הילדה מתלוננת שמשעמם לה בגן.

הילדה מתלוננת שמשעמם לה בגן.

מה לעשות? חשבתי לפנות לגננת, אבל נראה לי שעדיף לפנות עם הצעות קונקרטיות. יש רעיונות?
לצערי היא אומרת שהיא רוצה כבר לעבור לגן אחר, אבל בשנה הבאה היא נשארת באותו גן (לו הייתה אומרת את זה קודם הייתי רושמת אותה אולי לגן אחר, אבל עכשיו כבר מאוחר מדי). אחת הביקורות שנשמעות מהורים על הגן הזה היא שהגננת לא מלמדת מספיק, אבל לא חשבתי שזה יפריע לילדה.
 
אם עכשיו משעמם לה בגן הנוכחי

אז שנה הבאה יהיה לה עוד יותר משעמם עם אותה גננת ואותם תכנים,
ובעיקר אותה רמה שאמורה לענות על הצרכים גם של השכבה הצעירה יותר.

אז מה אם כבר רשמת אותה לגן? בגן של הקטנות שלי ילד עבר באמצע השנה
כי הוא פשוט בוגר מדי לגן וצריך להתקדם, ואילו ילד אחר עבר כי היה צריך תמיכה רבה יותר-עבר לגן שפתי.

זה לא פינוק! זה הצרכים ההתפתחותיים של הבת שלך,וזה מה שתגידי לאגף החינוך במקום בו את גרה כשאת מבקשת לרשום את הילדה לגן אחר.
 
לא, לא, אין שכבה צעירה יותר בשנה הבאה.

זה גן דו-שנתי - שנה טט"ח ואז שנה ט"ח, והתכנים אמורים להשתנות. מה שכן, היא בין הקטנים (יש בגן חצי בני שלוש וחצי וחצי בני ארבע) והבנתי שהגננת מלמדת את בני הארבע דברים יותר מתקדמים - אז אולי זה רעיון טוב לבקש שהיא תצרף אותה. האמת שביום הורים הגננת בעצמה אמרה לי שאת הילדים הגדולים היא מלמדת לצייר פנים, נניח, ושאיתה היא לא יושבת אבל היא בכל זאת התחילה לצייר פנים. כלומר, גם הגננת מודעת לכך שהיא מתקדמת יחסית. אבל הגננת מתלוננת שהיא לא כל כך ממושמעת ומפטפטת במפגש (והיא גם חברותית אז היא מפטפטת עם כל אחד שהיא מושיבה אותה לידו), ושאתכונן שיזמינו אותי הרבה מבית הספר. מה שתכלס הערה קצת מטופשת כשאת הגננת, כי מי שאמור ללמד אותה לתפקד במסגרת זו הגננת, ואם יקראו לי מבית הספר זה בגללה.
עם הגדולה הגננת (בחו"ל) אמרה לי שאם קוראים לי מבית הספר ואומרים לי שהיא לא מתפקדת, לבקש אבחון מחוננים.
באמת למה גננות אף פעם לא מנסות לעזור לילד לתפקד במסגרת, אלא רק חוזות מה יהיה בבית הספר?

אבל סטיתי קצת מהנושא
 
אשמח לתגובות נוספות. גם הגדולה

התלוננה שהיא משתעממת בגן בזמנו, אבל היא הייתה אז כבר בת ארבע ומשהו. זה היה בחו״ל ובתגובה הגן קנה לה פאזל 300 חלקים (כי הם ידעו שהיא אוהבת פאזלים). בצהרון של גן חובה כבר הביאו לה פאזל של אלף חלקים.

אבל הקטנה פחות משתגעת על פאזלים... רעיונות?
 
האם היא באופן כללי משתעממת בקלות?

אצלי מעולם לא התלוננו שמשעמם להם בגן.
בבית ספר שניהם כן סבלים עד היום.
בת כמה היא, מבחינת השנתון?
האם הגיוני לחשוב לשלוח אותה בשנה הבאה לגן עם ילדים גדולים יותר?
מצד שני, אז היא תהיה שנתיים בגן חובה ותשתעמם עוד יותר.
יש לה חברים? כי זה אמור להיות הפתרון לשיעמום ולא התכנים הלימודיים.
כמה הם כבר לומדים בטרום חובה? גג שעה ביום.
 
כמו שתיארתי לגבי הגדולה, פתרון לשעמום

לא חייב להיות ״תוכן לימודי״ אלא יכול להיות משחק שמתאים לרמתה ושיעניין אותה אבל לא נמצא בגן, פעילות מסוימת, וכו׳.
היא דווקא צעירה מבחינת השנתון (אוקטובר) לכן אני לא רוצה לשלוח אותה לגן עם ילדי חובה. איכשהו בגן שלהם לא נראה שהגיל רלבנטי במיוחד להתפתחות של הילדים (אבל כן רלבנטי לגובה...).

לגבי חברים, היא מאוד אהובה בגן. החבר הכי טוב שלה הוא בול ברמה שלה מבחינת דיבור וכו׳, היה איתה בשנה שעברה בגן, וגר דירה לידנו - ומהווה שיקול רציני לא לעבור גן. אבל גם כשיש לך חברים, יכול להיות שמתישהו אתה משתעמם מאותם משחקים בגן, לא?

לגבי אם היא משתעממת בקלות - מצד אחד לא ממש, מצד שני היא טיפה ״מקולקלת״ כי יש לה גישה מרובה מדי למסכים. אבל כשאין לה מסכים היא מוצאת מה לעשות (ופעמים רבות זה יחד עם השכן מהגן) - אבל בבית שלנו יש הרבה יותר היצע מאשר בגן...
 
יכול להיות שהתמכרות למסכים היא הבעיה האמיתית

הבן השני, בן 8, מכור ברמות מטורפות. כל היום רבים איתו, ועדיין צופה הרבה מעל מה שנראה לי נכון.
זה גרם לכך שכמזמינים חבר, הם לא מוצאים במה לשחק כי כל המשחקים משעממים (ויש לי הרבה, לכל הגילאים ותחומי עניין).
ורק המחשב יכול להציל אותם משיעמום.
נשמע דומה?
 
לא, זה עוד לא ברמה הזאת.

היא רק קצת "מקולקלת", במובן של צופה יותר מדי לגילה, להערכתי.
 

galilit11

New member
גם הבת שלי התלוננה שמשעמם לה בגן

ובירור מעמיק איתה גילה שבמילה "משעמם" היא התכוונה ל"לא כיף לי בגן"


וביתר רצינות - אני לא חושבת ש"משעמם בגן" דומה ל"משעמם בבית הספר". בבית הספר, שיעמום יכול להעיד בין היתר על כך שהחומר הנלמד אינו מאתגר את הילד. בגן, העיקר איננו חומר נלמד אלא אינטראקציות חברתיות, משחקים, פעילויות יצירה ועוד. כאשר יש מגוון של פעילויות כאלו, הילד לא חייב לבצע פעילות מסויימת ש"אינה מאתגרת" או "משעממת" אותו, והוא יכול לבחור בפעילות שמעניינת אותו יותר.
לכן הייתי מנסה לברר ממה נובע השיעמום, האם לא יכולה למצוא חברים למשחק משותף, האם המשחקים והיצירה לא מגוונים מספיק, אולי מגבילים אותם לפעילויות מסוימות ואז אפשר לבקש מהגננת לאפשר לה לעשות דברים אחרים, ועוד.
אגב, כשלפעמים בבית אני שומעת את הילדים אומרים "משעמם לי", אני אומרת להם שזה טוב להשתעמם לפעמים, ושגם זה חלק חשוב בחיים.
 
אני בטוחה שהכוונה שלה

היא שאין לה מספיק דברים מעניינים לעשות, והיא לא מתייחסת ל״חומר הנלמד״ שבגן שלה הוא ממילא מאוד מצומצם. החומר הנלמד יכול להיות תוספת עניין לחלק מהיום, אבל בגן הלימודים הם כמו ההפסקה בבית הספר מבחינת יחס הזמן המוקדש ל״לימוד״ לעומת הזמן המוקדש לפעילות משחק ויצירה וכו׳.
השאלה היא אילו דברים אפשר להציע לגננת שיוכלו לעזור לה לא להשתעמם? גם אצל הבת הגדולה שלי התלונה על השעמום הגיעה לקראת סוף השנה, כששתיהן כנראה מיצו את ההיצע שיש בגן. יש גבול לכמה אפשר לשחק באותם משחקים. וכשאני חושבת על זה, כמעט אין להם משחקים שמאפשרים יצירתיות או עבודה מתמשכת - אין להם משחקי הרכבה ״נורמליים״ כמו לגו דופלו, למשל. אולי באמת אציע לגננת שאביא כמה משחקים יותר מעניינים שיש אצלנו בבית, שיותר קשה ״למצות״.
 

galilit11

New member
אני לא בטוחה שההיצע החומרי בגן משנה

רק לפני שניים-שלושה עשורים אנחנו לרוב המצאנו משחקים, ולא שיחקנו במשחקים "מן המוכן".
הייתי מנסה לבדוק עם הילדה אם היא פתוחה לשחק גם במשחקים "לא מן המוכן". לדוגמה, יש משחקי דמיון/ תחפושות/ בובות, שבהם הילדים שלי מעולם לא השתעממו, בטח כשאפשר להחליף פרטנרים ולהמציא דברים חדשים.
יש ציורים ועבודות יצירה, ששם באמת אפשר לעשות הרבה דברים ולהיות יצירתי ומקורי.
אפשר גם לקחת משחקים "מוכנים" ולנסות לשחק איתם בדרך אחרת מכוונתם.
 
יש משחקים שלא ממצים את עצמם,

כמו לגו. היא בהחלט משחקת משחקי דמיון, תחפושות ובובות - בגן שלהם הייתה תקופה, למשל, שהלך חזק המשחק אני האמא, אתה האבא והיא/הוא התינוק/ת. אבל גם המשחקים האלה ממצים את עצמם אחרי שנה - כולל כל שילובי הילדים האפשריים, וכנ״ל התחפושות (שלא מתחדשות). גם בבית יש לה תחפושות שפעם היא הייתה לובשת כל יום, ועכשיו די הפסיקה עם זה. ציורים ועבודות יצירה היא באמת מאוד אוהבת אבל זה לא תלוי בה - אין להם גישה חופשית לחומרי הציור והיצירה במשך היום, רק מוציאים להם דברים ספציפיים בזמנים מסוימים.
אני די בטוחה שהילדים עשו כבר כל מה שאפשר לעשות עם כל מה שיש בגן - כולל שימוש במשחקים בצורה אחרת מהכוונה (אצל הבנים זה לרוב אומר להשתמש בהם כנשק, אמנם... אבל היא לא בן וגם בזה מגוונת יותר).
 

giraffelle

New member
מה היא אוהבת לעשות?

יצירה? משחקי דמיון? משחקי הרכבה? משחקי חברה?
אולי בגן עושים המון יצירות והיא לא אוהבת. או להיפך.
יכול להיות שזה גם עניין חברתי? אולי "משעמם לי" פירושו "החברים שלי לא רצו לשחק במשחק שאני רציתי"? או אפילו "לא צירפו אותי למשחק/חבורה שרציתי ובמקום לחפש משהו אחר ישבתי וריחמתי על עצמי". שתי האפשרויות האלו הן די סבירות אם מדובר בילד שאוהב לשחק במשחקים שצריכים שותפים נוספים.
 
היא אוהבת לעשות הכל.

אולי זה מה שגרם לה למצות הכל (חוץ מיצירה, שכמו שתיארתי בתשובה אחרת הגישה אליה מוגבלת), לא יודעת. והיא גם חברה של כל הילדים (זה משהו ששמתי דגש עליו איתה בתחילת השנה, כי ראיתי שהיא דוחה ילדים מסוימים) ומשחקת עם כולם (כמו שהגננת התלוננה - לא משנה ליד מי היא שמה אותה במפגש, זה חבר או חברה שלה והיא משוחחת איתם) - אפילו הילד החדש שהגיע לגן לאחרונה הזמין דווקא אותה לבית שלו יומיים אחרי שהגיע לגן.


האמת שלא ראיתי גם בגן משחקים בבובות קטנות, שבגיל הזה להיט אצלנו. יש רק פינת בובות גדולות (ובלויות...) וארגז חיות מפלסטיק בתחום הבובות. אולי גם זה משהו שווה להציע לגננת (כי הילדים כבר גדלו).
 

giraffelle

New member
ואיך היא עם הקטע של לבחור משחק משותף?

אפילו שהיא משחקת עם כולם, השאלה היא איך הם בוחרים משחק משותף.
היא מסתדרת עם האינטראקציה הזו של החלטה משותפת - שהיא לא בהכרח לטעמה? זה הגיל שבו צריך להתחיל ללמוד את זה, וזה לא בהכרח הולך חלק. הם רוצים בעצם שישחקו איתם לפי הכללים שלהם...
קורה לה שהיא רוצה להצטרף לחבורה מסוימת ודוחים אותה באותו רגע? גם אם היא חברותית ומסתדרת עם כולם, לא בטוח שיצרפו אותה למשחק בכל רגע נתון.

באופן כללי נראה לי שיש אפשרות סבירה ש"משעמם לי" הוא בעצם משהו על הרצף הזה. זה יכול להיות ילדה שצריכה שתמיד יקבלו את הבחירה שלה, וכל דבר אחר הוא "משעמם", וזה יכול להיות ילדה שאף פעם לא מצליחה לגרום לכך שיקבלו את הבחירה שלה ותמיד יוצאת הפראיירית. לא יודעת באיזה צד של הסקאלה יותר מתאים לבת שלך להיות, אבל שני הצדדים זוכים לכותרת "משעמם".

בקשר להיצע בגן - מה עם אביזרים למשחקי דמיון חוץ מבובות? ערכת רופא, מטבח, דברים כאלו? גם בזה ילדים יכולים לשחק שעות על גבי שעות.
בהרבה גנים מקובל גם שבמסגרת ההיצע למשחק חופשי יש גם אפשרות לצייר. גם אם לא יצירה מורכבת, לפחות ציור חופשי או דפי צביעה הם תמיד אופציה. אצל הרבה ילדים זה עיסוק ברירת מחדל - אי אפשר להשתעמם כשיש אופציה לציור...ציור לא דורש הרבה מהגננת מבחינת ארגון. אולי היא תסכים להציע גם ציור.
 
אני לא יודעת אם יש לה קושי

בבחירת משחק משותף כי אני לא שם. עם חבר שלה היא מסתדרת. מה שכן עלה בדעתי בדיון הזה הוא שיכול להיות שבגיל הזה דרושה לה יותר הכוונה בבחירת פעילות. כי לפעמים אני באה איתה בתחילת היום והילדים עובדים בשולחנות או משחקים על הרצפה והיא עומדת ולא בוחרת כלום, אבל אם אני מציעה לה פעילות או כמה אפשרויות היא כן בוחרת, או שהיא מציעה פעילות שכוללת אותי. יכול להיות שזו סתם דרך שלה לגרום לי להישאר, אבל נראה לי שבגיל הזה הילדים מאוד רעבים למבוגר שיפעיל אותם וידבר איתם, כי תמיד יש סביבנו התקהלות של ילדים שגם רוצים להשתתף בפעילות (ואני באמת משתפת אותם). יכול להיות שחלק מהעניין הוא מיעוט כוח האדם בטרום טרום, שפשוט לא מתאים לגיל הזה (הם 26 ילדי טט"ח על גננת אחת וסייעת אחת).
לגבי צביעה - אצלנו יש שולחן צביעה פתוח רק אם יש גננת או סייעת שיושבת לידו. וזה לא קורה לאורך כל היום. ואם המקום סביב השולחן מלא - הילדים צריכים לבחור משהו אחר. הן גם מגוונות שם, ובאמת הבת שלי מאוד נהנית מהיצירה וגאה בתוצרים שלה. רוב הפעילות ביצירה היא מובנית, דווקא, ואין הרבה ציור חופשי על דף.


בגן יש מטבח גדול (והם משחקים שם הרבה), אין ערכת רופא (יש בבית והיא מאוד אוהבת).
 

danakama10

New member
אז שתשתעמם

יכול להיות שהיא מרגישה שהתלונות על השיעמום נותנות לה תשומת לב חיובית ממך.
גן הוא לא בית ספר, היום מועבר בעיקר בשירים שמיעת סיפורים ובמשחקים לבד ועם חברים. מה בדיוק משעמם לה? משעמם לה לשחק עם חברים? לשמוע סיפורים?
 
השעמום בסיפורים תלוי גם בתבונה של הגננת וברמת הסביבה

יכול להיות באופן תאורטי, שהגננת בוחרת בסיפורים ברמה נמוכה או בגלל שהילדים האחרים פחות חזקים, או משום שהיא עצמה לא מכוונת גבוה. במקרה כזה ילד נבון מהממוצע באמת עלול להשתעמם מסיפורים, שלא תואמים את צרכיו (בדומה לילד מחונן בכיתה רגילה).
זמן המשחק באמת לא אמור לשעמם לילד, בהנחה שמצא את מקומו החברתי ויש לו קבוצת חברים למשחק, מרחב וחופש לשחק.
 
בת כמה הילדה? שאלת אותה מה היא הייתה

רוצה שישתנה? כדאי לפתח שיחה עם הילדה סביב העניין בהתאם לבשלות שלה כמובן, אולי יתבהרו עוד כמה פרטים שיעזרו בפתרון.
 
בת שלוש וחצי.

שאלתי אותה עכשיו אם היא יכולה לחשוב על משהו שיעשה שיהיה לה יותר מעניין בגן, והיא אמרה כן, משחקים. שאלתי אותה אם יש לה רעיון למשחק כזה, והיא תיארה את פיקולינו (משחק שיש לנו בבית).
כלומר, לפחות לפי מה שהיא אומרת, היא באמת מעוניינת במגוון גדול יותר של משחקים בגן.
 
למעלה