מי מחנך בבית של סבא וסבתא?

את לא חושבת שזה סביר

שחמותך תקבע אם מותר או אסור לשחק בחדר העבודה שלה? ושלא תרשה להשקות את הפרחים במי שתייה (להבדיל ממים מהברז) או אפילו לגשת לדיספנסר במקרר, שמניסיוני בחיים תוחלת החיים שלו לא מאוד ארוכה...?
בלי קשר לשאלה אם את או היא צריכים להגיד לילדים את זה - אלה נראות לי דרישות סבירות בהחלט.
קחי בחשבון שאם את נותנת לה להטיל איסורים, זה גם אומר שהיא חופשייה להטיל סנקציות כרצונה, וכו', אם הם ל-א פועלים בהתאם לאיסור - והסנקציות האלה לאו דווקא ימצאו חן בעינייך.
 
אז תביאו אתם צעצועים ומשחקים איתכם,

או תמצאו להם עיסוקים (אצלנו גם דף ועט מספיקים כדי להעסיק אותם במשך זמן רב). זה מה שאנחנו עושים כשצריך. אני בטוחה שיכולת לחשוב על זה לבד, כך שכנראה זה שאת לא עושה את זה קשור למשהו אחר. בכל מקרה, במקום לרוץ אחריהם ולאסור עליהם דברים, פשוט תביאי את את התעסוקה.
גם לנעול את חדר העבודה הוא פתרון ברור, שלא ברור למה הוא לא היה הפתרון הראשון שהם חשבו עליו או שאת הצעת.
לגבי זה שאין לך בעייה שהם יחנכו אותם - סבבה, אם זה מה שאת חושבת, ואת רוצה לתת להם את המושכות בבית שלהם כשאת נמצאת שם - תגידי להם את זה בצורה חד-משמעית. אני לא הייתי עושה את זה, ולדעתי זה לא מומלץ, ובוודאי שלא מובן מאליו לסבים שזה המצב - אבל אם זה מה שאת רוצה, שתהיה התעלמות מנוכחותכם כמחנכים של הילדים והם אלה שיחנכו אותם כשאתם שם - תגידי להם. אפילו בגן כשההורים נמצאים ליד הילד ברור שהאחריות לילד שלהם היא עליהם. ברגע שהם לא שם - הגננת היא הסמכות, או הסבים אם אתם לא שם. ההנחה של הסבים שאת מעוניינת להיות הסמכות היא סבירה לגמרי.
 
מסכימה איתך לחלוטין

גם בעיני, כל מה שקשור לבית שלה, זכותה לדרוש לגמרי.
לעומת זאת, כל מה שנוגע לילדים (אוכל ומקלחות), לגמרי באחריותך בלי קשר למקום בו אתם נמצאים. וזכותך לקבוע מה יהיה.
 
מי מחנך בבית של סבא וסבתא?

חמי וחמותי אנשים מקסימים וחמים, קשורים מאד לנכדים, ומארחים אותנו מכל הלב בערך פעם בשבועיים לשבת. לרוב אנחנו מגיעים בשעות אחה"צ ביום שישי ועוזבים בשבת בצהרים. חמותי מאד קפדנית בענייני נקיון והגיינה אישית וגם חשוב לה מאד שהילדים יאכלו. היא כל הזמן שואלת אותם אם הם רעבים. אם הם עונים שלא, היא שואלת " אז משה, מה לחמם לך?" הוא חוזר ואומר שהוא לא רעב, והיא בשלה: "אז לחמם לך מרק? רוצה עוף? לפתוח לך אבוקדו?" בבית לימדנו את הילדים להפסיק לאכול כשהבטן שבעה, ושאוכלים לפי תחושת הרעב (ולא, נניח, כי השעה אחת). כנ"ל לגבי מקלחת. ילד שקם מאוחר בשבת, רבץ בבית כמה שעות ויוצא לנסיעה - מבחינתי ממש לא חייב להתקלח. היא חוזרת ומבקשת מאיתנו שוב ושוב שנקלח את הילדים. הסברנו שאנחנו מקלחים בערב בבית. היא בכל זאת עושה מצדה כל מאמץ לקלח את הילדים. שני הגדולים, בני 5 ו-7 הם כבר ילדים עצמאיים, יודעים להתקלח לבד (לבן החמש אני רק חופפת את הראש), ופשוט מסרבים להצעות שלה. אין לה סמכות לאכוף עליהם להתקלח בלי הגיבוי שלנו, והיא מתמרמרת באוזננו על החינוך הקלוקל שאנחנו נותנים לילדים בענייני הגיינה (בעינינו מקלחת כל ערב זה לגמרי מספיק). כנ"ל בענייני אוכל. אין אצלנו "אבל תאכל עוד ביס" או "אבל אכלת נורא מעט" או "תגמור מהצלחת". מי ששבע רשאי לקום מיד מהשולחן ולפנות לעיסוקיו, אלא אם מתחשק לו להישאר ולשבת עם כולם (הם המון פעמים נשארים). בגלל שהחינוך שלנו כל כך שונה, לפעמים השאלות החוזרות שלה בענייני אוכל מרגיזות אותם והם עונים לא יפה. הסברתי וגם הענשתי. מותר להם לומר לא כמה שהם רוצים, אבל בצורה מנומסת. גם כאן נמתחת עלינו ביקורת (שאנחנו לא דואגים להאכיל את הילדים). ובפעם האחרונה שהיינו שם חמי אמר לילדים - בבית שלי תתנהגו לפי הכללים שלי. אני כבר מזמן (מזמן) לא מעירה על כמויות הסוכר שהם נותנים לילדים (ובכלל זה שתיה ממותקת שמוקצה מחמת מיאוס אצלי). אז מי מחנך אצל סבא וסבתא? מצד אחד, לא רוצה 'לשים עליהם פס', מצד שני - לא אכריח ילד לאכול (גם אין לי מושג אם בכלל אפשר או איך עושים את זה) ולא אקלח ילד בן 5 בכוח 4 שעות אחרי שקם נקי מהשינה. אני נותנת לילדים שלי אוטונומיה על גופם עד גבול מסוים, וסבתא מחפשת גבול הדוק יותר.
 
אין לי תובנות, אבל הזכרת לי את סבתא שלי

התחלתי לכתוב שבד"כ הכללים אצל הסבתות נוקשים פחות - מותר לדלג על מקלחת, מותר לאכול מה שרוצים וכו' - אבל אז נזכרתי בסבתא שלי, שהייתה המחנכת הכי נוקשה שיש: קמים אצלה ב-6 בבוקר ומסדרים את המיטה, לא חולמים על להשאיר כלים בכיור או לא להתקלח (במים קרים! כי יום אחד אולי לא יהיה כסף למותרות כמו מים חמים!).
היא הייתה עד כדי כך קשוחה, שאפילו לא חשבנו להתמרד או לסרב, פחדנו ממנה
 
אכן, בית שלהם כללים שלהם.

מקלחות לא נראות לי חלק לגיטימי מ"כללי הבית" ואם הילדים מתקלחים בערב בבית אז זה לא נושא לדיון - הבהרת שזה המצב וזהו.
את גם לא צריכה להכריח לאכול - את לא זאת שאוכפת את החוקים בבית שלהם, אלא הם. כל עוד מה שהם עושים לא נראה לך פוגע ממש בשלומם או בריאותם של הילדים (ולאכול יותר אצל סבתא בשבת פעם בשבועיים כנראה לא פוגע) - שיעשו מה שהם רואים לנכון. וכמו שאמרת - אל תתני לילדים לדבר אליהם לא יפה (אלא אם את רוצה לתת לסבים "לחנך" אותם גם בנושא הזה).
אצלנו, אצל חמותי - אסור לקום מהשולחן עד שהיא מרשה (אחרת יש סנקציות כמו לא לקבל קינוח), אסור לדבר באנגלית ליד השולחן (כולל במסעדה אם היא משלמת), חייבים לגמור מה ששמים בצלחת (אצלנו בבית ממש לא) - אבל מותר שמישהו אחר יגמור עבורך (כי העקרון הוא לא לזרוק אוכל), חייבים לטעום מה שהיא אומרת לטעום, וכו'. כמו כן, חמותי שומרת ואוכלת מאכלים שפג התוקף שלהם, מה שמסבך את הבת שלי עם אמא שלי כי היא שואלת/בודקת אם המאכלים בבית שלה בתוקף ואמא שלי נעלבת.
 

mafe

New member
הכללים הם שלנו

אבל זכינו בסבא וסבתא נהדרים (ההורים שלי). לאמא שלי יש דרך מסויימת, והיא בהרבה מקרים איפשהו באמצע ביני לבין אחותי. למשל בענייני אוכל, אני מאוד מקפידה על הגבלה בסוכר ואוכל בריא, ואחותי משחררת לגמרי. הכלל הוא שאצלי אוכלים יוגורט לבן לא ממותק, אצל אמא שלי יוגורט עם פירות ואצל אחותי מילקי, וככה בכל דבר. אז הילדים של אחותי אוכלים יותר בריא מבד"כ ושלי קצת פחות. גם כשאמא שלי שומרת עליהם בלעדי, היא שואלת מתי להשכיב לישון / אם לארוחת 10 אני מעדיפה כריך או פירות / מה אנחנו עושים כרגע בענייני גמילה? לוקחים יזום או מחכים שיבקש?
בקיצור, מתאימה את עצמה לחלוטין לדרך שלנו ובחיים לא תלך נגדנו.
עם חמי זה יותר פשוט כי אנחנו פוגשים פחות, אבל כשנמצאים אצלו האחריות היא 100% שלנו, אנחנו מאכילים, מחליטים אם יישנו צהריים או לא, מרשים או לא מרשים לקום מהשולחן. הוא לא מתערב אף פעם.

אני חייבת לציין שהבתים שלנו מאוד דומים בסך הכל ואין הבדלי גישה קריטיים, אבל אם היו כמו במקרה המתואר, הייתי יושבת לשיחה נעימה ומסבירה שיש דברים שחשובים לי ואני לא מתפשרת. ומה שאני יכולה להתמודד- משחררת.

ומצד שני: אמא שלי טוענת שהייתי מחנכת אותי ואת אחותי כל השבוע, וסבא וסבתא הורסים בסופ"ש... ולי יש זכרונות מתוקים מהילדות אצל סבא וסבתא, עם החוקים שלהם וההתנהלות אצלם, נסענו איתם לחו"ל ובילינו אצלם המון, וזה שווה זהב למרות שהרשו לנו יותר שוקולד או שהיו חוקים שונים בענייני מקלחות. אז אולי שווה לתת להם לפתח את מערכת היחסים ביניהם בלי להתערב. לא יודעת, סתם נקודה למחשבה.
 
אצלי זה יותר גרוע

שתי הסבתות באות לעזור ומתעלמות לחלוטין מהחלטות שלנו. לדוגמה, לא אוכלים בסלון - אז אם אנחנו לא בבית, אין מצב שמישהו יישב במטבח.
וגם כשאני נמצאת, זה קרב - היא אומרת להם: אבל אמא לא מסכימה, ואז מחכה שאצא מהחדר כדי שוב לתת להם אוכל בסלון.
 
אשמח אם תעלי את השאלה ב"חמותי ואני"- מעניין לקרוא את התגובות

שם.
&nbsp
אני חושבת שככה או ככה הורים צריכים להחליט מה נכון לילדים שלהם מבחינתם , גם אם זה הבית של ההורים. צריך כמובן לכבד את ההורים ולהתחשב בהם אבל הסיי האחרון הוא של ההורים.
 
הבעיה היא שזה פוגע

ביחס של הילדים הגדולים אליה. כשהיו קטנים לא הפריע להם שהיא מקלחת/מאכילה וקובעת את הזמנים לכך. ככל שהם הופכים עצמאיים ומתפתחים הם מאבדים את הסבלנות לנסיון שלה לנהל אותם. ולכן גם פחות נלהבים לבוא. בעבר היו נוסעים לפעמים רק שניהם. היום הם דוחים את הרעיון על הסף. אותי זה נורא מצער כי זה יוצר מידה של דחיה וריחוק ביחסים. אבל אין טעם לומר לה כלום. היא ממילא לא שומעת. הם היו הורים עם המון חוקים וניהול צמוד מצד אחד, אבל רכים וותרנים מצד שני, והסגנון שלנו מאד שונה וכבר טמוע בילדים.לי יש זכרונות נהדרים מסבא וסבתא שלי, בעיקר בגלל שראו אותי כמו שאני, התייחסו אלי בהתאם לגיל שלי, וכמובן, פינקו אותי מיני פינוקים שלא היו בבית.
 
אצלינו אמא שלי מצפצפת על החוקים שלנו, אבל ממציאה חוקים משלה

וזה הגיע למצב של מלחמות ופיצוצים עם הגדול. מצד אחד - הוא צודק, מצד שני - הוא מתחצף. אז המצב בעייתי. במיוחד שאמא שלי נעלבת קשות כל פעם שנראה לה שאני לוקחת את הצד שלו.
 
את מדברת על זמנים שבהם את לא נמצאת?

בזמנים כאלה אין ספק שהחוקים הם החוקים שלה. החוקים הם תמיד החוקים של המבוגר האחראי - ואם לא מעוניינים בחוקים שלו, לא משאירים אותו עם הילדים.
 

מ י כ ל10

New member
אין גיל מבוגר מדי ללמוד מתוצאות

כמו שאנחנו מאמינים שילדים לומדים אם למעשים שלהם יש תוצאות, כך גם מבוגרים יכולים ללמוד.
הם יבואו בחוסר חשק, ויעשו פרצופים או שיפסיקו לבוא, ועם קצת תיווך, גם סבתא תבין מה קורה כאן ואם זה שווה לה את זה.
ויבוא יום, וייסעו לסבא ולסבתא בניגוד לרצונם, כי גם פה יש לך מילה, וחשוב לך הקשר הזה.
ומהצד השני, בהחלט אפשר לומר לילדים: "נכון שכל פעם שאנחנו נוסעים לסבא וסבתא מאוד חשוב להם שתתקלחו? אז מה דעתכם ללכת להתקלח?" לא, כי יש ערך למקלחת הזאת, אלא כי זה חשוב לסבתא, וגם כבוד למבוגרים הוא ערך.
לגבי האוכל - שיגידו את האמת: "סבתא, אני שבע. אם אוכל עוד תכאב לי הבטן (והפולנים יוסיפו: את רוצה שתכאב לי הבטן?")"
בהצלחה
 

danakama10

New member
נשמע שזה נושא ongoing הביקורת של החמים

בפעמים קודמות, הצדקתי את הביקורת שלהם.
הפעם, אחלק את תשובתי לשניים:
כן, בבית שלהם אתם כולכם תתנהגו לפי החוקים שלהם. כלומר, אם אסור לקפוץ על הספות למרות שנניח אצלכם בבית מותר, אזי אסור לילדים לקפוץ.
אבל את מתמקדת בנושא האוכל והמקלחת.
נראה לי שברור לך שילדים לא חייבים להתקלח בוקר וערב. הם אפילו לא חייבים להתקלח כל יום, אוי לאוזניים שכך תשמענה! החמים שלך יכולים להביע את דעתם, אבל אני מניחה שבשלב מסויים זה כבר נמאס, ואת חייבת ליצור מצב שברור להם שאסור להם למתוח ביקורת עליכם כהורים בנוכחות הילדים. זה כנראה יהיה עימות רציני, כי הם נוהגים לעשות זאת כדרך קבע, אבל בסוף הם ילמדו.
אם את הביקורת הם מביעים רק באוזניכם, ההורים, אני כן הייתי שומעת. נשמע שיש להם סך הכל עיצות טובות, וכן אפשר ללמוד מהם. אם אותה עיצה חוזרת על עצמה, אפשר לענות תשובות מרגיזות שישתיקו אותם בסופו של דבר (למה הילדים לא התרחצו הבוקר? אנחנו מנסים לראות כמה זמן אפשר לא להתרחץ עד שהם מתמלאים פצעונים בכל הגוף). וככה שוב ושוב עד שיתייאשו.

לגבי האוכל. אני קצת מסכימה איתם וקצת איתך. איתם אני מסכימה שרצוי שיהיו שעות קבועות לאוכל. מה זאת אומרת אוכלים כשרעבים ולא כי השעה 1? אז אם ילד אחד רעב ב- 12, אחד ב- 1 והשלישי ב-2, כל אחד יושב ואוכל לבד ליד השולחן כשהוא רעב? כשמרגילים לאכול בשעות קבועות, זו השעה שבסופו של דבר מרגישים רעב. הילדים שלי רגילים לאכול בבית ספר צהריים בשעה 12, וגם בסופי שבוע לקראת השעה 12 נשמעות קריאות רעב.
ברור שאפשר לצאת מהשגרה, ואם הוזמנתם לשעה 1 אצליהם לצהריים, כדאי להתארגן מראש וב- 11:30-12 לתת תפוח או בננה שקצת יסתום את התיאבון אבל עדיין יהיו רעבים לארוחה.
עוד נקודה שאני מסכימה איתם, ילדים שאוכלים מעט בצהריים, יכול להיות שהם בררניים, ומעדיפים לאכול מעט מאוכל שהם לא אוהבים, והם יודעים שעוד זמן מועט הם יוכלו לקבל אוכל מועדף (חטיפים). כך עלול לצאת מצב שהילדים אוכלים למעשה כמעט בכל שעות היום, עם מנוחות קצרות בין לבין. ילדים חייבים להבין שגם אם הם אוכלים מעט בצהריים, הארוחה הבאה תהיה נניח רק פרי ב- 4, ואחרי זה מחכים עד ארוחת הערב. אם בחרו לאכול מעט בצהריים, הם יאלצו להשאר רעבים עד הארוחה הבאה. אני חושבת שכאשר ילדים רגילים לסדר יום שכזה, הם יהיו רעבים בשעת הארוחות והם יאכלו הרבה בזמן הארוחות. ילדים שמנשנשים מה שהם רוצים ברגע שיש אצליהם תחושת רעב קלה, לא יהיו רעבים בארוחות ויאכלו בהן מעט.
עוד נקודה שאני מסכימה איתם, ילדים (ומבוגרים) לא אמורים לקום מהשולחן ברגע שהם גמרו לאכול. אכילה משותפת זה דבר חברתי, והחברותא חשובה לא פחות מהאוכל. לא צריך להכריח אותם להשאר עד שאחרון הסועדים מסיים, אבל שכן ילמדו לשבת מעט ליד השולחן, להשתתף בשיחות (וצריך לדאוג לשתף אותם), ולבקש רשות לפני שעוזבים את השולחן.
אני מסכימה איתך שהם צריכים לסרב בצורה מנומסת. אני מסכימה איתך שזכותך להטיל וטו על שתיה ממותקת. אני מסכימה איתך שאת קובעת אלו הרגלים את בוחרת לאמץ.
אני רק מציעה לך להקשיב להם, כי בסך הכל, אם הסיטואציה היא כמו שתיארתי למעלה, זה יהיה לטובת הילדים להסתגל לארוחות מסודרות.
 
מחדדת לגבי ענייני האוכל

סבתא מאמינה שהילדים צריכים לאכול כ-ל הזמן. וכמה שיותר. ואם הם מוכנים שתאכיל אותם - עוד יותר טוב. כי אז היא מקבלת סיפוק עצום מזה שהצליחה להאכיל אותם. באחד הבקרים ישבתי והנקתי בסלון בסביבות 6 בבוקר, ופתאום הבן שלי הפציע, כולו חמים משינה ואפוף קורי שינה, עוד לא הספקתי להגיד לו בוקר טוב ולחבק אותו, והיא התחילה: אתה רעב? (לא) אז מה להכין לך לאכול? (כלום) רוצה ביצה? רוצה תפוח? להביא לך מילקי? וכך הלאה וכך הלאה. הפזמון הזה נמשך שם מבוקג עד ערב. כני אישית ממש לא סובלת את זה, אבל מרפידה לא להגיד כלום. כמובן שבזמני הארוחות הם לא כ"כ רעבים, וזה הכי בולט בארוחת ליל שבת, כי היא תמיד מאכילה אותם בסביבות חמש (כדי שלא יהיו רעבים), ואז מתפלאת בשבע וחצי כשהם רק מנשנשים (בשביל מה אני מכינה אוכל? אתם מעליבים אותי שכתם לא אוכלים). אצלי בבית אוכלים משהו קל כשחוזרים מהמסגרות, וארוחת ערב מסודרת בערב. בבית הם יושבים הרבה יותר זמן וגם אוכלים יותר. היא לא מאמינה לי שהם אוכלים בבית וחושבת שאני סתם אומרת. אבל כשהם רעבים הם אוכלים מצוין, באופן טבעי. אני לא מנדנדת, לא חוקרת, מניחה לילד שלא מתחשק לו לאכול או שאוכל מעט. ולא מתרגשת מתנודות התיאבון. לגבי המקלחות - אני תמיד משתדלת לקלח בבית בשישי, לפחות את הגדולים. ויצא לי כבר להגיד להם שכדאי שיתקלחו בבית כי אחרת סבתא תציק להם בנושא. אבל אני לא אכנס למלחמה ראש בראש עם ילד שמעדיף לדחות את המקלחת לערב. אגב, בעיני בעלי להורים שלו אין הרבה סמכות, כי הם לא עקביים. לפעמים יכעסו על הילדים שלא מסדרים (ואז אנחנו מכריחים אותם לסדר) ולפעמים יגידו לי כשאני מתעמתת איתם, תעזבי, הם קטנים, ויאספו בעצמם. זו סיטואציה עדינה ומורכבת, ואני הנטע הזר בכל הסיפור, על אף שהם מאד אוהבים אותי, וחשוב לי מאד להפגין כבוד ולא לפגוע בהם.
 

danakama10

New member
למה היא חושבת שבבית הם לא אוכלים?

הם רזים בצורה קיצונית? או שהיא חושבת שהם אוכלים רק ג'אנק?
אם הסיפור הוא אכן כך, אז ברור שתורידי אותה ממך. אני לא מבינה מדוע צריך ללכת על ביצים.
אומרים בחיוך, רוחמה, כשהילדים אומרים שהם לא רעבים, אז הם לא רעבים. אני מבקשת להניח להם.
לגבי האמבטיות, לך יותר נוח שיתקלחו כדי להמנע מעימותים עם הסבתא, אז פשוט תודיעי לילדים שכך עושים. מה זאת אומרת להכנס ראש בראש למלחמות עם ילד שמעדיף לדחות את המקלחת לערב. מודיעים שכך עושים וזהו (אלא אם כן המקלחת אצל הסבתא מגעילה אותם או לא נוחה להם מסיבה זו או אחרת). הילדה הבכורה שלך בת 7, מה זאת אומרת שהיא מעדיפה לעשות מקלחת בערב? אם לא איכפת לך, סבבה, אם נוח לך קודם, אז זה יהיה קודם, עם כל הכבוד לה. אני אבל לחלוטין מסכימה איתך שילד לא צריך להתרחץ בצהרים לפני שחוזרים הביתה.

לגבי הבלאגן, גם אם הסבים אינם עקבים, תהיו אתם עקביים. אסור לילדים להשאיר בלאגן בבית של אחרים, והם צריכים לאסוף גם אם סבא סבתא אומרים שהם בעצמם יאספו. אומרים לסבא סבתא תודה, אבל זו אחריות שלהם, הם יודעים שחייבים לסדר בלאגן שהם עושים. כמובן שבגלל שיש לך גם קטנטנים, את צריכה לאסוף יחד איתם ולעזור.

אני לא מבינה מדוע את כל כך מפחדת מהם ומקפידה לא להגיד כלום. בעבר כתבת על הערות שהם נתנו שבעיני כן היו נכונות. על פי מה שאת כותבת היום, הם קצת נודניקים, אבל אפשר בקלות להתגבר על זה. אם הם דוחפים ג'אנק עם סוכר, למה לא לפתוח את הפה? להגיד תודה, אני לא רוצה שהילדים יאכלו את זה. תתחיל להתווכח, תגידי, לא בנוכחות הילדים בבקשה. תעמדי על זה שאת לא מנהלת דיונים על כך בנוכחות הילדים. שלא בנוכחות הילדים, תגידי שאת מעריכה את הדאגה שלה, אבל את לא רוצה שהילדים יאכלו כמויות סוכר, וקינוח אחד או שניים ביומיים שאתם שם מספיק. אם הם מציעים אוכל לילדים בין הארוחות, אומרים לילדים, עכשיו זה לא זמן לאוכל, עוד שעה נשב לארוחת צהריים. אם היא מציעה אוכל לילד שקם בשעה 6, אומרים לילד עכשיו עדיין לא אוכלים, נשב ונאכל כולנו ארוחת בוקר יחד בשעה הרגילה. ממש לא ברור לי השתיקה שלך וחוסר ההתערבות שלך, אם זה הוא המצב.

אגב, עושה לי רושם שאוכל אצלכם זה נושא קצת בעייתי. בזמנו כתבת כמה הודעות על ילדים רעבים וכתוצאה מכך עצבניים. יכול להיות שהיא נתקלה במצבים האלו ולכן חושבת שהם לא אוכלים מספיק?
 
הילדים שלך הם שלך בכל מקום

אצל סבא וסבתא, בגינה הציבורית, בבית הספר ובגן.
בכל מקום הם שלך ואת הפוסקת לגביהם.
 
למעלה