כמה דברים
כמה הדברים שכדאי לשים לב או לבדוק:
1. כשילד מבינים אותו, כלומר אומר הברה או מצביע ומבינים מה הוא רוצה ומשיג את מבוקשו אז לא תהיה התפתחות שפה מהירה וגם לא יהיה לו צורך לדבר כי מבינים אותו. תבדקי אם זה המצב. אם כן, אז או שמתחילים לומר לא שלא מבינים ומפתחים ומעודדים יותר לדבר במקום לסתפק בהברה או ברמיזה פיזית או שמניחים לזה ולוקחים בשחבון שייקח יותר זמן.
2. ללכת ולבדוק מצב נוזלים או שעווה באוזניים. אצל הגדול שלי היה ממש מעט שיח ומילים עד שניקו לו אוזניים משעווה בעקבות ביקור אצל רופא ומסתבר שהוא פשוט לא שמע כל כך טוב בגלל השעווה והנוזלים ומייד אח"כ הייתה קפיצה גדולה.
3.בהמשך לזה- כמובן לבדוק שמיעה. ייתכן והוא שומע לא טוב, אולי מגיב לרעשים אבל עדיין לא שומע מספיק טוב כדי להבין מה אומרים. בקיצור, אם רופא הילדים לא מוצא שעווה או נוזלים אז לכי לרופא אף אוזן גרון לשלול בעיות פיזיולוגיות.
4.טלוויזיה- נבהיר קודם כל שלי אין התנגדות לטלוויזיה, בכלל לא. אבל....אם לא יושבים עם ילד קטן לראות יחד טלוויזיה ומדברים על מה שרואים תוך כדי, מפתחים שיחה ומתווכים את מה שרואים אז הטלוויזיה היא סתם בייבי סיטר (לא רע בכלל, אבל לא יותר מזה) ולא כלי התפתחותי. הטלוויזיה הופכת להיות כלי להתפתות שפה וקוגניציה כשיש בחירת תכנים וכשמייחסים אליהם כפי שכתבתי כעת. אין פה נזיפה אלא הבהרה לגבי הציפיות שילד לבד ילמד שפה דרך טלוויזיה בגילו. כן, בגיל יותר מבוגר ניתן בהחלט ללמוד שפה ואוצר מילים, שוב תולי תוכן ותיווך.
ואחרון חביב. כל ילד וקצבו הוא
יכולה להעיד שהקטנצ'יק בערך בגיל של בקטן שלך מראה וורבליות גדולה מאד לעומת אחיו באותו גיל והאחיו הגדול בן 4 פטפטן כיום לא קטן עם אוצר מילים ענק. לעומת זאת יש לי אחיינית שכמעט עד גיל 3 לא ממש דיברה משפטים שלמים, הכל היה בהברות חלקיות עם אח גדול שהיה מתורגמן ראשי שלה. מרוב תסכול יום אחד גיסתי כבר צעקה עליה שתדבר כבר. בואי נאמר ככה, מאחרי גיל 3 היא בוורבליות יתר שיש פעמים שצריכים להגיד לה קצת לסגור את הפה ולתת לאוזניים שלנו ולפה שלה לנוח
אז באמת כדאי לשלול בעיות פיזיות ואם את חושבת שזה נכון גם לדבר עם קלינאית תקשורת ושפה. אם הכל בסדר, וזה יופי וצריך וכדאי שהכל יהיה בסדר, אז צריך להחליט אם מניחים לזמן לעשות את שלו או שחוקרים את הנושא כיצד לפתח אצלו את השפה והדיבור ומשקיעים בזה.
מקווה שלא חפרתי יותר ושיהיה בהצלחה