איזה כייף, סדנת השמרים מככבת בדף הראשי

bali

New member
מנהל
../images/Emo41.gif סדנאת עוגות שמרים צעד צעד ../images/Emo41.gif

אתמול נכנס לי ג'וק שבא לי להכין בצק שמרים. מפה לשם יצאו 2 עוגות שמרים במלית תפוחי עץ וחמוציות מיובשות, ועוגה אחת עם קקאו וקינמון. צילמתי את כל השלבים ואני שמחה להציג בפניכם סדנה צעד צעד שתראה לכם שאין מה פלחד משמרים (מודה פשעם גם אני פחדתי מהם). נתחיל במתכונים (הבצק ומלית הקקאו לפי קרין גורן, מלית התפוחים אלתור שלי): לבצק: 500 גרם קמח רגיל 1 כף שמרים יבשים או 1/2 שקית פירורי שמרית 100 גרם חמאה (או מרגרינה) 3/4 כוס חלב (או מים חמימים) 75 גרם סוכר (בערך 1/3 כוס) 1/2 כפית מלח 2 ביצים למלית תפוחי עץ - 2 כפות חמאה/מרגרינה 5 תפוחי עץ מוצקים מסוג יהונתן או גרנד סמיט 1/4 כוס חמוציות מסוכרות מיובשות קינמון טחון 2-3 כפות סוכר חום למלית קקאו קינמון: 200 גרם חמאה/מרגרינה 5 כפות קקאו 10 כפות סוכר קינמון טחון לפי הטעם אופן ההכנה: הבצק: מערבבים את הקמח עם השמרים. ממיסים את החמאה יחד עם החלב ומצננים מעט. מוסיפים לקמח את הביצים, הסוכר, המלח ומתחילים ללוש במיקסר. מוסיפים בהדרגה את החלב והחמאה עד שנוצר בצק חלק אך לא דביק מדיי. לשים 5 דקות או עד שהבצק נראה חלק וגמיש והוא ניתק מדפנות הקערה ומתרכז על וו הלישה. משמנים מעט את הבצק, עוטפים את הקערה בשקית ניילון או במגבת ומניחים להתפחה עד להכפלת הנפח על השיש, או במקרר ללילה. (עדיף להתפיח במקרר ללילה כי אז הבצק פחות דביק ויותר קל לעבודה). אחרי שהבצק תפח מוציאים ממנו אוויר, מחלקים ל 4 חלקים מרדדים מכל חלק מלבן וממלאים לפי הטעם. מעצבים את העוגה, מורחים בביצה טרופה, מניחים להתפחה נוספת לחצי שעה ואז מורחים שוב ביצה ואופים בחום של 170 מעלות למשך 30 דקות בערך, עד שהבצק שחום ויפה ועשוי גם בצדדים. מלית התפוחים: מוציאים את ליבת התפוחים ומגרדים אותם על פומפיה גסה או במג'ימיקס, עם או בלי הקליפה (אני השארתי את הקליפה). סוחטים מעודף נוזלים. ממיסים בסיר קטן או מחבת את החמאה ומוסיפים את התפוחים הסחוטים. מבשלים מעט להתרככות ומוסיפים סוכר חום, חמוציות וקינמון טחון. כשהתערובת נראית רכה ואחידה מסירים מהאש ומצננים. שומרים במקרר עד השימוש. מלית קקאו: ממיסים את החמאה ומוסיפים את הקקאו הסוכר והקינמון. מערבבים עד שיש ממרח אחיד. ועכשיו, הדגמה מצולמת צעד צעד איך מכינים את העוגות...
 

bali

New member
מנהל
שלב 3 - הבצק מוכן ונח בקערה להתפחה

מרחתי אותו במעט שמן מלמעלה כדי שלא יתייבש בזמן שהוא תופח.
 

bali

New member
מנהל
שלב 4 - הבצק אחרי ההתפחה הראשונה

התחלתי בהתפחה בחוץ ואז התחרטתי והכנסתי למקרר עד הבוקר. לא קרה כלום בגלל שהוא תפח קצת בחוץ קודם.
 

bali

New member
מנהל
שלב 5 - מלית התפוחים מוכנה

כאמור, גידרתי תפוחים במג'ימיקס עם הקליפה, ובישלתי מעט עם חמאה, סוכר חום, חמוציות מסוכרות וקינמון. אחרי שהתרכך ציננתי ושמרתי במקרר.
 

bali

New member
מנהל
שלב 6 - מלית הקקאו

ערבבתי סוכר וקקאו עם מעט קינמון ועם החמאה המומסת וערבבתי עד שהיתה מלית אחידה. בדיעבד המלית לא הספיקה (הכנתי חצי מהכמות שרשמתי במתכון למעלה) והשלמתי מה שהיה חסר בממרח שוקולד. אני אישית מעדיפה מלית קקאו ולא ממרח שוקולד.
 

bali

New member
מנהל
שלב 7 - עיצוב עוגת התפוחים חלק א'

מרדדים רבע מהבצק למלבן. מניחים חצי ממלית התפוחים במרכז המלבן ומשאירים כמה סנטימטרים פנויים גם בקצוות הצרים יותר של המלבן.
 

bali

New member
מנהל
שלב 8 - עיצוב עוגת תפוחים חלק ב'

חותכים את פינות מלבן הבצק לפי הרוחב של מרכז המלבן שם יש מלית. את שאר השוליים חותכים לרצועות ברוחב סנטימטר בערך, מעט באלכסון, משני צידי המלית.
 

bali

New member
מנהל
שלב 9 - עיצוב עוגת תפוחים חלק ג'

עכשיו מקפלים את החלק הקטן של הבצק שנמצא בהמשך למלית על גבי המלית ומתחילים לקלוע צמה מהרצועות שבצידי המלית, פעם רצועה מצד אחד, ומעליה את הרצועה מהצד השני. כך ממשיכים לקלוע עד הסוף, ובסוף מקפלים את חלק הבצק שבהמשך למלית על הקצוות של הרצועות האחרונות.
 

bali

New member
מנהל
שלב 10 - עוגת התפוחים מעוצבת ובתבנית

יצאו לי 2 כאלה + עוגת בורג קקאו. אני הנחתי את העוגה ישירות על נייר אפייה. אפשר להניח את העוגה בתבנית אינגליש קייק נמוכה מנייר אם רוצים אותה יותר ייצוגית. תבניות כאלה אפשר להשיג בחנויות לאפייה, חנויות לכלים חד פעמיים ובסופרים הגדולים.
 

bali

New member
מנהל
שלב 11 - עיצוב בורג הקקאו

מרדדים כל רבע בצק למלבן ומורחים עליו ממלית הקקאו (אני שילבתי מלית קקאו עם ממרח שוקולד מפאת מחסור במלית הקקאו) אפשר למרוח רק בממרח שוקולד או ממרח נוטלה. בשלב זה אפשר גם לפזר על השוקולד פירורי חלבה או אגוזים או קינמון נוסף. מגלגלים כל מלבן לרולדה הדוקה. לכל בורג צריך 2 רולדות כאלה.
 

bali

New member
מנהל
שלב 12 - טיפ לעיצוב בורג יפה ואחיד בעוביו

מניחים את הרולדות בצורת +. מגלגלים לצורת בורג מצד אחד של ה + ואז מהצד השני. את הקצוות של הבורג מקפלים מעט מתחת לבורג עצמו. מעבירים בזהירות לתבנית אינגליש קייק חד פעמית (אני מעדיפה את אלה מהנייר ולא מאלומיניום).
 

bali

New member
מנהל
שלב 14 - לקראת התפחה שנייה

מורחים את כל העוגות בביצה טרופה ומניחים להתפחה שנייה. בשלב זה אני מקצרת תהליכים, מחממת את התנור לחום הכי נמוך שלו ומכניסה את התבנית לחצי שעה להתפחה. כאן בתמונה לפני ההתפחה השנייה.
 

bali

New member
מנהל
שלב 15 - אחרי התפחה שנייה

אחרי שהעוגות תפחו, מורחים שוב בעדינות רבה בביצה טרופה. מחממים תנור לטמפ' של 170 מעלות ואופים בערך 30 דקות עד שהעוגות שחומות ויפות. בודקים שגם צידי העוגה אפויים, במיוחד בעוגת הבורג.
 

bali

New member
מנהל
וזהו! העוגות מוכנות, יאמי!

מכסים במגבת ומניחים להן להתקרר טיפה לפני שטורפים. אם רוצים להקפיא, רצוי להקפיא מייד אחרי שהן מתקררות, אחרי שעוטפים היטב בניילון נצמד. כשרוצים להפשיר, מוציאים לשיש לחצי שעה ואז אפשר לעטוף בנייר כסף ולחמם קצת בתנור. העוגות יצאו טריות וריחניות כאילו אפיתם אותן הרגע. פה דגש על הבורג...
 

bali

New member
מנהל
ומבט פנימי בבורג הקקאו

(שכחתי לצלם את עוגת התפוחים מבפנים, אני אצלם כשנאכל את השנייה)
 
ניסיתי!

ויצא מעולה! האמת שהצורה קצת הסתבכה לי אבל עדיין יצא מאוד יפה אני הוספתי אגוזים קצוצים ומעט שומשום למעלה לקישוט וסירופ מתוק ממים סוכר ולימון על העוגות שדרג אותן מאוד תודה על המתכון והעיצוב
 
למעלה