תפריט צהריים בגן עיריה - מבקשת את עצתכם

תפריט צהריים בגן עיריה - מבקשת את עצתכם

השבוע שוב שינו את התפריט בצהרון של הגן. זהו התפריט השלישי מתחילת השנה.
אתמול הוגשו לביבות עדשים אפויות שככל הנראה שווקו לילדים בגן של בתי בתור קציצות קבב. הבת הבררנית שלי לא נגעה בלביבות וגם לא בתפוחי האדמה האפויים (היא היתה בטוחה שתפוחי האדמה הם פסטה עם רוטב). אז יצא שארוחת הצהריים שלה כללה טחינה בלבד.
אין לנו בעיה שהיא תאכל פרט אחד בלבד מהארוחה, וטחינה מהווה חלק חשוב מהתפריט שלה בבית, אבל בעיניי טחינה זה לא ממש משביע. בצהרון היא אוכלת בדרך כלל רק את הפחמימה ואנחנו לגמרי בסדר עם זה, מתגברים חלבונים בשאר הארוחות.
שאלתי היום את אחת העובדות בצהרון האם ילדים אחרים אכלו מהלביבות. היא אמרה שמעט מאוד ילדים אכלו מהלביבות ומתפוחי האדמה, ושרוב הילדים אכלו טחינה וירקות בלבד. אני יודעת שבדרך כלל רוב הילדים כן אוכלים את מנת החלבון.

האם בעיניכם לביבות עדשים אפויות הן מנה סבירה בצהרון? הילדים שלכם יסכימו לאכול מנה כזו?
היום כשדיברתי עם מישהי מהעיריה, היא הסבירה שהם משנים את התפריט אחת לכמה חודשים לצורך גיוון (מבורך בעיניי) והתעקשה שצריך לחכות כמה שבועות כדי לראות איך הילדים מגיבים. אני תוהה האם זה הגיוני לחכות כמה שבועות, או שכדאי להתעקש כבר עכשיו שהמנה תוחלף במנה אחרת.
 

Ani15

New member
מדובר במנה מאוד בריאה

אבל בדרך כלל עם טעם של סוליה. גם אני הייתי שופכת על זה טונה רוטב (או טחינה) כדי לאכול, ומשווקת את זה לילדים בתוך לחמניה של המבורגר עם הרבה קטשופ, אם בכלל.
האם טעמת את הקציצה? אני מציעה לך קודם כל לטעום, אח"כ לבקש מהצוות לטעום, ובהתאם לכך להתקדם. באופן כללי זה נכון שילדים שמרנים באוכל ומעדיפים לא לטעום משהו חדש, שאולי אחרי כמה פעמים שזה יוצע להם הם כן יסכימו לאכול את זה ואז הרווחתם (בטוח שזה יותר טוב מקציצות בשר תעשייתיות). יחד עם זאת, לא צריך להחליף את כל המנות בבת אחת, ואולי יש מקום לבקש מהגברת בעיריה שיחליפו רק מנה אחת כל יום ולא את כל התפריט בבת אחת, לצורך "גיבוי" לילדים בררנים במיוחד.
 
הבת שלי ספרה שאכלה אתמול את הקציצות והטחינה

אבל גם לה יש שפע דברים שלא תכניס לפה.
תוהה גם אני האם אין מנות גיבוי או גיבוי חלקי...
 
אין מנות גיבוי

מה קורה אצלכם כשיש מאכלים שהיא לא מוכנה לאכול?
הבת שלי כל כך בררנית, כך שיש הרבה מאכלים שאני לא יודעת להעריך האם ילדים "רגילים" יסכימו לטעום/לאכול.
אני שמחה שהבת שלך כן אכלה מהקציצות, מפני שכפי שכתבה Ani15, זו מנה מאוד בריאה (גם אם הטעם והמרקם הם לא להיט).

הגברת מהעיריה הציעה שביום שני הבא נשלח איתה מנה מהבית. אני עדיין לא יודעת מה דעתי על זה ובכלל לא ברור לי האם יוכלו לחמם לה מנה שמגיעה מהבית.
 
היא אוכלת רק את הירקות או הפחמימה או כלום


מצד אכן טוב שמגוונים, מצד שני יש המון ילדים בררנים שלא אוכלים ירק מסוים/ צבע מסוים/ רוטב/ משהו שנגע במשהו או אפילו הסתכל בכיוון. למעשה מכירה יותר ילדים ש"לא" (לפחות חלק) מאשר כאלה ש"כן". גם אלה הפרטיים שלי וגם כאלה שמתארחים אצלנו וילדי חברים. וזה לפני שדברנו על איכות המנות בחלק מחברות הקייטרינג שספקו / מספקות את הארוחות לצהרונים ולמועדוניות בעיר וכנראה גם בערים אחרות ...
 
וואו, אם היו נותנים לי

להביא אוכל מהבית לצהרון, הייתי קופצת על המציאה. הרושם שלי הוא שאיכות המזון בצהרונים של גנים עירוניים אצלנו לפחות היא פשוט על הפנים. אם היו נותנים לי להביא מנות בשריות, אז בכלל.
 
הייתי נותנת צ'אנס...

על סמך יום יומיים זה לא אומר כלום.
אני סופר בררנית והייתי עוד יותר בררנית בתור ילדה- אבל בסופו של דבר ניסיתי והתאהבתי בכמה דברים שלא חשבתי שאוהב.
&nbsp
אני משווה את עצמי כמבוגרת כי חוש הטעם שלי די דומה לזה של ילדים
והנה למשל אני כבר שנה אומרת לבעלי שקינואה לא טעימה לי אבל לא הייתה לי ברירה ואכלתי באיזו השתלמות קינואה והיה לי דווקא טעים ברמה שהלכתי לקחת תוספת!
 
שאלה קשה

מצד אחד, אני רוצה להגיד איזה יופי. קציצות עדשים אפויות זאת יופי של מנה בעיני. ותפוחי אדמה אפויים זה גם אחלה. הרבה יותר טוב מדברים שראיתי מוגשים בצהרונים שהם ממש זבל בעיני. אז כן, בעיני זאת מנה סבירה בהחלט לצהרון.
מצד שני, התוצאה היא שיש לך ילדה שלא אכלה כלום בארוחת צהריים וזה לא לעניין. וגם את אומרת שילדים אחרים לא אכלו, כלומר הבעיה לא רק אצלך.
מצד שלישי, צודקת הגברת מהעירייה שמפעם אחת אי אפשר לדעת אם הילד אוכל או לא וצריך לנסות כמה פעמים.
מצד רביעי, שוב, יש לך ילדה שלא אכלה כלום בארוחת צהריים ואולי לא תאכל כלום עוד כמה וכמה פעמים עד שהם אולי יגיעו למסקנה שזה לא עובד..
מצד חמישי, נחמד שמאפשרים לך להביא אוכל מהבית ומצד שישי, זה לא פתרון. גם כי את משלמת על צהרון שאמור לכלול אוכל וגם כי כמו שאמרת לא בטוח שיש תנאים לחימום וזה הופך את הילדה לחריגה.
בקיצור - מסובך.
אני לא חושבת שיש לך קייס לדרוש שיחליפו את המנה ואני גם לא חושבת שהיא תוחלף כל כך מהר. אז כן, הייתי מחכה כמה שבועות. לא לגמרי הבנתי את העניין של תפוחי האדמה. אם היתה יודעת שהם תפוחי אדמה ולא פסטה היא כן היתה אוכלת אותם?
אני הייתי קצת מפחדת מלשלוח מנה משלי כי זה מדרון חלקלק. מהר מאוד תמצאי את עצמך שולחת אוכל כל יום בשבוע. יתכן שאת רוצה לעשות את זה, ואז בכיף, אבל אם לא, אז לא הייתי מתחילה במנהג הזה. כן הייתי מצפה מצוות הצהרון שיהיה להם פתרון לילד שלא אוכל. במיוחד בשלב החלפת התפריט. לפחות בפחמימה, שזה משהו שרוב הילדים אוכלים. הם יכולים לתת לה פרוסה עם חומוס או משהו? כי טחינה זה לא מנה וזה לא מחליף ארוחת צהריים.
 
הקטע הזה של מצד אחד ומצד שני שכתבת

זה בדיוק הדיון שערכתי עם עצמי לפני שהעליתי את ההודעה כאן, עם תוספת של עוד צדדים שלא כתבת.
לגבי תפוחי האדמה - לא, היא לא היתה נוגעת בהם. אבל זה אומר שהמנה הזו היתה כל כך לא ברורה, שהיא נראתה לה כמו פסטה ברוטב, ואני תוהה מה זה אומר על האיכות והטעם.
החלפת התפריט מונחתת מלמעלה ומתבצעת בו זמנית בכל הצהרונים/מועדוניות בעיר. למיטב ידיעתי לצוות הצהרון אין אוכל נוסף לגיבוי. אני אבדוק את הנושא, אבל אני בטוחה שאם היה להן משהו לגיבוי, הן היו מציעות לה ואומרות לי.

יש לי בעיה עקרונית עם לשלוח אוכל מהבית, לא בגלל שאני חוששת שאז אשלח אוכל לכל יום אלא יותר מה קורה אם ילד אחר שהסכים לאכול את המנה של הצהרון, רואה שהבת שלי מקבלת אוכל מהבית ומתחיל לדרוש גם? מה קורה אם עוד 5 ילדים מגיעים עם אוכל מהבית? האם אנחנו מצפים שהצוות יחמם לכולם (בהנחה שיש איך לחמם, ושיש מספיק מקום במקרר למנות של כולם)? שהצוות יגיש לכולם בלי לטעות מה של מי? מה קורה עם עניין הכשרות שאותי ממש לא מעניינת, אבל עשויה לעניין הורים אחרים?
הפתרון הזה לא נראה לי הגיוני מכל כך הרבה סיבות, אבל אני שוקלת אותו ברצינות, כי אני לא מוכנה שהיא תאכל רק טחינה לארוחת צהריים.
 
אין אצלכם הזנה בבוקר? פרי לטעימה של 12?

אצלנו בגנים תמיד היתה כיכר לחם אחיד, חומוס במקרר ופירות כך שאני מניחה שהם היו נותנים לילד רעב פרוסת לחם או כריך. לא שזה אידיאלי בעיני ועדיין.
אם אין הזנה ואתם שולחים אוכל מהבית לבוקר, אולי אפשר שיהיה לה בתיק עוד משהו שלא מתקלקל לגיבוי, כמו קרקרים? אגב, אני יודעת מחברות שבמקרה שילד לא אוכל מנה מסוימת באופן קבוע, נגיד לא אוכל פולקע של עוף, הקייטרינג דאג לשלוח לו שניצל או מנה בשרית אחרת שמקובלת עליו ביום של הופלקע. כלומר היתה איזושהי התחשבות בילדים בררנים. באמת מסובך. אין לי תשובה חד משמעית.
 
הם משנים את התפריט!

דיברתי עכשיו שוב עם ההיא מהעיריה, והיא אמרה שהם ישנו את התפריט. כנראה שלא רק בצהרון שלנו היו קשיים עם התפריט של יום שני.
מנת החלבון תוחלף, והצעתי שגם תפוחי האדמה האפויים יוחלפו בפחמימה יבשה (פסטה, אורז, בורגול, קוסקוס) שתאפשר גם לבררנים לאכול משהו.

ובכל זאת עונה לשאלות שלך.
אין הזנה, כל ילד מגיע עם ארוחת בוקר משלו.
פירות של שעה 12:00, כל ילד אמור להגיע לגן עם פרי והצוות מקלף/חותך ומגיש לכולם במרוכז. גן של 35 ילדים, בדרך כלל אני רואה מקסימום 10 פירות בקערת הפירות
ברור לי שאנחנו שמביאים פרי כל יום, מממנים ומזינים הרבה ילדים אחרים שכנראה לא מביאים אף פעם.

מבחינת ארוחת הצהרים, אין שום גיבוי לילדים בררנים. מצפים שהם יתאימו את עצמם למה שיש. חלק ממני מצליח להבין את ההגיון מאחורי העובדה שאין גיבוי, עד לרגע שבו הילדה שלי חוזרת רעבה מהגן כי היא אכלה רק טחינה לצהריים.

תודה לכל מי שהגיבה והציעה. עזרתן לי מאוד
 
אני שמחה לשמוע שהסתדר

אני רגילה לגנים עם הזנה, שגם לזה יש חסרונות, אבל כרגע אני רואה בזה כמה וכמה יתרונות. אוף. כנראה שאף פעם אין מושלם. מקווה שהאלטרנטיבה תהיה מוצלחת יותר. ועדיין אני חושבת שאם הילדה כל כך בררנית אז כדאי לחשוב על לשים לה בתיק משהו לגיבוי רק עבורה. קרקרים או עוד פרי שלא מתקלקל אם עמד כל היום בחוץ כמו קלמנטינה או מיכל קטן של רסק תפוחים סגור ושאר רעיונות.
בהצלחה עם התפריט החדש!
 

shibolet101

New member
תאמת, לדעתי האישית חבל

עוד שבוע שבועיים ואולי היית זוכה בילדה שאאוכלת קציצות עדשים
הילדה שלי לא בצהרון
אני מבשלת לה כל יום
ולפעמים היא לא אוהבת את מה שהכנתי (נו, היא הת ארבע, מה ששבוע שעבר היה האוכל הכי טעים בעולם השבוע יכול להיות איכס)
והיו ימים שארוחת הצהריים שלה הסתכמה במלפפון ועגבניה
אז היא היתה יותר רעבה בארבע ובמקום תפוח אכלה גם תפוח וגם בננה
ואכלה קצת יותר בארוחת הערב
זה ממש לא מה שיביא ילד לתת תזונה
גם כשהיתה בגנים פרטיים עם ארוחת צהריים תמיד כשבאתי לאסוף היתה לי בתיק אוכל (בננה, קרקרים , מלפפון חתוך) והיו ימים שהיא אכלה אותם ככה שהיה לי ברור שבצהריים היא לא אכלה משהו
אז מה?
אף פעם לא הפסקתי להגיש אוכל מגוון או לנסות דברים חדשים
גם במחיר של ילד שלא אוכל (הם גם ככה אוכלים כל שעתיים בערך כמה זמן היא כבר תהיה רעבה)
ילד צריך להיחשף לאוכל חדש המון פעמים, לפעמים הוא יסכים רק בפעם העשירית
הויתורים האלה מייצרים ילדים בררנים
 
יכול להיות שזה נכון לרוב הילדים

אני מסכימה איתך שככל הנראה רוב הילדים יסכימו לטעום בשלב מסויים, אבל מההכרות שלי עם הילדה שלי, היא לא תסכים.
הילדה שלי סופר בררנית. היא לא מסכימה לאכול דברים גם בפעם ה-100 ולצערי זו לא הגזמה. מבטיחה לך שהצענו לה לטעום עגבניה הרבה יותר מ-10 פעמים, היא מסרבת בכל תוקף. הגרעינים מפריעים לה והמיץ מפריע לה וככל הנראה מעורב כאן גם עניין של ויסות חושי ברמה זו אחרת.
הילדה שלי לא תאכל משהו שהיא לא רוצה. גם היא מאוד רעבה. גם אם היא לא יודעת שיש גיבוי או שבעוד חצי שעה נלך הביתה והיא תאכל. היא פשוט תישאר רעבה.
נכון, היא לא תגיע לתת תזונה בגלל זה, אבל יהיה לה קשה לתפקד בצהרון ובחוג שמתקיים במהלך הצהרון. וגם אם היא תאכל משהו ברגע שאני אוספת אותה, אחר הצהריים והערב יהיו קשים.

אני גם לא בטוחה שהבררנות שלה נובעת מהדרך שבה אנחנו מתנהלים בנוגע לתזונה שלה.
אני בררנית מאז ומעולם וכך גם האחים שלי, כל אחד מאיתנו בררן באופן שונה ועלינו אי אפשר לומר שהבררנות היא תולדה של ויתורים של ההורים: גדלנו בקיבוץ, אכלנו בחדר האוכל או בבית הילדים (אוכל שהגיע מחדר האוכל) ואכלנו את מה שהיה או שנשארנו רעבים.
 

בלונד23

New member
נשמע לא טעים

אני לא הייתי נוגעת בקציצת עדשים. זה מגעיל בעיני.
ואם תפוחי אדמה דומים לפסטה אז יש בעיה.
&nbsp
 

בלונד23

New member
- כל הזמן שניצל בצהרון :(

בצהרון של הבת שלי היתה "מהפכת בריאות" לפני 3 שנים ומאז סביר אנחנו שם שנתיים). אבל!!! יומחד כתבה מנהלת הצהרון שמעתה כל הסרבנים יקבלו שניצל כל יום. זה מזעזע בעיני שהיא הזמינה שניצלים לכל יום בכמות גדולה מהספק.
מאז, קרה מה שביקשתי שובו ושוב שלא יקרה: כל ילד שרוצה מקבל שניצל יום יום, אבל לא במקום המנה היומית אלא בנוסף. משמע: קציצות+שניצל. בולונז+שניצל. וכך הלאה.
מה עושים?
עם כמות ההורמונים והאנטיביוטיקה בעוף בישראל, זה רע רע רע בעיני. מה דעתכן? לאסור על בתי לאכול שניצל כל יום? פניותיי למנהלת הצהרון הניבו רק את התשובה "יש ילדים שמסרבים לאכול כלום חוץ משניצל".
בתי לא נמנית עימם... ובכל זאת נותנים לה יום יום.
 
לדעתי זאת החלטה שלך

אם את לא רוצה שיתנו לה שניצל כל יום אז את האמא שלה ואת מחליטה. תודיעי לילדה וגם לגן שאת לא מסכימה שניצל כל יום ובזה נגמר הסיפור. אבל השאלה היא האם הבעיה שלך היא השניצל או העוף עצמו. כי אני מניחה שתפריט הגן נראה כך: שניצל, קציצות עוף/הודו, פולקע, פרגיות, בולונז. כלומר הילדה אוכלת עוף 3-4 פעמים בשבוע ממילא. מה ההבדל מבחינתך אם הוא בא בצורת פרגיות או בצורת שניצל?
אני הייתי מתנגדת לשניצל כי הוא א' מטוגן, וב' הוא כנראה שניצל מעובד ולא נתח חזה עוף טבעי. אם ההתנגדות שלך היא העוף אז אני תוהה אם את לא צריכה לבדוק יותר לעומק את התפריט שלהם.
 

בלונד23

New member
תודה. היום בדקתי עוד

הילדה סיפרה שחותכים את השניצל ונותנים לכל אחד חתיכה ולא שניצל שלם (בימים לא של השניצל).
את צודקת שרוב הימים יש עוף. לצערי נוצר מצב של כל יום עוף אולי - פעם היה יום של בולונז ואז לדעתי המירו אותו גם בעוף. ובלי לומרלהורים. יש קציצות שאיני יודעת ממה עשויות, האם הודו ועוף? האם בקר? מי יודע. על דג אין מה לדבר, וחבל מאוד!
התפריט הזה במקור נבנה עם דיאטנית והיה בו למשל שניצל אפוי מנתח שלם.
לאחרונה יש דיבור על זה שלאט לאט, כשההורים לא רואים, הספק של המזון משנה לטובתו ולנוחותו את המנות ובלי שום פיקוח או הודעה מראש. יש תנועה של ההורים לעניין, יש פעילים שטועמים וכו. זה לכאורה בטיפול (אולי רק לכאורה... ייתכן מאוד שהשניצל שונה למטוגן ומעובד, אף שהובטח ונטעם אחרת!)
החלטתי לרדת מכל העניין בעיקר כי בסוף השנה אנחנו עוברים דירה לעיר אחרת אז זה פחות רלוונטי לי לטווח הארוך.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה