ציור על בצק סוכר - סדנה צעד צעד

  • פותח הנושא bali
  • פורסם בתאריך

bali

New member
מנהל
ציור על בצק סוכר - סדנה צעד צעד

לאור שאלה שעלתה פה על עוגת מיני מאוס נזכרתי שפעם למדתי לעבוד עם בצק סוכר ולצייר עליו (למדתי את זה אצל פנינה קדם, מנהלת בפורום מתכונים). נתחיל מזה שכדי לצפות עוגה בבצק סוכר (שנקרא RFM), צריך לבחור בעוגה בחושה יחסית יציבה ולא מתפוררת. היה לי פעם מתכון שנתנה לי פנינה ואני לא מוצאת אותו. אני אמשיך לחפש. בינתיים פשוט תזכרו - עוגה בחושה לא מתפוררת מדיי שיכולה להחזיק עליה את משקל הבצק). את העוגה מורחים בקרם שוקולד פשוט או בריבה כדי שיהיה לבצק על מה להידבק. אח"כ מתחילים לעבוד עם הבצק עצמו - מרדדים דק עם קורנפלור כדי שלא יידבק למשטח הרידוד, מצמידים יפה יפה את הבצק לעוגה עצמה כמה שיותר חלק. בוחרים שבלונה של ציור ומעתיקים אותו לנייר אפייה בעזרת עפרון לא רעיל. מרטיבים מעט את פני הבצק (ממש מעט) ומצמידים את השבלונה עם צד העפרון כלפי הבצק (לכן חשוב עפרון לא רעיל) ועובדים בעדינות עם העפרון מהצד השני כדי שהשבלונה תעבור בעדינות לבצק עצמו. בעזרת קונוסים מנייר פרגמנט מזלפים קוי מתאר דקים של שוקולד מומס. נותנים לשוקולד להתקרר. מכינים רויאל אייסינג ע"י ערבוב של 200 גרם אבקת סוכר קנויה מנופה, 1 חלבון ביצה או 2-3 כפות מים/חלב וכפית או שתיים של מיץ לימון, עד שיש קרם סמיך אבל כזה שיהיה קל לזלף. מעבירים את האייסינג לכמה כלים וצובעים כל חלק מהאייסינג בצבע אחר ע"י צבעי מאכל בג'ל (שמים ממש מעט צבע, על קצה של קיסם) ומערבבים היטב עד שהצבע אחיד וחזק לפי הצורך. דואגים לכסות את האייסינג כל עוד לא משתמשים בו כי הוא מתייבש מהר. אחרי שקוי המתאר מהשוקולד התקשו, מזלפים את האייסינג בצבעים השונים לפי השבלונה, גם בעזרת קונוסים מנייר פרגמנט. מניחים לאייסינג להתייבש ואז מכסים את העוגה היטב בניילון גדול ושומרים מחוץ למקרר (אחרת העוגה תופסת לחות וכל הקישוט נהרס). את הקונוסים מנייר הפרגמנט עושים ע"י גזירת הנייר למשולשים גדולים, ואז גלגול של שתי פינות בסיס המשולש אחת על השנייה - תיווצר צורת קונוס. אפשר להדק עם שדכן או לקפל פנימה את הקצוות כדי שהקונוס יחזיק בצורתו. אחרי שממלאים את הקונוס באייסינג או שוקולד מומס, חותכים ממש את הקצה של הקונוס לפי עובי הקו שרוצים לזלף.
בתמונה הראשונה התוצאה הסופית, אח"כ שלב שלב. אגב, מתנצלת מראש, העוגה הוכנה לפני עידן המצלמות הדיגיטליות אז התמונות לא הכי מוצלחות.
 

bali

New member
מנהל
שלב 1 - הכנת העוגה לפני הציפוי

יישרתי את העוגה והפכתי אותה כך שהבסיס יהיה כלפי מעלה כדי שהמשטח יהיה כמה שיותר חלק וישר. מרחתי את העוגה בשכבה דקה של קרם שוקולד, כדי שיהיה לבצק על מה להידבק.
 

bali

New member
מנהל
שלב 2 - הציפוי בבצק הסוכר

מרדדים את הבצק דק דק (פחות מחצי סנטימטר עובי) ומקמחים בעזרת קורנפלור. מגלגלים את הבצק על המערוך ומניחים את הבצק בעדינות על העוגה. מצמידים את הבצק תוך כדי שמחליקים אותו כמה שאפשר. מרדדים לעיגול גדול ב 10 ס"מ מקוטר העוגה כדי שיכסה גם את דופן העוגה, ובסוף מורידים שאריות. בתמונה סיימתי את ציפוי העוגה. לצערי לא צילמתי את שלבי הביניים פה.
כמו שתראו, לא תמיד הדופן יוצאת מושלמת, לכן בסוף רצוי להצמיד לדופן סרט צבעוני שיסתיר את המקומות שלא מושלמים. סרט כמו בחנויות פרחים.
 

bali

New member
מנהל
שלב 3 - העתקת השבלונה על גבי הבצק

כמו שאמרתי, מעתיקים שבלונה לנייר אפייה עם עפרון לא רעיל, מרטיבים ממש מעט את פני הבצק ומצמידים אליו את השבלונה עם הציור כלפי הבצק, ועוברים בעדינות עם עפרון על הצד השני של הנייר כדי שהציור של השבלונה יעבור לבצק, וזה כדי שנדע היכן קווי המתאר. מי שיודע לצייר טוב לבד יכול לצייר חופשי ישר על הבצק עם השוקולד, אבל זה דורש מיומנות. בתמונה הציור הועבר לבצק. תפתחו את הקובץ ותראו יותר טוב.
 

bali

New member
מנהל
שלב 4 - מעבר בשוקולד מומס על קוי המתאר

אחרי שיש לנו קוי מתאר על העוגה, ממיסים שוקולד מריר, מכניסים לקונוס נייר אפייה ומזלפים בזהירות קוי מתאר משוקולד על קוי המתאר שסומנו בעפרון. מניחים לשוקולד להתקשות לפני שממשיכים לשלב הבא.
 

bali

New member
מנהל
שלב 5 - מילוי ברויאל אייסינג צבוע והוספת הסרט

אחרי שהשוקולד התייבש ממלאים את החללים של הציור ברויאל אייסינג צבעוני, גם ע"י זילוף מקונוסים של נייר אפייה. את הסרט מצמידים לדופן העוגה עם קצת רויאל אייסינג. כשהוא מתייבש הוא כמו דבק. מניחים לציור להתייבש לגמרי והעוגה מוכנה.
הערות - אפשר גם לצייר על בצק הסוכר עם צבעי מאכל ג'ל מדוללים בטיפונת מים בעזרת מכחול, ולא ע"י זילוף קוי מתאר ומילוי ברויאל אייסינג. זו רק שיטה אחת לצייר על RFM.
אפשר ללוש את בצק הסוכר עם צבע מאכל כדי שהוא לא היה לבן, על מנת לקבל רקע צבעוני, או להדביק על הציפוי הלבן חתיכות של RFM צבוע וחתוך לפי שבלונה, כמו פאזל. את הבצק מדביקים ע"י מריחה של מעט רויאל אייסינג מתחת כמו דבק או הרטבת הבצק במעט מים עם מכחול.
 

bali

New member
מנהל
וזו תמונה של העוגה הראשונה שהכנתי

בסדנה אצל פנינה, בטכניקה שהראיתי פה.
 

bali

New member
מנהל
תודה קרנושי, ותוסיפי חידודים חופשי

המון זמן לא התעסקתי עם בצק סוכר, אז ייתכן בהחלט שיש דברים ששכחתי.
 

bali

New member
מנהל
בכייף, תודה על המחמאות ../images/Emo13.gif

 

bali

New member
מנהל
ומצאתי את הקובץ של המתכונים מהסדנה של פנינה

עוגה בחושה בסיסית של פנינה קדם: לתבנית 26 - לעוגה גבוהה: 8 ביצים 400 גרם מרגרינה (או חמאה) 400 גרם סוכר (2 כוסות חד פעמיות) 400 גרם קמח רגיל (4 כוסות חד פעמיות) 2 שקיות אבקת אפיה 2 כפות מים חמים
לעוגת שוקולד - יש להחליף 8 כפות קמח ב-8 כפות קקאו להקציף את המרגרינה והסוכר לקצף בהיר להוסיף ביצים אחת אחת + כף מתערובת קמח+א.אפיה להוסיף את כל יתר הקמח בתוספת המים החמים יש להמנע מערבוב ממושך, שיגרום לעוגה להיות נמוכה ופחות אוורירית. לאפות בתבנית משומנת ומקומחת בתנור מחומם מראש בחום בינוני כשעה. סירופ להרטבת העוגה: 4 כפות סוכר בתוך כוס מים רותחים לקרר להוסיף 2 כפות ליקר לפי הטעם קרם שוקולד למריחה על העוגה: קרם שוקולד 100 גרם מרגרינה/חמאה 300 גרם אבקת סוכר 2 כפיות תמצית וניל 4 כפות קקאו מעורבב עם מים חמים עד קבלת מרקם קרם להקציף את המרגרינה עם הסוכר להוסיף את יתר החומרים ולהקציף עד למרקם אחיד. והשלבים הבסיסיים של העבודה על בצק הסוכר: 1. מכינים עוגה בחושה (דואגים לשמן ולקמח את התבנית היטב ע"מ שתצא בקלות). מצננים לגמרי. 2. חוצים את העוגה לרוחב בעזרת סכין גדול, מרטיבים את 2 החצאים בסירופ סוכר חם (מרתיחים מים + סוכר + ליקר, לא חובה). ומרחיזים את החלק העליון למקומו. 3. מצפים את העוגה בקרם/ בריבה מחוממת. 4. מעבדים את בצק הסוכר על גבי משטח "מקומח" בנדיבות בקורנפלור, עד לקבלת בצק גמיש ונוח לעבודה. 5. מציירים את הציור המבוקש על נייר אפיה בעיפרון שאינו רעיל. כדאי שהקווים יהיו עבים וברורים. 6. מרדדים את ה-RFM עם מערוך, ומקפידים להוסיף קורנפלור- גם למערוך וגם למשטח. יש להקפיד ולהרים את הבצק המרודד מהמשטח ולהכניס קורנפלור מתחת, בגלל שהוא נוטה להדבק בקלות!. צריך לרדד כמה שיותר דק, ממש מילימטרים ספורים. 7. מעבירים את ה-RFM על העוגה, משטחים היטב עם הידיים באמצעות תנועות "ליטוף" עדינות. מורידים שוליים מיותרים (עם סכין הפוך- ז"א לא עם החוד). 8. מרטיבים מעט את ה-RFM באמצעות נייר ספוג במים, יש להקפיד לא להרטיב יותר מדי, צריך להגיע למצב בו ה-RFM פשוט לח ולא דביק. 9. מניחים את נייר האפיה ועליו הדמות על העוגה, כך שהציור יהיה בצד של העוגה. מצמידים היטב ועוברים על הציור כולו בתנועות קצרות ומהירות עם הקצה המשונן של שיפוד עץ. הכוונה היא לא עם החוד עצמו אלא עם החלק הישר של השפיץ (מקווה שהבנת למה התכוונתי). אפשר להרים מעט(!) את קצות הציור לוודא שהקווים מועתקים טוב. לבסוף מוציאים את הנייר. 10. מכינים קונוס מנייר אפיה וממלאים בו 2 כפות של שוקולד מומס. עוברים על קווי המתאר של הציור עם השוקולד המומס. 11. צובעים את הציור. יש 2 דרכים: א. רויאל אייסינג- מערבבים היטב חלבון ביצה, 200 גרם (כוס חד פעמית) אבקת סוכר וטיפת מיץ לימון. אם המרקם דליל מדי- תוסיפי עוד אבקת סוכר. מחלקים לכלים קטנים, מוסיפים צבעי מאכל, עדיף בג'ל, ומערבבים היטב. מכסים היטב את הכלי בזמן שלא משתמשים ע"מ שהרויאל אייסינג לא יתייבש. צובעים באמצעות קונוסים מנייר אפיה. ב. צבעי מאכל מדוללים במעט ברנדי- צובעים באמצעות מכחול.
למעוניינים יש לי קובץ WORD עם המתכונים והסברים ושאלות ותשובות. הוא לא הכי מסודר ולכן העתקתי לפה רק מה שחשוב. מי שרוצה, אני אשלח במייל או במסר.
 

bali

New member
מנהל
תודה רבה יקירתי ../images/Emo9.gif../images/Emo24.gif

 
למעלה