דיבור אצל פעוט בן שנה וחצי

שירה30001

New member
דיבור אצל פעוט בן שנה וחצי

בני בן שנה וחצי והוא ילד ראשון. הייתי היום בטיפת חלב והאחות אמרה שבגילו היא מצפה שיאמר כמה מילים כדוגמת: אבא, את זה.... וביקשה שאקח אותו לרופא הילדים שלו לבדיקת התפתחות ולבדיקת שמיעה.
בני עדיין לא אומר מילים אלו, אבל אומר הברות כדוגמת: מאמא, נאי נאי, דה דה....
לעומת זאת הוא משחק בכדור רגל בצורה לא רגילה - כאילו נולד להיות שחקן כדורגל.
קשה להושיב אותו ולשחק איתו במשחקי השחלות, או לקרוא לו ספר אפילו ספר אינטראקטיבי. הוא אוהב לרוץ
.

שאלותי הן:
1. האם עלי לדאוג?
2. מנסיונכם, מתי ילד מתחיל לדבר?
3. מה אני כהורה יכולה לעשות בכדי לעזור לו לדבר?

תודב רבה
 
האם ההברות שהוא אומר

מביעות מילים כלשהן? כלומר, האם הוא מתייחס בעקביות למשהו באמצעות ההברה? (נניח מאמא לאמא, נאי נאי לבננה, דה דה לנדנדה). האם הוא מבין את הדיבור שלך? בגדול, האחות צודקת - מצפים למספר קטן של מילים בגיל הזה. אבל את לא צריכה לדאוג אלא באמת קודם כל לקחת אותו לבדיקת שמיעה והתפתחות ולבדוק מה המצב.
לגבי זה שהוא לא יושב לקרוא ספר - גם אצלי זה היה המצב עם השנייה בגיל הזה, ומה שעשיתי היה לעבור לנוהל של הקראת סיפור לפני השינה - בזמן הזה הוא במיטה וכבר לא רץ, ולפחות אצלנו זה עבד.
 

שירה30001

New member
לגבי ההברות שהוא אומר

אז חלקן הן עקביות לדוגמה: נאי נאי כאשר הוא רוצה לשתות או לאכול.
או מאמא כשהוא עייף.
מה בודקים בבדיקת התפתחות?.
אנסה באמת להקריא לו סיפור כאשר הוא במיטה או בלול.
 
הגדרה של מילה

היא צירוף הברות קבוע שהפעוט אומר כשהוא מתייחס לדבר מסויים. גם "הא הא" כהגדרה של הצליל שמשמיע כלב, היא מילה. גם "מו" של פרה נחשבת מילה.
נדמה לי שבגיל שנה וחצי מצפים ל-10 "מילים". זה לא אומר שכל הילדים מתיישרים לפי הציפיה הזו. אני משערת שזה תלוי גם כמה מדברים איתם, שלא לומר חופרים להם כמו שאני חפרתי לבת שלי.
ההמלצה לקחת לבדיקת שמיעה נובעת מכך שהרבה ילדים עם בעיות שמיעה מתחילים לדבר מאוחר יותר, פשוט מפני שהם לא שומעים היטב את כל מה שנאמר להם.

לגבי הציפיה שהוא יגיד "את זה" (לרוב מתייחסים לצירוף הזה כאל מילה אחת), זה תלוי במה שהילד שומע בסביבתו. הבת שלי לא אמרה את הצירוף הזה, כי אנחנו לא השתמשנו בו. כשהיא הצביעה על כדור צהוב, שאלנו אם היא רוצה את הכדור הצהוב. כשהיא הצביעה לעבר בקבוק, שאלנו אם היא רוצה בקבוק וכן הלאה.

לא הייתי דואגת בשלב הזה לגבי עניין הדיבור, אבל בהחלט הייתי לוקחת לבדיקת שמיעה.
בעיניי אפשר לדבר עם פעוטות בכל שלב ועל כל דבר. עם הבת שלי הייתי מספרת לה תוך כדי נסיעה מה אני רואה, ולמה אנחנו עוצרות, ומה קניתי היום בסופר. פשוט דיברתי בלי הפסקה, גם בזמן משחק, גם בזמן האמבטיה, גם בגן המשחקים.
 

שירה30001

New member
האמת שאני די חופרת לו


אקח אותו לבדיקת שמיעה.
האם יכול להיות שלמרות שהוא מגיב כשקוראים לו או לרעשים, עדיין יכולה להיות בעיית שמיעה?
 

danakama10

New member
בגיל שנה וחצי

ילד אמור להגיד לפחות 15 מילים. ד- דה זו מילה אם הוא משתמש בה תמיד עבור משהו מסויים. נניח דה דה = אבא, לכן זו מילה. תעשי רשימה של כל המילים שהוא אומר, ושווה לפנות לבדיקה אם זה פחות מ- 15.

בנוסף, ההמלצה שלי היא לא לקטלג את הילד. קל להגיד - הילד אוהב לרוץ כל הזמן קשה לו לשבת בשקט - ובזה "לפתור" את עצמך מפעילויות שקטות. גם ילד אקטיבי נהנה כשמקריאים לו, או מראים לו השחלות ודברים כאלו, הכל בזמן הנכון.

כדי לעזור לילד לדבר, את צריכה לדבר איתו כמה שיותר, לשיר שירי ילדים ולהקריא לו ספרים כמה שיותר. להקריא ספרים זה לא רק להקריא את מה שכתוב בספר, אלא לתאר לו מה שרואים בתמונות. תבחרי ספרים עם ציורים צבעוניים ועם מעט פרטים בציורים ותגידי "הנה ברווז. ברווז צהוב. גם הכדור צהוב" וכו. את יכולה בפעמים אחרות תשאלי על הספר - איפה ברווז? ואחרי כמה שניות להצביע הנה ברווז. כשאת מדברת תשתמשי הרבה בתנועות ידיים רלוונטיות (ביי ביי, לעשות עם היד, וכו). תדברי איתו גם רגיל, וגם במשפטים פשוטים עם מילים שהוא כבר אומר. הוא אומר מאמה (אמא?), אז תגידי, איפה מאמה? מאמה פה. מאמה אוהבת אותך.
תעשי איתו הרבה קולות חיות, צבעים.
ולדבר לדבר לדבר כל הזמן. אפילו אם זו לא שיחה שמיועדת אליו - תדברי לעצמך מה את עושה לדוגמה. "המים כבר רתחו והם חמים אז אני אכין לי קפה, ואחרי זה אני אלך לקפל כביסה. יש הרבה כביסה היום אז אצטרך להפעיל עוד מכונה".
כשאת כן מדברת איתו, תחכי במקומות המתאימים מספר שניות לתגובה ממנו, גם אם ברור שהוא צעיר מדי לענות.
ברקע טוב שיתנגנו שירי ילדים. כדאי עם דיסקים (ולא נניח רדיו אינטרנט), ולהשמיע את אותם דיסקים שוב ושוב כך שיכיר אותם. יש גם דיסקים עם סיפורי ילדים, ואפשר גם איתם (למרות שזה לא מחליף דיבור שלך).
 

שירה30001

New member
וואו איזו תשובה מפורטת

ומחכימה
.
מסכימה עם מה שכתבת ואנסה ליישם. מדי פעם הוא יושב ומתעניין במחשקי חיות או צורות שקופצות ואני מצליחה להסביר לו. כן אני די חופרת לו עם פעולות שאני מבצעת כדוגמת היום נלך לקנות לך פירות. ואני גם שרה לו
 

אמא0036

New member
מזכירה שיש להיזהר מאמירות חד משמעיות כשאת לא עוסקת במקצוע

למיטב זכרוני משיחות עם קלינאיות תקשורת מקצועיות, המשפט שילד צריך לומר 15 מילים לפחות בגיל שנה וחצי, ממש, אבל ממש, אינו נכון!!
רף הנורמה נמוך בהרבה, למיטב זכרוני והטווח רחב.
מציעה להתייעץ עם קלינאית שעוסקת בתחום, במקביל לבדיקת שמיעה.
בהצלחה!
 

danakama10

New member
מה את בעצם אומרת?

חוץ מלהזהיר ממני, מה את מציעה לאמא ששואלת האם הילד מדבר מספיק? לא להגיב אם אינך קלינאית תקשורת מקצועית?

את הרי נתת אותה המלצה כמוני - להתייעץ עם אשת מקצוע. במה בדיוק העיצה שלך שונה משלי? בכך שאת אומרת שזה "ממש אבל ממש אינו נכון!!!!!" שילד אמור לומר 15 מילים לפחות? ולא שכחת 5 סימני קריאה, כדי שחס וחלילה לא אכשיל אף אחד עם האינפורמציה המסוכנת שלי שצריך להיזהר ממנה.

דעי לך, אין סטנדרט אחד בתחום הזה. זה לא מדע מדוייק.יש מקורות שטוענים שצריך להגיד לפחות 20 מילים או יותר.
צריך גם לזכור שזה המינימום, ילד ממוצע אומר יותר מילים מהמינימום.

בקיצור, ה"אזהרה" שלך לא מובנת ו- uncalled for. לא הבאתי עיצות מסוכנות או לא ראויות. הבאתי אותה עיצה כמוך, רק שאני הבאתי מושג כמה מילים אמורים להגיד. את שולחת מיד להתייעץ.

ובכל זאת כדי שתהיי מרוצה - הנה הפניה על כתבה בעברית שמדברת על מחקר ישראלי שקובע שילדים שאומרים פחות מ- 25 מילים בגיל שנה וחצי אמורים לפנות לקלינאית לבדיקה.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4882720,00.html
 

kramerkaren

New member
הקו המנחה בישראל הוא 10 מלים בגיל 18 חודשים

כמו שכתבו למעלה - מלה שווה כל רצף צלילי קבוע שמסמל משהו.
&nbsp
 

אמא0036

New member
עונה

אני פשוט סולדת מהתופעה האינטרנטית של לומר דברים בנחרצות כשאין לך ידע מקצועי בתחום או שזה לא משהו שאת יודעת בוודאות שזה נכון. אפשר לתת מיליון עצות מעולות בלי להלחיץ, כמו התשובה הנהדרת שכתבת.
 

netzza

New member
תשובות מעולות. תענוג לקרוא

עברתי על התגובות שלכן בהנאה רבה
 
לקחת לבדיקת שמיעה

הבן שלי לא דיבר, גילינו בעיית שמיעה. שבמקרה שלי עברה בלי ניתוח והוא מתחיל לדבר אבל עדיין מתעכב.
 
וכן לקחתי לאופאה התפתחותית

שהמליצה על קלינאית תקשורת. התורים ארוכים מאד. אז קודם תבקשי תור, גם אם את לא בלחץ.
 

שירה30001

New member
האם הוא שמע רק קולות מסויימים ?

האם גם בכלל לא הוציא אי אילו הברות?. מה הטיפול שקיבל?.
 
הסתבר שהוא הקושי שמע משהו

השמיע המון צלילים מגיל צעיר. הייתי בטוחה שבגיל שנה ידבר שוטף. סביב שנה וארבע אמר כמה מילים בודדות, מים בננה, ציצי. היה תור לניתוח, לפני זה לקחנו לנטורופט, לטפל בנוזלים שלדעת כולם גרמו לבעית השמיעה. כעבור חודש התחיל לשמוע, אבל הנוזלים נשארו.
שומע כבר שלושה חודשים, יש התקדמות מסוימת.
 

giraffelle

New member
השרשור הזה גורם לי היפוכונדריה קלה

או שמא כשזה על הילדים זה לא נחשב היפוכונדריה? אולי פראנויה?

בכל מקרה, הקטן כמעט בן 18 חודשים. מגיל 8 חודשים אומר אמא, אבל לעיתים רחוקות בלבד. אומר "אמ" כשרוצה אוכל כבר כמה חודשים. רק לארונה התחיל להגיד מילים נוספות, יש לו משהו כמו 5 מילים בשימוש תדיר ועוד 2 בשימוש קצת פחות תדיר. יש עוד משהו כמו 2-3 מילים שהוא לא עקבי איתן או שאנחנו לא מבינים אם יש לו כוונה ברורה בהן (למשל כל היום מצביע על דברים ואומר "מה זה?")

חוץ מזה, הוא מת על סיפורים, מבין יפה מאד הוראות, ומתחיל לרקוד כשיש מוזיקה או כששרים. מקשקש כל היום עם מגוון רחב של צלילים ואינטונציות, כבר מגיל צעיר.

יש סיכוי שהוא לא שומע טוב?

לכאורה הוא בדיוק עומד בדרישות, אם כי די בקושי. אני לא רגילה לדברים כאלו, הגדולה שלי כבר צירפה שתי מילים בגיל הזה וזה מה שרגיל אצלנו במשפחה...
 
למעלה