ילד טוב משאיר צלחת ריקה?!

ילד טוב משאיר צלחת ריקה?!

זו הכותרת של מאמר שקראתי בעלון פרסומי של הקייטרינג המשווק ארוחת צהריים לגנון של בני. המאמר נכתב על ידי שרון פיקר דיאטנית קלינית B.Sc ואני מקלידה אותו כאן, לעיונכם. ==================== מי מאתנו לא נתקל בבעיות בתחום האכלת הילדים? פעוט בן שנתיים שמסרב לאכול או שולח אותנו להכין ארוחת ערב שונה מזו שהכנו לו, ילדון שמוכן לאכול רק מול טלוויזיה או ילד שאוכל רק שטויות. העזרההטובה ביותר שנוכל לתת לילדנו היא לדעת להבדיל בין תפקידנו כהורה הרוצה שילדו יאכל אוכל מזין בריא לבין תפקידו כילד - לאכול ולגדול.
כלל זהב צריך להיות:
ההורים אחראים למזון המוצג ולאופן הצגתו. הילדים אחראים לכמות שיאכלו ואפילו אם יאכלו בכלל. עלינו לבחור עבורם מזון בריא, להכינו ולבשלו להגישו לשולחן, להציגו באור חיובי ולשמור על ארוחות מסודרות, כל זאת באופן שמתאים לגילו של הילד. הילד אחראי לבחור אם לאכול או לא ולכמות אותה הוא אוכל. נסו להימנע מלהשתמש באוכל והאכילה בדרך של איומים, סחטנות, יצירת רגשי אשמה וענישה. 1. אל תאיימו "אתה לא קם לפני שאתה גומר לאכול". ילד שבע יכול לקום מהשולחן! 2. אל תשללו את דעתו "תאכל, גזר זה טעים" הרי גם לכם יש העדפות ומזונות אהובים יותר או פחות. כבדו את טעמו ואת דעתו. 3. אל תענישו "אם לא תאכל לא תראה טלוויזיה". אי אכילה אינה סיבה לקבל עונש, אפשר להציע את אותה המנה אח"כ. 4. אל תגרמו למאכל מסוים להיות שווה יותר מכל האחרים "אם לא תאכל לא תקבל גלידה". זה הזמן להסביר שכל מאכל תורם לגוף רכיבים בריאים אחרים וחשוב לאכול את כולם. 5. אל תהפכו את האכילה לענין אישי "תאכל בשבילי". הילד יאכל, אם וכאשר, רק בשביל עצמו. 6. אל תייצרו ייסורי מצפון "עבדתי כ"כ קשה להכין לך." אי אכילה אינה סיבה לעלבון אישי. 7. אל תעליבו "אתה אוכל כמו חזיר." ילדים יוצרים לכלוך בזמן האוכל - מה חדש? 8. אל תזרזו אותו "צב אוכל יותר מהר ממך." ילדים זקוקים ליותר זמן כדי לאכול תוך כדי גילוי טעמים וטקסטורות חדשות וכן, גם לייצר לכלוך דורש זמן. 9. אל תתערבו בכמות הנאכלת "תגמור את כל מה שיש לך בצלחת" או "אתה אוכל כמו ציפור". ילדים יודעים לווסת את הכמות הדרושה להם אם לא יפריעו להם. 10. אל תערבו טראומות מהבית "אצלנו לא זורקים אוכל". נכון, ולגן נשמור אותו לארוחה הבאה. "לא זורקים" אין פירושו שהילד צריך לאכול יותר מכפי צורכו. 11. זה לא הזמן לשלום עולמי "יש ילדים רעבים בהודו". הילד הפרטי שלכם גדל כאן ועכשיו. התחשבות ברגשותיהם של ילדים הודים לא תתרום כרגע כלום. נסו להסביר את יתרונות הנפלאים שבאכילת מזון מגוון ובריא התורם לגוף את כל אבני הבניין להן הוא זקוק לצורך גדליה והתפתחות תקינה. רוב הילדים רוצים לגדול ולצמוח וישמחו לשמוע על הדרך הנכונה לעשות זאת. וחשוב לא פחות-איכלו איתם. ארוחה משפחתית משותפת יכולה להיות מקור להנאה ולימוד גם יחד. שיתוף הילדים בבחירת מאכלים ובהכנת ארוחה, אכילת ירקות, השארת אוכל בצלחת כאשר שבעים, שיחה נעימה על הרפתקאות היום תוך התעלמות מצלצול הטלפון וכאשר הטלוויזיה סגורה - כל אלה יכולים להיות דרך נהדרת לתת דוגמא אישית.
בתאבון! ============== עד כאן המאמר. לא שהסכמתי לכל מילה, ובמיוחד לא לכל הדוגמאות והמשפטים שהובאו בו, אבל חשבתי שבאופן עקרוני הוא נחמד ויכול להועיל. אשמח לשמוע את דעתכן/ם עליו.
 

אפרתש

New member
אהבתי !!!

חוץ מדבר אחד - קורה שאני מכינה אוכל, והילדה מבקשת משהו אחר. מקובל עלי. (כשמדובר במשהו שקל להכין מהר, וכמעט תמיד זה המצב). כן, וגם לגבי קימה מהשולחן. אנחנו מנסים שכל המשפחה תמשיך לשבת בצוותא עד אחרון הסועדים. כשאני חושבת על זה, לא קרה שהיא רצתה לעזוב את המטבח. כנראה נחמד לה איתנו. אבל לא הייתי מאיימת על ילד שקם. פרט לזה -
 
ואצלנו המצב הפוך

כל הזמן "אמא האם". אני משתדלת להציע דברים בריאים, משתדלת לקבל בהבנה, אבל לפעמים מרגישה כמו קייטרינג - כל הזמן מכינה ומגישה. למרות שהיא לא שמנה אני קצת מודאגת מהעתיד, אבל מפחדת ליצור אצלה תסביכים בעניין. לפעמים בורח לי אכלת מספיק או מספיק אוכל, והרבה פעמים אני פשוט מנסה להסיח את דעתה. מעניין שלא ראיתי אף פעם מאמר בנושא הזה - לגבי ילדים קטנים מאוד. האם זה כי אצל ילדים קטנים אכילה רבה לא נחשבת בעייתית? אם מישהו מכיר מאמר בנושא אשמח לקבל לינק.
 

אפרתש

New member
אני סקרנית - כמה זה הרבה?

את יכולה לספר לנו כמה בערך היא אוכלת? אם תניחי צלחת עם תחיכות מלפפונים ופלחי תפוח ופלחי תפוז- כמה זמן ייקח לה לגמור את זה ולבקש עוד? כי מבחינה קלורית זה לא הרבה, ומבחינה בריאותית זה יופי. ותזכירי לנו בת כמה מייקי? אני חושבת שיש ילדים שיש אצלם בעיה של אכילת יתר, אבל אם מגבילים אותם. ואת אומרת שאת לא מגבילה.
 
אני אכן לא מגבילה

וגם לא חושבת שמדובר באכילת יתר, אולי יותר במקרה של 'עיניים גדולות'. היא בת שנה וחצי, ובהתחשב בקצב שהיא אוכלת, היא לא יכולה להגיע ממש לכמויות גדולות. היא גם אוכלת בדרך כלל אוכל בריא ומגוון, כי אני לא מכניסה הביתה חטיפים - רק שוקולד מדי פעם. ממתקים היא מקבלת בבתים של אחרים ובדרך כלל מסתפקת בכמות סבירה. אני מגישה לה צלוחית עם צ'יריוס, והיא גומרת ומבקשת עוד. ככה פעמיים שלוש עד שאני מפסיקה אותה ומציעה משהו אחר. כנ"ל לגבי גמדים, שהיא מאוד אוהבת. אוכלים גמד, מחסלת ומבקשת עוד, עוד גמד, שוב מבקשת עוד, הפעם אני כבר לא מרשה. כשאני מציעה פעילות אחרת מסכימה בשמחה ובדרך כלל שוכחת את האוכל - לכמה דקות ואז מבקשת שוב. הבעיה היא לא שלה אלא שלי - אני מודאגת מהתאבון שלה ולא יודעת איך להתמודד איתו. אולי זה מהדהד לי משהו מהילדות שלי, כי אני הייתי אכלנית ואמא שלי בהחלט עשתה לי תסביכים (לא הייתי ילדה שמנה אבל היו לי כמה שנים של שמנמנות בבית ספר יסודי). קיוויתי שמישהו מכיר/ה מאמר דומה לזה שכאן, רק הפוך.
 

לאה_מ

New member
אני גיליתי, שאם אני לא מתעצלת,

וכשאנחנו מגיעים הביתה אחר הצהרים אני מכינה צלחת עם פירות חתוכים, או אצבעות ירקות עם מטבל גבינה או איזה חטיף בריא אחר - הם אוכלים את זה במהלך אחר הצהרים. אם אני לא מכינה, הם כל הזמן מנשנשים ממתקים וחטיפים.
 
../images/Emo45.gif בהחלט!

כשמכינים אצלנו סלט, היא תעמוד לידי ותנשנש מלפפונים. כשמכינים עוגה, היא מקבלת את אחד המקצפים של המיקסר (המקצף השני שמור לטבח). אם אני אוכלת בריא, גם היא.
 
גם אצלנו זה ככה, עם הקטנה שלי

(היא בת שנה וארבעה). אני חושבת שבאמת עדיף לנסות לתת לה אפיקים אחרים, גם אצלנו אני מרגישה שהכרסום התמידי נובע משעמום ולא מרעב, וזה הרגל רע.
 

tovim

New member
יש לי תחושה שזה עניין של גיל

נטע שלי (בת שנה ושמונה חודשים) היתה עד לא מזמן פוד פרוססור. כל מה שנכנס לטווח הראיה שלה והיה אכיל היא רצתה לטעום ובד"כ גם חיסלה. היא לא שמנה בכלל אבל לא אהבתי את ההתעסקות הזו באוכל כל הזמן. ופתאום זה עבר. זה לא שהיא לא אוכלת יותר אבל בפירוש לא בלי הגבלה. יש בהחלט דברים שהיא לא רוצה לאכול ואומרת זאת בפירוש. וכשפשפשתי בזכרוני נזכרתי שגם לגדולה (שלוש וקצת) היתה תקופה של אכלנות רצינית שנגמרה. (עכשיו אני דואגת שהיא לא אוכלת מספיק אבל המאמר שאמא לביבה ציטטה קצת מרגיע). בקיצור, אולי שווה לחכות קצת לפני שנבהלים יותר מדי מהתופעה?
 
מעודד לשמוע

שזו כנראה תופעה נורמלית. אני רגילה לשמוע כל הזמן קיטורים של הורים שהילד לא אוכל. במשפחה של בעלי כל בנות הדודות הגדולות ממנה בגיל אוכלות פחות ממנה (לקח לסבתא זמן לעשות את ה'סוויץ'' בראש שלקטנה לא צריך להתחנן ולדחוף, היא אוכלת בשמחה...) כמובן שבתאוריה אני שמחה על התאבון הבריא וההנאה מאוכל והנכונות לנסות ולטעום (בניגוד לבנות הדודה שאוכלות ספגטי בלי רוטב ולא מוכנות לנסות כלום). יכול להיות שבתור פולניה (באופי אם לא במוצא) אני פשוט חייבת לדאוג בקשר לאוכל? תודה שהכנסתן/ם אותי לפרופורציה. שאלו יהיו הבעיות שלנו, כמו שאומרים אצלנו בפולניה...
 

יסמין@

New member
אבל אם היא אוכלת אוכל בריא

והיא לא שמנה - למה בעצם את מודאגת?
 

אבא גאה

New member
יש לי רעיון

בגן של הבן שלי יש במשך כל היום קערה ע-נ-ק-י-ת עליה חתוכים ירקות ופירות. בין הארוחות תני לילדה גישה כמה שהיא רוצה לצלחת כזו (כמה מודאגת את יכולה להיות אם הבת אכלה 10 מלפופנים?) ובארוחה תציעי לה מה שעל הצלחת, בסוף הארוחה קערת הירקות עדיין שם.... מה דעתך?
 

ב ה י ר

New member
מעניין

הבעיה שלנו זה הארוחות המסודרות והזמנים. שני (שנה וארבע) מסוגלת לשבת מהרגע שהיא חוזרת מהמעון עד לשינה על כיסא האוכל ולאכול, זה לא הכמויות כמו ההתעסקות עם האוכל גם אם אני מסיחה את דעתה למשחקים, אחריי חצי שעה היא מבקשת שוב לחזור לכיסא האוכל ולנשנש עוד משהו (לרוב זה משחק בשבילה ).
 

bluefish

New member
מסכימה אבל איך כן דורמים להם

לאכל אוכל מזין ובריא ולא רק לחם ואגס.
 
הכותבת תימצתה יפה את ענין האוכל.

אני משתדלת לתמרן ככל האפשר במיגבלות המערכת, אני לא מכריחה ילדים לאכול עד הסוף או לאכול את כל המאכלים ולקח לי זמן רב להגיע לאמות המידה האלה אבל למשל אני לא ארשה להם להוציא אוכל מהצלחת ולשים אותו על המפה או לקחת מצלחות של החברים. שלכם חנה גונן
 

דסי אשר

New member
הדיאטיקנית הביאה את התפיסה המקובלת

על בעלי המקצוע בתחום- לגבי חלוקת אחריות. היא נתנה פירוט, על מנת שההורים יבינו, בסיפורים מהחיים, לגבי מה הכוונה חלוקת אחריות. המדהים הוא, שלמרות שכבר שנים ישנן כתבות רבות ברוח זו בעיתונות להורים, השריטה שבאה מ"בית אמא"- קיימת עדיין בהרבה בתים לאמהות צעירות, משכילות, הקוראת את אותם ירחונים, למטפלות למינהן. הדברים , לצערי, הם מעבר להבנה קוגניטיבית. אי אכילה, במונחים הכי בסיסים- מתקשרת עם מוות (שלא לדבר על מייד נוסף- אם הוא לא אוכל, סמן שלא אוהב אותי מספיק). ואביא דוגמא מעולם אחר, עצוב מאד. עבדתי כאחות בהוספיס לחולי סרטן סופניים. בימים שהאדם מתחיל להפרד מהחיים, לפעמים יומיים שלושה, הוא מקבל נוזלים בלבד, ותרופות נגד כאבים(מורפין), ישירות לוריד - במינון שגורם לו להיות בסוג של שינה(קומה). המסר העיקרי של המטפלים בו- שלא יסבול. אם גופו נע באי שקט, מניחים שכואב לו, ומוסיפים. המשפחה, העומדת בצד, יודעת שאלה הימים האחרונים, יודעת היכן היקר להם מכל מאושפז, מדוע, ומה העתיד. ומה חלקם נוהגים לומר לצוות? "הוא לא אוכל, הוא ימות מרעב". לא בדיוק כך נאמר המשפט- אבל הם כל הזמן פונים לצוות, מודאגים מאד מכך שיקירם, שבעצם נפרד מהם ומהחיים- לא אוכל,, וצריך לתת לו אוכל, כי מה יהיה? . זה משהו מאד חזק. לכן, לפעמים עדיף ללכת למטפל התפתחותי ולא ו דווקא לדיאטקינית קלינית, באם אינ ה מספי קטובה לרדת לשורשי הבעיה- שורשי הסריטה. דסי
 

bluefish

New member
אני מודה שקיימת אצלי השריטה הזו

ובכל זאת אני לא משתמשת בשיטות באלה, יש לי טקטיקות משלי שאני מקווה שיתסבכו אותו פחות. הזכרת לי דברים שאני משתלדת לא להזכר בהם על הבוקר ובפומבי במשרד. ובכל זאת יש הבדל גדול בין מה שתיארת לבין ילד שמתחיל את חייב, גדל ומתפתח וזקוק למגוון מזונות כדי לספק לגופו את מה שהוא צריך. ואם לחזור צדדים המורבידים של חיינו, ולפי הגישה שילד קטן אוכל מה שהוא צריך, יתכן מאד שלבן יש גנים שמאפשרים לו להתקיים אך ורק על חצי פיתה ביום.
אבל עם השריטה שלי אין שום סיכוי
 

דסי אשר

New member
BLUEFISH - השריטה מתחילה לעבוד

ביום השני לצאת התינוק/ת מבית החולים. לכן- 1, אמהות רבות מעדיפות לתת פורמולה- ש"אדע כמה אכל", ואם אכל מספיק. 2. אם לא אוכלת כמה שהמליצו בטיפת חלב, האם נלחצת. לא מתייחסת לאיך מרגיש/ה- אלא כמה אכל/ה, מה משקלו/ה- ומה יהיה עם התפתחותו/ה. 3. כל זאת הוא/היא מרגישים מיד, ומהר מאד הופכים לסרבני אכילה. 4, . בסוף הם חיים על פיתה. 5. בגדול- אם מאפשרים לילדים ולא נלחצים, אלא באופן קבוע מגישים אוכל מזין לשולחן, ואוכלים עם הילד- הוא בוחר כל פעם משהו אחר. היתה לי במשפחתון תינוקת, הגיעה כשהיא בת 8 חודשים. הרופא הסביר להורים למה חשוב לשתות. הם היו בטוחים, כל הזמן, שאם לא תשתה- יפגעו הכליות שלה. התינוקת הפכה להיות סרבנית שתיה. נתקלתי גם בשריטה הפוכה- אם שהייתה מוטרדת שבתה התינוקת בת השנה, כל כך נהנתה לאכל. התמונה הייתה "לא טובה" בעיני- והמלצתי לאם להתייעץ עם דיאטטיקנית קלינית בכירה, כדי שתרד מהבת שלה. היום הבת, נפלאה, לחלוטין לא שמנה ולא שמנמנה, בכתה א'- מאושרת , נבונה, יפה, מוקפת חברות ובטוחה בעצמה. דסי
 
למעלה