ושוב היא איתנו-שבת המלכה

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת חיי שרה


אליעזר ארור או ברוך?

"ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו - שהיה זיו איקונין שלו דומה לו. המושל בכל אשר לו שהיה שליט ביצרו כמותו". (בראשית רבה נ"ט,ח').

מימיהם של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם וכו' אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה ... אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה.

המושל בכל אשר לו - אמר ר' אלעזר שמושל בתורת רבו. הוא דמשק אליעזר - שדולה ומשקה מתורת רבו. (יומא כח:)

רואים אנו מדברי חז"ל שלכאורה, אליעזר נראה כצדיק ממש, ובעל מדריגה כמ ואברהם אבינו, לעומ"ז מוצאים אנו בדברי חז"ל דברים הנראים מנוגדים לחלוטין לדברים אלו:

ביום השלישי וישא אברהם את עניו וירא את המקום מרחוק ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה. מה ראה? ראה ענן קשור בהר אמר דומה שאותו מקום שאמר לי הקב"ה להקריב את בני שם. אמר ליצחק בני רואה אתה מה שאני רואה? אמר לו הין. אמר לשני נעריו רואים אתם מה שאני רואה? אמרו לו לאו אמר הואיל וחמור אינו רואה ואתם עינכם רואים שבו לכם פה עם החמור. ומניין שעבדים דומים לבהמה מהכא שנאמק שבו לכם פה עם החמור עם הדומה לחמור. (בבראשית רבה נה א-ב:)

ואולי ניתן להסביר את הדברים בסיועם של דברי הגמ' "אמר ר זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנושים אנו כחמורים". (שבת קיב:).

וצריכים אנו להבין מדוע משתמשים חז"ל בביטוי בוטה שכזה שממשיל אותנו לחמורים, והרי מכירים אנו בחז"ל שרגילים הם להשתמש בלשון נקיה בכדי לבטא דברים, ודוקא כדי לבטא את מדריגתנו שלנו משתמשים הם בלשון שכזו.

וניתן לבאר זאת ע"פ הדברים הבאים. שהרי קיימים שני סוגים אפשריים של פערים בין שני דברים, או פער כמותי או פער איכותי. (כפי שנראה בדו השיח שבין יעקב לעשו כשיפגשו בעלות יעקב ארצה חזרה מבית לבן, ואומר עשו "יש לי רב" בהתכוונו בפן הכמותי, ועונה לו יעקב, "יש לי כל", כלומר, אמנם כמותית יש לי פחות ממך אבל איכותית יש לי עולם ומלואו יותר ממך).

וא"כ מי שהפער בינו לבין זולתו הוא פער כמותי, אזי ניתן לראות ולהבדיל בין גדולתו לגדולת חברו, זהו משהו שניתן לכמת ולספור ולהגיע לתוצאה. לעומ"ז כאשר הפער הוא פער איכותי, אזי האחד אינו מסוגל כלל להבין את הפער שבינו לבין זולתו, כיון שאינו מכיל כלל את גדולת השני שכן מדובר בשתי מהויות שונות ולכן לא יכול לזהותו. (כפי שאומרים שרק מי שעבר עבירה מסויימת וחזר בתשובה מכיר את אותו הדבר, ואולם מי שבכלל אין לו יצר באותות התחום אזי כלל לא מבין על מה מדובר).

וכך אם היו לוקחים את הDNA של אנשים שונים, בכדי לעשות השבחת הגזע (מבלי להיכנס לדיון המוסרי בעניין) היית יכול ליצור את האדם המושלם מבחינה פיזית וכליל המעלות מבחינה שכלית, אולם אם היית עושה זאת מרכיבי החמור, לא היית מקבל אדם טוב יותר, כיון שזו מהות שונה לחלוטין. ולכן בדווקא הי וחז"ל חייבים להשתמש בלשון שכזו.

וכך גם ניתן לומר לגבי אליעזר, שעל אף שהיה תלמיד חכם כאברהם, עד כדי שאפילו זיו איקונין שלו היה כשל אברהם, עם כל זאת, מצאנו שכאשר מבקש אברהם מאליעזר ללכת למצא אשה לבנו ליצחק, עונה לו אליעזר "אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי", ואמרו חז"ל על כך: שרצה אליעזר את יצחק לבתו, אולם אברהם אמר לו: אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מתדבק בברוך.

אם כן אנו רואים שאליעזר הינו אולי כאברהם מבחינה כמותית אולם הוא הינו בדרגה אחרת לחלוטין כאשר מדברים מבחינה איכותית, שהרי הוא ארור ואינו ברוך כמשפחת אברהם.

אמנם רואים אנו מהמשך התורה שלא לעד נשאר אליעזר במדריגה זו שכן נאמר עליו "בא ברוך ד'" ואומר על כך המדרש: "אמר ר' יוסי בן דוסא כנען הוא אליעזר ועל ידי ששירת אותו צדיק באמונה יצא מכלל ארור ונכנס לכלל ברוך. (בראשית רבה ס,ז). ע"י זה ששירת את אברהם נשתנה המצב שלו.

ואם כן עולה השאלה, והרי גם לפני שנאמר עליו "בא ברוך ד'" גם שירת את אברהם, אם כן למה אז עדיין נחשב לארור ואילו מכאן כבר נחשב לברוך? וההסבר לכך הוא שעתה אחרי שנאמר לו שהוא ארור ולכן כבר לא חשב על כך שביתו תתחתן עם יצחק ויהיו קרובים ועל ידי כך כל עשרו של אברהם ילך לבתו, ולמרות זאת המשיך לשרת בנאמנות את אברהם, אז עולה אליעזר מדרגה לכלל "ברוך", שכן עד אז היה נחשב לפועל מתוך שנוגע בדבר ומתוך אינטרס. אולם מרגע שבטל האינטרס האישי והמשיך לשרת את אברהם ולהיות נאמן ביתו, אזי עולה לכלל ברוך.

שבת שלום
 

yoelnd

New member
ד"ת לשבת......

חיי שרה עסקת הנדל"ן הראשונה שהובילה אותנו להולילנד (ארץ הקודש)
את המשא ומתן בין אברהם אבינו האונן ובין בני חת, יש לחלק ל-3 חלקים:
1- אברהם אבינו מול בני חת
2- אברהם אבינו מול עפרון, חלק א'
3- אברהם אבינו מול עפרון – הסחיטה.

כאשר אברהם פונה אל בני חת הוא מתאר בדיוק מה הוא מבקש: “אחוזת קבר". פירוש הדבר: הוא רוצה אחוזה שתהיה שלו לתמיד.

מכאן ועד סוף המשא ומתן המילה "שמע" תופסת מקום מרכזי. “שמע" לא במובן הפיזי, כי את השמיעה הפיזית מגדירה המילה האזנה ("האזינו השמיים"), אלא שמיעה במשמעות של קבלת תוכן הדברים ואמונה בהם. דוגמא לפרוש המילה שמיעה אפשר למצוא במצוות "שמע ישראל", שהרי אדם היושב לצידו של אדם אחר ושומע אותו אומר בקול "שמע ישראל" אך הוא איננו מתייחס אליו, הרי שלא קיים מצוות "שמע ישראל".

אם כך, כשבני חת פותחים עם המילה "שמענו" כוונתם היא: תבין אותנו, ותקבל את אשר בכוונתנו, והם מדגישים: "במבחר קברינו קבור את מתך. איש ממנו את קברו לא יכלה...” כלומר, אצלנו לא מדברים על אחוזה. המסר שהם מעבירים לאברהם הוא – קח איזה קבר שתרצה, אך הקבר יישאר של בעל הקבר, ובמלים פשוטות הם מסרבים לבקשתו, ולכן פונה אברהם אל עפרון.

בשיחה עם עפרון אברהם מדגיש שוב את המילה "אחוזת קבר", אך יתרה מזאת, היות והוא רוצה לקנות את הקבר כאחוזה, בקשתו הופכת למעין עיסקת נדל"ן: אברהם מפרט בדיוק מה הוא מבקש – אך ורק את המערה, שהיא בקצה השדה. המשמעות היא שאם עפרון ימכור לו את המערה אשר בקצה השדה, הרי שהשדה בעצמו לא יפסיד מערכו! לזה עונה מיד עפרון: “שמעני (תבין אתה אותי), השדה והמערה אשר בו....” כלומר, אינני מוכן להפריד בין המערה לשדה. זאת עסקת חבילה. לקחת את המערה, לקחת את כל השדה. מעניין שעפרון איננו מתייחס כלל לבקשת "האחוזה". כל אחד יכול להבין מכך מה שהוא בוחר...

אברהם מבין שמחוסר ברירה עליו לקנות את כל השדה, כולל המערה!

הפעם הוא משתמש במילה "שמעני", ואף עפרון משתמש באותה מילה. מכאן ועד סוף החלפת הכסף הרב, המילה "אחוזה" איננה מופיעה שוב.

ובכל זאת, כדי למנוע אי-הבנות, התורה מסכמת את העיסקה: “ויקם השדה....והמערה אשר בו... לאחוזת קבר...”
 
ושוב היא איתנו-שבת המלכה

שבת חורפית לפנינו, ומן הסתם הכל יהיה בהתאם. זו גם שבת חברון כי כמו שאנחנו יודעים בפרשת השבוע שלנו מוזכרת קניית מערת המכפלה. כרגיל אתם יודעים מה לעשות ולא צריך להגיד לכם. אז לעבודה.
 
"אכול משמנים שתה ממתקים"-אוכל!!!

אז מה מתבשל ב
ים שלכם לכבוד השבת החורפית הזו
לנו יש תפריט לפי מה שהחצי ביקש. אז זה מה שיהיה:
לערב:
חצילים או בתחמיץ או אדומים עדיין לא החלטתי.
טחינה.
סלק בתחמיץ.
מרק עגבניות.
שניצלים.
אורז צהוב.
פירות.
עוגה קנויה.
לצהריים:
סלטים מהערב.
מרק מהערב.
עריסה שזה חמין טריפוליטאי.
פירות ועוגה מהערב.
 
כאן שרים


חשבתי לכבוד השבת הזו לשים שני שירים. שניהם קשורים לפרשת השבוע. אז הראשון הוא /www.youtube.com/watch?v=yBXBEfvO4vw" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=yBXBEfvO4vw" rel="nofollow" target="blank">אליעזר ורבקה (נערה טובה יפת עיניים) שכתב לוין קיפניס והוא מתאר את המפגש בין אליעזר ורבקה על יד הבאר, והנה המילים שלו למי שלא מכיר, ועל /www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" rel="nofollow" target="blank">השיר השני היתה לי קצת התלבטות: רציתי שיר על חברון, אבל יש המון שירים גם של אברהם פריד, מרדכי בן דוד ודדי גראוכר ובסוף החלטתי ללכת על /www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" rel="nofollow" target="blank">השיר של דדי גראוכר אז הנה /www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=BVEc-bV9Dxk" rel="nofollow" target="blank">השיר והמילים יהיו בקישור שבסוף.
 
איחולים לשבת שלום

מאחלת לכולנו שבת שלום, תנוחו הרבה ותיהנו מהחורף ומהגשם שמתוכנן לנו.
שבת שלום
.
 
ואחרונה אחרונה חביבה פינת ה


חוטהשני נעלמה לנו קצת, אז אני אמליץ לכם על ספר שקראתי. הספר נקרא "השיר העשירי" וכתבה אותו נעמי רגן. הוא מספר על משפחה יהודית בארה"ב שעומדת לפני אירוסי הבת ואז כל העולם שלה מתהפך כי מאשימים את האבא בסיוע לאירגון טרור. הבת בורחת לישראל ושם במדבר יהודה היא מוצאת דברים שחיפשה.
 

חוטהשני

New member
בדיוק חשבתי עליך... היו לי פשוט שבועות כ"כ עמוסים (וחבל שאת לא שולחת לי מסרים
)

הספר שאני קוראת עכשיו ובהחלט נהנית ממנו הוא 'רעלה של ורדים' של המחברת לורה פיצג'רלד בהוצאת מעריב.

הספר מספר על בחורה איראנית אשר מקבלת אשרה לשלושה חודשים לצאת לארה"ב.
כדי להשאר באמריקה עליה למצא חתן (כי כאשר תוקף האשרה פג היא צריכה לחזור לאירן..)
הספר מאד מעניין וכתוב בצורה יפה.
 

חיוך

New member
את הספרים של אמונה אלון כבר קראתם?

אם לא, זה הזמן.
ספרים מצויינים - שמחה גדולה בשמים
ותכתבו- אהובתנו
במופלא ממני.

לא משנה באיזה סדר תקראו את הספרים... פשוט תקראו!

 
למעלה