פחדים בת 3.5

ish82

New member
פחדים בת 3.5

שלום!
בתי בת 3.5 מפחדת להרדם לאחרונה לבד בחדר ודורשת שמישהו יהיה איתה בטענה שהיא פוחדת. מדובר בילדה נבונה שיכולה לבטא את הרצונות שלה ושבדרך כלל מבינה הסברים הגיוניים.
לפני 9 חודשים נולדו לה אחים תאומים, היא מרעיפה עליהם אהבה, מנשקת ואוהבת להיות מעורבת בטיפול בהם (מקלחות, חיתולים...) ולא מראה איזשהם סימנים של קנאה אלא ההפך מרגישה שעכשיו היא האחות הגדולה.
לפני כחודשיים המוצץ שלה נקרע ולכן ניצלנו את ההזדמנות כדי להפרד ממנו. בהתחלה היה לה קשה להרדם בלעדיו אך כעבור מספר שבועות שכחה ממנו. בתקופה זו עודדנו אותה בכך שנתנו לה מדבקה כל פעם שישנה ללא המוצץ ושיבחנו אותה.
כאשר ראינו שמסתדרת ללא המוצץ (כעבור חודש בערך) החלטנו בפסח לגמול מהחיתול בלילה. יש לציין שהדבר הגיע מהבת שלנו שכבר הרבה זמן דיברה על כך שרוצה לישון ללא החיתול כמו הגדולים. ואז התחילו הבעיות...
מרגע שמשכיבים לישון קוראת לנו כל כמה דקות בבקשות שונות: פיפי, קקי, רוצה לשתות, כואבת הבטן, כואב הראש ולאחרונה אומרת שמפחדת. בהתחלה השארנו אור בחדר וזה עזר, לאחר מכן ביקשה שהדלת תישאר פתוחה וזה עזר אבל בימים האחרונים מתעקשת שאני אשאר איתה כל הזמן גם כשמתעוררת בלילה.
אני לא מצליחה לדובב אותה כדי שתדבר על הפחדים שלה, היא פשוט אומרת שפוחדת ואני לא יודעת איך להתמודד עם הבעיה. בתור ילדה אני זוכרת את נושא הפחדים כמשהו מאוד טראומטי שהתקשתי להתמודד איתו ולכן מצד אחד אני רוצה להבין ולעזור על ידי זה שאהיה לצידה עד שתרדם ומצד שני אני מפחדת ליצור אצלה תלות במישהו אחר במקום בעצמה וביכולת שלה להתמודד עם הפחדים.
אשמח מאוד לעזרה!
תודה!
 

iameden

New member
פחדים בגיל 3

הי
הנושא שאת מתארת הוא אכן קשה ומעורר חוסר אונים ותסכול רב בקרב הורים. הפחדים הללו נורמטיביים בגיל 3-4 ומאוד שכיח שהילד אינו יודע ממה מפחד.
גם ה"מניפולציות" השונות מאוד שכיחות בגילה ותואמות גיל וקשורות לצורך בשליטה, בעצמאות ולבחינת גבולות.
ראשית צריך להחליט ולומר מראש- פעם אחרונה שקמים מהמיטה... כל מה שאת צריכה עושים עכשיו כי אח"כ אי אפשר. להזכיר לפני ההשכבה ולתת הזדמנות אחרונה אחרי כן.
כמו כן, באמת קשה שלא להישאר איתה כשטוענת שמפחדת אז רצוי למצוא מה יעזור. לא כל כך משנה ממה נובע הפחד, יותר משנה מה יכול לעזור להתגבר-
בובה, פנס קסמים, אבקת קסמים נגד חלומות רעים, סיפורים על פחדים וחלומות רעים ועוד...
ככלל, הפחד הוא לא רציונאלי ולכן ראציונאליות לא עוזרת כנגדו. מה שעוזר זה דווקא דמיון ויצירתיות- קסמים, פיות וכדומה.
לעיתים יכול לעזור גם לדבר על איזה חלום היתה מבקשת לחלום היום... לחשוב על משהו נעים וחיובי לפני השינה.
ולגבי הצורך שלה שתישארו- עדיף שלא אבל יש הורים שמוצאים זאת יותר קל. מניסיוני, עדיף להכנס לחדר ולומר שעכשיו ישנים ואתם פה למקרה שתרמה שתבואו... הרעיון הוא לבוא, להזכיר שאתם שם ולצאת. לא להישאר. כך יהיה לה הביטחון שאתם שם אבל גם התחושה שאתם סומכים עליה שתצליח להתמודד...
כך גם לא תיוותר תלות בנוכחות שלכם.
זה יכול להיות לה קשה אבל אם תהיו עקביים, היא תתרגל מהר שבמקרה הצורך תבואו אבל שצריכה לישון לבד...

אגב, אם אתם ממש לא מסתדרים עם זה, יש מי שעושים זאת הדרגתי יותר-
1. יושבים בשקט וכל כמה ימים מתרחקים קצת עד שליד הדלת ואז כבר מחוץ לדלת...
2 נישארים ואז הולכים לסדר כביסה ואז חוזרים והולכים רגע להביא משהו ואז חוזרים וכך הלאה...
 
למעלה