דיבור אצל פעוט בן שנה וחצי

למה לא לבדוק ליתר ביטחון?

הבדיקה לא כואבת.
אם כי לא נשמע בעייתי מה שאת תיארת.
אצלי אני חשדתי שהוא לא שומע. כי הוא ילד תקשטרתי שלא היה מגב כשקראתי לו בשם, נגיד.
ולפני הבדיקה שהראתה שהבעיה נעלמה, הבנתי לבד לפי ההתנהגות שלו שהוא שומע.
&nbsp
תגידי, למה את מתכוונת "מבין הוראות"?
אצלי הוא מביא כדור אם אני מבקשת. אבל לא מצביע על אחיו כשאני שואלת איפה X. בכלל לא קולט את המשמעות של המילה "איפה".
זה נחשב לביצוע הוראות, לדעתך?
 

giraffelle

New member
אם אני ארוץ לבדוק כל רעיון שחלף לי בראש...


בכל מקרה יש לנו טיפת חלב עוד מעט, ואם הם לא ישאלו כמה מילים הוא אומר אני כבר אגיד להם. סתם רציתי בינתיים לקבל תגובות "יש בזה משהו" או "הגזמת לגמרי".

באופן כללי נראה שהוא מבין מה שאומרים לו בדרך כלל, אבל ההוכחה הכי טובה לזה היא במילוי הוראות.
אם אני אומרת לו לחכות רגע עד שאני אתן לו אוכל והוא ממשיך להתבכיין, זה יכול להיות בגלל שהוא לא שמע או בגלל שהוא לא הבין, אבל סביר שזה פשוט לא שכנע אותו. ומצד שני, אם הוא מרוצה מזה שאני אומרת לו שהוא חמוד, זה לא מוכיח שהוא שמע והבין אלא שהוא מרוצה מזה שקיבל יחס.
אבל אם אני אומרת לו "תביא ספר ואקרא לך סיפור" והוא הולך ומביא ספר, או שאני אומרת לו "תרים את הספר מהשטיח ושים במקום" והוא עושה את זה, או "בוא נלך לחליף חיתול" והוא הולך לחדר, כנראה שהוא באמת שומע ומבין. (חלק מההוראות מלווה גם בתנועות ידיים שעוזרות להבין, אבל בדקנו שהוא מבין גם כשלא מצביעים).
זה לא שהוא מבין ממש הכל, כן? ההוראות שהוא מבין הכי טוב קשורות לפעולות שהוא רגיל לבצע. להרים, לתת, לאסוף, להניח, לבוא, דברים כאלו.
 
ומה ששאלתי אותך לגבי "איפה X?"

כי אנחנו ממש בלחץ שהוא לא מצביע. שוב, מצביע על אחיו וקורא בשמו. אבל איפה X שניה אחרי זה - הוא לא יענה
 
איפה X זו לא הוראה. "תצביע על X" זו הוראה.

ולפי מה שאת מתארת הוא דווקא כן מצביע. אני לא חושבת שזה מדאיג שהוא לא מצביע בתשובה לשאלה איפה X. (וגם במילוי הוראות הכוונה היא לא שהוא ממלא כל הוראה, אלא שאם רואים שיש הוראות רבות שהוא ממלא, אפשר לדעת שהוא מבין דיבור ברמה מסוימת. הוא לא אמור להבין הכל, וגם לא אמור לבצע כל הוראה).
 

giraffelle

New member
נראה לי שהוא לא מצביע


אבל זה לא ממש משהו שאנחנו שואלים אותו, אז אני לא בטוחה.
הוא כן מצביע על דברים שהוא רוצה, ועל דברים שהוא רואה ומעניינים אותו. אבל "איפה X" זה לא ממש משהו שיוצא לנו לשאול אותו וכשכן שואלים הוא לא ממש מבין מה רוצים ממנו, עד כמה שאני מסוגלת לשחזר.
אם אני אגיד לו "איפה הכדור שלך? לך תמצא אותו" הוא ילך לחפש. הוא לא יצביע עליו. (ספציפית הכדור, או משהו אחר שהוא אוהב מספיק כדי שנדבר עליו הרבה והוא יכיר את המילה)
בכל מקרה זה לא נראה לי עקרוני, כמו שכתבו מעלי הוא לא חייב לדעת למלא כל הוראה או להבין את כל השפה...
 
גם אצלי לא הבין מה זה 'איפה'

גם אצלי יחסית לאחיו הוא מאחר בדיבור.
גם אני לקיתי בפראנויה קלה...
עכשיו הוא בן שנתיים ונמצא בתקופת 'הפרץ המילולי', כל יום כמה מילים חדשות.
נראה לי שאת לא צריכה להילחץ, תשאלי בטיפת חלב כשתהיו שם.
 
אני לא בטוחה ששלי אמרה עשר מילים

כשהכנסתי אותה לגן בגיל שנה + 9 היא בקושי דיברה, מילים בודדות וספורות, היתה יושבת בקבוצת הגדולים (הם היו חמישה) ומאזינה רוב קשב לשיחות הפיפי קקי מדי בוקר. כדאי לשים לב ולברר, אבל לא הייתי נלחצת, בפרט שהוא מבין אתכם.
 

אמא0036

New member
גם שלי לא הייתה בקבוצת המתקדמים

בגיל שנה ו - 7 חודשים אמרה 10 מילים בקושי וזה אחרי שהחשבנו כל צליל הכי פצפון (למשל - מממ בשווא למו של פרה). עשיתי לה בדיקות שמיעה (יותר מאחת) וגם לקחתי אותה לקלינאית בזמנו, כי היא גם לא הרבתה למלמל. בגיל שנתיים כבר צמצמה את הפער.
 

בלונד23

New member
האחות צודקת

1. ללכת לברר במקום לדאוג.
2. בדיקת שמיעה דחוף
3. ילד מדבר כבר בגיל שנה בד"כ כמה מילים וגם לפני
3. ללכת לכל הבירורים הרפואיים שהאחות אמרה. גם אין מה להפסיד.
 
ואולי לא? אחיות טיפת חלב נוטות להלחיץ, ודי להיות נחרצת

אחיות טיפת חלב נזפה בי בשיא הרצינות על כך שבכורי לא נופף לשלום, למרות שהוא כבר דיבר והגיב במלים וברור היה מעבר לכל ספק שהוא נבון ותקשורתי. ויש לי ולחברותי שלל סיפורים לגביה ולגבי אחיות נוספות במהלך השנים.
כל מה שלא מתיישב עם ה-צ'ק ליסט, מוביל לנזיפה או להמלצה לבדיקה. חריגה מטווח המימדים (גם אם ברור שההורים זעירי מימדים / היקף הראש של ההורה גדול / הבנת את הרעיון). הורה נבון צריך להפעיל שיקול דעת. לא לפסול אוטומטית, אבל גם לא להכנס לסרטים.
אז זה באשר לנחרצות שלך לגבי צדקת האחות.
לגבי הצ'ק ליסט שלך:
(3) כנראה לא כל ילד מדבר בגיל שנה, כפי שלא כל ילד הולך ללא ידיים בגיל הזה (או בגיל 7 חודשים), ולא כל ילד מטפס במדרגות בגיל שבעה חודשים או מדקלם ביאליק בגיל שנה ותשעה חודשים. גם אם אחותו או אחיו כן. כל הדוגמאות האלה מהמציאות.
(2,4) יש להפסיד יום עבודה כרגע ואולי לריב עם המעסיק כרגע. גם זה שיקול עבור חלק מההורים. אפשר לבחון מחדש האם באמת יש צורך, ולקבוע תאריך יעד שאם לא יסתדר - אז להתעסק בבירורים הרפואיים.
 
למעלה