מומנט כוח

rocinante

New member
מומנט כוח

שלום,

אין לי כל ידע בפיזיקה ואשמח להסבר קטן.
במפרט מברגת אימפקט של מקיטה נכתב כי היא מייצרת מומנט כוח של 175 ניוטון-מטר. במפרט של מאזדה 3 נכתב כי היא מייצרת מומנט כוח של 15 קג"מ, השווים ל147 ניוטון-מטר.
בהנחה שמנוע המברגה לא חזק יותר ממנוע המכונית...

מה ההסבר לזה? מה אני מפספס?

אשמח לכל הערה והארה בנושא

תודה רבה
 

guprnds

Active member
קג"מ כפול 9.8 שווה ניוטון X מטר

מגיע מתוך הקשר F=mg באשר g=9.8 מטר לשניה בריבוע זה תאוצת הנפילה החפשית ע"פ כדה"א.
 

rocinante

New member
השאלה היא אחרת

האם מנוע המברגה חזק ממנוע המכונית? אני מניח שלא, ולכן - אשמח להסבר.
הכיצד זה שבניוטון/מטר מברגה קטנה נראית כחזקה יותר ממנוע של מכונית ממוצעת?
 

guprnds

Active member
אוקיי, לא הבנתי את שאלתך...

ועליה איני יודע לענות
 

Schrodingers Dog

New member
ודאי

זה לא מפתיע, ידוע שלמנועים חשמליים יש מומנט פיתול חזק יותר. המילה חזק פה היא מטעה. אם אתה מתכוון להספק - אז למברגה הספק נמוך יותר - כמה מאות וואט לעומת אלפי וואט של מנוע הרכב (746 וואט כפול כוחות הסוס) אבל מבחינת מומנט יכול להיות הפוך כמו שראית. למשל יש מכוניות ספורט חשמליות קטנות שמביסות בקלות תאוצות של מכוניות על עם מנועי בנזין ענקיים.
 

Schrodingers Dog

New member
דוגמא

טסלה מודל S, מכונית חשמלית סדרתית שנמכרת בארה״ב מגיעה ל440+ ואפילו 900 ניוטון-מטר של מומנט:
&nbsp
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
&nbsp
אגב, לא ידעתי איך מודדים הספק של רכב, מסתבר שפשוט לוקחים את המומנט ומכפילים במהירות הסיבובים של המנוע. זה אומר שההבדל בהספק בין המברגה שלך לבין המזדה זה לא המומנט אלא בעיקר מהירות הסיבוב.
 

rocinante

New member
אשכלל

ראשית, תודה לשניכם על ההתייחסות העניינית.

שנית -
א. האם אפשר כי המומנט מחושב על קוטר הציר המסובב? כלומר, מברגה שכזו יכולה לתת 175 NM לציר בקוטר של 0.25 אינץ', בעוד המכונית נותנת מומנט שהוא לכאורה נמוך, אך לציר גדול בהרבה (כך שכוחה בפועל, אם נשווה את קוטר הצירים המסובבים, הינו גדול יותר)?
בנוסף, נסכים שמברגה המסובבת ציר קטן בסל"ד X, תתן תוצאת סל"ד נמוכה יותר בהגדלת הציר המסובב.

ב. ואמנם שכלל איני בטוח במה ששערתי למעלה, קשה לי להאמין ששתי מברגות (מנוע המכונית מזין שני גלגלים) בעלות מומנט פיתול של 175 NM (הגם שהן חזקות מאד באופן יחסי) תוכלנה להזיז את אותה מכונית שמשקלה כטון וחצי.
וכמעין המשך לכך, אם אכן תצלחנה להזיז את המכונית - אזי שודאי יש להניח שבסל"ד נמוך בהרבה (בהתאם לפערים הקיימים בין גודל ציר המברגה לגודל הציר הבוקע ממנוע המכונית).
מה דעתכם?
 

Schrodingers Dog

New member
תשובה

בקשר לא׳ לא יודע להגיד איך מודדים אבל המומנט לא קשור לקצב הסיבובים אלא רק לכוח שאיתו אפשר לסובב. זה כמו להגיד שאם מנוע מסוים מסיע מכונית במהירות 50 קמ״ש אז אם המכונית תהיה כבדה יותר היא לא תוכל להגיע ל50 קמ״ש - זה לאו דווקא נכון יש שיקולים אחרים.
&nbsp
בקשר לב׳ כבר אמרנו שההספק הנמוך יותר של המברגה קשור לסל״ד הנמוך אז זה ברור. חוץ מזה בשביל זה יש תיבות הילוכים.
 
למעלה