לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
77107,710 עוקבים אודות עסקים

פורום ארכיאולוגיה

אתם שבשבילכם ריבוע הוא לא רק צורה גיאומטרית, שבשבילכם לוקוס הוא לא רק דג, שבשבילכם לפיצ'ר ומטריצת האריס יש משמעות והיא ממש לא קשורה למתמטיקה... זהו המקום בשבילכם. זהו גם המקום לאלה שמתעניינים, בכל הגילאים ב"מה זו ארכיאולוגיה?", "למה זה חשוב?", "איפה חופרים?" וכו' כנסו ותהנו, הבמה חופשית. רק כמה כללים פשוטים: 
כללי:
פורום זה היינו פורום חובבי ארכיאולוגיה, חברי הפורום הם ארכיאולוגים בהווה, בעבר ובעתיד, מתעניינים וחובבים. הפורום עוסק בעיקרון בארכיאולוגיה וגרורותיה השונות, בפורום אנשים ברמות שונות של ידע  והשכלה אך זכותו של כל אחד להביע את דעתו כל עוד הוא עושה זאת בנימוס ללא פגיעה באחרים. על חברי הפורום לכבד דעות של אחרים – מותר לא להסכים עימן כמובן  אך את התגובה יש לעשות בצורה מכובדת. 
מחיקת הודעות:
על מנת לאפשר ניהול פורום תקין, מניעת פגיעה בגולשים אחרים ופתרון בעיות טכניות, עשוי מנהל הפורום למחוק הודעות ללא התראה מוקדמת. מחיקת הודעה אינה בהכרח עונש  המופנה כלפי גולש מסוים  ויעודה לשמור על עבודה תקינה של הפורום. לשיקול דעתו של המנהל לתת הסבר למחיקה במסרים. אין לפתוח בשרשור ויכוח במקרה של מחיקה, הדרך להפנות השגות היא דרך תיבת המסרים. גם אם הודעות לא תימחקנה מחמת העניין, אין לראות בשום מצב כאילו הנהלת הפורום מסכימה לדעות אלו.
חסימות
תקנון תפוז אנשים:  כל גולש אשר יעבור על תקנון זה יחסם באופן גורף.מעבר לתקנון זה לפניכם מספר סעיפים נוספים שעשויים לגרור חסימה מפורום ארכיאולוגיה בתפוז כפי שיפורט בהמשך
כללים לחברי הפורום 
חברי הפורום  מתבקשים להקפיד על יחס של כבוד הדדי, ולנהוג באחרים בנימוס, בהתחשבות ובזהירות יתרה, וזאת במטרה לשמר את האווירה הנעימה בפורום. 
אין להשתמש בשפה גסה בפורום, המשתתפים מתבקשים לחשוב היטב לפני שהם כותבים מתוך כעס. שימוש במילים בוטות, הקנטות, שימוש בלשון גסה או שאינה הולמת ופגיעה בגולש אחר תביא למחיקת ההודעה ויתכן שאף לחסימת הגולש. במידה ויש לגולש מסוים השגות עלהודעה של חבר פורום אחר ניתן לבקש הבהרות או להעיר בנימוס. ארכיאולוגיה היא תחום בו יש מעורבות רגשית רבה משום מה. כולנו בני אדם ולכולנו יש אנשים שאנו מסתדרים איתם יותר ופחות. בדיון בפורום אני מבקש לא לרדת לרמה של הכפשות אישיות על חוקר זה או אחר, על גולש זה או אחר וגו'.
יש להקפיד על שמירת זכויות יוצרים ולציין מקור תמונה או ידיעה הלקוחה מעיתונות בארץ או בחו"ל, גם במקרה של תמונה סרוקה, יש לבקש את אישור הצלם להעלותה (במקרה של ידיעה מהעתונות, ניתן להעלות שורה מהידיעה ולהוסיף קישור לידיעה עצמה). חלקנו הגדול אקדמאים וזכויות יוצרים אקדמאיות הם נר לעינינו. בדיוק כמו שלא היינו רוצים שחלקים ממאמרינו העתידיים יגנבו על ידי פלאגיאט כלשהו, לא נרצה אנחנו לבצע גניבה ספרותית או אקדמאית ממלומד אחר או מוסד אחד. לכן כל הפנייה לספרות צריכה להתבצע בצורה של הפנייה ביבילגרפית תקנית כלשהי, בצורת לינק למאמר\ידיעה או לחילופין ציטוט נורמטיבי של המקור (גרשיים, שם ותאריך), אני לא מוריד נקודות על ביביליוגרפיה, אבל אמחק ללא היסוס פוסט שהינו הפרה של זכויות יוצרים...
הפורום אינו זירת מסחר בעתיקות. סחר לא חוקי בעתיקות בארץ מעודד שוד עתיקות הגוזל מן המחקר את הקונטקסט של הממצא. הודעה שתכיל בתוכה הצעה למסחר בעתיקות תימחק, כותבה ייחסם ודינה כהודעה פלילית.
גלישה נעימה,
המנהל.

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ארכיאולוגיה

אתם שבשבילכם ריבוע הוא לא רק צורה גיאומטרית, שבשבילכם לוקוס הוא לא רק דג, שבשבילכם לפיצ'ר ומטריצת האריס יש משמעות והיא ממש לא קשורה למתמטיקה... זהו המקום בשבילכם. זהו גם המקום לאלה שמתעניינים, בכל הגילאים ב"מה זו ארכיאולוגיה?", "למה זה חשוב?", "איפה חופרים?" וכו' כנסו ותהנו, הבמה חופשית. רק כמה כללים פשוטים: 
כללי:
פורום זה היינו פורום חובבי ארכיאולוגיה, חברי הפורום הם ארכיאולוגים בהווה, בעבר ובעתיד, מתעניינים וחובבים. הפורום עוסק בעיקרון בארכיאולוגיה וגרורותיה השונות, בפורום אנשים ברמות שונות של ידע  והשכלה אך זכותו של כל אחד להביע את דעתו כל עוד הוא עושה זאת בנימוס ללא פגיעה באחרים. על חברי הפורום לכבד דעות של אחרים – מותר לא להסכים עימן כמובן  אך את התגובה יש לעשות בצורה מכובדת. 
מחיקת הודעות:
על מנת לאפשר ניהול פורום תקין, מניעת פגיעה בגולשים אחרים ופתרון בעיות טכניות, עשוי מנהל הפורום למחוק הודעות ללא התראה מוקדמת. מחיקת הודעה אינה בהכרח עונש  המופנה כלפי גולש מסוים  ויעודה לשמור על עבודה תקינה של הפורום. לשיקול דעתו של המנהל לתת הסבר למחיקה במסרים. אין לפתוח בשרשור ויכוח במקרה של מחיקה, הדרך להפנות השגות היא דרך תיבת המסרים. גם אם הודעות לא תימחקנה מחמת העניין, אין לראות בשום מצב כאילו הנהלת הפורום מסכימה לדעות אלו.
חסימות
תקנון תפוז אנשים:  כל גולש אשר יעבור על תקנון זה יחסם באופן גורף.מעבר לתקנון זה לפניכם מספר סעיפים נוספים שעשויים לגרור חסימה מפורום ארכיאולוגיה בתפוז כפי שיפורט בהמשך
כללים לחברי הפורום 
חברי הפורום  מתבקשים להקפיד על יחס של כבוד הדדי, ולנהוג באחרים בנימוס, בהתחשבות ובזהירות יתרה, וזאת במטרה לשמר את האווירה הנעימה בפורום. 
אין להשתמש בשפה גסה בפורום, המשתתפים מתבקשים לחשוב היטב לפני שהם כותבים מתוך כעס. שימוש במילים בוטות, הקנטות, שימוש בלשון גסה או שאינה הולמת ופגיעה בגולש אחר תביא למחיקת ההודעה ויתכן שאף לחסימת הגולש. במידה ויש לגולש מסוים השגות עלהודעה של חבר פורום אחר ניתן לבקש הבהרות או להעיר בנימוס. ארכיאולוגיה היא תחום בו יש מעורבות רגשית רבה משום מה. כולנו בני אדם ולכולנו יש אנשים שאנו מסתדרים איתם יותר ופחות. בדיון בפורום אני מבקש לא לרדת לרמה של הכפשות אישיות על חוקר זה או אחר, על גולש זה או אחר וגו'.
יש להקפיד על שמירת זכויות יוצרים ולציין מקור תמונה או ידיעה הלקוחה מעיתונות בארץ או בחו"ל, גם במקרה של תמונה סרוקה, יש לבקש את אישור הצלם להעלותה (במקרה של ידיעה מהעתונות, ניתן להעלות שורה מהידיעה ולהוסיף קישור לידיעה עצמה). חלקנו הגדול אקדמאים וזכויות יוצרים אקדמאיות הם נר לעינינו. בדיוק כמו שלא היינו רוצים שחלקים ממאמרינו העתידיים יגנבו על ידי פלאגיאט כלשהו, לא נרצה אנחנו לבצע גניבה ספרותית או אקדמאית ממלומד אחר או מוסד אחד. לכן כל הפנייה לספרות צריכה להתבצע בצורה של הפנייה ביבילגרפית תקנית כלשהי, בצורת לינק למאמר\ידיעה או לחילופין ציטוט נורמטיבי של המקור (גרשיים, שם ותאריך), אני לא מוריד נקודות על ביביליוגרפיה, אבל אמחק ללא היסוס פוסט שהינו הפרה של זכויות יוצרים...
הפורום אינו זירת מסחר בעתיקות. סחר לא חוקי בעתיקות בארץ מעודד שוד עתיקות הגוזל מן המחקר את הקונטקסט של הממצא. הודעה שתכיל בתוכה הצעה למסחר בעתיקות תימחק, כותבה ייחסם ודינה כהודעה פלילית.
גלישה נעימה,
המנהל.
x
הודעה מהנהלת הפורום
כללי הכתיבה בפורום מופיעים ב"אודות הפורום והנהלתו". מפרסמים ללא אישור ייחסמו לאלתר! חפירות וסקרים זמינים להתנדבות או עבודה, מפורסמות מדי פעם. יש להתעדכן בשירשור היעודי.
המשך >>

לצפיה ב-'שאלה לאנשים שמבינים, כמה אפילו'
שאלה לאנשים שמבינים, כמה אפילו
01/07/2011 | 16:10
47
34
שלום, אני אינני לומד ארכיאולוגיה וככל הנראה מה שאדע יסתכם בקריאת מאמרים, ותמיד נמשכתי יותר להיסטוריה. רציתי לשאול אבל שאלות שאני בטוח שחלק כאן יוכלו לענות לי עליהן, והן -

1. קראתי על אוגרית והמיתוסים שלה, ומשום מה נכתב שמדובר במיתולוגיה כנענית. אבל אוגרית הייתה יחסית רחוקה מישראל ואוגרית וכנענית כשפות למיטב ידיעתי אמנם נחשבות כשמיות מערביות, אבל הן לא בדיוק צאצאיות של ה"שפות הכנעניות" שעברית הבנתי בין צאצאיותיה שלה, וגם אוגרית לא בדיוק נמצאת בכנען. אם כך, למה טוענים שהמיתוסים של אוגרית מייצגים את המיתולוגיה הכנענית? ואם הם כן מייצגים, עד איזה מידה האשרה הייתה אלה ארץ ישראלית ועד כמה יהוה הוא המשך לאל אם בכלל, ואיפה ניתן למצוא מחקר לגבי זה שלא נגוע בפוליטיקה פנימית או לחלופין באג'נדה דתית בין אם מונותיאיסטית או ניאופגאנית?

2. שאלה שנייה - קראתי לפני כמה זמן שעם ישראל לא היה בדיוק אך ורק מהגרים מחוץ, אלא התפתח ממעט מהגרים שהתמזגו עם התרבות הכנענית בארץ (בדומה למודל ההשתלטות והגרמאניזציה של בריטניה בתקופה של הפלישה האנגלו סקסוני). עד כמה זה נכון? ברור לי שחלק לא קטן מהתנ''ך נכתב בתקופות הרבה יותר מאוחרות ממה שהוא התיימר והרבה מהדברים שנכתבו נוגדים את הדת הכנענית/בבלית במכוון, חלק שואבים ממנה ומהווים זכרונות עממיים - מיתולוגים של העבר, וחלק מהווה סיפור מומצא כדי להסביר את קיומם של אי אלו דברים או כדי להצדיק מעשים, תביעות, וכיו''ב. השאלה שלי, עד כמה התרבות הישראלית היא ממשיכת התרבות הכנענית אם בכלל, והאם נכון בתנ''ך התיאור שעבודת האלילים והפגאניזם היו העבודה הזרה, או שמה היה זה ההיפך. אני יודע שנמצאו הרבה צלמיות אלילים ואלות בארץ ישראל, אבל עדיין, זה עדיין לא סותר את שתי התיאוריות. יש איזה מחקר בנושא שאינו מוטה (עד כמה שהייתי רוצה להאמין בקיום האשרה כאלה שווה ליהוה השוביניסט והגזען, אני לא רוצה לומר סתם שטויות)?

תודה רבה, ואני בטוח שלפחות חלקכם תמצאו עניין בקטע הזה -

http://www.youtube.com/watch?v=DBhB9gRnIHE
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'ועוד שאלה, פחות קשורה -'
ועוד שאלה, פחות קשורה -
01/07/2011 | 16:17
17
- אני קורא על תקופת החשמונאים בחשמונאים א' וב' ואני חייב לציין שלא מעט לא ברור. יש איזה מקורות יווניים שמתייחסים לזה, שהם לא פלאביוס? אשמח לקישור...

-במה ההתייוונות התבטאה בארץ ישראל ספציפי? האם זה היה ברמה של אכילת חזיר, יחסים הומולסביים, יותר שוויון לנשים (אני חושב אבל לא בטוח שקראתי שבתקופה ההלניסטית לאחר כיבושי אלכסנדר מוקדון מצבן של נשים היה יותר טוב מבקודם), השמטת מצוות מסוימות, חינוך יווני, או בקיצור, באיזה אספקטים ועד איזה רמה? ובאיזה מידה גם החשמונאים ייהדו מחדש את האיזורים ששלטו בהם לכדי איזורים יהודים קנאיים (מאחר והבנתי שהם גם התיוונו בעצמם בסוף) ועד כמה ההלניזם חדר עמוק בירושלים לעומת הכפרים מסביב?
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'זה לא ממש תחום ההתמחות שלי, אבל'
זה לא ממש תחום ההתמחות שלי, אבל
01/07/2011 | 17:21
31
עד כמה שאני יודע קו החוף של הלבנט (מצפון ישראל, דרך ערי החוף הלבנוניות ועד אוגרית) נחשב כיחידה תרבותית אחת, או לכל הפחות יחידה המורכבת מיחידות תרבותיות מאוד קרובות. תופעה דומה ניתן לראות גם בתקופת הברזל אז יושבות בכל המרחב הזה הערים הפיניקיות. מבחינה בלשנית האוגריתית והכנענית (וממשיכתה העברית) שייכות לאותה משפחת שפות, השמית הצפון מערבית. למשפחה זו שייכת גם הארמית.
פרסום בעברית של המיתוסים מאוגרית ניתן למצוא ב"עלילות האלים" מ-1996.
ממליץ לחפש מחקרים העוסקים בכונתילת עג'רוד (ה' ואשרתו).
מקווה שאחרים יוכלו לעזור יותר.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'תשובות חלקיות'
תשובות חלקיות
02/07/2011 | 12:41
20
1 . לגבי המיתולוגיה הכנענית - קשה מאוד עד בלתי אפשרי להתחקות אחרי השורשים של המיתולוגיות כיוון שהאזור היווה כר נרחב להרבה מאוד פנתיאונים וסינכרוניזציות ביניהם. מקובל כיום להתייחס אל הפנתיאון של אוגרית כצאצא רחוק של הפנתיאון הכנעני כיוון שיחסי הכוחות בין האלים דומים. ישנו הספר המצוין של פרנק קרוס:
  Cross,F.M. 1997. Canaanite myth and Hebrew epic: essays in the history of the religion of Israel

2. זה מאוד תלוי את מי אתה שואל. יש המון צלמיות בחפירות מתקופת הברזל 2, אם לא היה את המקרא, סביר שהיינו מדברים על תרבות אלילית, הנותאיסטית או פוליתאיסטית. כיוון שיש אותו והוא מזכיר "עבודה זרה" בכל שלב, יכול להיות שרק בעילית השלטת היה מקובל להאמין ביהוה כאל יחיד ואילו ככל שירדת למטה בהיררכיה העממית, התרבו האלים. לגבי מחקרים על הנושא, יש מעט, אבל יש כמה חדשים וטובים. אף מאמר לא יהיה אובייקטיבי, זה חלק מהעניין. צריך לקרוא לא מעט מהם ולגבש דיעה עצמאית.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'מחזק וקצת חוזר על קודמיי המשכילים'
מחזק וקצת חוזר על קודמיי המשכילים
02/07/2011 | 16:12
16
- מבחינת החוקרים הארכיאולוגים כנען רבתי כוללת את כל אזור לבנון(כולל חופי לבנון),סוריה(כולל חופי סוריה והמדבר הסורי),ארץ ישראל(די דומה למדינת ישראל של ימינו),סיני
כאשר מדברים על דרום כנען הכוונה היא לארץ ישראל(לעיתים אפשר לכלול גם את סיני). כיום בגלל הקונוטציות השונות והמשונות שהשימוש במילה כנען מעלה אז יש כאלה המעדיפים להשתמש במושגים הלבנט ודרום הלבנט.
- אמנם אני לא פילולוג או איש תרבויות כותבות אבל השפה האוגריתית שהיא שמית מערבית היא מאוד דומה לכנענית(יותר נכון לומר אולי כנענית דרומית) שהיא גם שמית מערבית כמובן אני לא יודע אם זה מדויק להגדיר את השפות אוגריתית וכנענית(מה שדיברו בארץ ישראל) כאותן שפות בדיאלקטים שונים אבל אני לא אתפלא, דוגמא טובה היא האבלאית(על שם העיר אבלה בצפון-מערב סוריה) שהיא גם שמית מערבית אבל למיטב ידיעתי שונה יותר מהשפות שהזכרתי.
- מבחינה ארכיאולוגית כאשר חופרים אתר בישראל שמתוארך לתקופת ההלניסטית(המאה ה-3 לפני הספירה ועד המחצית הראשונה של המאה ה-1 לפני הספירה)קשה להבדיל בין התרבות ההלניסטית/יוונית ליהודית היישובים היו מאוד דומים מבחינה חומרית גם הכפרים והערים שהכילו קהילות גדולות של יהודים ובעצם ההבדלים היחידים שאנחנו יכולים למצוא בחפירות על מנת לזהות נוכחות יהודית: מקוואות,כלי טהרה(כלי אבן או כלים ייעודיים אחרים), בתי כנסת/תפילה יהודיים, מנהגי קבורה.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'האשרה הפכה לסמל מדינת ישראל(?)'
האשרה הפכה לסמל מדינת ישראל(?)
02/07/2011 | 21:45
42
2060
לפי המיתוס האוגריתי, אל (שם פרטי) ואשרה (שם פרטי) היו האבא והאמא של כל אלי הפנתאון. אל שכן ב"הר-צפון", "על פי הנהרותיים" (אותם נהרות מי תהום מיתולגיים שהשקו את כל אגני המים בעולם), ולשם הולכת אשרה, אחרי שבעל הביס את שר-ים וביקש לזכות בבכורה ולהקים לעצמו ארמון, כדי לדבר עליו סנגוריה בפני אל, ולתמוך בדרישתו-בקשתו...

עד כאן המיתוס האוגריתי, שמקורו בברונזה המאוחרת (בין המאה ה-16 למאה ה-12 לפסה"). ועכשיו נעזוב את זה לרגע, ונסתכל באיורים המצורפים.

אם נסתכל למעלה בחותם שנתגלה במארי שבסוריה, שזמנו איפשהו בין המאות ה-24 - 22 לפסה"נ, ניתן לראות אל כלשהו שיושב על "כס מלכות" בצורת הר, אשר מתחתיתו יוצאים שני נחשים (סמל למפלצות המים, לויתן?) שפיהם משקה את שרשי העצים, ולפניו ניצבת אלה כלשהי שצורתה צורת עץ. האל מחזיק במין שרבית מלכות בעל קצה "מעניין" ואילו האלה מחזיקה במין שרביט משונה עם "קנים/ענפים" שנראה כאילו בוער (סוג של מנורה?). בין שניהם יש שני כוכבים קלאסיים שמסמלים לנו שמדובר במפגש בין שני אלים.

אם נסתכל למטה, במטבע מהעיר צור, שזמנו מן המאה ה-3 לספירה (כלומר כעבור כ-1,500 שנה), נראה שתי מצבות. לפניהן במה קטנה להקרבת קרבנות או הנחת מנחות; ליד האחת יש מקטר (מין מזבחון קטורת), שדומה קצת לשרביט של העל בחותם וסמל של ירח, וליד השניה יש עץ וסמל של שמש או כוכב.

נשאלות אפוא השאלה המעניינות, האם בחותם ממארי מתוארים בעצם "אל" היושב בהר-צפון על פי הנהרותיים, ולמולו האלה אשרה (ויש לזכור שבתנ"ך האשרה מגולמת בעץ - כמו שמתואר בפרשת גדעון, למשל), והאם האתר הפולחני מצור שמתואר במטבע, אינו מסמל בעצם בצורתו את אותו זוג אלים שאנו רואים בחותם למעלה?

ועכשיו, הבה ניזכר לרגע מה היה בקודש הקודשים "שלנו":

א. ארון שבו "שני לוחות הברית";
ב. "שולחן הפנים" שעמד לפני הארון ועליו הונחו המנחות - קרי "לחם הפנים";
ג. "מזבח הקטורת";
ד. "מנורת הזהב הטהורה" - שהיתה בעצם עץ עם ענפים קנים ופרחים, עשויים זהב.

כל זה ככתוב:

"וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת-הַמִּשְׁכָּן, וַיִּתֵּן אֶת-אֲדָנָיו, וַיָּשֶׂם אֶת-קְרָשָׁיו, וַיִּתֵּן אֶת-בְּרִיחָיו; וַיָּקֶם, אֶת-עַמּוּדָיו.  וַיִּפְרֹשׂ אֶת-הָאֹהֶל, עַל-הַמִּשְׁכָּן, וַיָּשֶׂם אֶת-מִכְסֵה הָאֹהֶל עָלָיו, מִלְמָעְלָה--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  {ס}
וַיִּקַּח וַיִּתֵּן אֶת-הָעֵדֻת, אֶל-הָאָרֹן, וַיָּשֶׂם אֶת-הַבַּדִּים, עַל-הָאָרֹן; וַיִּתֵּן אֶת-הַכַּפֹּרֶת עַל-הָאָרֹן, מִלְמָעְלָה. וַיָּבֵא אֶת-הָאָרֹן, אֶל-הַמִּשְׁכָּן, וַיָּשֶׂם אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ, וַיָּסֶךְ עַל אֲרוֹן הָעֵדוּת--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה. {ס}
וַיִּתֵּן אֶת-הַשֻּׁלְחָן בְּאֹהֶל מוֹעֵד, עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן צָפֹנָה, מִחוּץ, לַפָּרֹכֶת. וַיַּעֲרֹךְ עָלָיו עֵרֶךְ לֶחֶם, לִפְנֵי יְהוָה--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  {ס}
וַיָּשֶׂם אֶת-הַמְּנֹרָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד, נֹכַח הַשֻּׁלְחָן, עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן, נֶגְבָּה. וַיַּעַל הַנֵּרֹת, לִפְנֵי יְהוָה--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה. {ס}
וַיָּשֶׂם אֶת-מִזְבַּח הַזָּהָב, בְּאֹהֶל מוֹעֵד, לִפְנֵי, הַפָּרֹכֶת. וַיַּקְטֵר עָלָיו, קְטֹרֶת סַמִּים--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה."
(שמות מ' 18 - 27).

צירופי מקרים מעניינים - הלא כן?
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'התנצלות על דיסלקציה (כרונית, לצערי).'
התנצלות על דיסלקציה (כרונית, לצערי).
02/07/2011 | 22:10
30
במקום אחד כתוב "שרבית" במקום שרביט; במקום אחד כתוב לפסה", במקום לפסה"נ; במקום אחד כתוב "העל" במקום "האל"; ובמקום אחר כתוב "כעבור כ-1,500 שנה", כאשר הכוונה היא "כעבור 2,500 שנה", כמובן...

בטח יש עוד כמה שפספסתי - ועמכם הסליחה...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'אשרה?'
אשרה?
03/07/2011 | 16:32
33
47
החותם אמנם מהתקופה האכדית ("סרגונית") ומופיעה בו דמותו של האלוהות נינגישזידה המסופוטאמית. אלוהות זו היא כתונית, דיירת קרקע, ויש לה קשר הדוק עם ההתעוררות האביבית, בדומה למאפיני דומוזי. נינגישזידה מתוארת תמיד עם נחשים או ענפי עץ היוצאים מכתפיה, סמל לכח החיות הצמחי באביב ולמשכנה התת קרקעי. באפוס גלגמש פוגשים דומוזי ונינגישזידה יחדיו בשאול את גלגמש.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'זה כתוב שם או שזו פרשנות?'
זה כתוב שם או שזו פרשנות?
<< ההודעה הנוכחית
04/07/2011 | 02:28
32
228
לא שאני מפקפק חלילה באפשרות שאתה צודק בפרשנות הספציפית ובזיהוי האלים בשמות הספציפיים, אבל מה שמעניין פה זה דווקא משהו יותר כללי: העובדה שהדמויות בחותם יכולות להתאים גם לתאורי דמויותיהם של "אל" ו"אשרה" מן המיתולוגיה הכנענית (וכנראה גם המקראית, שבה האשרה מסומלת ע"י עץ) וגם ליצוג הסמלי שמופיע באתר הפולחני המתואר במטבע מצור - ויש לציין שגם בצור או בתרבות הפניקית בכלל לא מוכרים איזכורים של אלה בשם "אשרה" החל מתחילת האלף הראשון לפסה"נ ואילך (כלומר גם האלים שסמליהם מיוצגים לכאורה באתר הפולחני המופיע במטבע לא נקראו ודאי 'אל' ו'אשרה')...

אם תשים לב, במיתולוגיה האוגריתית 'אל' ו'אשרה' (במקור היא מכונה 'אשרת'/'אלת', כאשר 'ת' מסמלת באוגריתית סיומת נקבה כמו 'ה' בעברית) נראים לכאורה כשמות פרטיים של שני אלים ספציפיים, אבל כבר הציעו כמה חוקרים (וסליחה שלא כל השמות לפני כרגע, אני זוכר רק את Tilde Binger) שכשם שהשם 'אל' יכול לשמש גם כשם עצם כללי או סוג של תואר לאלים שונים עם שמות פרטיים שונים, כך גם השם 'אשרה' יכול היה לשמש גם כשם עצם כללי ו-או סוג של תואר - שהוראתו "האלה הגבירה" או "האלה שהיא זוגתו של אל ראשי X או Y"... ובאמת, כדאי לזכור שבכתובות החוץ מקראיות בהן נזכרת אשרה בישראל, היא מופיעה בצורת שייכות, משל הייתה שם עצם כללי ולא שם פרטי: "ליהוה שומרון ואשרתהו", "ליהוה תימן ואשרתהו" וכד'...

לפי השיטה הזו, כינוי התואר הכללי "אשרה" היה יכול להיות מיוחס במקומות שונים לאלות שונות - כלומר לאלות שמאחוריהן עמדו מיתולוגיות ומסורות שונות, שיוחסו להן פונקציות שונות, ואפילו כאלו שנשאו שמות פרטיים ו-או תארים שונים, כגון  "נינגישזידה" (זו סתם דוגמא, אני לא טוען שאלה זו באמת זכתה בפועל בתואר 'אשרה') או כגון "מלכת השמים" למשל...

באשר לאשרה "שלנו", אני מצרף פה עוד כמה איורים חביבים שעשויים להצביע על השתלשלות היסטורית מעניינת... הראשון, הוא שבר תבליט מאוגרית שבו מתוארת אלה יושבת אוחזת בענפים ומאכילה שני יעלים הניצבים משני צידיה. השני, שבר קערה מלכיש, מתקופת ה-LB, שבחלקו הימני העליון נראה עץ דמוי מנורה מתחת לכיתוב 'אלת' (הכינוי האוגריתי הנרדף לאשרה), כשמשני צידיו שני יעלים. השלישי, ציור מחורבת תימן שמופיע לצד הכתובות "ליהוה ואשרתהו" שבו נראה סימבול דמוי עץ כשמצידיו שני יעלים. וברביעי, המנורה המוכרת שלנו מבית המקדש - זו הקדושה והטהורה שתבניתה ניתנה למשה על הר סיני, ואשר הנעימה את זמנו של ארון העדות ובו שני לוחות הברית בקודש הקודשים...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'טבעתי בים הפרטים'
טבעתי בים הפרטים
04/07/2011 | 18:51
29
39
מה בסופו של דבר השאלה? האם נכונה הפרשנות שהיצגת למקורה של האלוהות "אשרה"? בהחלט יתכן. איקונוגרפיה הכוללת איילות (או צבאים) ועץ כלשהו כסמלים דתיים מאפיינת אומנות מסופוטמית כבר באלף השלישי לפה"ס, ומאד נפוצה בכנען של הברונזה המאוחרת. לקריאה נוספת בנושא ראה את מאמרה של עירית ציפר:
Ziffer, I. 2010: Western Asiatic Tree Godesses  בכ"ע  Egypt and the Levant XX: 411-430 .
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'השאלה בהתחלה היתה של Widsith '
השאלה בהתחלה היתה של Widsith
05/07/2011 | 00:02
28
28
אני פשוט עניתי לו בדרכי, החמקמקה והמבלבלת אולי (כמו המציאות הקדומה - החמקמקה ומבלבלת כשלעצמה - של גלישת מיתולוגיות, שמות של אלים שונים, סמלי פולחן, אמונות שונות וכיו"ב, מאזור לאזור, מקבוצה לקבוצה, ומתקופה לתקופה, במזה"ת הקדום)...

אני מקווה שהוא למד מזה משהו על "האשרה" בקרב הישראלים הקדומים ועל קשריה ומקורותיה בקרב הכנענים ושאר תרבויות המזה"ת הקדום...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'האמת שזה רק מוביל לעוד שאלות...'
האמת שזה רק מוביל לעוד שאלות...
05/07/2011 | 00:21
27
22
אבל תודה בכל מקרה :)
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'שאל, שאל - עשיתי סמינריון שלם על האשרה..:)'
שאל, שאל - עשיתי סמינריון שלם על האשרה..:)
05/07/2011 | 00:37
26
98
לצפיה ב-'אוקי -'
אוקי -
05/07/2011 | 14:02
25
27
האם מדובר באלה, חפץ פולחני או מה? אולי זה בכלל כינוי לאלה, ואם כן למי? או האם זה יותר מן אספקט של אלה אם? מה הזכר של זה בהמשך היהדות? האם זה באמת כמו שקראתי באיזה מחקר, לאלוהים הייתה אישה (אלוהי התנ''ך הבנתי מאוד קרוב לבעל בהרבה מובנים...)? מה המקבילות שלה במיתולוגיות שמיות/מסופוטמיות, בין אם בחצי האי ערב או בבל או סוריה או פניקיה? האם היא ייבוא זר כמו קטש המצרית? האם איזור השרון באמת קשור לשמה או שהקשר הוא רק תיאוריה בלשנית?
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'תיקון'
תיקון
05/07/2011 | 14:03
20
לא לבעל, לאל/ים. או שהאם הוא שילוב של השלושה?
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'כפי שאמר קודמי, מעקב אחרי מיתולוגיות'
כפי שאמר קודמי, מעקב אחרי מיתולוגיות
05/07/2011 | 20:17
27
הוא בעייתי. האשרה נחשבה בהתחלה לאלה נפרדת של העממים הכנענים שישבו פה. יכול להיות שהיה מדובר גם בחפץ פולחני כלשהו, או עץ מקודש שהייצוג שלו היה אישה.
במקרא יש אספקטים שונים של יהוה (יהוה צבאות, וכו'...), בחורבת תימן (כונתילת עג'רוד)* יש כמה כתובות המוקדשות ל"יהוה תימן ואשרתו", במתחם בגזר (מתחילת הברזל אאל"ט) יש שתי "מסבות", יכול להיות שהאשרה התגלגלה להיות השכינה כדי לקרב את ה"עמך" הכפרי אל הדת הממוסדת. לגבי אזור השרון, כיוון שהיה יער בעבר, לא יהיה זה משולל מציאות להניח כי יכול להיות קשר לאשרה מסיבה זו.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'"יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמ'
"יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמ
06/07/2011 | 20:58
22
37
וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ; מִימִינוֹ, אשדת (אַשְׁרָת) לָמוֹ." (דברים ל"ג 2, עם תיקון משוער קטן)...

אם נכון התיקון המשוער הנ"ל, אז כנראה שהאל המדברי ה' עלה ארצה כשהוא כבר נשוי לאיזו בת זוג, כמקובל בעדות המזרח הקדום, ולאחר שנקלט (יחד עם נושאיו) בקרב האוכלוסיה הישראליתית-כנענית המתהווה (ע"ע שכם והר-עיבל וכאלה), הוא אוחד בתהליך סנקריטיסטי מסובך עם 'אל' אלוהי ישר-אל (בהתגלמותו המקומית - שהיתה כנראה שונה מעט מהגרסה האוגרית) וברבות הזמן גם ספח לעצמו כל מיני תכונות ותפקידים שאיפינו לפנים את 'בעל' (הדד) ועוד שאר אלים שהוא היה אמור להחליף...

בעקבות התהליך הסנקריטיסטי 'אל' בישראל אמנם זכה לכינוי "יהוה" אבל גולם כנראה בדמות של עגל/שור - שנאמר: "אל מוציאם ממצרים כתועפות ראם לו", וכנראה גם "אל הוא אלוהיך ישראל אשר העלך מארץ מצרים" - מה שמזכיר קצת את הכינוי של אל באוגרית: "שור-אל" (וראה גם הושע ח' 5 - 6, עם תיקון קטן: "זָנַח עֶגְלֵךְ שֹׁמְרוֹן, חָרָה אַפִּי בָּם; עַד-מָתַי, לֹא יוּכְלוּ נִקָּיֹן.  כִּי מִי שׂור-אֵל, וְהוּא--חָרָשׁ עָשָׂהוּ, וְלֹא אֱלֹהִים הוּא: כִּי-שְׁבָבִים יִהְיֶה, עֵגֶל שֹׁמְרוֹן."). גם זוגתו של 'אל' (או זוגתם המשולבת של אל+יהוה) עברה כל מיני תהליכים - ואפשר שהיא כונתה גם 'מלכת השמים' ושהיא זו שמגולמת בכל מיני צלמיות ביתיות מסוף ימי בית ראשון שנמצאו ביהודה...

אני כרגע קצר בזמן, אולי אכתוב עוד בקרוב...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'נו באמת..יש פה חוקיות וסדר'
נו באמת..יש פה חוקיות וסדר
07/07/2011 | 11:53
21
26
ויאמר:
ה' מסיני בא
וזרח משעיר למו
הופיע מהר פארן
ואתה מרבבת קדש
מימינו אשדת למו

הופעה  : בא , זרח , הופיע , אתה (בא בארמית) , אשדת (אשד = מפל = נפל = ירד)
מקומות : סיני , שעיר , פארן , (מי מריבת) קדש , תימן (ימין)
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'אטימולוגיה בגרוש...'
אטימולוגיה בגרוש...
07/07/2011 | 14:45
19
44
כמו לטעון שבין עפולה בישראל ואפוליה באיטליה יש קשר...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'ואתה החור שבגרוש.'
ואתה החור שבגרוש.
07/07/2011 | 15:00
18
29
ודווקא יש קשר בין עפולו (עפולים) לאפולו
ארכיאולוגיה >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'דבר ראשון - בלי השמצות אישיות.'
דבר ראשון - בלי השמצות אישיות.
07/07/2011 | 15:13
27
אני לא תקפתי אותך אלא את מה שכתבת, שלדעתי אין בו דבר וחצי דבר וכולו הוא אטימולוגיה של שמות דומים.
לגבי המאמר שהבאת, כשמישהו משתמש בביטוי "אין ספק" כל כך הרבה פעמים במאמר, יש להניח שבכל דבר ודבר שכתב יש ספק. ואני, אני עוד בורשה הייתי סקפטי.

בקיצור, כיוון שסיפורי שמשון הם חלק מאוד מאוחר במקרא, אולי אפילו הלניסטי, כנראה שהם פשוט עיבדו את הסיפורים שהגיעו אליהם, אין צורך לתת פירושי על לעניין.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'יש לי בעיה עם מה שלמדת'
יש לי בעיה עם מה שלמדת
07/07/2011 | 18:25
9
24
כאחד שכן למד קצת על בלשנות הודו אירופאים. השורש דן לא כ''כ קשור לדנאים כמו שהוא קשור בכללי לגרסא הודו-אירופאית לנהר/אלת הנהר (שמשתקפת בדאנו האירית, דון הוולשית, בנהר הדנובה, דנייפר, דון ... שהם איזורי המולדת של האינדו-אירופאים). למה לקשר דווקא לגויי הים ולא להתייחס לעובדה שיש סיכוי ששבט דן היו שבט הודו אירופאי שבמקרה השורש היה דומה? וכיצד זה ששבט אחד נפרד מהפלשתים וחבר לבני ישראל במקום לאחד כוחות עם הפלשתים ולהיאבק בהם?
ומה באמת הקשר בין עפולה לאפולו?
ולמיטב הבנתי, הדנאים היו חלק מהפלשתים, בהנחה שאתה מקבל שגויי הים היו האגאים שברחו מיוון לאחר הפלישה הדורית. הפלשתים אם כבר היו דנאים ואכאים...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'לא למדתי כלום'
לא למדתי כלום
07/07/2011 | 18:35
8
44
אני לא מסכים עם כותב המאמר
מלבד הקשר בין עפולים לאפולו
אפולו נחשב לאל העכברים
עפולים מקבילים לעכברים
שמואל א ו4: "ויאמרו מה האשם אשר נשיב לו ויאמרו מספר סרני פלשתים חמשה עפלי זהב וחמשה עכברי זהב כי מגפה אחת לכלם ולסרניכם"
העיר אפולוניה -> רשפון -> רשף -> דבר (מגפת מוות , שקשורה לחולדות/עכברושים)
יש כמובן עוד הקשרים..
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'אבל'
אבל
07/07/2011 | 18:58
19
מה שאמרת על אפולוניה לא עוקף את ימי ההלניזם. זה שהיוונים קראו לאלי זרים בשמם שלהם זה ממש לא חדש, וזה לא יותר עתיק מימי ההלניזם... ואפולו אל העכברים? ומכאן לקשר לרשף? הקשר נשמע לי יותר מדי רופף, מצטער, אולי לכל היותר מסורת מקומית. מה שאר ההקשרים? אל תיעלב, אבל לצערי אתה הולך רחוק מדי. אתה צריך לזכור שהיוונית שדברו הפלשתים שונה מאוד מהיוונית של ההלניסטים...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'ניחוש טוב צריך להיות מבוסס במשהו.'
ניחוש טוב צריך להיות מבוסס במשהו.
07/07/2011 | 21:10
6
14
שלך מבוסס, ובכן, בכלום מעבר לדמיונך. כמי שמכיר את אפולוניה לא מעט מפנים ומתוך, אין קשר בין אל הסער הפיניקי לשום דבר או מחלה. צר לי לאכזבך בעניין הזה. הקישור שלך בעייתי בלשון המעטה.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'תמשיך לחיות בסרט'
תמשיך לחיות בסרט
07/07/2011 | 22:23
5
18
תקרא תחכים קצת
ארכיאולוגיה >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'שוב'
שוב
08/07/2011 | 03:11
3
10
אתה משליך את תופעת הinterpretio graeca על תקופה מלפני שהיא הייתה קיימת. אתה צריך להבין שקישור כזה עם רשף, אם הוא בכלל נעשה בצורה כוללנית ברחבי ארץ ישראל, לא קדם למאה ה3-4 לפני הספירה. פשוט לא. שלא לדבר שהשם אפולו, אם היית רוצה לקשרו לפלישתים, היה צריך להכתב שונה מאוד מהגרסא היוונית קוינה שהובילה לשם אפולוניה, ולמצוא איזה שם שדומה לניב מיקני. אינני ארכיאולוג, אבל תבדוק את ההיסטוריה לפני...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'תשחרר..אתה מקובע.'
תשחרר..אתה מקובע.
08/07/2011 | 08:59
2
11
לצפיה ב-'אני אשתחרר אם תציע תיאוריה רצינית.'
אני אשתחרר אם תציע תיאוריה רצינית.
08/07/2011 | 19:01
11
הקישורים שעשית מאוד אופנתיים, אבל היסטורית הם חסרי כל ביסוס, או אם כן, הם הרבה פחות עתיקים ממה שאתה חושב.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'זה שאנשים לא מסכימים איתך'
זה שאנשים לא מסכימים איתך
08/07/2011 | 21:03
7
לא אומר שהם טועים, מקובעים או טיפשים. זה אומר שהם לא מסכימים איתך. תגובה נאותה היא לא תגובת "אד הומינם" אלא תגובה לטענות שהם מביאים. מה שראוי לעשות כשאתה מנסה לשכנע מישהו שאתה צודק, הוא להביא טענות יותר טובות משלו, או לסתור את טענותיו של הצד השני. אם כל מה שאתה מסוגל להגיד זה "אני צודק ואתה לא יודע על מה אתה מדבר" אל תטרח ללחוץ על "שלח".
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'הזיהוי שלו כאל הדבר הוא איזוטרי בלשון המעטה.'
הזיהוי שלו כאל הדבר הוא איזוטרי בלשון המעטה.
08/07/2011 | 20:52
12
ושוב, אם תמשיך בהשמצות אישיות ללא התייחסות לטענות זו תהיה בעיה.
אם אינך יודע, מי שמזהה את רשף כאל הדבר, הזיהוי של טקסידור אליו אתה מפנה:
Teixidor, J. 1976. The Phoenician Inscriptions of the Cesnola Collection. Metropolitan Museum Journal 11
אני מכיר, וגם הוא מתייחס אליו בזהירות.

האטימולוגיה של הניק שלך לפי השיטה שלך היא אב-יתר= אב-אבא-אבינו שבשמים-יהוה... יתר- חבל - מיותר... מסקנה: יהוה הוא אל מיותר. והרי לך אטימולוגיה בגרוש.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'לגבי עופלים וחורים...'
לגבי עופלים וחורים...
08/07/2011 | 01:47
6
123
התנ"ך עצמו מבאר "עופלים" כ"טחורים".

השאלה שודאי שואל כאן כל אדם סביר היא: כיצד יכלו הפלישתים לעשות את "צלמי טחוריהם"? איך, לעזאזל, עושים "צלמים" של טחורים מזהב - הרי בסה"כ מדובר במיני גידולים ובליטות בלתי-נעימות המסודרות סביב פי-הטבעת...

ובכן, כאשר למדתי על התרבות החומרית הפלשתית, נדמה לי שירדתי לסוף דעתו ההומוריסטית של הסאטיריקאן המקראי... קבלו בבקשה את "צלמי טחוריהם" - בגרסא הקראמית (לא מצאתי מזהב):

http://www.antiquities.org.il/images//sites/roshzy...

http://www.samosin.gr/imagesJtS/Photos/MusioArxaik...


אני לא מביא פה קישור לתמונות של טחורים מחמת כבוד המקום - אבל מי שיחפש בגוגל-תמונות ודאי ימצא את קוי הדמיון...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'מה זה כן?'
מה זה כן?
09/07/2011 | 01:36
5
10
לצפיה ב-'קרנוס'
קרנוס
09/07/2011 | 14:51
4
44
לפי הגדרת לקסיקון המונחים הארכיאולוגי: "כלי פולחן ממוצא אגאי. הכלי עשוי טבעת חרס חלולה אליה מחוברים כלי קיבול קטנים בדמות כלים זעירים, צלמיות, חיות וצומח."

יש לציין, כמובן, שהכלי הובא לארץ בידי הפלשתים והיה נפוץ מאוד בתרבות הפלשתית. ונראה לי שמבחינה צורנית הוא די עונה לתיאור "צלמי טחוריהם" - זאת בהנחה שהסופר המקראי שכתב זאת ביקש ללגלג על הפלישתים, פולחנם ותרבותם, כמובן...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'מצאנו כלי כזה בחפירות בגליל התחתון המזרחי'
מצאנו כלי כזה בחפירות בגליל התחתון המזרחי
09/07/2011 | 15:12
2
18
תיארכנו אותו לשלב המעבר בין סוף ה LB ל- I1 , לקורנס הזה שמצאנו הראשים הם פרים אבל בלי עיטורים מצוירים או מירוק, הוא נעשה באזור, ובאתר הזה שבו הוא נמצא תל "רכש" לא נמצאה שום שכבה פלשתית ובכלל שום קראמיקה פלשתית(שיכלה להגיע מאזור החוף)למרות שכבות  משמעותיות של ברזל 1. הכל נראה לי כנעני לגמרי לפחות בשלב הזה אם מקורו הסגנוני מהאגאי אז ככל הנראה זה היה בשלב מוקדם הרבה יותר.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'בהחלט יתכן'
בהחלט יתכן
09/07/2011 | 16:03
1
16
הרי גם במהלך הברונזה היו כל-מיני קשרי תרבות ומסחר של כנען עם ארצות מצפון מערב, וגם יש איזכורים לכל מיני שרדנה ות'כר שהסתובבו באזור עוד לפני תום ה-LB... העניין הוא שכלים כמו שאתה מתאר כנראה די נדירים, ואילו אצל הפלשתים הם היו כנראה סטנדרט פולחני שהיהודאים זיהו כ"מאפיין פולחני פלשתי" (והזיהוי הזה נמשך, למעשה, עד הימים בהם אני עברתי קורס קרמיקה)...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'הכלים אכן יחסית די נדירים'
הכלים אכן יחסית די נדירים
09/07/2011 | 17:22
14
לא נתקלתי בהם בחפירות אחרות שהשתתפתי מאותם התקופות(מגידו, בית שמש), ואם פותחים דו"חות חפירה שבהם נמצא קורנס הוא בהחלט יוצג בהבלטה, אין לי בעיה אם הטענה שהצגת, אני פשוט נגד הצגת הדברים כשחור או לבן כפלישתי או יהודאי או כנעני החיים היו בעבר כמו היום הרבה יותר מסובכים ובעבר הייתה נטיה של החוקרים לפשט את תהליך הקונסטרקציה של הפרשנות והתיאוריה דברים שהושרשו וחלקם נאמרים על ידי החוקרים(הותיקים בעיקר) עד ימינו.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'נ.ב. לגבי האטימולוגיה'
נ.ב. לגבי האטימולוגיה
09/07/2011 | 15:15
29
אם נקבל את פרשנות המקרא עצמו לפיה "טחורים" = "עופלים", אזי יש להניח שמבחינה אטימולוגית היא לא קשורה לאפולו אלא צריך לקשר אותה עם ה"פלולה" הערבית (שהרי טחורים הם מין פלולות שצומחות סביב פי הטבעת)...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'"אֱלוֹהַּ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר-פָ'
"אֱלוֹהַּ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר-פָ
08/07/2011 | 00:59
84
כִּסָּה שָׁמַיִם הוֹדוֹ, וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ. וְנֹגַהּ כָּאוֹר תִּהְיֶה קַרְנַיִם מִיָּדוֹ לוֹ, וְשָׁם, חֶבְיוֹן עֻזּה; לְפָנָיו, יֵלֶךְ דָּבֶר, וְיֵצֵא רֶשֶׁף, לְרַגְלָיו." (חבקוק ג' 3 - 5, עם תיקונים קלים בניקוד בלבד).

לפי שיטתך (שיתכן שהיא צודקת, קשה להוכיח אם כן או לא) אני מניח ש"נוגה" כאן זה רק "אור" ולא חלילה שם כוכב הקשור לאיזו אלילה שמימית כגון עשתורת/ונוס; "קרניים" זה רק "קרני אור" ולא כינוי הקשור לעשתורת (או במקרה זה - תקבולת נרדפת ל"נגה"), כמו "עשתרות-קרניים" או משהו כזה (אגב, בלי שום קשר ל"חביון- עֻזה", הידעת ש"אל- עֻזת" [העזה/רבת העוז] היתה אלת כוכב הבוקר הפופולרית ביותר בחצי האי ערב עד ימי מוחמד?)*; וכמובן ש"דבר" זה רק סוג של מחלה ו"רשף" זה רק ברק...



------------------------------- -- - - -
הערות שוליים

*יש לציין שאם נקבל את ההנחה שזוגתו של יהוה בעת עלותו מהמדבר (יחד עם שבטי מדין-כושן-קין) היתה משהו מקביל לעשתורת-עוזת, אזי היא היתה שונה מ"אשרת-אלת" - שמקבילתה בערב הייתה כנראה אל-אלת ("האלה").
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'מאיזה אתר התמונות?'
מאיזה אתר התמונות?
09/07/2011 | 01:39
1
18
לצפיה ב-'אופס! לא נתתי קרדיט...'
אופס! לא נתתי קרדיט...
09/07/2011 | 17:48
29
כל התמונות בעניין האשרה לקוחות מהמאמר הזה של טילור - שגם שווה קריאה לכל מי שמתעניין באשרה:

http://jot.sagepub.com/content/20/66/29.full.pdf+h...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-' מדהים.לא צירוף מקרים.'
מדהים.לא צירוף מקרים.
05/07/2011 | 09:24
6
25
שאלה: מה כתוב על המטבע?
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'Ambrocie-Paitre - האבנים המשוחות'
Ambrocie-Paitre - האבנים המשוחות
07/07/2011 | 02:07
5
30
הנה הסיפור של המטבעות, האתר, והמיתוסים המאוחרים שנקשרו בו - אין שם שום אזכור לאל או אשרה (האתר מוקדש למלקרת, האל שיסד את צור לפי המיתולוגיה המאוחרת), מקסימום תמצאי שם אבנים שנמשחו (כמו המצבה שהציב יעקב בבית אל) ועץ בוער שאיננו אוכל:

http://zrhyva.info/2011/the-ambrosial-rocks-mzcq/
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'מלקרת הוא סינכרוניזם של הראקלס'
מלקרת הוא סינכרוניזם של הראקלס
07/07/2011 | 14:56
4
20
אם אינני טועה.
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'כנראה ערבוב של בעל והרקולס... :)'
כנראה ערבוב של בעל והרקולס... :)
08/07/2011 | 01:25
3
48
השאלה רק אם זה ערבוב עם בעל-הדד (אל הסערה הידוע לשימצה) או עם בעל-חמון (שזה בעצם גלגול מאוחר של 'אל' דווקא [ושלזוגתו קראו "תנית" - שהיא כנראה הגלגול הפניקי המאוחר של "אשרה" האוגריתית])...

מה שבטוח, קדמונינו היו מאוד גמישים בעניין של ערבוב שמות, ומיתולוגיות, סמלים אליליים ושאר מיני סנקריטיזם - כה גמישים עד שקשה מי הוא מי ומה הוא מה...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'תקן אותי אם אני טועה'
תקן אותי אם אני טועה
08/07/2011 | 19:06
2
20
אבל "קרת" בשמית זה לא עיר? מאותה שורש של קרייה, או קרתגו (קרת-חדשת)? למה ישר לקפוץ להרקולס? השם נשמע שמי להפליא ובד''כ ניתן למצוא מאפיינים משפת המקור בשמות של אלים סינקרטיים (אודין, קטש, ת'ור, סראפיס...)...
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'הזיהוי הוא אמנותי והיסטורי'
הזיהוי הוא אמנותי והיסטורי
08/07/2011 | 22:04
1
20
מלקרת מופיע באמנות לעיתים עם האטריבוטים של הראקלס. בנוסף לכך יש לכך רפרנטים היסטורים אצל הרודוטוס ואצל פלביוס. משמעות השם מלקרת בפיניקית היא אכן "מילק-קרת" - מלך העיר (צור).
ארכיאולוגיה >>
לצפיה ב-'השאלה היא עדיין'
השאלה היא עדיין
09/07/2011 | 14:01
16
אם זה אל סינקרטי או לא. אני יודע גם על אלים אטרוסקיים שמופיעים בצורת אומנות יוונית אפילו שהמיתוסים סביבם אטרוסקיים בבסיס... למרות שבאמת תופעת הפירוש היווני מטשטשת יותר מדי מכדי לקבוע בבירור אני מניח.
ארכיאולוגיה >>

הודעות אחרונות

21:12 | 11.08.19 חקר הברק ממזרח
00:04 | 11.08.19 חקר הברק ממזרח
22:07 | 18.05.19 zachiz
23:00 | 24.03.19 אייל גלבiע
08:51 | 25.11.18 אורחים בפורום
19:53 | 24.09.18 Oren Katzman
12:21 | 20.09.18 אורחים בפורום
22:39 | 12.08.18 meravi223
10:48 | 27.05.18 אורחים בפורום
11:33 | 23.05.18 עוד אורית אחת
11:29 | 06.05.18 feralcat
09:58 | 18.04.18 אורחים בפורום
21:53 | 16.04.18 אש נדר
21:52 | 16.04.18 אש נדר

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ