התבכיינות תמידית.

  • פותח הנושא mafe
  • פורסם בתאריך

mafe

New member
התבכיינות תמידית.


אנחנו קצת מתחרפנים.
הקטן בן 1.10 התחיל לאחרונה לדבר בהתבכיינות. כל הזמן. אפילו באמצע דברים כייפים- סיים להתגלש ואנחנו בדרך לעוד סיבוב במגלשה, מתבכיין כל הדרך "מגלשה, מגלשה", למרות שנהנה מאוד. כל בקשה שלו, בקיצור, כל הזמן.
בשבועיים האחרונים זה ממש החמיר, ובעלי ואני התחלנו להיות תקיפים בקטע הזה: "רוצה תפוח? אין בעיה, תבקש יפה, קשה לי להבין כשאתה מדבר ככה". וגם חיזוקים חיוביים: "איזה כיף שביקשת בצורה יפה! ככה ממש נעים לי, הנה התפוח".
אבל בינתיים אין שום שיפור.
יש רעיונות?
 
במקרה כמו המגלשה

הייתי פשוט מתעלמת. בפעם הראשונה שהוא אומר מגלשה הייתי אומרת בקול עליז "רוצה להתגלש שוב? יופי, בוא" ומכל הפעמים הבאות הייתי מתעלמת. הייתי מגיבה לפעם הראשונה כי אני רוצה לעודד אותו לתקשר ולהביע את צרכיו, ומתעלמת מהפעמים הבאות כדי לא לתת לו תגמול/תשומת לב על חזרות מיותרות.
איך הדיבור שלו באופן כללי? הוא מדבר במשפטים? אם לא, יכול להיות שזו הדרך שלו להביע בקשה (דרך חכמה, דווקא - המילה + אינטונציה של תחנון/בקשה), וזה ישתפר כשהוא יתקדם בדיבור.
 
הבהרה:

הייתי מגיבה לפעם הראשונה שהוא אומר מגלשה אחרי כל ירידה מהמגלשה - לא רק הראשונה ממש - כי, שוב, אני רוצה שהוא יגיד שהוא רוצה להתגלש שוב אם זה מה שהוא רוצה לעשות כרגע ורוצה שהוא יידע שהבקשה שלו נקלטה, אבל לא רוצה שהוא יחזור על זה שוב ושוב בדרך.
 

mafe

New member
חשבתי שזה נובע מתסכול כלשהו

הוא מדבר במילים בודדות וקצת משפטים קצרים. הגננות אומרות שהוא מאוד מתקדם לגילו בדיבור, לי ממש לא נראה ככה כי אחיו בגילו דיבר כמעט שוטף (אבל הבכור באמת הקדים את זמנו בתחום זה). בגדול נראה שהוא כן מצליח להביע את עצמו, אבל באמת נקווה לשיפור כשיתקדם יותר...
 
כדאי להיות קשובים

כדי להבין מה באמת עובר עליו. ההתבכיינות היא התחלה של בכי / קיטור/ תיסכול כלשהו שלא מצליח לצאת ו"נתקע" ולכן כלפיי חוץ זה מתבטא כך כהתבכיינות ונחווה באופן שעשוי להיות מעצבן כמו שאתם מתארים. כדאי לתת מענה אמיתי לילד שלכם , כך הוא יוכל לחוש רגוע יותר , ולכן להתיחס למה שנמצא "מאחורי" ההתבכיינות. נניח וחברה טובה הייתה מדברת איתך ו"מתבכיינת" לך על כל מיני דברים , סביר להניח שהיית מרגישה שהיא מצויה בקושי מסויים וזקוקה לתמיכה וה"התבכיינות" כלפיי חוץ היא כמו איתות של אותה חברה שמבקשת אהדה/ תמיכה/ חיבוק/ הרגעה. אותו הדבר עם ילד קטן :) . באופן פרדוקסלי, השיפור יגיע כשהוא יוכל לחוש בטחון "להתבכיין". בהצלחה!
 

mafe

New member
תודה על התגובה!

אנחנו בהחלט קשובים אליו, הוא מקבל הרבה תמיכה וחיבוקים, במיוחד לאור העובדה שהוא נמצא בגן עד 16, כך שלצערי אין לו מספיק זמן איתנו, אז מנסים אחה"צ להשלים בזמן איכות. הוא גם צריך את זה הרבה יותר מאח שלו כשהיה בגילו, ואנחנו בהחלט נותנים לו. מה שמפריע לנו זה צורת התקשורת כהתבכיינות גם כשאין שום צורך: הוא מבקש תפוח ורואה אותי הולכת למקרר ושוטפת לו תפוח, רואה שעוד שנייה התפוח אצלו, ועדיין ממשיך "תפוח, תפוח" בהתבכיינות.
 
זה מזכיר לי איך תינוקות

בוכים לבקבוק, או אפילו לא בוכים, אבל ברגע שהם רואים שמכינים להם הבכי רק מתגבר והם הכי בוכים כשזה ממש עוד רגע נכנס לפה. זה נשמע כמו שילוב בין זה שהוא כבר מדבר לזה שהוא עדיין תינוק/פעוט. באמת שנראה לי שזה יעבור עם הגיל והתפתחות הדיבור, על אף שאני כבר לא זוכרת אם היה משהו כזה אצלנו.
עוד אפשרות, קצת פחות נעימה לצערי, היא שזו אסטרטגיה שהוא למד בגן כדי לוודא שהצרכים שלו ייענו ולא יישכחו כי פתאום ילד אחר קורא למטפלת. זה דווקא כן קורה אצלנו בבית עכשיו כשהן גדולות וכולן נמצאות יחד. ובהחלט לימדתי את הילדות לבקש שוב אחרי כמה דקות אם הן לא קיבלו מה שהן ביקשו, כי לפעמים אני מפספסת. נניח, הקטנה מבקשת חלב, ואז השנייה מבקשת משהו אחר, ובקשת החלב נעצרת באיזשהו שלב בביצוע ולא מתבצעת עד לבקשה חוזרת. ילד בגילו לא יכול להעריך כמה זמן עליו לחכות לפני שהוא מבקש שוב, אז זו שוב אסטרטגיה חכמה כדי לוודא שתקבל מה שאתה רוצה - עם תופעת לוואי מצערת שזה מעצבן. במקרה כזה צריך איכשהו לטעת בו בטחון שאיתכם זה לא קורה ואתם כן ממלאים תמיד את הבקשה עד הסוף.

עוד דבר שיוריד את המינון הוא לאפשר לו עצמאות כשזה אפשרי - כשהוא לא צריך לבקש זה לא יקרה (ועוד סיבה שהמינון יירד עם ההתפתחות והעלייה ברמת העצמאות). עכשיו אני נזכרת שגם הבכורה שלי הייתה עושה משהו דומה למה שתיארת בגיל שנה וחצי ככה (כשהיא הייתה בשלב שלו בדיבור) - אצלה לא הייתה אינטונציה של בכי, אבל היא כן הייתה חוזרת על המילה שוב ושוב עד שזה קרה - והיא עוד לא הייתה אז במסגרת והייתי צמודה אליה, כך שזה כן כנראה פשוט שלב התפתחותי והבן שלך פשוט טוב יותר באינטונציה מכפי שהיא הייתה, ומבהיר שזו בקשה ולא אמירה. (היא באמת הייתה קצת בעייתית מבחינת אינטונציה/מוסיקלית ונהגה אז אפילו לשיר שירים בלי המנגינה...).
 

מ י כ ל10

New member
תנסי ריפריימינג

"אתה שר?, וואו, זה שיר עצוב או שמח?" ותנסו סגנונות 'שירה' שונים
&nbsp
אם אומרים "תבקש יפה" חשוב להגדיר ולהדגים למה הכוונה
&nbsp
וחוץ מזה, זה באמת מחרפן!
 

MotheRonit

New member
משנה את הניסוח מעט "האזניים שלי לא מבינות כש*מבקשים* בצורה

כזו, תדבר בבקשה רגיל" וכל עוד הוא מתבכיין אז לא להיענות לבקשה שלו.
 
למעלה