הנה הסיפור שרציתי להקריא לכן אתמול אבל לא

  • פותח הנושא dyona
  • פורסם בתאריך

dyona

New member
הנה הסיפור שרציתי להקריא לכן אתמול אבל לא

התאים לאווירה. פעם היו סבתות כאלה... בין שתי סבתות בילדותי לא זכיתי לחדר משלי. ישנתי בחדר גדול שבו ניצבו שלוש מיטות. אחת עבורי והשתיים האחרות עבור הסבתות שלי. עם סבתי מצד אמי גרתי מיום שנולדתי. הורי היו נשואים שנים רבות ללא ילדים. הם פשוט לא רצו. חיו להם חיים מלאים ונהנתנים ולא חשו בחסרונו של ילד. רק לאחר שאחי אמי נפטר ממחלה קשה, לחצו הוריה שתביא ילד לעולם כדי שיישא את שם בנם המת. רצה הגורל ונולדה דווקא בת. השם ניתן לי, בשינוי קל. הייתי בת יחידה ומפונקת. עלינו ארצה יחד עם סבי וסבתי. סבי נפטר כעבור שנתיים וסבתי המשיכה להתגורר בביתנו. היה לה בו מעמד מאוד מכובד. היא בעצם ניהלה את משק הבית. לאט, לאט לימדה את אמי את מלאכות הבית, שהיו זרות לה, מאחר ובחו"ל היו לה משרתים שעשו אותן. אהבתי את סבתי אך גם חששתי מפניה. היו לה דעות נחרצות על כל נושא והיא הייתה תקיפה יותר מאמי. סבתי מצד אבי הגיעה אלינו כשהייתי בת עשר. היא הייתה כבר אלמנה שנים רבות ועד עלייתה ארצה התגוררה בבית בנה השני. בעברה הרחוק הייתה מורה לאנגלית והרבתה לספר על כך בכל הזדמנות. בימים התנהלו שתי הסבתות בצורה קורקטית ועניינית. בערבים – הייתה זו אופרה אחרת. כאשר שכבנו שלושתנו במיטות, הרגשתי במתח באוויר. הן היו מתווכחות ארוכות. לא בדיוק הבנתי על מה ולמה, אך חשתי היטב במשקעים שנשאה כל אחת מהן כלפי השנייה. הן לא התחשבו בי כלל, כאילו איני קיימת, אך את לבי מלאו חרדה עמומה וחסרת פשר. בערבים כשהורי יצאו ונשארנו רק שלושתנו בבית (הן מעולם לא יצאו בערבים) היה המצב מחמיר. או אז היו הטונים עולים, העוינות הייתה גלויה הרבה יותר ואני פחדתי שמא עוד רגע הן יקומו מן המיטות ויתחילו להכות זו את זו! לא העזתי להוציא מילה מפי ורק התפללתי בלבי שייגמרו המריבות. היו להן בלי סוף נושאים לריב: ענייני כספים, עלבונות נושנים, ויכוחים הקשורים בהווה, הכל בכל מכל כל. הרגשתי כאילו הן זורקות בליסטראות זו על זו מעל לראשי ואני כלל איני קיימת עבורן. החשש שלי שהדברים יגיעו לתגרת ידיים מעולם לא התממש. בסופו של ערב היו שתיהן נרדמות, כאילו פרקו את מה שהיה על לבן ועתה הן יכולות לישון בשקט. למחרת היום, למרבה פליאתי, המשיכו חיי הבית להתנהל כרגיל. אינני יודעת אם הורי היו מודעים למריבות הללו. אני, על כל פנים, לא "הלשנתי". סבתי מצד אבי חיה רק שנתיים בביתנו. היא חלתה, מצבה הידרדר ונאלצנו לאשפזה במוסד סיעודי. שם נפטרה לאחר חודשי סבל אחדים. סבתי מצד אמי נפטרה כשלוש שנים לאחריה. לפתע פתאום נאלצתי להישאר לבדי בערבים שבהם הורי יצאו. למרות שהייתי כבר די גדולה, זה היה מפחיד. התגעגעתי מאוד לסבתות, אפילו למריבות!
 
יונה חמודה

פשוט הזכרת לי את ילדותי. אנחנו שתי אחיות שגרנו בחדר אחד עם סבתי, אמה של אמי. גם סבתי היתה אשה דעתנית מאד וניסתה לחנך גם את אמי וגם אותנו. כל ילדותי הרגשתי שיש לי שתי אמהות. היא היתה מעירה לי על ביגוד ואפילו " למה החבר שורק מלמטה ולא עולה למעלה?". וכך עברה ילדותי עם דבל אמא. אהבתי את סבתי ואני מזכירה אותה בכל הזדמנות עד היום למרות שחלפו כמעט 40 שנה. אנחנו סבתות נפלאות כי הילדים לימדו אותנו לשתוק. סתם משפט ככ נכון" כשהילדים היו קטנים למדנו אותם לדבר, והילדים שגדלו לימדו אותנו לשתוק" מה דעתכם?
 

ריקי5

New member
יופי של סיפור

אני לא גדלתי עם סבא/סבתא בבית והחוויה לא מוכרת לי. אבל כשאני נוסעת לבת שלי ונמצאת אצלה -אני עוזרת אבל שומרת על מקומה כבעלת הבית.
 

dyona

New member
יש הרבה מן הצדק בדבריך

בכלל כשאנחנו היינו ילדים לא התפרצנו לדברי המבוגרים וידענו שכאשר מבוגרים מדברים ילדים צריכים להיות בשקט. היום כשאני באה לבתי בקושי אנחנו מצליחות ל"השחיל" כמה משפטים מאחר והילדים כל הזמן במרכז העניינים. קשה לשפוט איזו דרך טובה יותר...
 

מיקי801

New member
גם אני גרתי עם סבתא שלי שנים.

אני והיא לא כל כך הסתדרנו. היא לא אהבה את הצבריות שלי עם החוצפה אני לא אהבתי את ההתערבות שלה ואת ההלשנות שלה להורי. היום אני לא מתערבת בחינוך נכדיי ומסתדרת נפלא עם החוצפה הצברית שלהן
 

שויי

New member
../images/Emo140.gif נפלא יונה

היו ימים.......... ואת מתארת אותם מדהים. בהצלחה.
 
הסבתות שלך היו מחותנות קלסיות

ולך היתה ילדות מיוחדת. בחדר אחד ילדה עם שתי סבתות. נדמה לי שזה מאוד מבגר לגור בחברת מבוגרים (הורים, סבתות) סיפרת לנו מה קרה ביניהן אבל לא סיפרת מה קיבלת מהן , האם העשירו את עולמך?
 

ediana

New member
../images/Emo31.gifהנסיון שלי האישי עם סבתות לא היה מזהיר../images/Emo7.gif

כאשר עלינו לארץ בשנות ה-60 אבא לקח את אמו לגור ביחד אתנו, הבית היה קטן והיא התגוררה בחדר הכניסה שהיה מיועד לפינת אוכל. היתה אשה מאוד קשה ולא הסתדרה עם אמי, אבל לא היתה משפחה אחרת מלבדנו. הבן השני שלה שעליה בשנות ה-50 התעלם ממנה, היה מגיע פעם בחצי שנה לבקרה. ואנחנו הילדים לא יכולנו לארח חברים, לעשות מסיבות כמו יתר החברה, בקיצר היתה אוירה לא טובה. מה שהכי הפחיד אותי ואת אחותי היו הצעקות שנשמעו מלמטה בחדר המדרגות ואז ידענו ששוב יש פיצוץ בין שני הנשים בבית. אבל היו גם דברים טובים שזכורים לי - סופגניה מטוגנת השמן עם הרבה סוכר למעלה(קוראים לזה ברומנית "גוגוש" או כל מיני מאכלים שהיתה עושה רק בשבילנו והיה להם טעם גן עדן. ולמרות הכל אהבנו אותה מאוד - מה לעשות אין טוב בלי רע.
 

ediana

New member
../images/Emo7.gifועוד משהו שנזכרתי כרגע.......

כאשר הלכתי למכולת לקנות לה מיני דברים, תמיד מהעודף הרשתה לי לקנות חתיכת "חלבה שוקולד" - זוכרים את הטעם? אני חושבת שאין היום חלבה בטעם דומה.
 

stp51

New member
../images/Emo7.gifולי לא היתה מעולם סבתא, אין שמץ של מושג../images/Emo2.gif

 

שויי

New member
../images/Emo24.gif ריקה, עצוב באמת.

ועוד יותר מדכאות הנסיבות בהן איבדת את החוויה הזו.
 
למעלה