אירוח בנושא: מה ציורי הילדים אומרים עליהם

ויקי,

ויקי יקרה, יש לך שני ילדים מקסימים ושאלת שאלה מאד חשובה בחינוך ילדים – האם זה יישאר ככה? בדרך כלל יש דברים שנשארים ויש כאלה שלא, במזג של כל ילד הוא בדרך כלל מולד וגם לא משתנה לאורך השנים. מציור אחד ששלחת אפשר לומר מעט דברים אבל בהחלט בעלי משמעות. בתך לירי ילדה מיוחדת מאד, ממש נפש חופשייה, אוהבת לבטא את עצמה, אוהבת לקבל מחיאות כפיים ולהיות על הבמה, מבחינה רגשית היא גם מיטיבה לבטא את עצמה ואת התסכולים שלה. כיום, רואים בציור שהיא אוהבת לרקוד, לשיר ובכלל זקוקה לתנועה. היא בהחלט ילדה מאד סתגלתנית ומסתדרת, כמו "דג במים" וזה נפלא ואפילו לא כל כך שכיח בקרב ילדים. זו תכונה נפלאה, תהני ממנה.
לגבי נווה החמוד והרגיש, הוא אכן ילד מופנם ומעניין אותי איך הוא מסתדר כשיש לידו כזו "רוח סערה" שיודעת לתפוס את תשומת הלב כמו לירי?. נדמה לי מהציור שכדאי קודם כל לקחת אותו לבדיקה של ריפוי בעיסוק כי עושה רושם שיש לו איזה קושי מוטורי. במידה ואין קושי מוטורי הייתי בהחלט ממליצה לפנות להדרכת הורים או לתהליך טיפולי כי עושה רושם שהוא "שומר בבטן" הרבה, מתקשה לבטא את עולמו הפנימי , ושומר בפנים תסכולים וקשיים רגשיים שהוא חווה ביום יום. בהדרכת הורים תוכלו לקבל כלים איך לעזור לו לבטא יותר טוב את עולמו הרגשי. נראה מהציורים שהוא לא מופנם "כחלק מהאופי" שלו, אלא שהוא מתקשה יותר לבטא.
בהצלחה,
מיכל וימר
 
גלית - בת 8

גלית יקרה, בתך מוכשרת באופן יוצא דופן! גם בציור אבל גם מבחינת אינטליגנציה רגשית. יש לכם משפחה חמה ותומכת, משפחה מאד ערכית והערכים מחלחלים גם לדור הצעיר. מהציור עולים סימנים שאתם ההורים מאד משמעותיים ומובילים בבית, שניכם ביחד וכל אחד לחוד מהווים עבורה כתובת לשאול שאלות, לברר ולהרחיב את הידע.
בימים אלו עומד בפני בתך אתגר חברתי משמעותי, היא עסוקה בביסוס מעמדה החברתי, ומשקיעה אנרגיה רבה במחשבות ובפעולות כדי להיות אחת כזו שמשפיעה על הנעשה בכיתה. עושה רושם, שזה גם מה שקורה בבית. מצד אחד טוב לה במשפחה, והיא מרגישה קרובה ושייכת, מצד שני היא דרוכה לבדוק כל הזמן את מעמדה ביחס לאחרים.
היא ילדה נבונה מאד, עם חשיבה מהירה ויצירתית במיוחד. בהחלט ילדה שמתנהגת מעל למצופה בגילה, נוהגת לפעמים כבת עשרה ולא כבת שמונה.
בהצלחה
מיכל וימר
 
גלית - הבן דוד

הי גלית, תשמעי עם אחות כמו הבת 8 לא פשוט לאחד כמו דוד. הוא פחות ורבלי ממנה, פחות שולף מהר, הוא ילד מקסים ורגיש ועם לב זהב אחד ענק, אבל יותר קשה לו לבטא את התסכולים שלו ואת כל מה שהוא מרגיש בפנים. יש לו גם רף מאד גבוה להשוואה. כדאי למצוא לו את הנישה שמתאימה לו ושהוא יכול לפרוח בה, אולי חוג מלאכה כלשהו כמו נגרות יכול להתאים לו וליצור מצב שהוא בונה וזוכה לתשואות. בהצלחה, מיכל וימר
 
ללונה -

הי לונה,
בנך בן השש ילד מאד כריזמטי. יש לו שילוב מעניין מאד בין צד אמנותי לבין קוגניציה גבוהה ויכולת תכנון. מגלה בשלות ללמידה וללמוד קריאה וכתיבה, והמון המון מוטיבציה. אם יפנה לספורט – יהיה ספורטאי מצטיין, אם יפנה לנגינה (ואפשר למשל: פסנתר או תופים) יתפתח בזה מאד כי יש לו שילוב של צד אחד מתוכנן, קוגניטיבי, מלא ריכוז ומוטיבציה. ומצד שני צד אומנותי, רגשי וכריזמטי. מעניין מי עוד בבית כזה? בכל אופן ילד מאד מיוחד וצבעוני J
בהצלחה,
מיכל וימר
 
אירוח בנושא: מה ציורי הילדים אומרים עליהם


ביום רביעי, 13.12, בשעה 20:00, נארח בפורום את מיכל וימר, תרפיסטית באמנות ומחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים".


על האירוח

יש לכם הזדמנות לקבל פיענוח לציורים של הילדים שלכם. איך? מעלים 1-3 ציורים של הילד/ה ושואלים שאלה ממוקדת על הילד. אפשר להתייעץ בנושאים חברתיים, רגשיים, משפחתיים וכל נושא אחר שמעניין אתכם לגבי הילד. בנוסף, יש לציין האם מדובר בילד או ילדה ואת הגיל.

על המתארח

מיכל וימר היא תרפיסטית באמנות, מחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" ומנהלת המרכז הישראלי לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים.
מצורפת חוברת מתנה ממיכל: "7 צעדים ראשונים בפענוח ציורי ילדים"


העלו את הציורים והשאלות על גבי שרשור זה כבר עכשיו!



המשך גלישה נעימה
 
איזה כיף! קצת התעכב... אבל בסוף מתקיים


שיהיה אירוח מעניין ומלמד
,
תודה מראש למיכל וימר ובהנאה גדולה באירוח

מוזמנות להעלות שאלות וציורים
 
הי מיכל, הבן שלי מלידה מראה סימנים של מה שניקרא הפרעת

התנגדות. הילד בן 6.
אנחנו עובדים עם פסיכולוגית ועם בית הספר על בעיות התנהגות שמתבטאות בעיקר בכך שהוא באופן קבוע מנסה גבולות, מעשי שובבות מעבר לגבול הטעם הטוב, ומגיב בצורה חריפה כשמקבל "לא".
השאלה שלי היא כזאת:
מבחינת דיבור ותקשורת, הילד עם אוצר מילים גבוה, מדבר ברור, יודע לספר בפרוט על דברים שקרו לו. אבל הוא לא מצליח להסביר לי למה הוא מתנהג ככה. למה כשהוא יודע שאסור או מסוכן אז מנסה בכל זאת.
אחת המורות שלו טוענת שאולי הוא סובל מדכאון - אבל אני לא רואה דיכאון. אני רואה ילד
שמח, מצחיקן, מספר בדיחות, מתגלגל מצחוק בעצמו, מראה אהבה לסובבים אותו.
המורה אומרת, שאולי בתוך עצמו הוא מפחד, דואג ולא מראה מבחוץ.
רציתי לשאול אם את רואה דיכאון או כל דבר אחר שתוכלי להגיד לי

צרפתי כמה ציורים. הציורים הם סיפור בהמשכים והוא הסביר לי:
ציור 1: הוא ואחותו מטיילים
ציור 2: הוא איבד את אחותו ועכשיו נלחם בנחש גדול
ציור 3: הוא נפצע כשנלחם עם הנחש, רואים את השריטות
ציור 4: הוא מצא את אחותו וחזר הביתה. הסביר לי שאחותו מאחורי הבית אז לא רואים אותה בתמונה







 
הבן מראה התנהגות של התנגדות מלידה

תשובה לאמא של "הבן שלי מלידה"
אמא יקרה, יש פה כל כך הרבה מה לענות שאני אנסה להביא את הדברים באופן מאורגן כך שתוכלי לפנות מכאן עם כיוון יותר ברור, אם לא – המקרה מורכב, ושווה לפנות להדרכת הורים להמשך.
אני לא רואה בציורים דיכאון. נתחיל מהדבר הכי חשוב. יתכן והמורה רואה דיכאון בבית הספר, אבל בציורים לא רואים וגם את אחהצ לא רואה. השימוש במילה דיכאון אגב הוא חריף מדי לטעמי ומבשל כבר את המשך הדרך – טיפול תרופתי. אני לא יודעת מה עמדתך לגבי זה. חשוב לגבש עמדה לגבי טיפול תרופתי בעד או נגד כי זה ישפיע על כל המערכת וגם על מה שיעשו איתו בבית הספר.
אני רואה בציורים ילד מאד חופשי שמח ומאושר, אבל גם ילד בעל מזג אימפולסיבי, ילד חופשי שאכן בודק גבולות ואולי אפילו אומר יותר מזה – אולי כרגע לא בשל למערכת חינוך סטנדרטית. חשוב לי לספר לך, שרוב הבנים (וגם חלק מהבנות) לא באמת בשלים ללמידה בגיל 6 ובנך לא כל כך יוצא דופן...
מהציורים, הייתי ממליצה לבדוק עבורו ברצינות אפשרויות חינוך אחרות, כיתה יותר קטנה עם תשומת לב שמתאפשרת על ידי המורה, ואולי מערכת חינוך דמוקרטית, מונטוסורית או כל שיטה אחרת שמשקיעה יותר חשיבה בעולמו הרגשי של הילד.
כרגע עולה מהציורים תחושה קשה של ילד שמרגיש תלוש, לא שייך. ההתנגדות של בנך היא דרכו המרגשת (אני חייבת לומר) שיראו אותו שם. הוא בהחלט נראה לי עצוב בבית הספר, ולא מצא את המבוגר שבאמת רואה אותו ומבין לליבו. הוא לא מסתדר איתם, לא מצליח למצוא איתם שפה משותפת.
ועוד נקודה, הרמה המוטורית של הציורים יחסית נמוכה לגיל 6, יתכן וקשה לו גם עם לימוד הכתיבה ומאחר וזה "תופס" את כל היום הוא מתוסכל מכך גם. יש מקום לבדוק איך אפשר לחזק אותו בתחום זה גם.
בהצלחה,
מיכל וימר
 
ממש מתאים מה שאמרת. הילד באמת לא בשל לדעתי למערכת

החינוך היותר נוקשה והוא אימפולסיבי מאוד.
הוא כרגע משובץ בכיתה טיפולית בגלל בעיות התנהגות כמו למשל נסיונות יום יומיים לברוח מבית הספר.
מעניין מה שאמרת על הרמה המוטורית כי באמת אנחנו עובדים גם בבית וגם בצהרון על כתיבה איתו. הוא מתקשה בקריאה וכתיבה וכל יום הוא מתרגל עם מישהי שיושבת איתו בצהרון.
אבל אני חושבת - גם האבא של הילדון, אם תבקשי ממנו לצייר איש אז הוא יצייר עיגול עם מקל באמצע ועוד 4 מקלות בשביל ידיים ורגליים. אבל בבית, הוא משפץ, בונה דברים מסובכים, מתקן מכשירי חשמל בעצמו. כאילו פעולות עם מוטוריקה עדינה.
אולי זה כישורים מוטורים שונים?
 
לגבי המוטוריקה

לגבי המוטוריקה צריך פה אבחון - בוודאי שיש כל מיני רמות , החל ממוטוריקה עדינה, דרך הפרדת תנועה, חגורת כתפיים, טונוס שרירים וכו' צריך לעשות כאן אבחון יותר מעמיק של מרפאה בעיסוק (לא התחום שלי) והיא תדייק את הקושי שלו.
ולגבי חשיבה מעמיקה יותר סביב המערכת החינוכית המתאימה לו - בהחלט מהלך שיכול להיות מכונן עבור ילד שכזה.
בהצלחה
 
לגברת הסגולה

לגברת הסגולה,
אני אכן מתרשמת! ילדים בני 4 נוטים לכתוב, אבל פה זה משהו אחר, זה כבר ממש מאמץ לכתוב את השם באותיות שיזוהו על ידי המבוגרים. נראה ילד עם הרבה סבלנות ויכולת ריכוז, חדור מוטיבציה, ילד עם יכולות בתחום התכנון ההנדסי ובכלל בעל תפיסה מרחבית מאד טובה מגיל צעיר. כדאי לפתח את זה אצלו, ועל אף גילו הצעיר אפשר להתחיל לחשוף אותו לעולם הקריאה והכתיבה, כמובן באהבה ולא בהתנגדות.
בהצלחה,
מיכל וימר
 
שואלת לגבי בכורתי

שלום רב מיכל ותודה רבה על האירוח!
אני מצרפת 3 יצירות של בתי הבכורה, בת השבע.
בשתיים מהן מצויירת דמות נשית - איך לדעתך היא תופסת את עצמה?
באחת מצויירת החתונה שלה עם אחיה - מה משתקף בציור לגבי היחסים ביניהם?





 
הבכורה

שלום אמא של,
התבוננתי כמה פעמים על הציורים ושוב על גילה של הילדה, היא אמנם בת 7 אך מציירת ומתנהגת כבת 12, בוגרת מכפי גילה, מתעניינת בעולם, מוכשרת כמו שד, בתחום העיצוב (אופנה, פנים וכו'). נוטה לפעמים להציב לעצמה רף גבוה מדי, דורשת מעצמה וככל שתעלה בכיתות (בעיקר בכיתה ז' שנחשבת קשה) חשוב יהיה לשים לב אליה שהיא לא מלחיצה את עצמה יתר על המידה ויודעת לשמור על איזון נכון בין לימודים לחברות. מציור אחד קשה לומר אך עושה רושם שאחיה והיא בקשר טוב, הוא שונה ממנה לתפיסתה אבל הם עדיין מוצאים דרך להתחבר גם אם הם שונים (מאד) באופי, והוא פחות מוחצן ממנה.
מיכל וימר
 
ילדה בת 4.5

שאלה ממוקדת...לא בטוחה....
אשמח לשמוע תובנות לגבי כל מה שעולה לך מהציור...

ביקשתי שתצייר את המשפחה שלה (זו פעם ראשונה שהיא מתבקשת לצייר ציור משפחה).
אז היא עצמה בירוק, אני-האימא באדום מעליה , האבא בחום מצד שמאל,
משמאל לה בכתום-זו אחותה התאומה (הלא זהה) ומימין מעליה אחת הסבתות שהיא לא קרובה אליה במיוחד, רק שבזמן הציור היינו בבית של אותה סבתא שהיתה לידה והכינה לה כריך...

 
למרגריטה

איזו ילדה מתוקה יש לך! נותנת קרדיט לסבתא כל עוד היא אצלה בבית - מקסים!, היא ילדה חמודה מאד ונבונה, מעניין שהיא מצד אחד מאד רגישה למבוגרים ומצד שני עם בני גילה היא צריכה קצת פוש מכם מבחינה חברתית. היא מרגישה שייכות וקירבה בחיק המשפחה שלכם, יש לה קשר טוב וחזק עם שניכם, ובעיקר יש לה קשר עם התאומה שלה שהוא קשר משמעותי מאד עבורה. היא ילדה כריזמתית שיודעת לכבוש עם חיוך את הסובבים אותה, מרגישה הכל דרך הבטן ורגישה לכל שינוי.
תהני ממנה:)

מיכל וימר
 
למעלה