איך הולכות הארוחות אצלכם?

איך הולכות הארוחות אצלכם?

למי שהילד שלה בצהרון שבו לא מגישים בשר - האם הארוחה העיקרית/בשרית אצלכם היא ארוחת ערב?
ואם יש ילדים גדולים יותר - האם גם הם אוכלים כך?

אצלנו פשוט באמת הארוחה הבשרית/עיקרית היא לרוב בערב, כי הקטנה בצהרון. אבל לפעמים הגדולות אוכלות ארוחה בשרית/עיקרית בצהריים ואז בערב לא (בערב נניח פסטה עם ביצים וגבינה), ואז לפעמים גם היא לא (מעבר לזה שבאופן כללי יש יום בשבוע בלי בשר), ואני לא בטוחה שהיא מקבלת מה שצריך.
אין בכוונתנו לעבור לתזונה צמחונית, כך שלמי שעונה - זה לא הכיוון.

אני בעיקר רוצה לדעת איך זה אצל אחרים. תודה!
 
אני חושבת שהמפתח לשאלה הוא מה מגישים בצהרון

מודה שעוד לא נתקלתי בצהרון שלא מגיש בשר. זה משהו אידיאולוגי? על פניו, בישראל מקובל שהארוחה העיקרית היא בצהריים, אז גם צהרון שלא מגיש בשר צריך להגיש ארוחת צהריים חמה ומשביעה שכוללת חלבון מלא, נגיד מג'דרה, אורז עם אפונה, דג, סויה אפילו.
אם הילדה מקבלת (ואוכלת!) ארוחת צהריים כזאת אז אני לא רואה בעיה עם זה שתאכל בשר בבית כמה פעמים בשבוע ובשאר הזמן לא. ההנחיות כיום מדברות על בשר 3-4 פעמים בשבוע לדעתי, לא כל יום.
אם בצהרון נותנים גם בארוחת הצהריים כריך או יוגורט או משהו קליל כמו שמקובל נגיד בארה"ב, אז בהחלט צריך ארוחה רצינית יותר בערב, אבל גם פה אני לא בטוחה שהיא חייבת להיות בשרית דווקא. בימים שלא מסתדר לך בשר לכולם הייתי מעשירה את המנה של הקטנה בביצה (אפשר לבשל ביצים קשות לכל השבוע ולשמור במקרר ואז רק לשלוף רגע לפני הארוחה), טונה, סרדינים, חומוס ביתי על לחם מלא, סתם גרגירי חומוס או פול או קטניה אחרת לנשנוש... עוד אופציה, בהנחה שאתם לא שומרים כשרות ולא מפריע לך שהקטנה אוכלת משהו שונה מהאחרים היא פשוט להכין סטוק של דברים שניתנים להקפאה ולשלוף לה כתוספת לכל מה שהאחים אוכלים. לדוגמא אם הילדות אוכלות פסטה עם ביצים וגבינה את יכולה לשלוף מהמקפיא חזה עוף שהכנת על הפלנצ'ה והקפאת, שניצל ביתי, קציצה מטוגנת. אלה דברים שקל להכין מראש, עוברים יפה הקפאה, מתחממים בקלות ונותנים לה מנת בשר קטנה ואישית בלי שתצטרכי עכשיו להתחיל להכין כרעיים בתנור שעתיים לפני שרוצים לאכול.
 
בצהרון מגישים ארוחה חמה.

אני ממש לא יודעת אם היא אוכלת אותה או לא, אבל נוטה לחשוב שהיא דווקא לא אוכלת את המנה העיקרית. ניסיתי כמה פעמים לשאול אותה מה היא אכלה בגן, ולרוב היא ענתה לי על דברים ששלחתי לארוחת בוקר או לגבי תוספות (אורז, גזר ואפונה, תירס). בכלל במשך חודשים חשבתי שהם כן אוכלים בשר, ורק מתישהו ראיתי את התפריט. ביום הראשון ההורים באו לאכול איתם ארוחת צהריים, והמנה העיקרית הייתה שניצל. השניצל היה מאוד מאוד מוזר ולא הבנתי למה בדיוק, ורק כשראיתי את התפריט סוף סוף הבנתי. אני חושבת שרוב הסיכויים שהיא לא אוכלת את המנה העיקרית, על אף שהיא בגדול לא בררנית - גם כי היא לא מדברת על זה אף פעם, וגם כי טעמתי את זה בעצמי וזה רק דמוי אוכל...
יש אצלנו בעיר בעייה עם איכות האוכל בצהרונים באופן כללי - אצל השנייה נהגתי להביא לה אוכל לצהרון, כדי שתימנע מלאכול שם (ואצלה דווקא כן היה בשר, אני חושבת...).

לגבי לחמם לילדה מה שהילדות אכלו - כשהילדות אוכלות בצהריים ארוחה עיקרית היא לרוב מחוממת מיום קודם, ואז לפעמים הקטנה מקבלת אותה בערב כשהן אוכלות משהו אחר - אבל היא לפעמים לא מוכנה לא לאכול את מה שהן אוכלות.

אבל אם את אומרת שברוב הארץ הצהרונים נותנים ארוחות צהריים "נורמליות" וטובות אז כנראה אין פה רבות באותה סירה כמוני...


אני חושבת שהצמחונות אצלנו קשורה לדת איכשהו (הצוות של הצהרון תמיד דתי. וכשאני אומרת תמיד אני מתכוונת שהן מתחלפות שוב ושוב. מה שאומר שרוב הסיכויים שלשאול מה שני (הבת שלי) אכלה, ייענה ב"מי זאת שני?"
).
 
אני מצטערת, אולי זאת העייפות, לא הבנתי כלום


אמרת שהשניצל היה מוזר ורק כשראית את התפריט הבנת. השניצל היה סויה? מה עוד הם מקבלים לאכול בימים אחרים?
לא הבנתי גם את עניין הצהריים של הגדולות. אם הן אוכלות עוף ביתי בצהריים אז הקטנה לא מוכנה לאכול אותו בערב? ואם היא תקבל גם פסטה וביצה כמוהן וגם קצת עוף בצלחת זה לא יעבור?
אם חשוב לך לדעת מה הילדה אוכלת בצהרון אז הדרך הכי קלה לעשות את זה היא להגיד שאת לוקחת אותה לדיאטנית ושההיא ביקשה יומן אכילה ולכן בשבוע הקרוב הן נדרשות לרשום כל מה שהילדה אכלה במחברת שהבאת. עובד כמו קסם.
לא אמרתי שברוב הצהרונים נותנים ארוחת צהריים טובה. אמרתי שהיא לרוב בשרית. היא לרוב בשרית מתועשת ואני שומעת על לא מעט ילדים שלא נוגעים בה. אבל היא רשמית בשרית ברוב המקרים.
 
השניצל אכן היה תחליף בשר כלשהו.

בכל הימים הם מקבלים דברים שאינם בשר אלא תחליפי בשר או דברים אחרים שלא מנסים להתחזות לבשר, לפי מה שהיה כתוב בתפריט שראיתי (לא ראיתי או טעמתי אף מנה עיקרית פרט לאותו שניצל שתואר לעיל - בתפריט היו דברים כמו קציצות עדשים וכו').
קצת עוף היא אולי תאכל עם הפסטה, אבל לא בכמות של מנה עיקרית (כלומר, זה מה שקורה בפועל כשאנחנו מגישים לה את שניהם).

לצערי קשה לי להאמין שיהיה שיתוף פעולה בצהרון שלנו למשהו כמו שתיארת. רוב הסיכויים שהן מינימום תדרושנה "פתק מרופא", וגם אז תהיה התחמקות שתסביר למה הן לא יכולות. למיטב ידיעתי הן לא עושות אף פעם כלום. הן פשוט יושבות על כסא ומוודאות (במקרה הטוב) שאף אחד לא מת, מגישות אוכל, אומרות לילדים לסדר (ונותנות להן מדבקה כדי לוודא שזה יקרה), מנקות (את הגן, לא את הילדים), והולכות הבייתה. לפעמים נחה עליהן הרוח והן מנסות להמיר את דתם של הילדים (מחילונים לדתיים) - למשל על ידי קבלת שבת פיראטית ביום חמישי (על אף שיש קבלת שבת בגן), אבל זהו.

כפי שאת רואה, זו לא את, זו אני. אני כנראה כותבת קצת לא ברור עכשיו בגלל העייפות שלי...
 
טוב. אז ככה

קודם כל, אנחנו חודשיים לפני סיום שנה. הילדה נשארת שם בשנה הבאה? אולי כל המאבק לא שווה את זה.
הלאה - אם חשוב לך לקבל יומן אכילה אז באמת שלהביא אישור רפואי זאת לא בעיה ודיאטנית יכולה להיות גם פרטית ולכן כל מכתב על נייר לוגו אפילו פיקטיבי יעשה את העבודה. באמת שזה בקטנה. מהנסיון שלי בקשה של גורם מקצועי בד"כ מקפיצה אותן. במיוחד כי גם משתמע הילדה לא אוכלת פה טוב, יש לה חוסרים, והכול בגללכן. אם את חושבת שהן לא ישתפו פעולה עד לרמה כזאת אז יש מצב שהייתי עושה רעש ופונה הלאה לפיקוח, אבל שוב בהנחה שהילדה נשארת שם בכלל.
אם הילדה כן נשארת שם שנה הבאה אני חושבת שהייתי מתחילה להביא לה אוכל כמו שהבאת לגדולה. זה שינוי שיהיה קשה לעשות אותו באמצע שנה אבל בתחילת שנה חדשה אפשר להכניס הרגלים חדשים.
ובחזרה לעניין הבשר והארוחות, כמו שאמרתי לדעתי ההמלצה היא שלוש או ארבע פעמים בשבוע בימנו, ככה שאם את נותנת בשר בשישי-שבת וגם עוד יום או יומיים במהלך השבוע את מסודרת. וגם אם זה לא מנה שלמה אז זה לא נורא. הייתי פשוט משלימה חלבון בדרכים אחרות שכן מסתדרות לכם עם ארוחת הערב - דוחפת לה עוד משולש של גבינה מותכת (מתועש, אבל חלבון), מכינה לה חביתה משתי ביצים במקום מאחת, נותנת ביצה קשה בערב אפילו ששלחת כריך עם חביתה בבוקר, מוסיפה לתפריט טונה, אם מגישה סלט אז שמה מעליו קצת חזה עוף למשל. עוברת ללחם מלא ומורחת עליו חומוס מה שנותן לך חלבון מלא. מרשה עוד אקטימל או עוד יוגורט בשביל החלבון, או נותנת כוס חלב עם הארוחה (אפשר חלב צמחי. בחלב שיבולת שועל יש לא מעט חלבון).
וכן הייתי בודקת חוסרים כי חלבון יותר קל להשלים אבל ברזל לעומת זאת...
 
כן, היא נשארת שם - הרוב נשארים.

אני לא יכולה להביא לה אוכל כמו שהבאתי לגדולה. עם הגדולה ישבתי בחוץ כשהיא אכלה כדי שהילדים האחרים לא יסתכלו עליה אוכלת אוכל "טוב" וירצו גם - וגם אז בכל זאת לפעמים באה חברה שלה והתחננה לביס (וקיבלה, כמובן). עם הגן, אני לא יכולה לבוא ולקחת אותה החוצה לשבת (כי מה פתאום אמא של שני באה ואמא שלי לא?), והיא גם לא יכולה לאכול משהו שונה מהאחרים - מדובר בילדים בני 3-4 והם פשוט לא יעמדו בזה שאחת מקבלת משהו אחר מכולם, אולי אלא אם נמכור להם שקר כלשהו כמו שהיא חולה או משהו - וגם את זה אני ממש לא רוצה לעשות.
אני חושבת שאנחנו פשוט צריכים לעבור לארוחה עיקרית לכולם בערב וזהו. אחרת זה פשוט לא מסתדר. בשבת היא אוכלת לרוב אצל חמותי, ושם היא בדרך כלל לא אוכלת את המנה העיקרית, אלא מתמלאת מהדברים האחרים (סלט, תוספות). אני לא יכולה לשכנע את חמותי להגיש בצורה אחרת - אפילו להתעקש על זה שלא תגיש מיץ עד תום הארוחה אני בקושי מצליחה לעשות (היא עושה משהו כמו להביא את הבקבוקים לשולחן ולהגיד לבנות לשאול אותי אם מותר... כשהיא יודעת במאה אחוז שאסור...).
 

giraffelle

New member
אל תשללי מראש את האפשרות להביא משהו אחר

כשהבת שלי היתה בט"ח היה לה יום חינוך ארוך עם הזנה אופציונלית. בפועל במשך רוב השנה היינו היחידים שלא נרשמו להזנה.
אז היא אכלה משהו שונה מכולם, היה עוד ילד אחד שקיבל מנה צמחונית.
עבר סבבה לגמרי, לא היו קנאות מאף צד.
זה בין השאר בזכות הגננת שלא עשתה עניין מזה. כל אחד אוכל את האוכל שלו וזהו.
&nbsp
בשנה שאחרי זה, זה כבר לא עבד כל כך טוב. היו יותר ילדים שלא נרשמו להזנה, וחלקם לא היו מרוצים ממה שקיבלו מהבית, ונוצרה נורמה שגם הילדים שלא רשומים להזנה מתכבדים באוכל של כולם (זה היה הגשה לצלחות ולא חמגשיות). הבת שלי גם כמובן אכלה, כי היא לא תגיד לא אם מציעים לה, בטח אם זה משהו אטרקטיבי כמו שניצל. בסוף רשמנו אותה להזנה וזהו, די למורת רוחנו, אבל לא ממש היתה ברירה (חוץ מלתת לה לאכול את האוכל של כולם באופן קבוע בלי לשלם). לפחות אצלנו בגנים האוכל ממש טוב. לא בריא כמו בישול ביתי, אבל לא עד כדי כך רחוק.
 
כשזו אופציה רשמית זה עניין אחר

(גם בצהרון של השנייה בבית הספר, שהבאתי לה אוכל, לא חייבים לקחת ארוחה, אבל בפועל כולם חוץ ממנה לקחו). כמו שתיארתי, עדיין היו בעיות גם אז - אבל זה היה "מותר", והם גם היו גדולים יותר ומבינים. אני לא רוצה מיוזמתי לגרום לבעיות אצל ילדים אחרים, לגרום להם להיות עצובים, וכו' - אפילו אם הם לא מבטאים את זה. אם זה מה שכולם מקבלים, אז זה מה יש. אפילו כשלפעמים אני נשארת איתה בגן בבוקר רבע שעה כי יש לי אפשרות, אני חשה קצת אשמה כלפי הילדים האחרים שההורים שלהם לא יכולים להישאר אף פעם (ואכן עושה את זה פחות מכפי שהייתי עושה בלי הפקטור הזה).
 
הבת שלי לא נוגעת במנה בצהרון

לא משנה אם המנה בשרית, דג או צמחונית. הבת שלי אוכלת אך ורק את הפחמימה שמוגשת ואנחנו לגמרי בסדר עם זה.
לא יודעת להגיד לך לגבי איכות המנות שמוגשות מפני שמעולם לא ראיתי או טעמתי אותן. אני יודעת שילדים אחרים אוכלים מהמנות הבשריות.

היא מקבלת חלבון בבית לפני היציאה לגן: כריך מפרוסה אחת עם טחינה גולמית/ממרח שקדים/חמאת בוטנים. לפעמים גם חצי כוס חלב.
היא מקבלת חלבון בארוחת הבוקר בגן: כריך מפרוסה אחת עם אחת מ-3 האפשרויות שציינתי קודם. לפעמים גם פרוסת גבינה צהובה.
היא מקבלת חלבון בארוחת הערב: גבנ"צ, מוצרלה, טונה, ביצה קשה או חביתה. ברוב ארוחות הערב היא אוכלת לפחות 2 מתוך האפשרויות.

האם יש לכם בעיה אם רוב החלבון שלה לא יגיע מצריכת בשר אלא ממקורות אחרים?
האם היא מתפתחת בצורה תקינה מבחינת גובה ומשקל?
 
אין לי מושג איך היא מתפתחת.

היא נראית בסדר
(לא בולטת לשום כיוון בגן - כמו כולם פרט לשניים-שלושה גדולים יותר בגיל שגבוהים מכולם בראש). טיפת חלב פה לא משהו, והיא כבר ממילא בת 3 וחצי ולא ממש מודדים בגיל כזה, לא?

כן, אני רוצה שהיא תאכל בשר (והיא גם אוהבת).

טוב, בדקתי בטבלה לגיל 3 וחצי - היא בערך אחוזון 50 במשקל (אולי טיפה יותר).
גובה אני לא יודעת, וגם לא רואה עקומה של גובה לגילה.

ביצים היא לא כל כך אוכלת, אבל אנחנו גם לא כל כך מגישים לה (הבכורה אוכלת כל יום ביצה מקושקשת בבית הספר, כי היא שונאת סנדביצ'ים, אז אנחנו לא מגישים הרבה ביצים מעבר לכך - פרט לפסטה עם ביצים וגבינה).
 
מצאתי באתר של משרד הבריאות

לינק לכל מיני עקומות גדילה, חלקן עד גיל 5.
http://www.health.gov.il/Subjects/KidsAndMatures/Pages/curves.aspx
לא יודעת אם הנתונים של העקומות מישראל בלבד, אבל זה יכול לתת לך הערכה גסה.
אם את רוצה למדוד לה גובה בעצמך, היא צריכה לעמוד זקופה צמוד לקיר (עקבים צמודים אחד לשני ולקיר), פנים ישרות קדימה ואת מניחה ספר על הראש שלה כך שהוא צמוד לקודקוד ולקיר בו זמנית (הספר אמור להיות מקביל לרצפה). את מחזיקה את הספר בזמן שהיא זזה הצידה, ואז את מצמידה עפרון לצד התחתון של הספר ומציירת קו על הקיר. בעזרת מטר ביתי ניתן לבדוק את הגובה.

הבת שלי במעקב דיאטנית מגיל שנה וקצת, אז מבצעים שם מדידות גובה ומשקל. מכיוון ששנינו נמוכים יחסית, אין לי שום בעיה עם זה שהיא באחוזונים נמוכים וזה לגמרי צפוי, הבעיה היתה כשהיא שברה אחוזונים כלפי מטה עד מתחת לעקומות הקיימות וזה ניכר גם במימדים שלה וגם ביכולות הפיזיות.
בחודשים האחרונים היא שברה אחוזונים כלפי מעלה ואני מקווה שהפגישה הבאה אצל הדיאטנית תהיה הפגישה האחרונה.
 
וואלה, שם מצאתי את המשקל לפי גיל ואיכשהו פספסתי

את הגובה לפי גיל. תודה!
אנחנו מודדים לה את הגובה מדי פעם (בלי לצייר כי זו דירה שכורה), אבל שכחתי מה הוא פשוט. נמדוד שוב.

אצלנו הגדולות ירדו לאחוזון 3 (מ-50) במשקל ברגע שהן התחילו לזחול גחון בגיל 6 חודשים - כך שלא היו עקומות לשבור מאז וכנראה זו הייתה העקומה ה"נכונה" שלהן. היא ירדה רק לאחוזון 30 (מ-70) אז. אני יודעת שגם אני הייתי מאוד רזה כתינוקת וכילדה, ולכן זה שהגדולות רזות לא מטריד אותי (כמו שלא הטריד אותי שהשיער שלהן צמח מאוחר, כי גם אצלי זה היה כך). כן מטריד שהן נמוכות (לא באחוזון 3, אבל גם לא 50), אבל גם אנחנו (במיוחד הצד של בעלי) לא מאוד גבוהים - ובדיקת עצמות שנעשתה לגדולה בגיל 4 יצאה תקינה, אז כנראה שזה מה יש.
היכולות הפיזיות של כולן טובות. אחת מהן היפוטונית אבל זה לא קשור, וזה מלידה...
 
ביצים הן מאד מגוונות

לטעמי קל יחסית להוסיף אותן לתפריט, והן מאפשרות מגוון די רחב של אפשרויות גם לבררנים. אצלנו אוכלים:

ביצה קשה
ביצה חצי רכה-חצי קשה (7 דקות על הגז)
ביצה רכה
מקושקשת
מקושקשת עם גבנ"צ (שתי מנות נפרדות לחלוטין
)
חביתה
עין
ביצה בקן (הלהיט התורן של הבררנית שלי)
8 אפשרויות בחירה משמחות עבור הילדים.
 
היא דווקא לא בררנית באופן כללי.

ביצים זה אחד הדברים הבודדים שהיא לא כל כך אוהבת (אבל לרוב כן אוכלת, רק בלי להשתגע על זה).
בכל מקרה אני מעדיפה בשר על פני ביצים עבורה, רק תהיתי איך אחרים מתארגנים.
 

הייבי

New member
ביצה גם נוח להחביא

אפשר להחביא בתוך מאפי ירקות למיניהם והלהיט שלנו- "פנקייק" 1 ביצה 1 כף קמח תופח 1 כף גבינה לבנה זה לא מתוק ואצלנו אוכלים את זה עם קוטג'.
 

מ י כ ל10

New member
כשהיינו בצהרון צמחוני לא השלמנו בשר

אכלו בשר פעם בשבוע בארוחת שישי בערב, ולעתים רחוקות מאוד מנה בשרית בבית.
כן אכלו קטניות ודגים (קופסות שימורים..) וחלבונים אחרים.
&nbsp
היינו בצהרון כזה שלוש שנים, וכך היה אצלנו
 
למעלה