מתוסכלת

מתוסכלת

לאמצעי שלי (בן רבע לחמש) קשה. משהו עובר עליו ואני לא מצליחה להגיע אליו ולעזור לו כמו שהוא צריך וכמו שהייתי רוצה.
מרגישה תסכול וחוסר אונים.

אנחנו עוברים איתו התקפי השתוללות (כמעט) על בסיס יומי, והם לא קצרים. היום למשל שיחקנו במשחק חדש שקיבלנו. הוא הבין די מהר את החוקים וכולנו צחקנו והיה מאד מאד כיף, ואז ברגע אחד עולה אצלו התסכול (ספציפית שהוא לא מספיק טוב במשחק, אבל זה יכול להיות כל דבר) והוא 'ננעל' ומשתולל באופן כזה שאני חייבת לעזוב הכל ולנסות להרגיע אותו (ללא הצלחה יש להדגיש).

ניסיתי עונשים, שיחות, מדבקות, תשומת לב חיובית מרובה, והמון זמן איכות אישי עם אמא (לקחת אותו אחרון / לאסוף אותו ראשון / להקריא רק לו ספר ארוך ואהוב / לאפות ביחד / לתת לו אחריות / לפנק אותו במיוחד). הוא נרגע כשהוא נרגע (הרבה זמן כבר אמרנו?)

מה שכן עובד - לקלח אותו מהר מהר לפני כולם, וכשהוא נכנס להשתוללות שלו לקחת רק אותו לחדר (לא כעונש, כהזדמנות להירגע) ולתת לו לשתות מים קרים. לרוב הוא נרדם.

חלק מהעניין פיזי, הוא גובה עכשיו, וההשכבות התאחרו לי (בחורף הייתי משכיבה עד 1930, עכשיו בקיץ ובחום הרבה פעמים רק ב 2000 אפילו 2015) . אז יש הרבה ימים שהוא עייף.
חלק מהעניין רגשי - אני מבינה את ההתנהגות שלו כרצון לזכות בתשומת הלב שלי / של בעלי (זה קורה גם איתו ובאותה המידה) בכל מחיר.
ברקע אחות קטנה בדרך וקושי פיזי ממשי שלי לעשות חלק מהדברים (אוי, כמה הרצפה מרגישה רחוקה...) הוא ילד מאד מאד רגיש ואמפטי ולפעמים יכול להגיד לי (בלי שביקשתי) 'אמא, אל תתכופפי, אני ארים לך את זה' ואני חושבת שיש קשר. למעשה אני בטוחה שיש קשר. אנחנו מתמודדים עם ההתפרצויות בערך חודש, וזה תואם את הזמן שבו סיפרנו לילדים על ההריון.

עצותיכן הטובות יתקבלו בברכה.
 

הייבי

New member
לא פשוט...

אנחנו בסיטואציה דיי דומה- בן דקה ל4 עם אח קטן בן 4 חודשים והתקפי זעם ובכי שהתחילו בהריון ורק החמירו. אנחנו הרגשנו שאנחנו לא משתלטים עם הסיטואציה והתחלנו הדרכת הורים אצל פסיכולוגית. שווה לך לשקול כמה פגישות שיתנו לך כלים לפני הלידה (מאוד הצטערנו שהתחלנו בזה רק אחרי). העצה הכי טובה שקיבלנו ממנה עד כה היתה לתמלל לו את הכעס/תסכול - "אני מבינה שאתה מאוד כועס/מאוכזב/מתוסכל כי רצית לנצח במשחק/לבחור במה משחקים/להיות ראשון (השלימי את הנכון) וזה בסדר לכעוס ולבכות אבל אנחנו לא מרביצים/משתוללים..." ואז לתת מרחב לבכות ולהביע תסכול. כמובן שאם יש אלימות או התנהגות אסורה/מסוכנת להתערב אבל כל עוד זה לא שם להציע לו עזרה להרגע אבל לא להתערב לו בכעס. ככה לתת דקה לכל שנה (במקרה שלכם 5 דקות) ואחרי 5 דקות להציע הסחת דעת, אלטרנטיבה, חיבוק. לנו זה פותר 60%-70% מהסצינות.
 

מ י כ ל10

New member
מניסיוני

לא יכולה לפתור, יכולה לנסות להרגיע: זה ממש נורמלי. להיות ילד זה לא פשוט, וללמוד להתמודד עם תסכולים זה תהליך.
זה כמו גזים: מנסים קצת מזה וקצת מההוא ומתישהו מרימים ראש ומבינים שבעצם כבר אי איזה זמן שלא היו צרחות והתמוטטויות. בינתיים ממשיכים עם קצת מהכול.
 

koryz

New member
יכול להיות שבנך נרגש וה"השתוללות" היא דרכו להוציא אנרגיה?

יכול להיות שהילד חושש לקראת העתיד? בעבר הוא היה הקטן המפונק יותר ואז הגיעה לידה שהפכה אותו לאמצעי.
והפעם יהיה שוב באמצע, יתכן והוא חושש שמעמדו יידחק שלא תהיה לו תשומת לב שלך ושל אביו?
יכול להיות שכדאי שתדברו איתו לתת לו מידע מתי צפויה להיות הלידה וגם לאפשר לו לעזור בהכנות כך ירגיש יותר בשליטה ויוכל לצפות את העתיד ולהרגע בקלות.

כשהאמצעי ישן מאוחר יותר אולי כדאי שינמנם אפילו חצי שעה או פרק זמן אחר כלשהו במהלך היום?
לא כתבת למה ההשכבות התאחרו לך? האם זה מתוכנן מכיוון שהוא גדול יותר? אולי הוא צריך את ההכוונה שלך יותר מעבר שתזכירי לו לשתות ואולי להיכנס לחדר גם כשאין לו כוונה לישון (יכול להיות שהוא מתרגש מההריון וערני ודרוך אבל כשנכנס לחדר אחרי יום מלא פעילות ושותה פיזיולוגית הוא מותש ונרדם).

אפשר לשאול את הילד אם משהו ספציפי מפריע לו, וגם בכללי איך הוא מרגיש עם הלידה המתקרבת. אולי גם לשתף אותו בחוויות שלך מילדותו המוקדמת במילים הראשונות שאמר בחפצים הראשונים שקניתם לו להפוך את חוסר הוודאות לנושא לדיון שיאפשר לו להביע את חששותיו (אם יש לו) והרגשתו בכלל בדרך עקיפה ופחות מאיימת תוך כדי שהוא מקבל מידע גם מבלי ששאל.
גם אם שום מידע חדש לא יתווסף העלאת הנושא מיוזמתכם תעזור לו להתמודדות רגשית ותאפשר לו לשאול שאלות ולהרגיש יותר בנוח באופן כללי.
 
אצלנו היו דרמות שנבעו ככל הנראה ממסיבת הסיום בגן

שבוע וחצי של טנטרומים בלתי פוסקים בבוקר ובערב, יקיצה מאוד מוקדמת בבוקר (סביב השעה 05:00) ובאופן כללי היא היתה עצבנית כל הזמן.
כמובן שזה הסתנכרן עם פרוצדורה רפואית שאני עברתי, כך שגם אני ובעלי היינו יותר רגישים ופחות פנויים להכיל את כל הדרמה שלה פשוט כי היתה לנו טלטלה אישית שלנו.
מסיבות הסיום של הגן והצהרון חלפו וגם הדרמה האישית שלנו הסתיימה ועכשיו אנחנו בשלב איסוף השברים. היקיצה חזרה לשעה סבירה לחלוטין (06:00) וגם תדירות ועוצמת הטנטרומים במגמת הפחתה.

לגבי ההשכבות, אנחנו הסברנו מזמן שיכול להיות לילה גם אם יש אור בחוץ (תקף גם להשכבה וגם ליקיצה) ושאנחנו משכיבים אותה לישון בהתאם לזמני ההתעוררות שלה, רמת הפעילות באותו היום ואם ישנה שנ"צ או לא.
מהתיאור שלך אני מתרשמת שמאוד יכול להיות שחלק ניכר מהדרמה שלו נובע מעייפות, יכול להיות שהשכבה בלו"ז חורף תעזור למתן לפחות חלק מהמקרים.

מאחלת לך שהתקופה המעייפת הזו תעבור במהרה.
 
הצרכים הפיזיולוגים הרבה פעמים משפיעים על ההתנהגות
אני רואה אצלי שהרבה פעמים צרכים פיזיולוגים כמו: עייפות, רעב - דברים שהם מכירים אבל לא תמיד יודעים להגיד אותם לעצמם מובילים אותם להתנהגות שהיא יותר רגשית, יותר אגרסיבית ופחות סובלנית, והרבה פעמים כשהצורך הפיזיולוגי בא על סיפוקו, גם ההתנהגות משתנה.
&nbsp
בלי קשר, סביר להניח שגם הלידה הצפויה מעוררת אצלנו מתח מסויים ואולי כדאי לנהל איתו שיחות בנושא להבין ממה הוא חרד או מה החששות שלו ולמצוא דרך להבטיח לו את מקומו גם אחרי הלידה, ואפילו להעצים אותו.
 
לפעמים אין הרבה מה לעשות חוץ מלקבל את המצב כמו שהוא

ולדעת שאתם עושים את המכסימום האפשרי ובעיקר - שאתם יודעים איך לתמוך בו רגשית ולדעת שזה יעבור. הרבה פעמים דווקא מתוך הקבלה הזאת של המצב, משהו משתנה באנרגיות ונוצרת הארה, תובנה, פתיחות שמובילים לשינוי. אני הייתי מתמקדת במה שכן הולך, במה שקל ונעים ועוזר, לא בציפייה לשים סוף להתקפים אלא כדי להקל על שניכם. במקביל הייתי מחפשת רגעים של קרבה ופתיחות רגשית על מנת לשקף בעדינות את התיסכולים שלו - שוב, מבלי לנסות לחפש פתרון, רק לשם ההתקרבות והשיתוף הרגשי, זה כבר ייעשה את ה"עבודה" ... וחוץ מזה (אני באופן אישי) הייתי נעזרת בפרחי באך בשביל כולנו כדי להקל את התקופה. מאחלת לכם שיעבור כמה שיותר בקלות.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
קודם כל מזל טוב


מה שאת מתארת זה מצב לא קל בתקופה לא קלה.
אני אתמקד בתקופה...
בהרבה גנים האווירה בחודש האחרון היא לא פשוטה. הגננות לא תמיד מכילות ומאבדות את הסבלנות. זה בא לידי ביטוי ב התרופפות במסגרת מצד אחד, והרבה כעס וצעקות מהצד השני. השינוי התהומי הזה מורגש בעיקר בבית. אני בשבועיים האחרונים הרפיתי עם השיעורים של הגדול, וכמעט כל יום אנחנו בחוץ (ימי הולדת, מסיבות סופשנה, גן שעשועים, הצגות, קניון, חברים) וזה כל כך פשוט, ממליצה לך בחום.
ואז בבית אני ובעלי פשוט מתקתקים מקלחות וארוחת ערב, ובאמת קצת יותר עוזרים להם להתארגן מהר ולהתאפס כי הם עייפים ועמוסים יותר מתמיד.
 

danakama10

New member
נשמע הסיפור הדי רגיל כבר

של ילדים שלא שמים לב לצרכים הפיזיים שלהם. ילדים רעבים ועייפים הם עצבניים מאוד. כוס מים קרים לא פותרת כל בעיה (אני זוכרת שגם כשאתם חוזרים מהמסע חזרה מבתי הספר הם מורעבים, אבל קודם כל הם אמורים לשבת ולשתות שתיה קרה, מין טקס שכזה). ילדים צריכים לאכול לפני שהם מורעבים וללכת לישון לפני שהעייפות כל כך גדולה.

לגבי הדוגמה הספציפית, האם המשחק היה מיועד לגילאים שלו? גם אם הבין את החוקים, זה מאוד מתסכל לשחק במשחק קשה שאין סיכוי להיות בו טוב בגלל שהוא לא מיועד לך.

אני לא חושבת שאת צריכה לעזוב הכל כשהוא משתולל. כן, אפשר לדבר איתו להסביר ולנסות להרגיע. אם זה לא עובד תוך מספר דקות ספורות, זה בסדר גמור שהוא ירגיע את עצמו. תלמדי אותו מספר טכניקות, וזה נהדר שהוא ילמד להרגיע את עצמו. זה בסדר גמור לשים אותו בחדר כשהוא משתולל, לא כעונש, אלא בגלל שלכם לא מגיע עונש של צרחות השתוללות. כשהוא נרגע, שיצא.

והכי חשוב, להקפיד שהילדים ישנו ויאכלו מספיק ובזמן.
 

בלונד23

New member
בשעה טובה!

אני לא כל כך מבינה במצבים כאלה אבל שמחה מאוד בשמחתך ושמחת המשפחה.
יעבור לו, גם זה יעבור... זה באמת קשה לחוות שינוי במשפחה. אצל הבת שלי בגיל 4 זה התבטא בבריחת פיפי.
 
למעלה