התכנות לסיבוכים לאחר ניתוח

EsxAdmin

New member
התכנות לסיבוכים לאחר ניתוח

שלום רב,

אני עוד בשלב ההחלטה האם ללכת על מעקף או שרוול, ורציתי לשמוע מנסיונכם לאיזה פרוצדורה יש את אחוז היתכנות לסיבוכים גבוהה יותר ??

תודה מראש
 
אז ככה

תמיד ככל שהניתוח מסובך יותר כך יש בו יותר סיכונים.
במעקף יש יותר סיכונים ובשרוול.
אבל זה לא העניין כי ההבדלים הם לא כאלו משמעותיים.
העניין הוא האם ביררת על כל הניתוחים, מה מתאים לך מבחינה אישית.
צריך תמיד להתייעץ עם הכירורג ולהבין שלא משנה איזה ניתוח בוחרים
זה לא קסם.
זה רק נותן עזרה להורדה במשקל.
זה שינוי כללי של אורח חיים, אחרת גם הניתוח לא יעזור.
בהצלחה.
 

EsxAdmin

New member
לי אין ידע רפואי, כך שמבחינה אישית

אין לי העדפה, אלא אם אפגש אם רופא העושה ניתוחים אלה.
כמו כן, אינני חושב שהניתוח הזה יעשה אותי רזה, אך הוא בהחלט יסייע בתהליך.

ולשאלתך - אכן ביררתי בנוגע לפרוצדורות השונות, אולם מכיוון שאין לי השכלה רפואית, אין לי דרך לדעת מה מהן עדיף.
 
לכן אני ממליצה

לבחור כירורג וללכת אליו שיסביר לך בפורטרוט על הניתוחים ועל המלצותיו.
אל תחסוך בשאלות והבהרות, אם אתה מרגיש צורך.
ולאחר שתדבר איתו והוא יסביר לך את שתי הפרוצדורות תוכל לקבל החלטה מלומדת יותר.
אני אישית הסתובבתי המון בפורומים באינטרנט וראיתי סרטים ביוטיוב על הניתוחים השונים.
וההתלבטות שלי היתה בין טבעת לשרוול, ומתאור של אנשים על מה שעובר עליהם הבנתי שטבעת זה לא בשבילי, ומעקף זה קיצוני מדי, לכן הלכתי על שרוול.
כמובן שגם קיבלתי הסברים מכירורגים לגבי הניתוחים.
ההחלטה בסוף היא שלך, אבל תקבל אותה רק לאחר שקיבלת את כל המידע הדרוש מכל מקום אפשרי.
ותהיה שלם עם מה שהחלטת כי אין דרך חזרה.
 

אופירA

New member
מנהל
יש דמיון מסוים בין 2 ניתוחים אלה

וכמה הבדלים עקרוניים.
שניהם מקטינים את גודל הקיבה ופוגעים בהורמון הגרלין (הורמון הרעב), כלומר פוגמים במנגנון הטבעי של מערכת העיכול.
מעקף קיבה פוגע בצורה יותר רדיקאלית, כי עוקף חלק מהמעי ולכן יהיה פחות ספיגה של האוכל בגוף, כי הוא עובר בקצת פחות מעי. זה נקרא תת ספיגה, ומחייב לקיחת ויטמינים מסוימים כל החיים. (בניתוחי טבעת ושרוול לוקחים ויטמינים רק בהתאם לצורך, אם התזונה המועטת לא מספקת אותם דיה).

במעקף קיבה כיס הקיבה הרבה יותר קטן מהקיבה שבשרוול, ולכן בשרוול חוששים יותר מאפשרות גדילת הקיבה, הגם שבכל הניתוחים הקיבה יכולה להתרחב ויכולת האכילה תגדל. מלבד במקרים קיצוניים - הגדילה ביכולת האכילה לא מחזירה את יכולת האכילה לקדמותה.
אך אפשר לחבל בתהליך ההרזיה והשמירה על המשקל ע"י אכילת מאכלים עתירי קלוריות.

במעקף קיבה מצויה תופעת דמפינג - כעין סחרחורת וחולשה מפחידים מיד לאחר אכילת/שתיית הרבה מתוק. מה שמוציא את החשק לאכול מתוק בכמויות. בשרוול ובטבעת אין דמפינג, אבל יש מנותחים שדיווחו על בחילה מאכילת יותר מידי מתוק.

ככל שהניתוח רדיקלי יותר, סכנת המוות גבוהה יותר, הסיבוכים מסוכנים יותר, אורך הניתוח ארוך יותר, ההחלמה איטית יותר, ואילו נוחות האכילה טובה יותר והסטטיסטיקה של ירידה במשקל גבוהה יותר (כלומר במעקף אמורים לרדת יותר מאשר בשרוול). עם זאת, יש תמיד מקרים חריגים, של אנשים שלא ירדו הרבה לא בשרוול ולא במעקף. או מקרים שאנשים סבלו מאוד בהתחלה בשרוול בגלל היצרות.

תקרא את המאמר במלב"י המשווה בין הניתוחים בטבלה, ומה שהדגשנו לך בתשובותינו, ותראה איזה יתרונות נראים לך יותר, ואיזה חסרונות פחות בעייתיים מבחינתך, ותקבל תמונה לאיזה ניתוח אתה מושך יותר.
 

EsxAdmin

New member
עוד שאלה קטנה

האם אחרי ניתוח שרוול אפשר לעבור ניתוח מעקף קיבה (במידה והשרוול לא עובד) ??
 

אופירA

New member
מנהל
הבנתי שכן. נסה להיכנס לקומונת "מעוקפי קיבה"

ולחפש מישהו שעבר בפועל פרוצדורה זו. לדעתי, אין שם אחד כזה עדיין, כי ניתוח השרוול עדיין טרי יחסית בקהל הבריאטרי, ועוד לא הגיע למצב בפועל של קבוצת מאוכזבים שנכשלו והמירו אותו למעקף.
 

EsxAdmin

New member
למה

למה לדעתך נחשב ניתוח המעקף קיצוני יותר מאשר שרוול ??
 

אופירA

New member
מנהל
מה ששמחה הסבירה בתשובתה

ניתוח המעקף מתערב יותר במערכת העיכול. הוא מדלג על חתיכת מעי ובכך מקצר את תהליך העיכול, מה שגורם לתת ספיגה של חלק מהמזון ומחייב ליטול ויטמינים חיוניים כל החיים.
הוא מקצר את הקיבה לכיס זעיר בגודל של ביצה, ואת מרבית הקיבה החתוכה, סוגרים בסיכות ומשאירים בצד, וזה ממשיך לעשות את כל הפעילויות של הקיבה חוץ מעיכול.

אז זה בלגן גדול ושינוי משמעותי מההרכב הנורמלי של מערכת העיכול (וושט, קיבה, מעי וכל התהליכים שקורים בכל אחד מהם לפי הסדר הנכון) - חותכים את הקיבה לשניים לרוחב. לוקחים את החלק הקטן ותופרים אותו למעי (כאשר עוקפים ו"מוותרים" על חלק מסוים מהמעי). החיבור הזה נקרא השקה, והוא עלול להיפרם ולדלוף. את החלק הגדול של הקיבה תופרים ומתקנים ומשאירים בצד. כל התהליכים הטבעיים משתבשים בגלל הבלגן שיצרו בסדר האיברים, ונהיים תהליכים אחרים שמותאמים לקונסטרוקציה החדשה...
במשך החיים עלולים להיות חסימות מעיים, וזה צרה צרורה כי זה לא כל כך פתיר בקלות.
מצד שני הסיבוכים הללו לא קורים כל שני וחמישי לחצי מהמנותחים. הם נדירים, ובשורה התחתונה יש להם פתרונות (לא פשוטים אבל לא צריך למות מהם). ואילו איכות החיים וההרזיה של המנותח שלא הסתבך ולוקח ויטמינים כמו שצריך - גבוהה.
כיוון שהניתוח ארוך ומסובך יותר, גם סיכון המוות בעת ההרדמה גדול יותר. אבל בשורה התחתונה, כל סיכוני המוות ב-3 הניתוחים קטנים מאוד, ויש הבנה רפואית שנחקרה סטטיסטית, שסיכוני המוות מלהישאר שמן וחולה - גדולים הרבה יותר.

בשרוול הניתוח קצר קצת יותר, הפרוצדורה מורכבת פחות. חותכים את כל הקיבה לאורך, חתך ארוך ומשמעותי מאוד, וסוגרים אותו בסיכות. גם שם עלול להיות דלף.
אבל חוץ מזה לא עושים שום דבר אחר - לא מתעסקים עם המעי, הוא נשאר מחובר בחיבור הטבעי שלו מששת ימי בראשית. לא משאירים קיבה מנותקת בצד - מוציאים אותה החוצה וזורקים לפח. לא מחליפים את סדרי האיברים ולא משבשים את המהלך הנורמלי של מערכת העיכול - הקיבה ממשיכה לעכל כהרגלה (פרט להיעלמות זמנית של הורמון הגרלין), המעיים עובדות כסדרן בלי שינויים. רק בגלל שהקיבה קטנה, היא מתקשה להכיל הרבה מזון ומכאן בא אפקט ההרזיה.
אני לא אחליט מה יותר כדאי ועדיף. אבל ברור שהמעקף קיצוני יותר מאשר השרוול.
 

חמ סה

New member
אהבתי את תשובתך המלומדת


לא מסכימה עם ההנחה הסופית שלך.

כמו כן, רק כדי לחדד את מה שכתבת :
1. ויטמינים אחרי מעקף קיבה - בהחלט חיוניים אבל הם לא MUST כמו במעקף תריסריון. בשלב מסוים גם מזון חלבוני עושה את העבודה בתמיכה של ויטמינים חשובים מעטים בלבד (כמו B12 + מולטיויטימין. את שניהם לא קשה לזכור לקחת וזה לא נטל שבגללו צריך לחשוב על אופציות ניתוחיות אחרות).

2. כיס קיבה בנפח 20 סמ"ק שמתגמש במהלך הזמן ומאפשר סגנון אכילה שפוי(ה) ובכמויות מספ(י)קות.
גם לקיבה שנותרת יש תפקיד והיא לא נותרת "מנותקת בצד".

3. דלף/פרימת השקה - סכנה שיכולה לקרות תוך כדי הניתוח או מיד אחריו ולכן מתוקנת מיידית (מתחילת ביצועו של מעקף קיבה בשנות ה-80 כבר למדו להתגבר על הסכנה הזו במהירות וביעילות).

4. חסימות מעיים לא קורות חדשות לבקרים ומעוקפי קיבה אחראיים יודעים ממה להיזהר (ירק/פרי סיבי במיוחד).

אופירA לדעתי שווה שתתטגלנו (בטאגליינס) את השאלות הנפוצות (הבדלים על שרוול ומעקף למשל וכמובן את כל החומר ששואלים פה לא אחת לגבי ההתנהלות הטבעתית).

ערב נעים
 

EsxAdmin

New member
בקשר לדליפה

האם תיתכן קריעה וכתוצאה מכך דליפה עקב פעילות ספורטיבית או תנועה חדה כלשהי ??
 

חמ סה

New member
פעילות גופנית מותרת רק מחודש אחרי הניתוח

מאמץ ניכר על שרירי הבטן יכולים לגרום לבקע.

דליפה מתרחשת כתוצאה מפגיעה בעת הניתוח או ממש בסמוך לו ומתוקנת בהתאם.
בכל מקרה זו שאלה לאיש מקצוע כך שאני מפנה אותך לבירור מעמיק יותר מולו.
 

אופירA

New member
מנהל
מעולה - אני לומדת ממך כל הזמן

וגם ההסתכלות שלך שתופסת את חיתוך 80% מהקיבה וסילוקה מהגוף כיותר רדיקלית מאשר השארת הקיבה החתוכה בגוף להמשך פעילות חוץ מעיכול - מעניינת אותי. לא חשבתי על זה. אשתדל להתעניין ברעיון הזה.

לעובדה שהקיבה הנותרת בגוף לא סתם מונחת בצד אלא ממשיכה את כל פעילותה חוץ מעיכול, התייחסתי בתשובה הקודמת, לכן לא חזרתי עליה שוב. זה בהחלט נכון, ואני מניחה שזה חיובי שהיא ממשיכה לעבוד, אבל בהחלט נהיה בלגן. כל מיני דברים נחתכו והונחו במקומות אחרים, והפעילות הסדירה התברדקה מאוד ועברה שינוי גדול.
כמובן, שיצרו בכוונה את הבלגן הזה, כדי שתתרחש הרזיה מכל השינויים המכוונים הללו.

ויטמינים מעטים זה בהחלט לא שיקול להכריע בין ניתוחים. אני מסכימה איתך. יותר מכך, נראה לי שגם הרבה מנותחי טבעת ושרוול יצטרכו לקחת את שני אלה רוב החיים.

דלף בשרוול ובמעקף - לא אמורים לקרות במשך השנים. אבל על פרימת השקה שנתגלתה במקרה גמור, דיווח רוייקו שנים רבות לאחר ניתוח המעקף שלו. וברור שזה נדיר מאוד, וגם חסימות מעיים נדירות מאוד (אני אישית נתקלתי בשניים). ובכל זאת זה סיבוך המיוחד למעקף ולא לשרוול. ולמי שזה קורה נורא עצוב באותה תקופה. עם זאת, גם למי שהסתבך עם היצרות בשרוול גם נורא עצוב באותה תקופה לא קצרה. ולמעשה, גם למי שזזה הטבעת והוא רואה כוכבים וירחים, עצוב מאוד מאוד.

טגלנתי כבר כמה שאלות נפוצות חשובות, שנראו לי בנוגע לשרוול וטבעת. והפניתי לשם כבר כמה אנשים. אבל קשה לי להחליט, ומה שלא תגידי - אני תופסת אותך כמומחית הבית למעקף קיבה. פשוט תצביעי לי על כל שרשור שנראה לך מתאים, ותודיעי לי - אופירה זה צריך לטגלן. וזה גם. ואני אעשה זאת בשמחה. אפילו אם יש לך דעה לגבי שרשור חשוב של טבעת או שרוול. אני אוהבת לשמוע דעות של אחרים, בפרט כשקשה לי להחליט בעצמי.
 

אופירA

New member
מנהל
הכוונה כואב לו, הוא סובל

בהיצרות שרוול מטפלים ע"י פעולת הרחבה. בכל אופן, תופעה זו מסתדרת מאליה עם הזמן, במשך השנה.
טבעת שהחליקה מתקנים בניתוח תיקון לפרוסקופי של רבע שעה, שמחזיר את הטבעת למקום הנכון.
חסימת מעיים יכולה להסתדר מאליה עם הזמן (יש צורך בהשגחה רפואית, ובעירוי נוזלים), ויכולה לדרוש התערבות ניתוחית. זה מורכב ותלוי במקרה ובגישה הרפואית לטיפול.

בכל אופן, האנשים שכתבו פה בפורומים, שעברו את החוויות השונות הללו, העידו שהם אינם מתחרטים על הניתוח, למרות הקשיים שחוו בטווח הקצר, בגלל הרווח העצום של ההרזיה לטווח הארוך.
 

אופירA

New member
מנהל
שרוול צר מידי

קראתי בפורום על 3 מקרים (וחמסה מכירה מקרה נוסף שהמיר לניתוח מעקף קיבה כדי לפתור את הבעיה).
במקרים ששמעתי, הבעיה נפתרה מאליה עם הזמן, או ע"י הרחבה עם בלון.

פה יש שרשור קצר שמעיד על התופעה.
 

חמ סה

New member
זו "הפריה הדדית"

שכן, גם אני מחזיקה ממך כ"שרת הטבעות"
ואם אני נשאלת בעניין - את הכתובת אליה אני שולחת


מומחית למעקף קיבה אני לא, אבל בהחלט יכולה לעזור ע"ס הניסיון שלי בנושאי ההתמודדות עימו, על כל נלוותיו.

לגבי פרימת ההשקה, אם נתת את רוייקו כדוגמא - הוא באמת "זן נדיר" מעצם היותו מרובה ניתוחים ובשל מערכת העיכול ה"מבולגנת" שלו מכל הניתוחים שעבר, פרימת השקה או כל מושג פוסט ניתוחי אחר - הוא תופעה ייחודית לו שאין להשליך על הכלל.

לגבי הטיגלון, לקחת לתשומת
י (אני פשוט רואה פה לעיתים תכופות שאלות על "מצא את ההבדלים בין שרוול למעקף" וכו' - וכדאי שיהיה קישור שניתן לתת ב-60 שניות למתעניין הראשוני, עד שיגיעו כל הח'ברה ויענו מניסיונם
).

נשתמע
 

אופירA

New member
מנהל
נכון. הרושם של הבלגן הגדול התקבל בעיקר

מהסיפור של רוייקו, מרובה הניתוחים.
 
למעלה