ילדה בת 4 שקצת קשה לה ליצור קשר חברתי

ילדה בת 4 שקצת קשה לה ליצור קשר חברתי

בת ה-4 שלי, ילדה מתוקה ודי ביישנית, בגן עירייה עם אותם ילדים כבר שנה שניה, ואת חלקם היא מכירה מגיל אפס ממסגרות קודמות.
בשנה שעברה היינו מארחים בתדירות של פעם בשבועיים או פעם בחודש והיא הייתה מתארחת אפילו פחות מזה. פשוט הרגשתי שהיא לא הכי רוצה (היא גם הייתה אומרת בעצמה) וניסיתי לזרום איתה ולארח\להתארח רק כשהביעה רצון ולא בכוח.
השנה, אני מרגישה שהיא הרבה יותר מעוניינת ועוסקת בנושא. היא מבקשת בעצמה להזמין (בשנה שעברה תמיד אני הייתי זאת ששואלת - את מי תרצי להזמין אלינו השבוע?) ומדברת על זה די הרבה.
הזמנתי לפי בקשתה כמה פעמים אלינו והיה נחמד מאוד.
הקטע הוא שהיא לא מוזמנת כלל. ואני יודעת שזו רק תחילת השנה אבל כאמור רוב הילדים מוכרים כבר.
גם כשאני משחזרת בראש את שנה שעברה אני מבינה שהיא הוזמנה רק על ידי אותן שלוש בנות כל השנה, ובתדירות די נמוכה.
בנוסף, מתחילת השנה הנוכחית היא מבקשת בהתלהבות להזמין שתי בנות מסויימות שאף פעם לא היו אצלנו, ולצערי הרב אחרי שדיברתי עם האמהות וניסיתי להזמין (כל אחת בנפרד) הבנתי שהן (הילדות) פשוט לא רוצות.
גם בגן עצמו אני שמה לב למין ריחוק שלה מילדים אחרים. כשאני באה לקחת אותה היא יושבת לבד בדרך כלל ולא משחקת עם אחרים, וכשאני מביאה אותה לגן היא לרוב בוחרת להתיישב במקום שאין בו ילדים אחרים, ואם ילדים ניגשים אליה ומציעים משחק, היא מגיבה בביישנות או לפעמים אפילו בצורה לא נעימה כמו "לא רוצה" כעוס כזה.
בעצם מאז ומתמיד הייתה קצת ביישנית ומופנמת ולא כל כך יוזמת אינטרקציות עם ילדים אחרים ולרוב מגיבה באופן שתיארתי ליוזמה של אחרים (לפעמים ניכר שזה בגלל עייפות וכדומה...)
אני מנסה לדבר איתה ולעודד אינטרקציה עם ילדים ומנסה ללמד איך להגיב לילדים בצורה נעימה, אבל מרגישה שאני מפספסת משהו.
גם לגבי הילדות האלה היא כל הזמן שואלת - אבל למה הן לא באות אליי? ואני לא כל כך ידעתי מה לענות, עד עכשיו אמרתי שזה פשוט לא הסתדר להן.
אני מרגישה צורך לשוחח עם הגננת על הנושא וכנראה אעשה זאת בהקדם.
מה דעתכן על המצב שאני מתארת? איך אני יכולה לעזור לקטנה שלי ליצור קצת יותר קשרים ולהיות באינטרקציה נעימה יותר עם ילדים אחרים? ואיך להתמודד נכון עם סירוב להזמנה שלה, האם לומר לה פשוט שהילדה לא רוצה לבוא אליה?
תודה למי שהגיעה עד כאן
 
גלידה הכי טובה :)

בהחלט כדאי לדבר עם הגננת ולראות מה יש לה להציע. הייתי ממשיכה להזמין ומתווכחת שוב ושוב בתקשורת עם ילדים אחרים. אם תרגישי שזה לא משתפר אפשר בהחלט לפנות להתפתחות הילד, לשקול אבחון וטיפול בתחום של מיומנויות חברתיות אבל זה ממש להקדים את המאוחר. היא ילדה צעירה ורוב הסיכויים שתוכלי לעזור לה עם מתן דוגמא נכונה, תיווך ושיקוף של מה היא עושה ואיך הצד השני מרגיש וכו'.
לגבי הילדות שלא רוצות - לא הייתי אומרת את זה. הייתי ממשיכה להסביר שלא מסתדר ויש לה חוגים וכמו שאנחנו לפעמים הולכים לסבתא ואז אי אפשר ללכת לחברה אז גם אצלן ככה ולחזור ולהדגיש כמה שאפשר לשחק יחד בגן ולא חייבים דווקא אחה"צ. אם את מרגישה יחסית פתוחה עם האמא הייתי מציעה מפגש לא מחייב בגינה.
גם לא בהכרח הייתי לוקחת את הסירוב של הילדות האחרות בתור משהו נגד הבת שלך. ילדות בנות 4 הן יצורים לא הכי קלים. לא בא להן, בדיוק קנו להן טלפון חדש, לחברה האחרת מרשים להתאפר, הן לא מכירות אותך ומתביישות... לא חסרות סיבות למה שילדות לא ירצו לבוא אליכן גם בלי בעיות חברתיות אצל הבת. תמשיכי להזמין ילדות אחרות. אם את רוצה שיזמינו אותה זה לגמרי בסדר להגיד לאמא, היי, זרובבלה מאוד רוצה לשחק עם מיקה, מסתדר לכם לארח היום? או זרובבלה ומיקה שיחקו ממש יפה אצלנו ומיקה הזמינה את זרובבלה לראות את הארנב מחמד שלה. מתי מסתדר לכם שזרובי שלי תבוא? כלומר להזמין את עצמך, אבל בעדינות.
 
תודה רבה על התגובה


אני מרגישה קצת לא נעים לבקש להתארח

וכן, היא זקוקה להרבה תיווך, בדרך כלל כשמגיעה אלינו חברה אני מתווכת וזה עובד טוב, אבל כשעוזבת אותן לשחק באופן עצמאי לרוב מתעורר איזה קונפליקט.
ככל שאני חושבת על זה, היא פשוט לא כל כך נחמדה לילדים אחרים, וזה בשילוב עם הביישנות וחוסר היוזמה - אני יכולה להבין את הריחוק של הילדים.
השאלה היא מה עוד אני יכולה לעשות? מרגישה שעושה כבר די הרבה תיווך במפגשים, ושנותנת לה דוגמא טובה. בעלי ואני אנשים מנומסים וחברותיים, יש גם אחות כמעט בת שנתיים שלמרות הגיל הצעיר חברותית ובטוחה בעצמה מאוד.
לרוב יש סידור לאחות הקטנה כשחברה באה, כדי שאהיה פנויה בשבילן.
בנוסף כשיש איזה מקרה של תגובה לא סימפטית לילד אחר אני מנסה לשאול בעדינות מה גרם לזה כדי להבין, ושואלת איך הייתה מרגישה אילו הייתה במקום הילד. לרוב אין הסבר.
אני מניחה שזה מין טמפרמנט כזה וזה בסדר גמור מבחינתי, אני אוהבת אותה כמו שהיא, אבל חשוב לי שתכבד ילדים אחרים ושלא תיהיה בודדה. החשש שלי, שהיא פשוט הופכת להיות יותר ויותר מבודדת עם הזמן.
היום בערב למשל, היא סיפרה לי שאחת הבנות שעוד איכשהו נהגו להזמין אותה פה ושם, אמרה לה שהיא לא חברה שלה יותר ושלא תזמין אותה יותר הביתה. והיא אפילו לא נראתה כאילו שאכפת לה מזה. ניסיתי לפתח שיחה אבל היא פשוט קפצה לנושא אחר כאילו לא היה כלום.
ברור לי שלבני 4 יש זיכרון של דקה והכל מאוד דינאמי, אבל כאשר כל כך הרבה דברים קטנים מצטברים, זה מתחיל להרגיש לי לא טוב
 
אולי עם ילדה בת 4 אפשר כבר לדבר פחות בעדינות

אפשר גם להגיד לה שמעתי שאמרת לדינה "לכי מפה!". זה מאוד לא יפה להגיד כך. דינה נעלבה ולא תרצה לשחק איתך יותר. נכון שרצית שדינה תבוא אלייך? היא לא תרצה לבוא אם תמשיכי לדבר אליה לא יפה. אם את רוצה שיהיו לך חברים את צריכה ללמוד לדבר אליהם בנימוס. בואי נחשוב ביחד מה יכולת להגיד לדינה אם לא רצית לשחק איתה בקוביות כשהיא הציעה.
סתם. דוגמא.
ובמקביל כן לדבר עם הגננת וכן לבקש שאולי תקפיד איתה יותר על נושא השפה והאופן שבו היא מדברת לחברים.
 

danakama10

New member
לך יש קשרים חברתיים עם ההורים בגן?

אם לא, הגיע הזמן לטפח כאלו. כשההורים חברים, הילדים מתראים גם אם הם לא מבקשים פליידייט...
דברי עם הגננת, ותשאלי איך היא רואה את הדברים ואיך היא יכולה לעזור לה.
 
יש קשרים טובים עם חלק מההורים

אנחנו מכירים כבר כמה שנים ולפעמים עושים דברים יחד בשבתות ובחופשים. גם במקרים האלה היא די נצמדת אליי, ופחות עם הילדים הנוספים. מה גם שחלק מהם בנים ואיתם עוד פחות זורמת (אולי זה טוב
)
תמיד חשבתי שזה בסדר, שזה אופי כזה ועם הזמן תתרגל ותיפתח.
אחת האמהות שביתה סרבה להזמנה היא חברה די טובה שלי, אבל היא פשוט שאלה את הבת שלה אם היא רוצה לבוא והיא אמרה שלא. בשתי הזדמנויות.
לפעמים גם קורה שיש כימיה בין ההורים ואין בין הילדים שלהם ולהיפך... אין לי טענות כמובן זה רק כדי לתאר את המצב.
גם עכשיו אחרי שביום כיפור היינו הרבה בחוץ והיו כל מיני סיטואציות אני בהרגשה לא טובה, זה נראה שהילדים האחרים סה"כ משחקים ממש יפה ביחד והיא פשוט לא משתלבת, גם אם אנחנו מנסים לעודד ולתווך
 

danakama10

New member
אם את כאמא מרגישה שיש בעיה, הסיכויים הם שאת כנראה צודקת


הייתי מציעה שכנראה הגיע הזמן לגשת לאיבחון. בהצלחה!
 
הייתי נעזרת בגננת

גם כדי שתמליץ לך עם מי כדאי לנסות להיפגש, עם מי יש אינטראקציה יותר זורמת.
בנוסף, נראה לי שכדאי לנצל את מזג האוויר הנעים ולבלות הרבה בחוץ- במגרש ששאר הילדים הולכים אליו (אם יש כזה) וליצור אינטראקציות לא פורמליות.
בעניין ה'להזמין את עצמך' זה ממש עניין של מה נהוג אצלכם. אצלנו זה מאוד נהוג, וילדים עצמאיים אף מגדילים ופונים להורים אחרים... כבר קרה לי לא פעם שילדים פנו אלי כשנכנסתי לגן ושאלו- אמא של פיה, אני יכול לבוא לפיה היום? אפילו התקשרו אלי לנייד! בקיצור, נראה לי שאם תפני לאמא אחרת בבקשה להתארח, היא לא תחשוב שזה בעייתי שאת מזמינה את עצמך.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
אני חושבת שארבע זה גיל קטן לארח/להתארח

מהצד שלי כאמא לשלושה קטנים, במשרה מלאה- אין לי סבלנות לזה. אין לי זמן או כוח לאופרציה שכרוכה בסיפור הזה. אני לא מציעה ומנסה למגר כל עוד זה אפשר. יהיה להם מספיק זמן לזה. אז אולי זה משהו שאמהות אחרות חוות בגן ולא משהו אישי נגדך.
וגם.. זה לא ממש בוער בהם, ברובם. ז"א שבהחלט יכול להיות שילדים אחרים לא רוצים להתארח כי הם לא בשלים לעזוב את אמא ולהישאר לבד בבית אחר. זה גיל שיכולה להתפתח חרדת נטישה למשך תקופה ואז גם אם היו התארחויות בעבר, כרגע הם יהיו "בהולד". זה גיל שקריזות בכי וריב יכולים לצוץ בשנייה. אני מעדיפה לדחות את זה, לארח בגיל שש זה סיפור אחר..
&nbsp
מה שכן, כישורים חברתיים זה משהו מולד ונרכש, ובחלק הנרכש את יכולה להיכנס לתמונה, ע"י תיווך כשאת נמצאת בסביבה, שיחות נפש ביניכן כשאתן לבד על כוס קפה.. (להסביר לה איך להגיב כשמציעים לה לשחק, לשחק לבד זה כיף, להיות נחמדה לאחרים)
היא אמורה ללמוד את זה ולראות דוגמא מקרוב כדי לדעת איך לפעול. לא כל הילדים טובים בזה וזה בסדר, אבל זה גיל טוב ללמד אותם לרכוש את המיומנות.
&nbsp
בשעות הגן, הגננת יכולה לתת לך פרספקטיבה. סוף היום או תחילתו זה לא דוגמא. מהלך היום אחרי שפרידת הבוקר מתרככת ולפני שהציפייה לאיסוף מתחילה, זה הזמן שבו היא מתנהלת בטבעיות. צוות הגן אמור לעזור ולבחון ואם תדברי איתם, הם יעדכנו אותך מה המצב ו/או אם יש צורך בתיווך והשגחה שלהן.
&nbsp
נ.ב. אני אף פעם לא אומרת להם שאני מזמינה או חבר אמור להגיע או שהם הולכים לחבר. אני מחכה לדקה האחרונה כשאני מוודאת שאין ביטולים. לא מעדכנת אותה מי לא רוצה לבוא, זה בכלל לא נושא שיחה.
נ.ב שני 3-4 חברים זה בדכ מעגל קרוב והגיוני של חברים. זה לא משהו שמתפרס על כל הגן/כיתה אלא אם כן הורה מתערב ומזמין עוד ילדים אחרים.
&nbsp
בהצלחה
&nbsp
 
אני מודה לך על התגובה


אני מזדהה עם מה שכתבת, גם לי זה מרגיש כאילו היא עוד לא בשלה לזה, ושיש לה את כל החיים בשביל הדברים האלה.
אבל כמו שציינתן - צריך לעבוד על מיומנות בקשרים חברתיים וחלק מהעבודה על זה מתבצעת כאשר היא באינטרקציה עם עוד ילד\ה בבית. זו הסיבה שאני קצת מוטרדת מזה, אני רואה איך מתנהלים ילדים אחרים בגן ומרגישה שאנחנו ממש לא שם. הילדה הספציפית מתארחת המון, אז לא חושבת שיש לה חרדת נטישה, אני די בטוחה שאין לה עניין בבת שלי - וזה בסדר מבחינתי, לא כולם חייבים להיות חברים של כולם - רק שהבת שלי ממש ביקשה אותה כמה פעמים וגם שאלה אם כבר דיברתי עם אמא שלה אז ככה נכנסתי לסיפור הזה.
אני מרגישה שהכי נכון עכשיו לקחת קצת פסק זמן מכל העניין הזה ולבלות איתה קצת זמן איכות, (כוס שוקו אולי
) ואחרי שיגמרו החגים ואצליח לדבר עם הגננת נראה איך ממשיכים.
תודה לכן על העצות
 

בייבה7

New member
עונה

&nbsp
קודם כל חשוב מאוד לדבר עם הגננת - היא נמצאת עם הבת שלף באינטרקציות חברתיות ותוכל ללמד אותה להכניס את עצמה לקבוצה ולהשתלב. זאת ממש מיומנות שצריך לרכוש.. יש ילדים שזה בא להם מאוד בקלות ויש ילדים שפחות.
&nbsp
לא הייתי פוסלת לבדוק אופציות של חוגים/התפתחות הילד שמקנים מיומנויות בנושא. היא אומנם רק בת 4.. אך אם את מרגישה שיש בעיה במיומנות חברתית אז הכי טוב לטפל בזה הכי מוקדם שיש. זה לא חובה אבל רק יקל עליה בהמשך..
&nbsp
עוד משהו חשוב - לחשוף אותה לאינטרקציות חברתיות, לרדת לגינה המון.. בטוח יהיו ילדים מהגן ומהשכונה שהיא מכירה.. וללמד אותה ולעזור לב בתיווך בינה ובין הילדים.
&nbsp
מהניסיון שלנו, הגדול שלי בן 7.. מאז ומתמיד היה תמיד מוקף בחברים.. ישר רצו אליו ולא היה צריך לפתח מיומנות של להיכנס לקבוצה. בתחילת כיתה א כשהתערבבו כל ילדי הגן התחילו קצת בעיות.. ושנה שעברה בימי הולדת הייתי רואה שממש קשה לו להשתלב.. אני עובדת איתו על זה המון.. ממש נותנת לו משפטי פתיחה.. ולאט לאט רואים שיפור. בהמשך ארשום אותו גם לחוגים לפיתוח מיומנות חברתית.
&nbsp
זה ממש קשה לראות את הילד שלך לא משתלב.. אבל כמו כל דבר, זה בר טיפול.. שיהיה המון בהצלחה!!
 
למעלה