התנהגות- בת שלוש וחצי

התנהגות- בת שלוש וחצי

היי,
נשמח להתייעץ ולפרוק קצת לגבי התנהגות של בת שלוש וחצי (מדובר בגדולה שלי, אחותה הקטנה בת שנה ושבעה חודשים).
הגדולה שלנו ילדה טובה עם לב רחב. לא עברנו שום משבר איתה בגיל שנתיים וגם לא בגיל שלוש...עד לאחרונה.
לאחרונה אנחנו חווים המון סיטואציות והתנהגויות לא טובות ולא תמיד אנחנו בטוחים מה הדרך הנכונה/רצויה להגיב ולהתנהג איתה בחזרה ומרגישים שהגענו למקום שאנחנו כל הזמן דרוכים לקראת ההתנהגות הבאה שלה והיא כל הזמן דרוכה לקראת הכעס שלנו...נכנסנו למעין מעגל קסמים לא בריא ואנחנו מאוד רוצים לצאת ממנו.

לאחרונה היא פשוט צועקת. צורחת. לפעמים זה ממש מאמצע שום מקום, מבקשים ממנה משהו והיא צועקת בקול מאוד רם : "לא! לא רוצה"" ומתחילה להשתולל..לפעמים זה כשאנחנו נמצאים במקום מסוים, נניח במשחקיה או במוזיאון ואומרים לה שהגיע הזמן ללכת הביתה (אחרי הרבה הכנות לפני כן) ופתאום אחרי בוקר מקסים במוזיאון הילדים היא צועקת בקול רם "לא!". לפעמים תוך כדי משחק עם אחותה, היא תצעק עליה בקול רם, למרות שאחותה לא עשתה לה שום דבר. ועוד ועוד. בקיצור, המון צעקות מאוד מאוד חזקות, גם כשהכל מתנהל ממש מקסים דקה אחת לפני כן.

דבר נוסף שקורה, באופן פחות תדיר מהצעקות אבל עדיין קורה, זה שהיא מרימה עלינו יד. זה בדרך כלל קורה תוך כדי שהיא צועקת עלינו ואנחנו נורא מתעצבנים ומתחממים בחזרה. זה לא קורה כל יום וגם לא כל שבוע אבל זה קורה. וזה כמובן קו אדום מבחינתנו.

אנחנו גרים בחו"ל. היא נמצאת בגן חצאי ימים ואני אוספת אותה ב12:30. כרגע היא עדיין ישנה צהרים אבל גם עם זה אנחנו חווים קשיים לאחרונה ונראה שהיא בדרך לוותר (אין לי בעיה עם זה מאחר וגיל שלוש וחצי נראה לי סביר לויתור אבל המאבקים כרגע סביב ההרדמה והשינה ממש לא נעימים). כשלוקחים אותה לישון בצהרים, היא מושכת את הזמן בכל פינה בדרך שהיא יכולה- בואי לעשות פיפי (עוד לא, אני קוראת ספר), בואי ללבוש פיג'מה- לא רוצה ועוד. וגם אחרי שנכנסת למיטה, היא יכולה לקרוא לי חזרה לחדר שלה 10, 20 או 30 פעמים בטענות של "מים, פיפי, טישו, לא כיסית לי את הרגלים, לא נתת לי שלוש נשיקות וארבעה חיבוקים ולא שרת לי מספיק שירים"...גם ההרדמות, שפעם היו זמן לפינוק וחיבוק- הפכו למתישות ולא נעימות- לא עבורנו ולא עבורה.


ברור לי שההתנהגויות שאני מתארת הן נ"ורמליות" ותואמות גיל אבל אני מרגישה שחסרים לי כלים. כשחווינו קשיים בתחום השינה כשהיא הייתה תינוקת, נעזרנו ביועצת שינה. אני קוראת ספרים בנושא וכו', אבל מרגישה שאני לא יודעת איך להתנהג כשהיא מתנהגת אלינו ואיתנו ככה.

תודה רבה למי שקרא עד לכאן ושבוע נפלא לכולם
 
קראתי את השאלה שלך שוב ושוב

והאמת שכל פעם הרגשתי שאני לא בטוחה איך לענות ואז סגרתי וחיכיתי שאחרות יגיבו ושוב פתחתי ושוב קראתי ושוב לא הצלחתי למצוא את עצמי.
אני מנסה להבין מה הבעיה שלי ומרגישה שפשוט אני לא לגמרי מבינה מה את היית רוצה שיקרה ואיזה חלק מההתנהגות שלה הוא הבעייתי. כלומר, מפריע לך שהיא מתנגדת לעשות מה שאמרו לה או שהיא מתנגדת דווקא בצעקות (כלומר אם היתה מתנגדת בצורה פחות קולנית זה היה פחות מפריע?) או שוב לגבי השינה - מה הכי חשוב לך? שתישן? שלא תצעק? שלא תקרא לך?
נתת את הדוגמא של המוזיאון. היה לכם כיף ועשיתם הכנה שעוד חדר אחד וצריך ללכת והנה בסוף התצוגה הזאת צריך ללכת והנה עכשיו הולכים והילדה מתנגדת וצועקת. אוקיי, ו? את בעצמך מבינה שהיא בת 3.5 וההתנהגות הזאת נורמלית לגילה. היא נהנתה, היה לה בוקר מקסים ובאסה לה ללכת הביתה. אני לא חושבת שיש מה לצפות ממנה להתנהג שונה ואני לא חושבת שיש מה להתרגש מזה שבסופו של בילוי כיפי הבת שלכם לא רצתה ללכת. אז צעקה עליכם "לא" בקול רם. אז מה, בעצם? אני הייתי מכילה את הבאסה שלה, מסבירה ברוגע שאני מבינה שהיה לה כיף אבל עכשיו צריך ללכת ונבוא שוב בשבוע הבא, ופשוט לוקחת אותה והולכת.
לגבי השינה זה סיפור אחר לגמרי - כל עוד היא ישנה צהריים היא לא תרצה ללכת לישון בזמן. אם תפסיקו את שנת הצהרים יש סיכוי ששנת הלילה תסתדר. ואם תגדירו מראש כמה חיבוקים ושירים וכו' אז יהיה לך יותר קל ללכת.
אני מרגישה שלא עזרתי לך.

אולי תרצי לתת עוד דוגמאות או למקד את השאלה יותר?
&nbsp
 
מנסה למקד

זה לא סתם "לא" בצעקה. זה צרחות. זה היסטריה. לא מקובל עליי שהילדה שלי תתנהל בצעקות וצרחות....אז ניסיתי לשאול כיצד אני מתמודדת. איך אני מגיבה לצעקות? או כשהיא מרביצה?
 
לי נשמע שהיא צריכה כלים כדי להביע התנגדות/מורת רוח/רגשות

שליליים וכו'. במיוחד אם את אומרת שמעולם לא "מרדה", אז גם לא היתה לה הזדמנות לקבל את הכלים האלו בעבר. אני הייתי מחכה לזמן רגוע איתה ביחד, כשאני מחובקת איתה, ולהסביר לה שזה בסדר לא להסכים עם ההורים לפעמים, זה בסדר אפילו אם היא מתרגזת עליי או על ההחלטות שלי, זה בסדר לרצות דברים הפוכים ממה שאני מבקשת. ואם זה קורה - אז מה שעושים זה לבוא לאמא ולהסביר שהיא לא רוצה את מה שביקשתי, או שיש בעיה, או שהיא לא מסכימה. לא צורחים ולא משתוללים כי אז אמא נבהלת ולא נעים לה, ולא תמיד מבינה מה קרה או מה הבעיה ולא יכולה למצוא פתרון. בגדול - מלמדת את הילדה שאי הסכמות פותרים בשיחה ובדיאלוג. במקביל, חושבת עם עצמי על אלטרנטיבות שאפשר לספק לה כשהיא רוצה משהו הפוך ממני, וגם על איך ללמד אותה על דחיית סיפוקים במקרה ואי אפשר לממש את הרצונות שלה.
 
אוקיי, אם ככה

תופסת את הילדה לשיחה בזמן רגוע ונעים (אפשר כשאתן יושבות בפארק לפיקניק או משהו, לא צריך להגיד "דנה, אני צריכה לדבר איתך, בואי". אלא על הדרך) ובצורה נעימה ולא נוזפת לשאול אותה על צעקות באופן כללי, אם היא אוהבת שצועקים, אם נעים לה שצועקים לידה, אם כואב לה באוזניים כשצועקים, אם הגננת צועקת, אם ילדים בפארק צועקים וכו'. משם תצאי לזה שגם את לא אוהבת שצועקים ואת שמה לב שהיא הרבה צועקת, שזה לא מנומס, עושה כואב באוזניים, באופן כללי לא מקובל עלייך, שאת מסכימה שתגיד XYZ (בהתאם להשקפת העולם שלך) אבל שאת לא מסכימה לצעוק.
תשאלי אם היא מבינה / מסכימה.
בפעם הבאה שהיא צועקת תרדי לגובה שלה ותגידי ברוגע את צועקת. את זוכרת שדיברנו על זה שלא צועקים? את יכולה להגיד לי XYZ אבל בקול שקט.
כמובן שזה לא ישפיע תוך פעם אחת, אבל אם תהיו עקביים ותתעקשו שוב ושוב שאתם לא מסכימים שתצעק אלא שתדבר בשקט זה יחלחל. כמובן שלא לצעוק עליה בעצמכם.
כדאי גם שתנסו מדי פעם להסכים למה שהיא מבקשת אם היא מצליחה לא לצעוק אלא להתנגד בשקט. כלומר אם התכוונתם ללכת מהמוזיאון והילדה הצליחה להגיד בשקט "אני לא רוצה ללכת הביתה" אז בנוסף לזה שתשבחו אותה כמה היא הצליחה להתגבר ולא לצעוק, תנסו גם (אם אפשר) להתחשב בדעתה קצת ולתת לה עוד רבע שעה. באופן כללי ילדה שאת מגדירה "טובה" בגיל הזה היא כנראה מאוד צייתנית. זה קשה. תנסו לתת לה יותר בחירה, יותר אחריות, יותר שליטה על החיים שלה. יכול להיות שכשהיא תראה שמתחשבים בדעתה ויש לה יותר יכולת להשפיע, היא פחות תרגיש את הצורך לפרוק את זה ברעש.
ואחרון חביב, גם כן, לא להעמיס את הכול באותו רגע כמובן, תלמדו אותה לפרוק זעם שלא בצרחות. תקנו שק אגרוף או נחום תקום גדול. טרמפולינה. בובות פרווה. פופים וכריות. כל מיני דברים שאפשר להרביץ להם, למעוך אותם ולפרוק עליהם אנרגיות בצורה בטוחה. תראו לה איך ותזכירו לה שאם היא מאוד כועסת אפשר ללכת לשחק קצת עם הנחום תקום או לקפוץ בטרמפולינה או להרביץ לכרית. ומותר גם להגיד לה שזה בסדר לצרוח אבל לא ליד אנשים כי זה מפריע להם ואם היא כועסת אז היא יכולה ללכת לחדר שלה, לצרוח קצת עד שכל הכעס ייצא ולחזור. שווה אפילו ללכת איתה ולעשות את התרגיל. לצרוח ממש ממש ממש חזק, לרקוע ברגליים, להשתולל. ואז להראות לה איך נושמים עמוק, נרגעים, סופרים עד 5, ומתגברים.
זה הכול אסטרטגיות שהיא צריכה ללמוד. יש ילדים שמפתחים אותן לבד או לומדים אותן באופן עצמאי מאחרים ויש ילדים שצריכים שילמדו אותם.
 
כיצד הייתי אני נוהג...

הייתי מרים אותה בחיבוק חזק.
ולוקח אותה הבייתה. תוך התעלמות מהצרחות.
בשעת רוגע, יושב ומספיר עם סיפור מעניין טוב שיירתק אותה,
על ההתנהגות הלא רצויה שלה.
&nbsp
בשיטה הזו זה דורש חזרה, שוב ושוב, וסבלנות.
 

אופירA

New member
מנהל
ילדה טובה עם לב רחב - זכותה לגדול ולהתבגר

כעת היא לומדת מה קורה כשהיא צועקת ותובעת באלימות.
השיעור שהיא צריכה ללמוד הוא שההורים לא מפחדים מזה שהיא מנסה ללמוד משהו חדש, ושהם מלמדים אותה בסבלנות שאין מצב שצועקים ואין מצב שמכים.
חוזרים שוב ושוב על ההסבר: לא צועקים (בתקיפות, בחומרה, בכעס חיצוני), את יודעת לדבר, דברי יפה ותגידי מה שאת רוצה.
כמו כן, מזכירים שוב ושוב שאמא ואבא קובעים מתי ישנים ומתי קוראים ומתי הולכים הביתה לאחר הבילוי.
כמובן שמוותרים כמה שנכון ואפשר, אבל בהחלט לא על חשבון גבולות ברורים וצרכים ידועים של הילד ושל ההורים. את הגבולות האלה שמים בבירור ובתקיפות.

אם תבינו ששינוי ההתנהגות הוא חלק מהתבגרות ו"כיבוש" תחומי שליטה ואחריות חדשים, תדעו לתחום אותם בלי כעס ובלי תסכול, ולהכיל את אי הנעימות בלי להרגיש שאין לכם כלים להתמודד. תקיפות וגבולות, יחד עם הקשבה לצורך וויתור עד הגבול - הם הכלים שלכם. דיבור תקיף ונחרץ על הגבולות, יחד עם דיבוב ומילול הרגשות הקשים - הם הכלים שלכם.

תבררו עם עצמכם ממה אתם מתעצבנים ומתחממים, כשילדה בת 3.5 מתבגרת ולומדת באילו תחומים חדשים היא יכולה להוציא אל הפועל את כוחותיה, ותנטרלו עם עצמכם את העצבים וההתחממות, ואז תוכלו להפגין יחס תקיף ונחרץ ולא מאבק כוח ועצבים.
תמיד תזכרו 2 דברים במקביל: א. אתם ההורים של הילדה, ורוצים ללמד אותה כמה שיותר להיות חזקה ו"היא עצמה" ולהוציא את כוחותיה אל הפועל בצורה חיובית. ב. אתם ההורים של הילדה ואתם המכוונים והמחליטים והקובעים מהי הצורה החיובית שבה היא תוציא את כוחותיה אל הפועל.
 

shalev hayat

New member
הבעת עמדה בנושא

היי התנהגות שונה אצל כל בני האדם ,
דרכי ההתבגרות והפיתוח הן שונות ברב המקרים
ואי אפשר לשפוט כלום , במקרה שלך דרך הפיתוח/ הדיבור
של ביתך היא דרך צעקות, צרחות , השתוללות וכו ...


לי אין ילדים ולכן אין לי זכות להגיד כלום בנושא אלא רק
להביע את דעתי ...

ודעתי היא שתתיעצי עם אנשים המבינים בתחום עם
ידע נרחב אשר יעזרו לך אם ביתך אולי טיפול ...

שליו גמילה
 

אורחת310

New member
כדי שלא תצא לך ילדה מתוסכלת, צריך לתת לה חופש

בבית לעשות מה היא רוצה חוץ מלהרביץ לכם ובחוץ - לא לתת לה להתחצף
ולהרביץ למבוגרים (כמו לדוגמא, הסבתא) וכמובן לא להתפרץ לכביש. זאת התורה כולה.
אז אם היא לא רוצה לישון בצהריים, שלא תישן.
אז אם היא צועקת על אחותה הקטנה, להפריד ממנה את הקטנה
ולהעביר אותה לחדר אחר בלי לנשק את הקטנה, שלא יהיו אפליות פה !
אני לא נמצאת לידך, אז אני לא יכולה לדעת אם את עושה טעויות או לא.
אם אני נמצאת בסביבת האמא, אני רואה בדיוק את הטעויות !
 

בלונד23

New member
קודם כל להפסיק עם שנת הצהריים

ילדה בגילה, מסכנה, היא פיזית לא זקוקה לשנת צהריים ועצם ההכרחה (את מתארת שיש סביב זה מאבקים - ובצדק! זה לא תואם גיל לישון צהריים) מדרדרת את היחסים.
דבר שני בדיקת שמיעה. ילד שצועק חייבים לערוך בדיקה אם הוא אולי סובל מליקוי שמיעתי.
תתחילי משני אלה...
&nbsp
&nbsp
 
התמודדות הורית עם כעסים / צייתנות ופורקן / "ילדים טובים"

עכשיו אני מבינה את השאלה שלך. עד כה לא כל כך הכרת את הצד המתנגד של בתך, הצד החופשי, שרוצה ע-כ-ש-י-ו דבר מסויים, שלא יודע להתחשב, לחכות, לדבר בשקט.
ועכשיו הוא מרים ראש ובגדול.
אז קודם כל - זה צד חשוב. חשוב מאד. כדאי לנסות ולמצוא לו מקום ודרכי ביטוי ולא לנסות לדכא אותו ו"להחזיר אותה" לאיך שהיתה קודם לכן.

עצתי -
1. קודם כל לזכור ת-מ-י-ד ואני מתכוונת ממש ממש תמיד, שהיא ילדה קטנה. גם אם היא נראית לכם בוגרת, גם אם יש לה אחות קטנה, גם אם בסך הכל היא מלאכית - היא ילדה קטנה.
קשה יותר לזכור את זה עם "ילדים טובים", אבל כל הילדים זקוקים ליחס תואם גיל.

בהתאם לכך - לא מתרגזים בחזרה. גם אם היא הפכה את כל הבית. כמובן כן מראים לה כעס, מכריחים אותה לסדר וכדומה, אבל לא כועסים באמת. מזייפים את הכעס. ילדים מגיבים נהדר גם לכעס מזויף ולהצבת גבולות תקיפה.
אבל אם המבוגר כועס באמת - זה נותן להם מצד אחד כוח (הנה, אני הקטן יכול לשלוט במזג של ההורה הגדול שלי) ומצד שני זה מאד מבלבל (רגע, אני הקטן יכול להשפיע על מצב הרוח של ההורה הגדול שלי? לאן נעלמו הסדר והיציבות בעולם?)

2. ילדים זקוקים למקום מוגן בו ניתן להם להיות מי שהם באמת. חשוב להם להרגיש אהובים גם כשהם מאכזבים, מלכלכים, לא מצייתים, כועסים וכל קשת הרגשות השליליים.
ילד שמרגיש אהוב בזכות התנהגות טובה עלול להרגיש דחוי. כאילו האהבה של ההורים מותנית ותלויה בהתנהגות.

3. ילדים לא יודעים לווסת את התחושות הפיזיות ואת הרגשות כמו מבוגרים, והם זקוקים גם לפורקן, להשתוללות, להשתובבות, לקפוץ על המיטות, לבלגן את הבית, לצעוק ולשחרר את הצד הלא מאופק שבאופיים.

לעניין השנ"צ- הייתי מפסיקה. מיד.
גם מבחינה פיזית כמות האנרגיה שלה תפחת וזה יכול למתן את ההתפרצויות.

לעניין הפורקן -
בלון נחום תקום (עולה גרושים, ממש נחמד)
להשפריץ מים באמבטיה / לצייר עם צבעי מים על הרצפה והקירות
לקשקש על גליון ענק בצבעי גואש
לבעוט ברצפה
לצרוח לתוך כריות
להרביץ לבובה
לשחק תופסת עד שממש מזיעים (בחוץ) / תופסת גובה (בבית)
לאכול בלי סכו"ם (קורע! אנחנו עושים את זה עם פסטה ארוכה ברוטב עגבניות)
לקרוע עיתונים לגזרים ולפזר באויר (קונפטי ביתי)
משחק הדגדוגים
-כל אלה פעילויות שמאפשרות פורקן והחוקים בהם מאד רופפים עד בלתי קיימים. נשמע שהבת שלך תשמח לאזורים נטולי חוקים, ואלה יאפשרו לה להיצמד להתנהגויות הנעימות יותר בשאר הזמן.

ולך - אכן מבאס כשמשקיעים בפעילות סופר שווה והילד בסוף משתולל, אבל זו גם עדות לעד כמה נהנתה והיה לה כיף ולא רצתה לחזור.
זה שלפני דקה הכל היה בסדר לא אומר כלום על הדקה הבאה, וגם להיפך - יכול להיות שהיא בוכה בכי תמרורים, אבל אז היא רואה משהו מעניין והבכי מתחלף בסקרנות ובשמחה. זה פשוט הקצב של ילדים.
 
המון המון תודה על כל התגובות

קראתי הכל וזה מאוד עזר לנו. נתתם לנו כלים ואני חושבת שהבנתי שהבעיה העיקרית שלי היא הכרה בכך שהילדה שלי התבגרה...שזה שלוקח לה 20 דקות להיכנס למיטה והיא לא נכנסת תוך חצי דקה ונעמדת דום זה לגמרי בסדר. חייבת לשתף שמאז התקרית במוזיאון, היו לנו כאן ימים טובים ונעימים ואני גם הבנתי שהיא זקוקה ליותר תשומת לב אישית ממני.

לגבי שנת הצהריים אני חייבת לשאול. יש לנו המון חברים עם ילדים בני ארבע ואפילו יותר שעדיין ישנים שעה בצהרים. אם היא נרדמת לשינה הזו, מדוע לא לאפשר לה?

שוב המון תודה על התגובות.
 

בלונד23

New member
שנ"צ

אם היא היתה מניחה את הראש על הכר בצהריים, ונרדמת, אז אולי. ואם היא היתה מגיעה מותשת לערב ונרדמת מהר - אז אולי.
אבל את כותבת שקשה לה להירדם גם בערב וגם בצהריים וזה הופך למאבק, ולכן ברור כשמש שהיא אינה זקוקה לכל כך הרבה שעות שינה. הרי כתבת שגם בצהריים היא מושכת את הזמן וגם ההשכבה בערב ארוכה ומתישה, סימן שיש לה יותר מדי שעות שינה והיא לא מספיק עייפה בערב.
 
גם אני הייתי ישנה שנ"ץ בשמחה כל יום

אבל ברגע שאת אומרת שקשה לה להרדם בלילה וגם בצהריים היא לא נרדמת כל כך בקלות אז... חבל על המאבק.
אצל ילדים קטנים שנת יום זה צורך ביולוגי. מתישהו מוותרים על הצורך הזה ונשארים עם הרגל. כל עוד ההרגל לא מפריע לשום דבר אחר - אז אחלה. ברגע שמפריע - כדאי לוותר.
 
הרי זה לא משנה שאת מכירה ילדים אחרים שכן ישנים

הבת הפרטית שלך מאותתת לך שהשנ"צ לא נחוצה לה יותר.
אני הייתי מפסיקה מיידית.

ולגבי ההתבגרות שלה -
אולי קשה לך עם זה שהיא גדלה?
אולי לך קשה לוותר על השנ"צ שלה כי את רוצה שתישאר עוד קצת קטנה?
הם גדלים כל כך מהר, ולפעמים אנחנו לא מספיקות לקלוט שהם כבר במקום חדש, עד שהסתגלנו למקום הקודם, הם כבר התקדמו הלאה......
 
למעלה