התייעצות לגבי גן חובה לשנה הבאה

astrid2

New member
התייעצות לגבי גן חובה לשנה הבאה


אני סופר-מבולבלת ואני אשמח לכל הארה בנושא...
אז ככה:
הבן שלי בן 4 ושנה הבאה עולה לגן חובה. יש אצלנו באזור 2 מסגרות פוטנציאליות.
מסגרת אחת היא גדולה. זאת חטיבה צעירה, מן שילוב של גן חובה וכיתה א'. יש בה 90 ילדים, הם מחולקים ל-3 בתים, ובכל בית יש 2 גננות.
רוב הילדים אצלנו בגן הולכים למסגרת הזאת. שמעתי עליה דברים טובים מצד אחד, לא מאיזה מקור עלום אלא מאימהות שהילדים שלהם לומדים שם השנה. ומצד שני גם שמעתי שזה ג'ונגל ושצריך להיות חזק כדי לשרוד.
אין לי אפשרות גם ללכת ולראות את המקום בתכל'ס כי יש ימים פתוחים רק אחרי פסח.

המקום השני, זו מסגרת קטנה. כרגע יש שם 14-15 ילדים עם 3 מטפלות. הייתי שם ביום פתוח והתאהבתי. זה גן מרווח, יפה ונראה שממש כיף ללכת לשם. אבל, זה גן דתי. מה זה אומר? תפילה בבוקר, הבנים צריכים לבוא עם כיפה. לנו אישית זה לא מפריע כי אנחנו באים ממשפחות דתיות (אנחנו כבר לא)
הדבר היחיד שמבאס אותנו זה שכרגע נראה שרק 2 ילדים מהגן הנוכחי שלנו ילכו לשם. ואם אני רושמת את הילד שלי לשם אני בעצם מפרידה אותו מהחבורה.
וזה לא שהוא יתאחד איתה מחדש בכיתה א'... (כי זה ממשיך גם לבתי ספר שונים אבל זה כבר עניין לפוסט אחר)
בהתחלה הסתמן שכ-5 ילדים יהיו במסגרת הקטנה והדתית. אז אמרתי לעצמי שזה מספיק ושהוא ירשם לשם. אבל עכשיו מסתבר שרק 2 נרשמו ואלה 2 ילדים שהגננת אומרת שאין לו קשר איתם.

התייעצתי גם עם הגננת והיא אומרת שאמנם המסגרת הקטנה נשמעת נפלא והיא עצמה שמעה אליה דברים טובים אבל יהיה לו קשה בלי החברים שלו, ושהוא ילד חזק ודומיננטי והוא לא יבלע במסגרת הגדולה.
אני ממש מבולבלת, כמו שאמרתי. יש למישהי מה לתרום כדי שאגיע להחלטה?
 

shtuta 2

New member
כמה שאלות

קודם כל אם הילד עכשיו רק בן 4 זה אומר שהוא יליד סוף השנה? כלומר קטן בשנתון?
איך הוא מבחינה רגשית? יש הבדל גדול בגילאים האלו בין ילידי ינואר לילידי נובמבר באותו השנתון, וזה משהו שצריך לבדוק לפני שמכניסים ילד כזה למסגרת שהיא קצת "ג'ונגל"...
לגבי הילדים שילכו איתו אני דווקא לא מאלו שנוטים להתרגש מזה, אלא אם כן תגידי שלילד יש בעיה חברתית/ביישנות קיצונית או משהו בסגנון. ילדים מסתגלים הרבה הרבה יותר מהר ממה שאנחנו נוטים לחשוב, והבעיה היא אצלנו בראש ולא אצלם לרוב...
רשמת שכיתה א זה כבר לפוסט אחר- אבל אני דווקא חושבת שזה שיקול די מרכזי- חשוב לשים אותו עם ילדים שימשיך איתם לא, כי המעבר לא הרבה יותר משמעותי מהמעבר לגן חובה, וזה דווקא משהו שכן הייתי לוקחת בחשבון...
 

astrid2

New member
כן הוא קטן בשנתון

הגננת שלו אומרת שמבחינה רגשית אמנם הוא נוטה קצת לפינוק יתר ובכיינות אבל הוא ילד חזק ודומיננטי. אני מרגישה שהוא לא נופל מבחינה רגשית מהילדים הגדולים יותר. יש לו אבחנות דקות, הוא ערני מאוד לסביבה, יודע לבטא את עצמו טוב מאוד. אמנם הוא קצת פינוקי- בכל זאת ילד יחיד ואין לו אחים, אבל לא בטירוף.
אני כן חושבת שהעניין החברתי הוא שיקול שצריך לתפוס מקום כי בד"כ כמו שיש 2 מסגרות של גני חובה אז יש לכל מסגרת ביה"ס "תואם."
רוב הילדים שהולכים למסגרת הגדולה גם ילכו לבית ספר שלה. אם הילד שלי ילך למסגרת הקטנה וימשיך בבית ספר הסמוך- זה אומר שאני בעצם מנתקת אותו מבני המושב. הוא יהיה סוג של "אאוטסיידר". נכון שהוא ימצא חברים אחרים, אבל אלה חברים מיישובים סמוכים, זה אומר, סתם דוגמא, שאם הוא ירצה לשחק עם אחד מהם בצהריים להתחיל להסיע...
 
הייתי חושבת קדימה, לכיוון בית הספר

מהמסגרת הדתיה ממשיכים לבית ספר דתי? זה מה שחשוב, ולא שנה אחת בגן חובה. לפי זה הייתי פועלת.
תמיד גני ערייה חילונים זה ג'ונגל, אבל הוא כבר גדול. בבית ספר לאותה כמות ילדים יש בכלל רק מורה אחת, אז המצב עוד יותר קשה. ואין מה לעשות בנידון.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
ילד חזק ודומיננטי מסתדר בכל מקום גם עם חברים

חדשים.
זה משנה לך לאיזה בית ספר הוא ממשיך אחרי הגן, אולי זאת גם נקודה להסתמך עליה.
אגב 2 גננות על 30 ילדים זה יפה ונורמטיבי
 

kramerkaren

New member
14-15 ילדים בני 5+ זה לא מספיק

חצי בנות.
כלומר - יש לו 7 ילדים שיכולים להיות "חברים" שלו (כי הם באמת לרוב פחות משחקים יחד כבר בגן חובה). זה לא מספיק לילד בן 5.
אבל כמו שאמרו לך - השיקול זה לגבי בית הספר. הוא יסתדר פה ויסתדר שם. השאלה מה את רוצה מבחינת ההמשך?
&nbsp
&nbsp
 

astrid2

New member
אני עדיין לא יודעת.

ברור לי שאני רוצה שהוא יהיה עם החברים שלו, וברור לי שאני רוצה בית ספר ברמה טובה וקיבלתי פידבקים טובים על שניהם וגם פידבקים טובים פחות על שניהם (אני מדברת על בית הספר) הייתי רוצה לנתק שניה את עניין הבית ספר מההחלטה כי זה קשה להחליט ככה.
אין לי עדיין מספיק מידע על הבתי ספר. אני כרגע רוצה להחליט רק על הגן והשיקול שמנחה אותי זה איפה יהיה לו הכי טוב מבחינה התפתחותית וחברתית גם יחד.
 

kramerkaren

New member
אני חושבת שזו ראיה לא נכונה

הגן הוא לשנה. לרוב הילדים יהיה טוב לא משנה איפה שלא תשימי אותם. פה או פה. יהיו לו חברים, הוא ילמד, הוא יהנה, יעשו לו הכנה ל-א'. ווטאבר. אם שמעת דברים טובים על שתי המסגרות, אז הדילמה, לא משנה כמה שהיא נראית לך חיונית וקובעת גורלות, היא זניחה. זה בין מקום א סבבה, למקום ב סבבה.
בית ספר זו כבר החלטה של "תמיד". זה המסלול של היסודי על 6 שנותיו ואח"כ המעבר עם החברים לחטיבה (אם יש לכם אפשרויות של חטיבות). זו ההחלטה החשובה באמת.
 

astrid2

New member
אין ספק שזו החלטה חשובה

אבל אני לא יכולה להתמודד איתה עכשיו. אין לי מספיק מידע, יש לי רק אינפורמציה שאני שומעת מהורים. לא הייתי בבתי ספר, לא ביקרתי. אני גם לא אקבל כנראה מידע מבתי הספר עכשיו כי אני לא אמא לילד שעולה לכיתה א' אלא לגן חובה...
זה לא שאם אני ארשום אותו עכשיו לגן חובה דתי אני לא אוכל להעביר אותו כשהשנה תסתיים לבית ספר חילוני. אמנם המשך לבית ספר דתי יהיה טבעי יותר, הוא יעלה עם החברים מגן חובה, אבל אפשרי להעביר לבית ספר אחר.
אז אני אומרת לעצמי פרה פרה. קודם נתמודד עם גן חובה ואז בית ספר. אני מכניסה את זה גם למערכת השיקולים שלי, אין ספק. אבל זה לא השיקול הבלעדי או המרכזי.
 

mitmit11

New member
לדעתי הפונקציה של לאיזה בי"ס ילך אח"כ היא כן מרכזית

אני פחות אוהבת חט"צ כי זה מכניס להם כל מיני כללים והתנהלויות שאין בגן "רגיל". אם הוא ילד חזק ודומיננטי הוא ימצא את עצמו בשתי המסגרות. אבל אכן 15 ילדים זה ממש מעט (זה גן ממ"ד או חרדי? כלומר יש הפרדה בין המגדרים או לא? כי אם 15 זה משני המינים אז זה ממש מעט ילדים).
 

astrid2

New member
זה גן ממ"ד

אין הפרדה בין מגדרים. חשבתי שכמה שפחות יותר טוב
מסתבר שזה לא ככה...
&nbsp
 

mitmit11

New member
הדובון עכשיו בגן חובה

עד לפני חודש וחצי בערך היתה לו חבורה עם בן אחד ושלוש בנות. הוא גם הוביל בחבורה אחרת של בנים. החבורה הראשונה התפרקה. הן לא רוצות לשחק איתו כי צחקו עליהן שהן משחקות במשחקים של בנים (עוד המשיכו קצת לבקש פליידייטס יחד אבל גם זה נגמר).
הבן שלי הבין מהאינטראקציה בגן שיש משחקים של בנים ושל בנות ושלא משחקים יחד. מיותר לציין שהוא משנן היטב את מה שלמד בבית שכולם יכולים ומוזמנים לשחק בהכל (ולראיה משחקים עם בובות של הבנים מול חפירה בטרקטורים של הפשושה).
&nbsp
אז כן, יש הפרדה ממשית בין משחקי בנים ובנות. חשבתי שזה יבוא יותר מאוחר אבל זה ממש הפתיע והגיע
בין 15 ילדים ה"מצוקה" יותר גדולה.
 

1ayelet2

New member
חט"צ בעיני זה נורא.

גם עם החלוקה לבתים, הם נמצאים הרבה זמן באותו המרחב. 90 ילדים. רעש, המולה וצעקות. לא מתאים לאף ילד, בטח לא לילד צעיר.
המסגרת הקטנה נשמעת אלוהית (סליחה...) מעט ילדים, הרבה מטפלות, הרבה בנות. נשמע מקסים. הוא ימצא חברים.
 
אוי, אפשר לבלבל אותך קצת?

החט"צ אצלנו לא היה מוצלח.
היה רעש, היה בלאגן, היו דרישות דידקטיות שלא התאימו לגיל הילדים, היו דרישות תפקודיות (כללים, התנהגות) שלא התאימו לגיל הילדים, היתה חשיפה לתכנים (רבין, יום השואה) שלא התאימו לגיל הילדים. ספציפית גם הגננת לא היתה מוצלחת והמבנה לא היה מתאים, שזה לא בהכרח בעיה אצלכם כמובן.
ואם זה לא מספיק, אז בכיתה א', בניגוד להבטחות להורים, ערבבו את הכיתות שוב כך שהילדים התחילו כיתה א' לא עם החברים מהגן ובכך לא הרווחנו כלום.
מסגרת של 15 ילדים נשמעת לי מצוינת. לגמרי מצוינת. לא קטנה מדי. אני חושבת שהיא "קטנה" מדי בדיוק על אותו משקל שילד בן שנה "חייב" מסגרת. זה המצב אצלנו ואנחנו עושים לו רציונליזציה כדי להרגיש יותר טוב עם עצמנו. נכון שבגן עירייה יש 35 ילדים ומתחילים ענייני בנים-בנות ומחנות וכו', אבל זה גם מפני שיש 35 ילדים והם מגיעים מרקעים שונים ויש גננת אחת וזה קצת ג'ונגל. יותר קל ליצור מחנות אשר ללמוד להסתדר עם מישהו שקצת שונה ממך. בגן פרטי עם 15 ילדים וצוות טוב וקשוב בהחלט יתכן שלא תהיה הפרדה של בנים/בנות ובהחלט יתכן שכל הילדים יהיו חברים טובים. בעיני 15 ילדים (ובגיל 5 אני מסרבת להתייחס למגדר) זאת קבוצת שווים מספיקה בהחלט.
&nbsp
אבל, אני צופה בעיה חברתית עם ההורים הדתיים שלא בהכרח ירצו לשלוח את הילדים שלהם לבקר אצלכם בבית. אני צופה בעיה חברתית עם הילד שיבוא לגן ויספר על הטיול לצפון בשבת. ואני צופה בעיה חברתית עם זה שהילד לא יילך לבית הספר שהחברים שלו הולכים אליו. זה לא שהוא לא יסתדר בכיתה א' בלי חברים מהגן. בטח אם היה עם חלקם בטרום חובה והוא יכיר אותם (או שתשמרו קצת על קשר. בטח כולכם גרים באותה שכונה ותיפגשו בגינה וכאלה). אבל זה לקחת ילד, לשים אותו במקום ממש שונה ואז שוב להוציא אותו משם. אני לא בטוחה שזה נכון.
מידע על בתי ספר אפשר לקבל ואפשר לשאוב. תשאלי הורים. תמצאי מישהו שיסכים שתתלווי אליו ביום שישי לאסוף את הילדים מבית הספר ככה שתוכלי לראות מבפנים. תבררי. ובכלל, מה תגידי על ערים שבהן אי אפשר לבחור בית ספר? או שהילדים מתחילים בית ספר חדש שעדיין אין עליו פידבקים? לא תמיד אפשר באמת לדעת. אני חושבת שאת צריכה לדעת מעכשיו לאן את מתכוונת לשלוח את הילד בכיתה א' ולהתקדם משם. אפילו שזה נראה רחוק ומסובך. זה לא.
 

shtuta 2

New member
מסכימה מאד

בעיקר עם העניין הזה שאנחנו משכנעים את עצמינו שהרבה ילדים זה טוב, פשוט כי זה מה שיש אצלנו...
בארהב למשל, 18 ילדים בכיתה, גם בגיל הרבה יותר גדול מ5. זה נפלא בעיני, מאפשר יחס הרבה יותר טוב לצרכים של כל ילד, וכן, גם מלמד אותם להסתדר עם השונה.
אצלנו בגן 35 ילדים, עם צוות מדהים, כך שאני כן מרוצה (הנה מגיע השכנוע העצמי
), אבל מסגרת קטנה נשמעת לי חלומית...
 
למעלה