ילדה בת ארבע, ופחדים בלילה

ילדה בת ארבע, ופחדים בלילה

קופצת מפורום שכן


בתי בת הארבע מתעוררת כבר תקופה ארוכה (כמעט חודש?) כל לילה בבכי, כי היא מפחדת מחיות. היא לא היסטרית, ואחרי שיושבים איתה היא נרדמת בסדר. גם לפני השינה אין בעיות מיוחדות. זה נראה כאילו שיש לה חלומות מפחידים.

אנחנו כמובן מסבירים שחיות לא יכולות להיכנס הביתה, ושאבא ואמא שומרים והכל, אבל זה ממשיך. היא עברה לפחד מצפרדעים, שכידוע, יכולות לקפוץ במדרגות
הפחד הוא ספציפי מחיות.

רק אציין שבמהלך היום היא לא מדברת על זה בכלל, ושהיא לא מפחדת מחיות. להפך, היא מתבוננת ואוהבת, אוספת חלזונות וחיפושיות, ולא נראה פחד מיוחד בשעות היום.

ולשאלתי - האם מוכר? רעיונות להתמודדות ולמיגור הפחד? האם זו יכולה להיות צורת ביטוי של פחד אחר שאני לא יודעת מהו כרגע?
 

רlנית

New member
מוכר. רעיון בפנים

הפחדים בגיל הזה אופייניים, והם לא רציונליים. כלומר זה לא כ"כ עוזר להסביר לילד שהפחד לא הגיוני. מהנסיון שלי עוזר יותר למצוא איתו דרכים לגרום לו לתחושת ביטחון מפני מה שמפחיד אותו. זה המקום להיות יצירתיים. אם היא חושבת שחיות יכולות להיכנס, לחשוב מה אפשר לשים בחדר שיגן עליה מהחיות. אם זו בובה למשל (היתה תקופה שהבן שלי ישן עם בובה של ספיידרמן על החלון שנתן לו תחושת ביטחון, גם כשהיה לנו כלב אמרנו לילדים שהכלב שומר עליהם בלילה וזה עזר - הוא היה ישן ליד המיטה שלהם)
פעם הבת שלי פחדה מארנבים בלילה אז שמנו צלחת עם גזר שהארנב יאכל וילך.
יש סיפור על איתמר והשד הכחול שאיתמר ואבא שלו בונים ביחד מלכודת לשד.
 
צודקת. חשבתי לנסות לחשוב איתה מה יעזור

זוכרת שהיה רעיון שרץ בפורומים על ספריי נצנצים כמגרש מפלצות
רק שלדעתי זה לא יספק אותה.

אחשוב איתה היום מה לדעתה יכול לעזור. שאלתי אותה פעם, אז היא ענתה שלבוא לישון איתנו. באותו לילה הרשינו לה, אבל זה לא פתרון של קבע.

אחפש גם את הספר.

תודה
אני יודעת שזה ה-גיל לעניינים כאלה, רק שהעובדה שזה קורה כל לילה הטרידה אותי.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
ארץ יצורי הפרא גם ספר טוב

בעלי מתמודד איתם בדרך כלל בכל מה שקשור לפחדים, והם בדכ צוחקים על זה או מחפשים דרכים
 
תודה.

גם בעלי מתמודד איתה, וכאמור - אין היסטריה. פשוט יושבים לידה והיא נרגעת.

רק שאני רוצה, אם אפשר, למגר את הפחד, לא רק להתמודד איתו.

זה היה אצלכם תקופות ארוכות?
 

kramerkaren

New member
מסכימה עם מה שאמרו

עבורה הפחד שם והוא אמיתי. להגיד לה שהחיה לא נמצאת אולי עובד על הרציונאל, ואולי היה עובד בשעות היום, אבל בעייפות, בלבלה ותשישות של הלילה - זה לא עובד.
יש ספר מהמם שנקרא מפלצולה - ממליצה לקנות. הילדה מפחדת שתבוא מפלצת והיא ואמא מוצאות יחד כל מיני פתרונות.
מעבר לזה, בתקופות אצלנו, עבדו כלי נשק מתחת למטה, פנסים מתחת לכרית, ספרי נגד מפלצות, ריקודים אינדיאניים לפני השינה.
מה שהכי עזר זה זה שהילדים הגיעו לבד לפתרון של מה יעזור להם להתמודד. אם יבוא מפלצת אז אעשה ככה וככה, ואז אני אדקור אותו ואז אשפריץ מספריי הקסמים ואגיד את הכישוף הבא....
פעם פעמיים שלוש עושים את זה יחד איתם באמצע הלילה, או לפני שהם הולכים לישון, או מתי שצריך (ואם היא כמו הילדים שלי - ממליצה בחום לרשום את כל השלבים של התהליך. כי הבכי של "שכחתי את סעיף 17 מתוך 34" הורג...) ומה שגיליתי שהריטאול הזה איפשהו הרגיע את הפחד שיקרה משהו. כי אם קורה הם יודעים להתמודד, אז לא מתעוררים יותר.
 

kookadoo

New member
מצטרפת להמלצות ומוסיפה

אם את יכולה, אז אחרי שתחשבו על רעיונות נסי להכניס אותם לשיר קצר. פשוט לקחת מנגינה, שיכולה להיות הכי מטופשת. אני מדברת על הרמה של "די דיינו" או "אחד מי יודע" (אצלנו רעיון השירים עלה בסביבות פסח, כפי שאפשר לראות :)), ולהכניס את הרעיונות לתוכה (ממליצה לכתוב את המילים מיד לאחר ההמצאה אחרת קשה לזכור). כמובן שהשיר עצמו יכול להפוך לחלק מהטקס. ילדים זוכרים שירים נהדר ומאד נהנים מהעובדה שיש להם שיר "פרטי" שלהם.
&nbsp
וספר מומלץ נוסף "אל תדאגי רותי" בו לילדה ולאבא יש כל מיני "סודות" איך להילחם בדברים "מפחידים" כמו ענקים, מכשפות ואריות. אפשר לשאוב ממנו רעיונות.
 
תודה רבה! רק שאלה:

את השיר היא אמורה לשיר כשהיא מתעוררת בלילה? זה לא יעיר אותה עוד יותר?

ותודה על המלצות הספרים. אבדוק בספריה.
 

kookadoo

New member
היא לא חייבת לשיר אותו באופן ממשי

שיר זה משהו שיכול להתנגן לך בראש. הכוונה שלי היתה באמת לשיר לפני השינה (אני מודה שלא הגענו לשלב ה"מתוך שינה" אלא מחשבות ורעיונות שצצים להם לפני השינה).
 
למעלה