שמדובר על חומר שהוא לא אמור להיות נגיש לציבור הרחב, אני מצרף רק את מה שמתאים לשימוש כזה.









 

שיווקי

New member
או קיי. תודה.

כבר פתרתי - תודה. עזרת לי בכך שאמרת שיש זווית אזימוט - זה הספיק לפיתרון (אני לא מכיר התנהגות של אנטנות).

לא הבנתי מה כ"כ סודי בזה.
לא ביקשתי איזה קוד הצפנה וכד'.
לא ביקשתי שתצלם לי את האנטנות בתוך בסיס צבאי וכד'.
משהו עקרוני, שלבטח נלמד בקורסים מסודרים. משהו שאפשר בשיניים להוציא מהאינטרנט (אחרי קריאה של אלפי עמודי תוכן, שלא תמיד קשורים).
כיוונת אותי לזווית האזימוט כנתון - זה הספיק. כרגע אני מתעלם מהאלומת שידור (זה כבר סוגיה אחרת ... אך אני רוצה בסיס לפיתרון תיאורטי לפחות...)

זה משהו תיאורטי (נוסחאות טריגונומטריות), משהו עקרוני ושיטתי ודרך למצוא מיקום בקירוב (בהתעלמות מרוחב אלומת השידור, לפחות בשלב זה).
אלו דברים שכן ניתן לחקור ולבדוק, רק זה לא פשוט (זה דיי מפוזר באינטנרט, ואם כבר - לך תקרא איזה 300 עמודים עם נוסחאות, שלא בהכרח קשורות למה שאתה מחפש).
אם יש id, אזימוט (זוית השידור מבט על), ומרחק - זה מספיק. השאר זה נוסחאות מתמטיות...

בכל מקרה - כבר הנושא פתור.
תודה, בכל אופן.
 

SysAdmin1

New member
יפה, העיקר שהנושא כבר פתור...

יפה, העיקר שהנושא כבר פתור.
כמובן, שגם לי זה נשמע משונה לגמרי למה, וגם מה הסיבה הלא מובנת לכך שהארגונים שעוסקים בתשתיות לאומיות אסטרטגיות מחתימים את הסגל ההנהלה הטכנית הבכיר שלהם שקשור לתכנון התשתיות אלה על הסכמי NDA בכל מה שנוגע לנתונים של אופן היישום ומימוש של המערכות אלה.
 

שיווקי

New member
מעניין אם חישוב אחוזיי הקרינה מהאנטנה גם חסוי.

זוהי גם יכולה להיות שאלה לדיון (ואז באמת אתקל בחסוי ברמת על ...), ואולי זוהי הסיבה האמיתית שלא רוצים שאנשים יבינו מה קורה שם (גם תיאורטית. אני אחקור בפורמים בשוויץ, למשל - הנתונים יהיו חשופים בלי הסתייגויות ...)

וכן, אם אף אחד לא יכול להבין מה קורה שם וללמוד חומר, עד שהוא נכנס, ואם מחפשים מישהו עם ניסיון, אז בוודאי ייקחו את האחד שללא ניסיון - נווט או טייס בצבא, או שסגן אלוף, שלא בהכרח מבין את הנוסחאות ...

מעניין מי באמת יכול לעסוק בתחום, אם אין ממש גישה לתחום.
 

SysAdmin1

New member
קרינה מהאנטנה לא נמדדת באחוזים, אלה ביחידות אחרות לגמרי....

קרינה מהאנטנה לא נמדדת באחוזים, אלה ביחידות אחרות לגמרי, שהן dBm בדרך כלל. החישוב זה הוא לא חסוי והנוסחה הפשוטה שלו, היא ERP . אני יכול לתת קישור בנושא זה:
https://books.google.co.il/books?id...SDAF#v=onepage&q=erp beam calculation&f=false
מה שכן חסוי, זה הערכים השונים שצריך להציב בחישוב זה. אבל, אם נושא זה ממש מרתק אותך, אז יש לך אפשרות להזמין בודק קרינת RF מוסמך שתמורת תשלום נדרש יכול לבדוק לך את מה שמכנים קרינה, שזה בעצם רמות של שדה אלקטרומגנטי.

אם אתה רוצה לדעת את הרקע שאתה נדרש לה בשביל להיכנס לתחום, אז זה גם לא חסוי ואני יכול לתת לך את התמצות שלה בקצרה. בדובר על זה שצריך לדעת את התחומים בהאים: תיאוריה של אור וגלים עם דגש על נושאים של RF ומיקרוגל. דבר זה כולל את כל התחומים של אנטנות, שידור וקליטה, חישובים של ההתפשטות של האות, את הצד של האלקטרוניקה של הנושא, מודולציות מורכבות שבשימוש היום, מנגנונים של תיקון שגיאות, תמסורת של האות וכל מה שקשור לזה. הנושא החשוב שנדרש גם בשביל להיכנס לתחום, הוא נושא של תקשורת נתונים בכלל וההיבטים של מערכות מידע בפרט. אחרי זה, כבר אתה יכול ללמוד תוך כדי עבודה את הפרוטוקולים של תקשורת הנדרשים ( GSM, UMTS. LTE וכו' ).
כפי שאתה רואה, ממש לא צריך להיות לצורך זה "נווט או טייס בצבא, או שסגן אלוף", אלה שצריך להיות בקיא בתחום הנדרש.
דרך הגב, גם בשוויץ ( שביקרתי שם לא מעט, גם בהקשר זה של מערכות תקשורת ) , כמו גם בארצות אחרות, כל מי שעוסק בתחום, ( לא ברמה של מוקדן במוקד שרות ), אלה כאיש מקצוע בתכנון של רשת למשל, הוא גם חתום על NDA נדרש.
 
למעלה