מה ילד רגיל אמור לדעת בגיל שלוש?

מה ילד רגיל אמור לדעת בגיל שלוש?

שני הבנים הגדולים שלי מחוננים שידעו לקרוא שוטף בגיל שלוש ולבצע תרגילי חשבון ברמה של כיתה ב'.
הבן השלישי שלי רחוק מזה ותהיתי מה הוא אמור לדעת כדי שלא יהיה חריג לכיוון השני. הוא מזהה חלק קטן מהאותיות למרות שישבנו איתו לא מעט (פעם -פעמיים בשבוע בחודשים האחרונים). לא מזהה את השם שלו. יודע לספור עד עשר (וגם זה חדש יחסית). יודע צורות גיאומטריות וצבעים. סביר או מדאיג?
 
סביר בהחלט.

זה מזכיר לי שהייתי פעם בביקור באיזה גן, כשחיפשתי גנים לבת שלי, והיה שם "שיעור" שאחת הסייעות העבירה לילדים, שהיו בערך בני שנתיים וחצי ככה. היא הרימה כרטיס עם ריבוע אדום, נניח, וניסתה לגרום להם להגיד שזה ריבוע אדום. הם כולם ישבו מולה והסתכלו עליה במבט של "מה את רוצה מאיתנו?" ולא אמרו כלום. זה היה מאוד משעשע. בגיל הזה, אם הוא יודע לדבר ברמה סבירה, זה מספיק בהחלט. הרוב גם יידעו לפחות חלק מהצבעים, ולספור קצת (לאו דווקא עד 10, ולאו דווקא לגמרי נכון). כל השאר - מספרים, צורות, אותיות - זה בונוס.
 
אפשר לדעת צורות אם מלמדים אותך או

מדברים איתך הרבה על צורות, וכו׳. אבל בניגוד למילה כמו אמא או אבא, שבאמת מצופה שהילד ידע להגיד, כי כל הילדים שומעים את המילים האלה פעמים רבות, במקרה של ריבוע זה לא מאוד שונה מזברה, נניח - אם לא ראית זברות או תמונות או ציורים של זברות ואף אחד לא אמר לך את המילה זברה, לא תדע מה זה זברה (אולי זברה זה קצת חריג כי אפשר גם לא לראות זברה ושיגידו לך שזברה זה סוס עם פסים ושתדע מה זה סוס. מצד שני זו אולי כן אנלוגיה טובה כי בשלב מסוים - אולי לא בגיל שלוש - אפשר גם לדעת מה זה מלבן ושיגידו לך שריבוע זה מלבן שכל הצדדים שלו באותו גודל נניח).
 

Et tu Brute

New member
ברור שהילד יידע רק מה שהוא נחשף אליו או שלימדו אותו

אבל זו בדיוק השאלה, למה ילד אמור - פחות או יותר - להיחשף עד גיל שלוש.
האם זה סביר שילד יגיע לגיל שלוש בלי לדעת כמה צורות בסיסיות (רבוע, עיגול, משולש)?
 
בהחלט סביר. צורות הן לא

משהו שעולה בשיחה סתם ככה - מישהו צריך להתכוון ללמד אותו את זה - או ההורה/מטפלת, או הספר/תכנית שההורה/מטפלת מקריא/נותן לו לצפות בה (גם אם ההורה לא הקריא את הספר מתוך כוונה ללמד צורות), או הצעצוע/מי שליווה אותו כשהוא שיחק הצעצוע אם הוא לא צעצוע מדבר, או הגן אם הוא בגן, או וכו'. זה לא מופיע סתם ככה בדיבור בדרך כלל - אנשים לא אומרים, נניח, תן לי את העיגול הזה, אלא תן לי את הצלחת הזאת. זה לא אומר שהוא לא ראה צורות - מן הסתם הוא ראה צורות בסיסיות כל הזמן - רק שאף אחד לא שיים אותן עבורו, או אמר לו אפילו שיש להן שם. כנ"ל לגבי אותיות - הוא ראה מן הסתם אותיות פעמים רבות, אבל אם אף אחד לא שיים אותן הוא לאו דווקא יידע בכלל שיש להן שם. לא לכל דבר יש שם.
 

Et tu Brute

New member
אני מבינה מה שאת אומרת.

האמת, שבאופן משונה, דווקא מתוך ההסבר שלך למה זה תקין, אני מקבלת את הרושם שזה דווקא לא מצב הכי סביר, או לפחות לא הכי נפוץ.
האם זה סביר שאף אחד לא שיים לילד בן שלוש את הצורה ריבוע/עיגול/משולש? אני לא מדברת על טרפז שווה שוקיים
אבל ילד שמשחקים איתו, מציירים איתו וקוראים איתו ולא ישמע את המילה עיגול עד גיל שלוש?
ההודעה שלך בהחלט מסבירה איך זה אפשרי מבחינה טכנית, לא האם זה הגיוני שזה יקרה.
 
לא הבנתי - את טוענת שכל מי שמצייר

עם פעוט מצייר צורות ומשיים אותם? שכל מי שמקריא סיפורים מקריא ספרים על צורות או משיים את הצורות בספר? שכל מי שמשחק משחק משחקים שמלמדים צורות או מצביע על הצורות של הדברים במשחק?
אני חושבת שזה לא נכון, ותלוי במשחקים ובספרים הספציפיים - או ברצון של האדם ללמד אותו צורות.
תמיד כששואלים פה על צבעים אני מספרת על איך הבת שלי למדה צבעים בגיל מאוד מוקדם (לפני שנה וחצי) - פשוט היה לה פאזל של צבעים וקראנו את הספר מעשה בחמישה בלונים, אז היא למדה את הצבעים האלה. בניגוד לצורות, צבעים כן מופיעים גם בדיבור רגיל - ולכן אפשר ללמוד גם בלי שיהיה לך משחק או ספר ספציפי כזה בבית, גם אם אף אחד לא מנסה במכוון ללמד אותך - רק כנראה לאט יותר. צורות, מאחר שהן לא מופיעות בדיבור יומיומי, אפשר ללמוד רק אם מלמדים אותך במכוון או אם יש אמצעים כאלה ואתה נחשף אליהם. לנו בבית יש גם פאזל צורות ודלי צורות - אבל בשני המקרים אי אפשר ללמוד מהם את הצורות, כי כדי שהצעצועים יהיו בטיחותיים הפינות מעוגלות, כך שרק עיגול הוא באמת עיגול, אבל ריבוע, למשל, גם די דומה לעיגול. כך שבאמת צריך להיות איזה ספר שמלמד צורות או מישהו שרוצה ללמד צורות או משהו כדי שהילד ילמד - כי פה אפילו כשכבר יש משחקים כאלה הם לא ממש עוזרים.
לך זה נראה מאוד טבעי כי כנראה כן יש לך נטייה ללמד ילד צורות - אבל, כאמור, זה לא קורה "סתם", ואפילו לאו דווקא כשכבר יש משחקים שמעודדים דיבור על צורות (כמו הדלי והפאזל).
 
(וכמו כן הצורות בפאזל ובדלי הן בהכרח תלת מימדיות

כך שבכל מקרה הן לא באמת עיגול או ריבוע - וזה בניגוד לצבעים שנשארים אותם צבעים גם בתלת מימד... אז צריך באמת שמישהו יצייר צורה או יצביע על ציור כזה בספר - וגם אז צריך להקפיד, למשל, שזה לא יהיה ציור של כדור. והסיבה שאני יודעת שצריך להקפיד הוא שעכשיו הצבעתי על צורה בספר ושאלתי את הבת שלי איזו צורה זאת והיא אמרה כדור. והיא צדקה, כי זה היה ציור דו-מימדי של כדור. אז לא תיקנתי אותה, כמובן...).
 
אגב, כן סביר שהילד יידע מילים כמו אייפד, סלפי, יו-טיוב,

ועוד הרבה מילים שבכלל לא היו קיימות כשהיינו קטנים...
 
נקרעתי מצחוק בפעם הראשונה ששלי אמר "אייפד"

בכלל לא ידעתי שהוא מכיר את המילה... למרות שברור ששמע אותה...
&nbsp
 

winterfell

New member
ואי, לפני כמה זמן בן החמש שלי אמר שהוא חייב לשלוח אימיילים

ואז הוא התעקש לשבת מול המחשב ולהקליד קצת בוורד.
זה היה נורא חמוד. וקורע.
 

בלונזית

New member
האמת

למה ילד בגיל 3 צריך לדעת אותיות? הוא צריך לדעת לדבר לבטא את רצונו לעשות פאזל לאחוז צבע ולצייר לרוץ לקפוץ
 

כפרקי

New member
נורמלי לחלוטין

זה באמת מוזר לקבל ילד 'רגיל' אחרי ילדים 'שונים', ולא משנה לאיזה כיוון.
אם הילד במסגרת, את יכולה לשאול את הגננת איך הוא מתקדם. לה יש הרבה נסיון ויכולה להשוות לקבוצת השווים.
ממה שסיפרת נשמע שהוא מתקדם לפי המצופה מגילו.
&nbsp
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
לא פשוט

כשהילד השלישי יודע פחות מהאחים שלו. מקווה שיהיה לך קל כי השוואות לצערנו בלתי נמנעות גם אם הם לא ממש מפריעות לנו הם לפעמים צצות.
בעיקרון, ילד בן שלוש לא אמור לדעת יותר מידי, יותר נכון לא חייב, וזה לא אומר הרבה. אני בטוחה שהידע שלו והחוכמה הם חלק בלתי נפרד ממנו והדברים יצאו החוצה ממנו כשהוא יהיה מוכן לזה.
 

Noa Eisenschtat

New member
ההפך (לדעתי)

האם הוא יודע? או לימדתם אותו?
במסגרות מסוימות (מאוד נפוצות - אנטרופוסופי לדוגמא וגם החינוך הרגיל) ילדים נחשפים לחומרי למידה שונים בגילאים 6,7 מסיבה שאז הם מפותחים מספיק ע"מ לקלוט את הנלמד בצורה טובה ללא נזק להתפתחות הטבעית שלהם. חשיפה ללמידה בגיל לא מתאים יכולה לגרום לתוצאה פחות טובה ולשנות את ההתפתחות הטבעית הנדרשת... (שוב לדעתי)

נועה
http://noale.co.il/Portfolio/Pregnancy/
 
מה שמלמדים אותו ומה שקולט מהסביבה


אני עובדת עם גילאי 2-3 ויכולת הלמידה והקליטה שלהם מדהימה.
זה לרוב סוג של שינון איתם במיוחד בנושא של צורות וצבעים אבל בעיני משחקים תורמים ללמידה.
&nbsp
ילדים לרוב קולטים דרך התחושה, דרך המגע, דרך ההתנסות.
&nbsp
אני חושבת שחשוב להימנע מהשוואות ולזכור שמדובר בילד בן 3. זה לא ברור מאליו לדעת לקרוא בגיל 3 או לעשות תרגילי חשבון של כיתה ב' וזה לא אומר כלום אם הוא לא יודע לעשות את אלו.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה