"חרדת ביצוע" על האסלה

  • פותח הנושא ilgnd
  • פורסם בתאריך

ilgnd

New member
"חרדת ביצוע" על האסלה

שלום,
יש לנו ילד בן כמעט שנתיים וחצי.
התחלנו לגמול אותו מטיטולים לפני כשנה (בגיל שנה וחמישה חודשים).
הגמילה מפיפי עברה יחסית בסדר: אחרי כמה שבועות הוא למד לבקש כשיש לו פיפי. לקח לו קצת זמן לא לחכות לרגע האחרון אבל בסך הכל אין תלונות.

המצב בקקי איום ונורא. אין לי דרך לתאר את הנושא מלבד "חרדת ביצוע" בהתחלה הוא עוד היה מוכן לשבת על האסלה ואפילו היו פעמים ספורות שהוא ביקש, אבל בשלב מסויים ודי מוקדם הוא הפך לאנטי אסלה לחלוטין:
בבית הוא עוד מוכן לשבת על האסלה בבוקר לאחר ארוחת הבוקר אבל לרוב הוא לא עושה. הוא לא אומר שיש לו קקי, וגם כשברור לנו שיש לו, הוא מתאפק נורא.
כששואלים אותו אם יש לו קקי הוא מתעקש שאין לו.
אם ניקח אותו לשירותים הוא יכנס לסטרס נוראי ויתחיל בבכי וצעקות. גם אם נושיב אותו על האסלה הוא לא יתאפק וישמור הכל בבטן.
המצב חמור במיוחד מחוץ לבית. כשאני מרים אותו לאסלה הוא צורח צרחות נוראיות ובוכה על האסלה. הוא מתעקש שאין לו כלום ובסוף אני מוותר לו.
מיד אחר כך בורחת לו מריחה קלה בתחתונים. אנחנו לוקחים אותו שוב לשירותים ומראים לו שברח לו ומבקשים שישחרר את כל השאר באסלה אבל הוא עדיין מתאפק ובוכה שאין לו קקי. בסוף אנחנו מוותרים, ואחרי כמה דקות שוב מריחה קלה בתחתונים וחוזר חלילה. זה מגיע לארבע-חמש החלפות תחתונים בערב ובכל פעם הוא מתעקש שאין לו כלום ולא עושה שום דבר באסלה.
אנחנו מנסים להנעים לו את הזמן בשירותים ככל האפשר: מראים לו סרטונים בטלפון, מביאים לו ספרים וצעצועים, יושבים איתו, מדברים איתו ושרים איתו.
במקרה הגרוע הוא ממשיך לצרוח ובמקרה הטוב הוא יושב ברוגע ומשחק אבל לא מוציא שום דבר.
מדי פעם הוא כן מוציא משהו באסלה ואז אנחנו הופכים את זה לחגיגה: אומרים לו כל הכבוד, מספרים לו כמה שאנחנו גאים בו ונותנים לו הפתעות.
אנחנו גם מסבירים לו כל הזמן שקקי עושים בשירותים ולא בתחתונים, ושאם הוא מרגיש צורך שיגיד לאבא ולאמא.
אין לי שום ספק שהוא מבין הכל: כשהוא מוציא באסלה הוא מיד אומר שהוא הולך לקבל הפתעה וכשהוא משחק בבובות שלו, הוא מסביר להן שקקי לא עושים בתחתונים, שקקי עושים באסלה, ושמי שעושה קקי בשירותים מקבל הפתעה.
ברור לי שכשהוא יהיה בן 18, הוא כנראה יעשה קקי בשירותים על דעת עצמו, ובסופו של דבר זה עניין של זמן וסבלנות, אבל אם יש למישהו עצות איך להאיץ את הזמן הזה אני אשמח לתגובות.
 
ניסיתם להשתמש בסיר?

מדובר בחוויה שונה לחלוטין מישיבה על אסלה.
הישיבה העצמאית על הסיר (לעומת באסלה בה הוא תלוי באויר) יכולה להקנות לו שליטה במצב ולהרגיע אותו; אולי. הוא מפחד מהמים ששוטפים את הצרכים שלו באסלה ואילו בסיר ירגיע אותו לראות מה יצא.
נדמה לי שגם בסביבתו השימוש בסיר עזר במקרים דומים.
בהצלחה!
 

ilgnd

New member
הוא כמעט לא מכיר סיר

מהר מאוד עברנו לישבנון על האסלה. זה ישבנון עם מדרגה כך שהרגליים שלו לא באוויר.
הוא גם יודע לטפס לבד ולקום לבד מהישבנון (אגב, אולי זו הסיבה שבבית המצב פחות גרוע מאשר בחוץ).
הוא גם לא מפחד מהמים: הוא מחכה לרגע שהוא יוכל להוריד את המים לבד ולצפות בהם שוטפים את האסלה. הוא גם מאוד אוהב להסתכל על מה שיוצא אבל הוא רואה את זה באסלה.
בנוסף הבעיה העיקרית היא שהוא בכלל לא מבקש.

אני שואל את עצמי מה יקרה אם נעביר אותו לסיר: האם החוויה החדשה תבלבל אותו עוד יותר?
יכול להיות גם שאם נשנה מקום נשנה גם מזל.

אנסה את זה.
 
מדובר בילד מאוד צעיר

אני מבינה שהוא לא מרגיש צעיר בחוויה שלכם, בטח כשהתחלתם לגמול אותו לפני שנה, אבל זה לא משנה את העובדה שהוא צעיר. לא מעטים מבני גילו עדיין לא התחילו בכלל את תהליך הגמילה. זאת ועוד, כתבת ."הבעיה העיקרית היא שהוא בכלל לא מבקש" ובעיני זאת טעות מפני שאם השלב הראשון בתהליך הגמילה הוא להתאפק, השלב השני הוא ללמוד היכן צריך לשחרר ורק השלב השלישי הוא להתריע. במיוחד בגמילה של ילדים צעירים, בעיני האחריות לקחת לשירותים צריכה להיות של ההורה. הציפיה מילד צעיר כל כך שלא רק יתאפק וישחרר היכן שמקובל אלא גם יהיה מסוגל להיות מודע לגוף שלו תוך כדי משחק או פעילות ויוכל במקביל להפגין מספיק דחיית סיפוקים בשביל לעצור את המשחק או הפעילות כדי ללכת לשירותים היא ציפיה מוגזמת.
אני מבינה שהצליח לכם עם פיפי, וזה אחלה, אבל זה לא בהכרח יצליח גם עם קקי.
המונח, אגב, שאתה מחפש הוא חרדת אסלה. מצב נפוץ למדי. זה קשור גם לצורך להיפרד מהצרכים שנתפסים כחלק מהגוף ועוד כל מיני תיאוריות פסיכולוגיות.
אני הייתי מורידה לחץ. מפסיקה לקחת ולתזכר ולעשות טררם סביב העניין. שיעשה איפה שרוצה, מנקה, מחליפה, מזכירה שעושים בשירותים וזהו. אגב, ברור לי לחלוטין מקריאת ההודעה שלך שאתם לא תעשו את זה.

אלטרנטיבה נוספת היא להציע באמת סיר, שיותר נוח לילד צעיר ונותן לו יותר תחושת שליטה. הצרכים נופלים קרוב, אפשר לראות אותם, אפשר אפילו לגעת אם רוצים (לא אומרת שבהכרח צריך, אבל אפשר, זה פחות רחוק ובלתי מושג כמו באסלה), והתנוחה יותר דומה לכריעה.
במקביל יש טענה שמשחק בחימר, בוץ, בצק ופלסטלינה בצבע חום מאוד מסייעים לילדים בשלב ההתפתחותי הזה.
&nbsp
אם הבעיה היא בשחרור עצמו, אפשר לתת לילד לנשוף בלוני סבון או לנפח בלון (אם הוא מסוגל, ובהשגחה בלבד). אני עד היום עושה את זה עם ילד בן 6 כשהוא סובל מעצירות. הנשיפות העמוקות והארוכות משחררות את השרירים הטבעתיים ומקלות על השחרור.
 

ilgnd

New member
תודה על התגובה

בסך הכל כרגע אנחנו מקבלים בהבנה את הפעמים שבורח לו (אני לא אגיד שאני אף פעם לא יוצא מהשלווה מתוך תסכול), אבל רוב הפעמים נגמרות בלקחת לשירותים כדי לסיים את מה שהתחיל ולהמשיך בהסברים.
&nbsp
לקחתי לתשומת ליבי את מה שציינת על העניין של הבקשה: נקפיד יותר לקחת אותו ולא לצפות ממנו שיבקש מרצונו.
&nbsp
הרעיון עם הבועות סבון גם נראה רעיון מאוד מעניין. יש לו כל מיני כלי נשיפה שהוא לוקח לשירותים, וזה יכול להיות גיוון טוב. אנסה אותו ואקווה לטוב, למרות שאני חושב שאין פה עניין של עצירות אלא של חוסר רצון.
הוא בכוונה מתאפק וזו גם הסיבה שאנחנו רואים כל פעם מריחה בתחתונים כי בכל זאת הוא לא מצליח לעצור הכל.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

iameden

New member
אני מאוד בעד סיר ומסכימה מאוד עם הנאמר

יש ילדים שמלחיץ אותם לשבת גבוה והסיר ממש עוזר. אפשרות ביניים היא שרפרף גבוה. ילדים מרגישים הרבה יותר בטוחים כשהרגלים שלהם נוגעות בקרקע. מעבר לזה לשושן היו כמה הצעות טובות ובאמת שלדעתי הכי טוב לשחרר... ליכלך אז מחליפים ומציעים לנסות. אמר שאין, משחררים וממשיכים הלאה. עשה? יופי. כל הכבוד ולהמשיך הלאה. אגב, איפה הוא כן עושה קקי? בחיתול בלילה?
 

ilgnd

New member
תשובות

לישבנון יש מדרגה כך שהרגליים נוגעות במשהו. הוא גם עולה ויורד מהישבנון כרצונו (שזה די בעיה כשפתאום הוא מחליט שהוא סיים ואז הוא רץ בבית עם טוסיק מלוכלך וצהלות שמחה).
&nbsp
אין לו טיטול בלילה. כשהוא לא עושה קקי בתחתונים הוא עושה באסלה. הזמנים הכי טובים הם בבוקר אחרי ארוחת הבוקר. הוא כבר רגיל שמושיבים אותו באסלה ואז הוא לא עושה בעיות. לפעמים כן יוצא לו ולפעמים לא.
חוץ מזה מאוד נדיר שהוא עושה באסלות של אחרים (סבא וסבתא וכו') ובגן הוא לא מוכן בכלל.
כשהוא עושה באסלות של אחרים זה רק אחרי שכבר יש מריחה.
 
אני רק לציין שיש מבוגרים שלא מסוגלים לעשות קקי מחוץ לבית

ולא מעטים כאלה.
יש גם הרבה מאוד אנשים שלא מסוגלים לעשות קקי לפי דרישה. כלומר זה באמת מעולה שאחרי ארוחת הבוקר זה זמן טוב לשירותים, אבל יש אנשים שאם הם לא מרגישים את הצורך הם לא מסוגלים לעשות. ולא משנה כמה יישבו.
אני מבינה שאתם אנשים זורמים וללא אישיואים בנושא, וזה מעולה, אבל... הוא בן שנתיים וחצי. תנו לו את הזמן שלו.
 
וואלה... האמת שרק לפני כמה שנים

נודע לי שבאמת יש אנשים עם בעייה כזאת. בתפוז התברר לי שזה גם לא מאוד נדיר. או אולי יש משהו בפורמט של תפוז שגורם לאנשים שקשה להם לחרבן בפומבי לבוא לפה ולחרבן באנונימיות. נראה לי שעליתי על משהו. או אולי דרכתי על משהו.
 

בלונד23

New member
יו, איך אפשר?

אז איך עובדים? איך נוסעים לטיול? לחו"ל? לכנס מקצועי?
אני יודעת שיש תופעה כזו אבל בטוחה שהיא גורמת לסבל נוראי כי זה מוביל לעצירויות.
 
משועשעת מהדיון

איך עובדים? עושים בבית. לפני עבודה או אחריה.
טיול כנ"ל.
טיול של כמה ימים או בחו"ל - מתרגלים למלון. הרי זה הופך לבית.
לדעתי לא כל מה שנראה לי או לך יוצא דופן בהכרח מוביל לסבל נוראי. כל מיני אנשים חיים בכל מיני דרכים. גם אם זה נראה מגביל נורא מהצד זה לא תמיד ככה למי שרגיל.
 

iameden

New member
נסו ללמוד את השעות שלו

ולהציע אז. ולדעתי- אם יש מריחה, להזכיר שעושים קקי בשירותים ובא ננסה. אם מתנגד, שחררו. אם עשה בתחתונים, לומר שעושים בשירותים ולהחליף וזהו. לא לכעוס או להתאכזב ולתת לו זמן. זה כבר יגיע. ובגן ואצל אחרים... זה קשה להרבה ולוקח זמן. לא הייתי מתרגשת או לוחצת
 

ilgnd

New member
ננסה לקחת את זה יותר בקלות

מאוד קשה ללמוד את השעות. הן תלויות במה שהוא אוכל באותו יום (כשהוא אוכל את האוכל של אשתי הכל בסדר. עיקר הבעיה היא כשהוא אוכל את הזבל של הגן).
 

בלונד23

New member
אתה בחברה טובה. מאוד.

גם אצל הבת שלי היו את המריחות האלה בתחתונים וסבלנו מאוד, מאוד, מאוד במשך כמה חודשים. אפילו הלכנו לייעוץ. מדובר בהתאפקות ארוכה עד שכבר לא מציליחם להתאפק ומשחררים לאט, במילה אחרת: עצירות כרונית.
אחרי כמה חודשים ובמיוחד בקיץ כשהיינו בבית יחד ולפני המעבר לגן עירייה, זה הסתדר עם המון סבלנות. במשך החודשים האלה הסתובבתי כל הזמן עם 3 חליפות בגדים בתיק קבוע. זה היה מתיש. זכורים לי כמה ימים קשים במיוחד כשהיא היתה עושה בחוץ, באירוע, במסיבה, בשדה תעופה, אפילו 3 פעמים בזו אחר זו. זה הסתדר בעיקר כשירדנו ממנה לגמרי מבחינת לחץ. לרדת מהלחץ ולשחרר לחלוטין - כל לחץ רק מגביר את ההתאפקות ואת חוסר הרצון ללכת לשירותים.
לגבי האוכל בגן - תבדוק מה קורה שם. לא טוב להמשיך לתת לו "זבל". ולמה לא לשוחח עם בעלי הגן ולגרום לשיפור?
 
למעלה