לימוד קריאה לילדה בת 3.5

Mלביאה

New member
../images/Emo6.gif עזבי, דחסתי פה הכל אחד בתוך

השני... משום מה זה היה לי ברור כשכתבתי את זה, היה לי מובן מאליו שזה יהיה ברור לכולן...
אויש, הנזקים האלו שנוצרים מקריאה מגיל צעיר מדיי
עזבי, אין לי כח להסביר שוב. אם את מתעקשת להבין, את יכולה לקחת כל פסקה בהודעה הזו ולחבר אותה לנושא המתאים לה בשרשור. חתיכת אתגר
 

galia26

New member
אני ללימוד מספרים לקחת סרט

דביק ועשיתי להם בחדר את המשחק "קלאס" והם (בעיקר הגדול, אבל גם הקטן מתחיל) קופצים וסופרים וכבר יודעים לקרוא מספרים.
 

volfson

New member
הגדרה מהי קריאה.

אני רוצה לחדד את הנקודה. הילדה בת 3.5, ואני לא דוחף אותה לקריאה שוטפת תוך מס' חודשים. הכוונה היא שהיא תדע אותיות, עיצורים, ותדע לקרוא/לזהות מילים. התהליך הוא ממילא ארוך (בכיתה א' הוא לוקח כמעט שנה), כך שממילא יהיה מדובר על גיל 4+ עד שהנושא יתיצב.
 
אני לא אוהבת את הגישה הזאת

מעדיפה שזה יבוא מהילד. מזלה של בתך שהיא נהנית מזה ומוצאת בקריאה משחק כיפי. מקווה שתמצא דרך לשחק איתה בכיף ולהנות גם אם או כאשר היא לא תחשוב שזה כיף.
 

פלגיה

New member
יש פער גדול

וחשוב להדגיש את זה. לדעת אותיות - שלב אחד להכיר עיצורים ("צלילים") שלב שני שני השלבים האלה ניתנים להוראה או להקניה בדרך משחקית בקלות יחסית, גם לילדי גן. הם עדין לא מובילים באופן מיידי לקריאה ולזיהוי מילים. אצל ילד שבשל לכך - המעבר הזה מהיר, ויכול להגיע "מעצמו" ("מה כתוב כאן?") אצל ילדים מסויימים יתפתח "כאילו קריאה" - דיקלום בעל פה של מילות הספר הידועות מכבר (עמוס עוז מתאר את עצמו בקריאה כזאת. גם לי היה שלב כזה) אצל ילדים שאינם בשלים עדין יכולים לעבור חודשים רבים, ואפילו שנה או שנתים בין שלב זיהוי העיצורים לבין שלב הקריאה והפיענוח. (בשלב הזה - לא להתעסק בכלל עם כתיבה. זאת מיומנות שונה לחלוטין) לגבי אורך התהליך בכיתה א' - לא צריך לקחת שנה. בשיטה נכונה ילדים יכולים לקלוט את הקריאה באופן שוטף רהוט ומדוייק בתוך 3 חודשים ופחות.
 

nourit22

New member
מודעות פונולוגית

התחלת מצויין בכך שאתה מעלה את המודעות הפונולוגית של הילדה שלך. הכוונה היא לצליל פותח צליל סוגר חריזה ועוד חלוקה להברות. זוהי ראשיתה של הקריאה. בלעדיה לא תהיה כלל קריאה, לדעתי אתה צריך להשאר ברמה הזו של המודעות הפונולוגית לשחק איתה במילים כך מרוויחים שתי ציפורים במכה אחת גם מעשירים את השפה שלה ום היא מוכנה יותר לקריאה באותו אופן. מומלץ מאוד להעזר בספר של דתיה בן דור "ככה זה בעברית". כמורה לכתות א' אני יודעת שבלי המודעות הפונולוגית אי אפשר לרכוש קריאה. האותיות עצמן הן רק סמלים. אין משמעות אמיתית להכרות איתן בשלב זה. בשלב יותר מאוחר תוכל לערוך לה את הקשר בין האות לצליל שלה. אבל עד אז אני ממליצה לך לפעול כך. בהצלחה.
 

ענתש

New member
יש לך הרבה במשותף עם בעלי...

כל זמן שהוא נהנה והילדה נהנית ואף אחד לא מכריח אף אחד אין לי שום בעיה שהוא ילמד אותה לקרוא, וכך הוא עושה. הוא התחיל מאותיות, עבר להסביר קשר בין אות לצליל (בהתחלה רק צליל אה - א עושה אה, ב עושה בה וכן הלאה) והמשיך למשחק שהם היו משחקים בנסיעות לגן (אצלינו זו נסיעה של 20 דקות) איזה צלילים יש במילה (למשל בקבוק - בק ו-בוק וכן הלאה) ואז משני המשחקים האחרונים הם התקדמו לכך שאם האות ב' עושה בה וההתחלה של בקבוק היא בה אז בקבוק מתחיל ב-ב'. ממליצה גם על משחק באתר של נחשון כל יכול (נגה כבר משחקת בזה לבד כשהיא רוצה).
 
למעלה