דרושה עצה לגבי ממתקים בימי הולדת

בלונד23

New member
דרושה עצה לגבי ממתקים בימי הולדת

אני כותבת מתוך סערת נפש מסוימת...
בתי בת 5. נמצאת בגן שבו ההורים משום מה מחלקים המון המון ממתקים בימי הולדת. ממתק אחרי ממתק שמחולק לכולם. ויש יום הולדת כל יום שישי החודש וגם חלק מיולי. זה בימי שישי בשעה 16 (אולי שעה מועדת לפורענות מבחינת אכילה).

כפי שאפרט בהמשך זו ילדה שאני סופר משתדלת להקפיד איתה על אכילה נכונה לאחר שהיו לנו בעיות בתחום. היום היא אכלה ארוחת צהריים יפה וטובה בשעה 14. בשעה 16 הגענו, ותוך שעתיים היא אכלה:
- סוכרייה ענקית על מקל (לא היו קטנות. הסברתי לה כבר בהתחלה שלא כדאי לה לאכול סוכריה כזו כי זה מזיק לשיניים וגם כי זה לוקח שעות, אבל התעקשה, הצעתי שניקח הביתה, סירבה) שמצצה במשך שעתיים. כל המסיבה. ואני הסתכלתי ופשוט כאב לי על השיניים שלה... ויש לה חור בשן טוחנת שעוד לא טופל ולדעתי הידרדר...
- עוגה
- שלוק
- כמה ופלים לואקר
- לפחות 4 חופנים של חטיפים מלוחים כמו דובונים ותפוציפס שעמדה ליד שולחן הממתקים וביקשה ממני ומאמהות אחרות (!) שיסירו את הניילון כשכולם היו בהפעלה. עמדה וחיכתה שיתנו לה להתנפל... אלוהים. אחרי כמה חופנים שראיתי אותה דוחפת לפה, אמרתי לה שדי.
- טרופית. שונאת שמחלקים לכולם.
- כדור שוקולד ענקי שהכניסה במלואו לפה, כמעט נחנקה, ונאלצתי לומר לה להוציא ולנגוס... ממש כאב לי עליה כל המסיבה הזו. על הגרגרנות הזאת שפשוט השתלטה עליה בטירוף וגרמה לה לסרב לכל אוכל פרט לממתקים. היא נראתה לי פשוט סובלת, לא מצליחה להתגבר על עצמה.

לא אכלה שום אוכל אמיתי. שתתה 2 כוסות מים. היתה פיצה שלא רצתה (לא ממש אוהבת), היה מלון ואבטיח שסירבה (אוהבת מאוד אבל לא כשיש ממתקים בסביבה), סירבה לפשטידה וירקות (ששמו רק בגובה ההורים. איזו שטות). כל הזמן היא היתה מחורפנת, ממתקים, עוד. היא אפילו ניגשה לאמא אחת שתפתח לה את הסוכריה הענקית... את כל ההפעלה (כלי נגינה) עשתה עם הסוכריה תקועה בפה... עד שהצעתי לה להחזיק לה ואז גם אחרי שניה באה ולקחה...

הרקע הוא שבעבר סביבות גיל שנתיים הזהירה אותי הרופאה שלה שהיא עולה באחוזים, הגיעה לבערך 87% ואז נעזרתי בדיאטנית שסידרה לנו את האכילה. היתה באמת אכילת יתר (לא ממתקים אלא הרבה אוכל). כיום חשבתי שאני עם היד על הדופק. עכשיו אני רואה שהשתלט עליה איזה שד ממתקים ולאט לאט עולה במשקל אולי... מפתחת בטן שתמיד נאבקתי בה. והצלחתי כל כך יפה, היא התחילה לאכול מסודר. תמיד אני והגננת מגבילות אותה באכילה כשצריך ממש, בעדינות. אבל כזו התנפלות מעולם לא ראיתי אצלה, זה משהו חדש.

חשבתי על:
1. ללכת שוב לדיאטנית אבל עד שזה יקרה...
2. לתת יוגורט לבן ממש לפני המסיבה. שלא תהיה רעבה. אבל גם היום הצעתי פרי לפני והיא סירבה, חיכתה לממתקים...
3. אולי להגביל מראש לשבוע הבא שיהיה יומולדת, ל3 דברים מתוקים? כלומר, עוגה וארטיק שכולם מקבלים ועוד משהו אחד?
3. אולי לאסור סוכריות לגמרי?

איני יודעת אם הרחקתי לכת כשהסברתי לה על השפעת הסוכריות על השיניים, בכעס, בדרך חזרה הביתה, ואמרתי לה (בלהט הדברים טעיתי) שטיפול שיניים זה דבר מורכב ומצריך קידוח בשן ולעתים גם עקירה כשהשן ממש מקולקלת. היא נבהלה. ייתכן שעשיתי נזק בהפחדה הזאת.
וטעות שלי שלא לקחתי אותה עדיין שוב לרופאת השיניים (אובחן חור והומלץ לחכות 3 חודשים ולבוא למעקב ולא באתי כמעט שנה), אני בעצמי מתה מפחד מזה... לא חלמתי שתהיה לי עצמי סתימה בגיל דומה. אני צריכה לקבוע לה ולשלוח עם בעלי.
 
רק לגבי הסוכרייה על מקל - אצלנו זה אסור

באיסור חמור , פשוט לא מרשה והילדים יודעים זאת היטב
הכי מצחיק שפעם אחת ויחידה - בטיסה חזרה מחו"ל הבנות שלי לא הפסיקו לבכות ואחת הנוסעות בטיסה הציעה סוכריה על מקל . בגלל שלא היה לי נעים משאר הנוסעים ( טיסת לילה ) הסכמתי שהן יקחו בתקווה שיירגעו
מאד הן שואלות/אומרות מתי טסים שוב כי רק במטוס מותר סוכריה על מקל

זה באמת ממתק שלדעתי צריך לאסור בחוק והכי מופרך שיש הורים שמחלקים זאת בגני ילדים גם לגילאי שנתיים ושלוש ( ופה לא איכפת לי להישמע שיפוטית )
לגבי התאווה לממתקים - אין לי איך לעזור , גם אצלנו משתלט הטירוף כשיש ככ הרבה ממתקים בשטח
 

בלונד23

New member
תודה!

אוסרת סוכריות על מקל, זהו!
ותודה על השיתוף באשר למסיבות... זה קשה באמת...
 
בדומה לאיןאריות, גם אנחנו אסרנו סוכריותמקל, טופי ומסטיקים

בהצלחה, בלונד.
באמת לא מבינה למה הורים כל כך לא תבוניים להציף בממתקים, במקום לאפשר מעט ולא לחשוף לכל אורך הפעילות, אלא קצת בהתחלה וקצת אחרי - ובאמצע ירקות, פירות ואוכל אמיתי.
 

מ י כ ל10

New member
מציעה

ראשית, אני מזדהה. גם אצלנו אוהבים ימי הולדת מרובי ממתקים וחטיפים (גם המארחים, וגם ילדיי).
&nbsp
לגבי הצעותייך:
1. פנייה לדיאטנית בוודאי לא תזיק. אני משערת שיהיו לה רעיונות. עם זאת, זה לא דחוף / הכרחי
&nbsp
2. יוגורט / פרי לפני המסיבה לא ישנו כלום לדעתי. לא מדובר ברעב אלא בחשק
&nbsp
3. בוודאי. שלושה דברים הם אולי מעט מדי ביחס לסעודת הממתקים של היום, אבל בהחלט להגביל ועדיף לדבר על כך מראש (את חושבת שיהיו חטיפים במסיבה? מה היית רוצה שיהיה? מה את הכי אוהבת? זה ממש כיף לאכול חטיפים! אבל, גם לא בריא. ולכן נחשוב ביחד מה וכמה לאכול (דיון וסיכום:) אז נחליט שתאכלי חטיפים מלוחים בכמות של חד פעמית וגם עוגה (אחת) וארטיק ו.... לדון בזה ולתאם ציפיות. כשמגיעים למסיבה להסתכל מה באמת מוצע, ולבחור מתוך השפע.
&nbsp
4. אצלנו אסור היה סוכריות בגיל הזה. לא שאני חושבת שבגיל אחר זה בסדר. בהחלט אפשר לאסור
 

בלונד23

New member
עצות מעולות!

תודה רבה מאוד!
דיברתי איתה על סוכריות שלא תאכל יותר. כעת הסכימה, נראה מה יהיה...
הסכמנו על 3 מתוקים במסיבה, עוגה וארטיק (בד"כ יש) ועוד משהו. הסכמנו על חטיפים בכוס חדפ אחת. נראה בשטח מה יקרה... הרבה תודה, אדבר איתה עוד כמה פעמים על הנושא.
 
לדעתי, בגיל 5 ההורים בכלל לא צריכים להישאר בימי ההולדת

ואם לא תשחררי היום, אז בגיל 6 תצטרכי לשחרר...
לא בהכל אפשר לשלוט .
אני בטוחה שהסברת לה על תזונה נכונה ובריאה, אם יהיה לה חור
זאת גם תוצאה טבעית שיכולה לעזור לה להבין את ההשלכות,
אם תגיע שבעה זה גם אולי יעזור
וזהו ...
&nbsp
&nbsp
 

בלונד23

New member
זו לא בחירה שלי, אצלנו הנוהג הוא להישאר בגיל הזה

זה הוכח כבר פעמים רבות כנוהג טוב כאשר היא היתה צריכה עזרה בלהבין איפה שירותים במקומות שהיא לא מכירה (לא תמיד מדובר על בית פרטי, לרוב זה מקום ששוכרים ואין אפשרות להסתדר לבד בשירותים רחוקים). לחלופין במקרה שילד נופל נפצע וכו, וזה קורה.
 
תמרור אזהרה, מנסיון

קראתי את ההודעה שלך ואני חייב להגיד לך שזה הסיפור של בת הזוג שלי כמעט אחד לאחד: בתור ילדה - אכילת יתר של ממתקים בילדות, אחוזון מעל 97 במקרה שלה, בעיות שיניים ו... אמא שמנסה להגביל צריכת ממתקים ובכלל "over" מעורבת בנושא האוכל.

אצלה זה נגמר באנורקסיה קשה (20 ק"ג בגיל 18), אישפוזים ומה לא.
הגדילה שלה לגובה נעצרה ומהילדה הכי גבוהה בגן היא כיום נמוכה מהממוצע (גם המשפחתי) והשיניים שאמא שלה כ"כ רצתה לשמור עליהן נשרו מתת תזונה ומהקאות...

אני לא אומר שזה בהכרח מה שיקרה גם אצלכן וכולי תקווה שלא כי זו מחלה איומה איומה איומה, אבל אני כן ממליץ לך בחום להשמר.

לקיחת השליטה מהילד היא הגורם מספר אחד להתדרדרות לאנרוקסיה. ולא דימוי הגוף והלחץ החברתי כפי שמקובל לחשוב.

אין ספק שהמניע שלך הוא תחושת אחריות על בריאותה של בתך ועל כך מגיע לך כל הכבוד - את מעורבת, דואגת ומשתדלת להיות עם האצבע על הדופק.

יחד עם זאת ייתכן שאת מגזימה ברמת המעורבות שלך בנושא, וכפי שכתבתי קודם, הדבר עלול להוביל לכך שבתך תנסה לקחת את השליטה בחזרה, ומכיוון שמעורב אוכל בנושא, הדרך הכי קלה להחזיר את השליטה תהיה במה שנכנס לתוך הגוף, קרי אנורקסיה.

אל תעלבי, אבל יש סיכוי שהגורם הבעייתי בכל הסיפור הזה זו המסגרת ההורית, ויכול להיות שכדאי לפנות לגורם מקצועי, ללא הילדה, כדי לבחון זאת לפני שיהיה מאוחר מדי.

בהצלחה
 

בלונד23

New member
אני מצטערת לשמוע את הסיפור של בת זוגתך

אקח לתשומת לבי.
עכשיו שוחחנו והחלטנו שהיא תבחר 3 ממתקים במסיבה הבאה. לא אני - היא. וכן שאקח אותה לרופא שיניים.
בבית אני מחזיקה מגירה של ממתקים ועוד מזווה נגיש, יש חטיפים ויש שוקולד למכביר. הנה למשל היום ביקשה שוקולד ואכלנו בהנאה קובייה. אחכ אצל הוריי אכלה גלידה כפי רצונה. כלומר אני בכלל לא מגבילה ביומיום (כי גם לא ממש צריך) אלא רק כשהיא במסיבה.
 
אין הבדל מהותי

בין האפשרות לאכילה חופשית ולא מוגבלת - מגרת ממתקים + שטויות אצל סבתא שמשולב במבטים וצקצוקי לשון, ומחשבות בינך לבין עצמך שרואים בוודאות על הפנים שלך.
כתבתי לך בתגובה למטה בהערת סוגריים שיש לי רגישות לנושא הפרעות אכילה בגלל הורים וזה בדיוק בגלל דברים כאלו. גם אצלנו בבית היתה מגרה, והכל פתוח. אבל אמא שלי לא הפסיקה להראות בכל מני דרכים שהיא מתעקשת עד היום שהיו רק בינה לבין עצמה, כמה היא שבעת רצון כשאנחנו לא לוקחים וכמה לא כשאנחנו כן.
והפרעות האכילה שלה עברו ישר אלי ולאחותי.
צריך לפעמים דווקא להגביל את החופשיות של הילד מבלי שהוא ידע את הסיבה, מאשר לאפשר חופשיות ואז להתעצב שהוא באמת חופשי.
(למשל בחירת 2 חטיפים בקניות של השבוע וזה מה שיש. או חטיף/מעדן אחד ביום לבחירת הילד)
 

danakama10

New member
אנורקסיה זו מחלת נפש

והיא לא נגרמת כתוצאה מכך שהורים מחנכים לתזונה נכונה.
ילדים צעירים תלויים בהורים שלהם שיקבלו עבורם בחירות טובות. כשהם מתבגרים, הסיפור אחר. אבל להציע שילדה בת 5 עלולה לפתח אנורקסיה אם האמא תמנע ממנה ממתקים, זה כבר הזוי לחלוטין. בנוסף, ילדה בת 5 לא אמורה להיווכח בתוצאה הטבעית של אכילת ממתקים וצחצוח שיניים לא טוב. התפקיד של ההורים הוא להגן עליה ולא לאפשר לה לסכן את עצמה.
 
איך היא ביומיום עם ממתקים ?

למרות ששאלת , נראה שאת יודעת היטב מה נכון לה ואיך נכון לה :) אני הייתי מקפידה על ארוחה משביעה לפני ימי הולדת ומוצאת זמן לשיחה משותפת כדי להקשיב לה מצד אחד ולהסביר מצד שני ולהחליט על כמות מסויימת של ממתקים שמבחינתך זה מה שמתאים לה. בנוסף, הייתי מנסה (אם אפשר) ליצור איזשהו שיח עם ההורים ו/או הגננת סביב העניין ולהגיע להבנות והסכמות משותפות בנושא כיבוד בימי הולדת.
 

בלונד23

New member
ביומיום

אם יש לה גישה - ומדובר על כל מתוקים, לא רק ממתקים, בעיקר פירות - היא תאכל ממש בטירוף. לדוגמה, אמא שלי מכינה קערת אבטיח או ענבים ענקית לכולם. משאירה על השולחן בסלון שלה. הבת שלי יכולה לחסל את הקערה, כן, למשל לאכול איזה 4 אשכולות ענבים לבד ובמהירות. ביקשתי מאמי שתכין לה קערה אישית עם כמות סבירה בגלל הבעיה הזאת.
היא ממש חולת פירות! מאז שנולדה היא זוללת פירות, זה גרם לעודף משקל. למשל לחם היא כמעט לא נוגעת חוץ מאשר בגן. אבל כל דבר מתוק? תני לה בכמויות...
&nbsp
בבית היא יודעת מה הגבולות ולכן מסתפקת במועט ואין פה שאלה, אין ריבים אין ויכוחים כי יש הרגלים טובים. ועם זאת יש מזווה עשיר ויש תמיד שוקולד וחטיפים שהיא יכולה לבקש והיא בקושי מבקשת. יש גם חמשושים שזה ארטיקים קטנים. בבית אין שתיה ממותקת (באיסור חמור!) כי לדעתי זה אסור ומיותר. במסיבות היא שותה מה שיש, במידה, למשל כוס אחת של פטל והשאר מים.
&nbsp
לגבי שיח עם המסגרות או ההורים - במסגרות יש תנועת הורים שמנסים להגביל וזה עובד בגן. בצהרון לא עבד לנו והם לא נשמעים לחוקים למרות שיש חוזר מנכל מאוד ברור של משרד החינוך שאסור ממתקים בגנים! אבל הצהרון מצפצף, בעיקר בעיה בקייטנות.
&nbsp
עם הגננת אני מדברת פעם בכמה חודשים ותמיד היא מוסרת לי שהיא פה ושם מגבילה אותה בעדינות, למשל אומרת לה אחרי 2 כריכים שמספיק לה ומגישה לה עוד ירקות במקום כריך שלישי. זה הסיכום שלנו.
&nbsp
בזירת ההורים אין עם מי לדבר! זה נחלק לרבע מההורים בעלי מודעות והבנה בתזונה, שעושים אחלה מסיבה עם אוכל, פשוט אוכל, ומעט ממתקים (גם שלנו היתה עם אוכל כי בחרתי אמהות כמוני). אבל 3/4 מההורים דוגלים בממתקים ללא הפסקה, בבית, בגינה ובמסיבות, ולכן באמת אין עם מי להגיע להסכמות בנוגע ליומולדת וצריך לזרום עם מה שיש ולהגיע להסכמה עם הילד אל מול השפע. כי באמת, אתמול חילקו ממתק אחרי ממתק ובצורה אישית לכל ילד, בצורה חסרת אחריות ובלי לתאם מראש עם ההורים, ואת כל האוכל המזין שמו כבירכול להורים בשולחן מוגבה ללא צלחות ובכמות מעטה, ככה שהיה ברור שאין אוכל לילדים לאכול חוץ מממתקים ופיצה, והבת שלי לא אוהבת פיצה.
&nbsp
כעת עוברים דירה ונראה איך יהיה במקום החדש מבחינת תזונה ובריאות.
&nbsp
דבר שמטריף את דעתי ממש מרוב כעס זה הסבתות והאמהות שבאות לגינה מצוידות בממתקים גרועים ומציעות לכל ילד בלי לשאול את הוריו. זה הגיע למצב שנתנו לבן שלי במבה והוא אלרגי לזה בכלל. בלי לשאול אותי. את מסתובבת לרגע והבת שלך מגיעה עם סוכריה על מקל בפה. מי נתן לך? האמא ההיא. איזו מין התנהגות פסולה זו, לפחות תשאלו את ההורה, כי יש גם אלרגיות ורגישויות ועם כל הכבוד מה פתאום שילד ייקח מזון מאדם זר בגינה בלי ליידע את ההורה.
 
מסכימה לחלוטין לגבי האכלת ילד אחר!

גם לילדים של חברים ולחברים של הילדים, גם כשאין רגישויות, או יש כאלה שידועות לי - לא מציעה לילדים קטנים ממתקים ובכלל אוכל בלי לפנות קודם להורים. ופה אני בהחלט מרשה לעצמי להיות שיפוטית לגבי מבוגרים שלא מקפידים על כך.
 
קראתי היום כתבה ב-7 ימים (משבוע שעבר, נדמה לי)

על השמנת ילדים, ואמרו שם לעזוב מסיבות כי זה לא מה שחשוב - מה שחשוב זה מה שקורה בבית ביומיום. שצריך להוציא שתייה ממותקת מהבית, לתת ארוחות עם דגש על חלבון ולא פחמימות (חביתה במקום דגני בוקר), הרבה ירקות ומים, פעילות גופנית שעה ביום 5 ימים בשבוע, להגיש אוכל בריא בארוחות (ורק סוג אחד של פחמימות בארוחה) - ולא להגביל כמות - שהילד יאכל כמה שבא לו מהארוחה שהגשת. לא דיברו כל כך על שאלת הממתקים והחטיפים בבית (מעבר ללהגיד שעדיף מזון לא מעובד). כמו כן הם שמו דגש על כך שמה שחשוב זה מה שההורים עושים ולא מה הילד עושה - איזה מזון הם מגישים, איך הם בעצמם אוכלים (כי הילד מחקה אותם), וכו'.
נכון שלאכול סוכריה גדולה על מקל זה רע מאוד לשיניים - לכן לדעתי אפשר להטיל וטו על זה באופן כללי (כמו שעושים במשפחות רבות). אבל מעבר לזה, אם מאמינים למה שכתוב בכתבה נראה שאת משקיעה את המרץ שלך במקום הלא נכון - ואת צריכה להתמקד בבית ולא במסיבות.
 

בלונד23

New member
בבית אנחנו כבר מסודרים פיקס בהתאם לדיאטנית

מאחר שיש בתוך השבועיים הקרובים בערך 5 מסיבות אז זה כן חשוב. רק כי זה סוף השנה וכל המסיבות מרוכזות ביחד.
הרי במהלך כל השנה לא אססרתי כלום במסיבות כי אמרתי נו פעם בשבועיים שתהנה וזהו. אבל עכשיו זה בערך פעמיים בשבוע למשל 3 שבועות הקרובים, אז אין מנוס מאשר לתת פה איזה כללים שיעזרו.
בבית אין משקאות ממותקים. בבוקר כן יש דגנים אבל מחיטה מלאה ועם פירות אדומים שזה בריא והיא מאוד רוצה.
חביתה זה לא מתאים לבוקר כי א. אבא נותן ארוח"ב ואין לו זמן להכין חביתה, ב. אוכלת ביצה או בגן או בערב.
אם אני מתחזרת על איזה חצי חבילת שוקולד זה לא מולה בדיוק מהסיבה שציינת...
פעילות התחלנו לעשות הרבה כבר מזמן ויש גם חוג שחיה.
בקיצור הכל מסודר והיא באמת חזרה למשקל סביר, רק המסיבות פה הן מכשול כרגע.
 
אם היא חזרה למשקל סביר,

לא הייתי מוטרדת מהמסיבות. אם את בכל זאת מוטרדת, הייתי בוחרת מסיבה או שתיים לא להגיע אליהן. נראה לי שכשאת עומדת לה על הראש במסיבה וקובעת לה מה להכניס לפה, את עלולה לגרום לה נזק (גם על זה דיברו בכתבה). אפשר להגיד דברים שאסור לגמרי, כמו סוכריה על מקל, אבל להיכנס ל"תבחרי שלושה ממתקים" נשמע לי עלול להיות בתחום של לפגוע בילדה, בבטחון העצמי שלה, וכו'.
 

בלונד23

New member
כן... זו היתה חוויה לא טובה לשתינו...

כל המסיבה היתה לא נעימה, כן? לא רק הממתקים. ההפעלה הגרועה, החום ללא מזגן. האוכל.
עוד לא קרה לי שעמדתי לה על הראש ככה, באמת. זו היתה הפעם הראשונה שבאמת צירוף של חום נוראי, מלא ממתקים זולים ולא טובים (אמא אחת הראתה לי שהמקל של הסוכריה יוצא מהמקום וזה מסוכן), ולדעתי ילא היו שם שירותים אפילו...
כשהיא רצה אלי ושאלה מותר כדור שוקולד ישר אמרתי כן... למרות שזה היה כבר אחרי הרבה ממתקים כדי לא לבאס... אבל כמו שכתבתי זה הלך והידרדר.
&nbsp
 

giraffelle

New member
גם אני בגדול חושבת שאפשר לשחרר במסיבות

כל עוד בבית אוכלים בריא באמת, המסיבות פחות חשובות.
אבל אני לא חושבת שהגישה הזו מתאימה עם מסיבות בכזו תדירות ועם כל כך הרבה ממתקים... באמת נשמע נורא.
אני גם לא אוהבת לגמור את כל "הקצאת" הסוכר על מסיבות, אני רוצה להשאיר משהו לתת לילדים בעצמי.

יש אפשרות לדלל קצת מסיבות ולא ללכת לכולן?
[מוכרחה להגיד שהנורמה של ללכת לכל מסיבה שהזמינו אליה את הילד, גם כשזה לא נוח ועל חשבון חוגים וכו', שלפי דיוני עבר בפורום אני מבינה שהיא הנורמה הרווחת, מוזרה בעיני בכל מקרה]
 
למעלה